Lone Star State Of Mind

23-05-2003

4.7

Lone Star State Of Mind (DVD)

Twee niet snuggere kleine criminelen Junior DJ Qualls) en Tinker (Ryan Hurst) beroven een pizzabezorger. De buit is nogal verrassend. Junior is het neefje van Baby McClean (Jamie King), een mooie meid die graag soapster actrice in Los Angeles wil worden. Zij gaat met haar stiefbroer Earl Crest (Joshua Jackson). Earl heeft Baby beloofd een beetje op haar achterlijke neefje Junior te letten. Wanneer Junior opeens allerlei nieuwe spulletjes en geld heeft, wil Earl weten waar dat vandaan komt. Als snel vertelt Baby dat ze de pizzabezorger hebben beroofd, die niet alleen geld maar ook drugs bij zich bleek te hebben. Vanaf dat moment moet Earl alles op alles zetten om Junior maar ook zichzelf uit de problemen te houden. Want niet alleen de drugsbaron zit achter zijn drugs aan, maar ook de crimineel Vasquez (Jullian Dulce Vida) aan wie Tinker de buit heeft toegezegd. Dan vertelt sherrif Andy (Rodger Boyce) dat de moordenaar, die Earl’s vader heeft vermoord, weer vrij is en waarschijnlijk achter Earl aankomt. Hoe meer Earl de jongens probeert te helpen, hoe groter zijn problemen lijken te worden.

Lone Star State Of Mind is een leuke zwarte misdaad komedie waarin de misdaad met een knipoog wordt benaderd. De film speelt zich af in een klein plaatsje in Texas. Een plaatsje waar alles nog relaxed en gemoedelijk gaat. Een plaatsje waar je een soort van dorpsgek hebt, plaatselijke halfzachte crimineel, een niet al te snuggere sherrif en zo’n goedzak die het voor iedereen opneemt. Regisseur David Semel zet met deze film, gebaseerd op een verhaal van Trevor Munson, precies die sfeer neer die je bij zo’n plaatsje zou verwachten. Geen wilde scènes, geen overdadige special effects maar een leuk uitgewerkt verhaal waarin de misdaad met een knipoog centraal staat en de goedige held het voor iedereen opneemt. De cast van voornamelijk onbekende acteurs geeft een redelijk goede performance.
Regisseur David Semel is geen onbekende. Hij heeft heel wat afleveringen van bekende televisieseries op zijn naam staan. Zoals Chicago Hope, Buffy The Vampire Slayer, Beverly Hills 90210, Ally McBeal, Dawson’s Creek, Judging Amy, Roswell en nog diverse andere. Lone Star State Mind is Semel’s eerste regiewerk voor het grote witte doek. Dat is grote witte doek is hem niet gelukt. Want de film is door Columbia niet als succesvol ingeschat en is direct in het videocircuit terecht gekomen.

Genre: Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 2002
Speelduur: 85 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609058451

• Promotionele trailers

Het beeld is met de oorspronkelijk verhouding van 2.35:1 anamorf op de disc vastgelegd. De beeldkwaliteit is zeer goed. Het beeld is goed scherp met een goede detaillering. Kleuren zien er helder en natuurlijk uit. Contrast en zwartniveau zijn beide ook goed, waardoor ook in de donkere scènes alles goed te volgen is. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is in zeer lichte mate zichtbaar.
De film is goed verdeeld in 28 chapterstops. De film staat op een DVD-5, dus enkelzijdig en enkellaags. Daarom geen laagwisseling in de film. De ondertiteling (wit) staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf. De nadruk van de track ligt op de voorste kanalen. De muziek en ook de filmgeluiden komen met een brede stereospreiding uit de voorste speakers. De surrounds worden gebruikt om de soundtrack een prima ruimtelijk geluidsbeeld te geven. Het LFE kanaal wordt spaarzaam bij de muziek, van Tyler Bates, gebruikt. De dialogen zijn goed te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker. Een plezierige soundtrack om naar te luisteren.

De breedbeeldmenu’s zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op de DVD staan geen extra’s die bij de film horen. Alleen twee trailers van andere Columbia uitgaven, Mr. Deeds en Sunshine State staan op de DVD. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Lone Star State Of Mind is een leuke zwarte misdaad komedie waarin de misdaad met een knipoog wordt benaderd. Centraal staat de goede Earl die het neefje van zijn vriendin Baby uit de problemen te houden. Dit lukt niet echt, en hoe meer Earl zich inspant om de problemen op te lossen, hoe dieper hij er zelf in terecht komt.
De film is door Columbia uitgebracht met een prima beeld- en geluidskwaliteit. Je zult geen extra’s op deze DVD vinden, alleen twee promotionele trailers van andere Columbia titels.