Stargate SG-1 - Volume 27

Nathan Strik
15-05-2003

6.3

Stargate SG-1 - Volume 27 (DVD)

Stargate SG-1 is een TV-serie gebaseerd op de film Stargate uit 1994. Zoals gewoonlijk worden de afleveringen per vier stuks los uitgegeven door MGM. Op deze DVD vinden we aflevering 5 t/m 8 terug uit het zesde seizoen.

6:05 - Nightwalkers
Deze aflevering valt een klein beetje uit de toon en doet meer aan als een X-Files aflevering of een horror-film. Het SG-1 team moet een mysterieuze dood oplossen in een klein stadje en het team (zonder O´Neill) merkt al snel dat de inwoners van het stadje niet helemaal zijn wie ze lijken. De aflevering is een soort eerbetoon aan horrorfilms, met veel verwijzingen naar films als bijvoorbeeld Psycho.

6:06 - Abyss
Het zit kolonel O´Neill niet mee; is hij net genezen dankzij zijn symbiont, wordt hij gevangen genomen door Baal, een Goa´uld met een slecht humeur. Hij denk dat de symbiont nuttige informatie heeft achtergelaten in het bewustzijn van O´Neill en probeert deze informatie uit hem te martelen. Er lijkt geen ontsnappen aan voor de kolonel, tot er plotseling onverwacht een oude vriend opduikt.

6:07 - Shadow Play
Er komt slecht nieuws van de Kelownans. Ze zijn verwikkeld in een dreigende burgeroorlog en Jonas Quinn trekt zich het leed van zijn thuisplaneet erg aan. De regering dreigt de vernietigende kracht van een Naquadriabom in te zetten en dit moet koste wat het kost voorkomen worden. Jonas’ oude professor (Dean Stockwell) lijkt de oplossing te hebben voor de dreigende catastrofe.

6:08 - The Other Guys
Terwijl het SG-1 team samen met een groepje wetenschappers op een research-missie is worden ze ontvoerd door een schip van de Goa´uld. Tegen de orders van kolonel O´Neill in, proberen twee van deze (stuntelige) wetenschappers de leden van het team te redden. Met alle gevolgen van dien…

In vergelijking met de eerste vier afleveringen uit seizoen 6 vallen deze episodes toch iets tegen. Nightwalkers is op zich een prima aflevering, maar valt ietwat uit de toon in vergelijking tot de rest van de serie. Abyss heeft op zijn beurt ook een sterk uitgangspunt (en niet te vergeten een grote verrassing voor de fans), maar er kon wel iets meer uit gehaald worden, het is toch een ietwat saaie aflevering geworden. Shadow Play is eigenlijk de enige top-aflevering op deze DVD, die qua verhaal duidelijk positiever afsteekt tegen de rest. The Other Guys tenslotte is meer een flauwe buddy-komedie geworden en mist een beetje de cynische humor die deze serie zo kenmerkt. Hoewel alleen deze laatste aflevering echt tegenviel, is dit duidelijk een minder sterke verzameling afleveringen uit het zesde seizoen.

Genre: Science fiction, TV
Jaar: 2002
Speelduur: 168 min
Uitgever: Fox / MGM
EAN: -

• Audiocommentaar bij elke aflevering
  • WWW Fanclub promo
  • SG-1 Directors Series: Shadow Play
  • SG-1 Directors Series: The Other Guys
  • Season 6 Stills Gallery 3
  • Volume 28 Episode Previews

Stargate SG-1 wordt op 35mm film opgenomen en vervolgens omgezet naar TV. In Amerika wordt de serie al enige tijd in breedbeeld uitgezonden. Op deze DVD wordt de originele verhouding gebruikt van 1.78:1 en het beeld is anamorf vastgelegd. Beeldscherpte en detaillering is zeer goed, vooral voor een TV-serie. en de enige aanmerking die ik kan hebben op de gebruikte print is de aanwezige ‘filmgrain’. De compressie heeft iets meer problemen in vergelijking tot volume 26, wat zich soms uit in posterisatie (zie screenshot 4). Verder is de beeldkwaliteit perfect, met zeer goede kleurverzadiging, prima contrast en goed schaduwdetail. De Nederlandstalige ondertiteling staat keurig netjes onder in beeld. De verdeling in slechts 4 chapters per aflevering is veel te karig, wat resulteert in een erg grote ruimte van ongeveer 9 minuten tussen chapterstops. Een prima transfer, maar helaas minder perfect als het vorige Stargate SG-1 deeltje.

