Beach Boys, The – Live at Knebworth 1980

Paul Ranft
26-04-2003

5.1

Beach Boys, The – Live at Knebworth 1980 (DVD)

Er zijn niet veel muziekgroepen die een zo'n herkenbare muziekstijl wisten te produceren als The Beach Boys. De groep die in 1961 door tekstschrijver Brian Wilson met zijn jongere broers Dennis en Carl, aangevuld met neef Mike Love, schoolvriend Al Jardine en later met Bruce Johnston, in het zuidelijk deel van Californië werd opgericht, staat bekend om de "Californian Surf Sound". De muziek is te typeren als vrolijke Rock & Roll waarin de stranden van Californië, de zee, de zon en natuurlijk het windsurfen centraal staat. Het karakteristieke en onmiskenbare zanggeluid is duidelijk herkenbaar als dat van The Beach Boys en heeft vele harten veroverd sinds de oprichting van de band. Voor de talrijke fans van The Beach Boys is het legendarische concert dat de groep in 1980 in Knebworth Park in Hertfordshire (Engeland) gaf nu op DVD beschikbaar. De live registratie van dit unieke laatste optreden op Brits grondgebied kan beschouwd worden als een mooie herinnering aan de muziek van The Beach Boys. Alle bekende nummers waaronder California Girls, I Get Around, Surfin' USA en het onovertroffen Good Vibrations zijn op de DVD terug te vinden. De complete tracklist is als volgt:

01. Intro (Good Timin')
02. California Girls
03. Sloop John B
04. Darlin'
05. School Days
06. God Only Knows
07. Be True To Your School
08. Do It Again
09. Little Deuce Coupe
10. Cotton Fields
11. Heroes and Villains
12. Keepin' The Summer Alive
13. Lady Lynda
14. Surfer Girl
15. Help Me Rhonda
16. Rock & Roll Music
17. I Get Around
18. Surfin' USA
19. You Are So Beautiful
20. Good Vibrations
21. Barbara Ann
22. Fun, Fun, Fun

Gedurende de jaren wisselde de groep door interne conflicten en drugsproblemen met regelmaat van samenstelling. Dit concert dat op 21 juni 1980 in de openlucht werd gehouden wordt uniek genoemd omdat het de laatste keer was dat de groep in zijn originele line-up optrad in Engeland.
Op een paar nummers na ben ik nooit een geweldige fan geweest van de muziek van The Beach Boys. Na een aantal malen het concert gezien en beluisterd te hebben moet ik nageven dat de muziek wel 'iets' in zich heeft zonder precies te kunnen duiden wat dit nu is. Op de een of andere manier weet de muziek, en het elan waarmee de groep de nummers ten gehore brengt, je humeur op een positieve manier te beïnvloeden. Het maakt een bepaald gevoel van vrolijkheid in je los dat onlosmakelijk verband houdt met de zonnige kant van het leven. Wellicht dat daarom de muziek van The Beach Boys zo vaak gedraaid wordt tijdens het uurtje "Arbeidsvitaminen" op de radio. Dit souvenir op DVD is een stukje popcultuur van de bovenste plank waarvan ik denk dat die in geen enkele collectie van de ware Beach Boys fan mag ontbreken.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2002
Speelduur: 71 min
Uitgever: PIAS
EAN: 5034504921177

• The Beach Boys On The Beach Boys Songs
  • Inlay

Het beeld van The Beach Boys: Live at Knebworth 1980 wordt in full frame 4:3 op het scherm getoond en voldoet zelfs meer aan het verwachtingspatroon dat je mag hebben van een concertregistratie uit 1980. De beelden ogen ietwat gedateerd en variëren in kwaliteit. De beeldscherpte wisselt van soft tot redelijk scherp met een behoorlijk contrast en beperkt schaduwdetail. De kleuren zien er flets uit en hebben te lijden onder de matige podiumbelichting. Beeldruis is niet aanwezig en storende compressiefouten zijn ook niet aan de orde. Het enige echte minpunt, en dat ligt niet aan de transfer, is dat op de lens van een camera een vuiltje zat ten tijde van de opname. Dit vuiltje manifesteert zich voortdurend als een witte punt (op een derde van boven en een vijfde van rechts) en is hinderlijk aanwezig wanneer het opgenomen fragment van de bewuste camera in beeld wordt gebracht. Er is geen ondertiteling aangebracht en van een laagwisseling is geen sprake daar het een DVD-5 disc betreft.

Het geluid van dit concert is in drie verschillende tracks op DVD vastgelegd. Dit zijn achtereenvolgens een Dolby Digital 2.0 stereo track (192 kb/s), een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een DTS track (754 kb/s). Voor deze recensie werden alleen de meerkanaals tracks beluisterd. Het geluid heeft een redelijke dynamiek en klinkt voor een live concert zeker niet verkeerd. De muziekinstrumenten klinken in het algemeen vrij direct met scherpe kantjes in het hoog. De nadruk van de muziek ligt op het linker en rechter hoofdkanaal waarbij het zanggeluid prima in het midden is geplaatst zonder dat gebruik wordt gemaakt van de centrumluidspreker. Deze wordt slechts tussen de nummers door gebruikt om het applaus van het publiek, in samenhang met het effectkanaal, met meer ruimte weer te geven. Alleen in het nummer 'Good Vibrations' wordt de center gebruikt om incidenteel stemgeluid weer te geven. Het surroundkanaal wordt gebruikt om het publiek achter de luisterpositie te plaatsen waarbij duidelijk waarneembaar split-surround is toegepast. Daarnaast is de muziek subtiel naar de achterkanalen gemixt wat ten goede komt aan de ambiance. De lage tonen komen redelijk aan bod waarbij ook hier weer de nadruk op het hoofdkanaal is komen te liggen. Van het subwooferkanaal wordt beperkt gebruik gemaakt waarbij de aansturing niet al te agressief is. Hoewel er weinig verschil tussen de Dolby en de DTS track is waar te nemen geniet laatstgenoemde toch de voorkeur vanwege een iets betere controle in het laag en hoog.

Op deze DVD is slechts één extra aangebracht en deze draagt als titel The Beach Boys On The Beach Boys Songs. In deze extra kunnen we een aantal uitspraken lezen die de afzonderlijke bandleden maakten over elf door hen ten gehore gebrachte songs.
Opmerking: Deze extra werkte alleen in de stand-alone player en kon met geen mogelijkheid in de DVD-ROM drive van de PC geactiveerd worden.
Bij de DVD wordt een Inlay geleverd waarop de complete tracklist van deze DVD staat vermeld. Bovendien wordt in een drietal pagina's een synopsis (geschreven door Mike Grant) gegeven over de historie van band.

Voor de vele liefhebbers van de 'Surf Sound' is er nu een fantastisch document van The Beach Boys verkrijgbaar. Live At Knebworth bevat de belangrijkste nummers die deze succesvolle muziekgroep uit Californië tussen 1961 en 1980 maakte en werd in 1980 voor een enthousiast Engels publiek ten gehore gebracht. De registratie van het concert is vrij rechttoe rechtaan en is voor een opname uit 1980 zelfs zeer behoorlijk te noemen. Een prima muziek DVD die voor de ware Beach Boy fan verplichte kost is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.