Ook de geluidskwaliteit van de serie is duidelijk van hoog niveau. Het geluid wordt aangeboden in Dolby Digital 5.1 (448 Kbit/s) en klinkt zeer goed. De track kent een prima ruimtelijke spreiding met voor een mooi open stereo-beeld en de achterkanalen worden gebruikt voor zowel ambiance, muziek en op zijn tijd split-surround effecten. Vooral tijdens de actievolle momenten komt de soundtrack echt mooi tot leven. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel prima, zonder al te agressief te worden, met een uitstekend laag. Dialogen zijn zeer helder en komen netjes uit de centerspeaker. Een uitstekende geluidskwaliteit.

Via de zeer fraai 3D-geanimeerde breedbeeldmenu´s heb je toegang tot alle afleveringen en enkele zeer informatieve extra´s.

Audiocommentaar bij elke aflevering
Bij elke aflevering is commentaar te horen van de desbetreffende regisseur, meestal aangevuld met een of meerdere leden van de crew. In aflevering 1 en 3 horen we regisseur en co-producer Peter Deluise (ook wel bekend als Doug Penhall uit 21 Jump Street), samen met acteur Gary Jones en director of photography Peter Woeste. En bij aflevering 2 en 4 is het de beurt aan Christopher Judge, regisseur Martin Wood en visual effects producer James Tichenor. De commentaartracks geven allemaal goede aanvullende informatie over de afleveringen, al is het commentaar van Peter Deluise wel duidelijk iets luchtiger en cynischer dan dat van Wood. Dat neemt niet weg dat deze tracks van onschatbare waarde zijn voor de fan. Jammer genoeg zijn de tracks niet ondertiteld.

SG-1 Directors Series: Shadow Play
Hier zie je een kijkje van ongeveer 8 minuten achter de schermen van Shadow Play (aflevering 6:07), deze aflevering werd geregisseerd door Peter Deluise. Een leuk klein kijkje achter de schermen van deze aflevering.

SG-1 Directors Series: The Other Guys
Een soortgelijke feature als hierboven, maar dan van The Other Guys (aflevering 6:08). De featurette duurt ongeveer 4 minuten en dat is wel een beetje aan de korte kant. Het is wel duidelijk te zien dat de cast en crew erg veel plezier hadden bij het filmen van deze melige (iets té melige) aflevering.

Season 6 Stills Gallery 3
Een verzameling foto´s van de set en uit de afleveringen. Op zich een leuk idee, maar helaas zijn de foto´s niet handmatig door te skippen waardoor je vastzit aan het tempo van de diashow.

Volume 28 Episode Previews
Hier zie je vier korte promo´s voor de afleveringen die op de volgende DVD zullen staan. Te weten: 6:09 – Allegiance, 6:10 – Cure, 6:11 – Prometheus en 6:12 – Unnatural Selection. De promo´s worden gepresenteerd in de 1.33:1 beeldverhouding met 2.0 stereo geluid (224 Kbit/s).

WWW Fanclub promo
Dit is een korte promo (15 sec.) waarin Amanda Tapping je uitnodigt om toch vooral lid te worden van de Internet fanclub. Leuk, maar voegt natuurlijk niks toe, behalve dat het ledenbestand van de SG-1 fanclub wellicht wat zal groeien.

De afleveringen op Stargate SG-1: Volume 27 zijn niet zo sterk als die op het vorige deeltje. Met uitzondering van The Other Guys zijn geen van de afleveringen echt slecht, maar er had wel wat meer uit gehaald mogen worden wat mij betreft. De episode Shadow Play is de enige echte top-aflevering op deze DVD. De beeldkwaliteit is erg goed, vooral voor een TV-serie, met wat licht aanwezige ‘filmgrain’ en helaas wat posterisatie-problemen waardoor net niet het hoge niveau van de vorige DVD gehaald wordt. Het 5.1 geluid is van zeer hoog niveau en ondersteunt de actie prima. De DVD wordt ook goed aangevuld met regisseurscommentaar bij iedere aflevering en enkele informatieve featurettes. Een mooie uitgave van één van de betere TV-series van dit moment.