IMAX - Tropical Rainforest

Paul Ranft
25-04-2003

5.6

IMAX - Tropical Rainforest (DVD)

Tropical Rainforest vertelt het verhaal van de 400 miljoen jaar oude evolutie van de tropische regenwouden, haar recente en snelle vernietiging en de krachtsinspanningen van wetenschappers om hen te begrijpen nu ze verdwijnen. De film benadrukt de biologische diversiteit van de regenwouden en de noodzaak om haar evolutie te begrijpen. In de documentaire krijg je een close up beeld van kleine en grote dieren die je op het eerste gezicht niet zouden opvallen. Mieren in hun nest die blaadjes eten, kleurrijke vlinders, kolibrietjes, orchideeën en apen hoog in de bomen. Wetenschappers die hoog in de bomen hun onderzoek doen naar het regenwoud vertellen hun persoonlijke verhaal. Je krijgt mooie watervallen op je scherm gepresenteerd en je ziet hoe het regenwoud keer op keer in staat is zichzelf te herstellen van de schade die wordt toegebracht door de mens.

De natuur kan het versnelde tempo waarmee wij het tropisch regenwoud omkappen niet bijbenen waardoor het slechts een kwestie van tijd is wanneer deze ecologische tijdbom afgaat en de longen van de aarde zullen inklappen. Als we niet stoppen met de vernietiging van dit kostbare bezit zullen we nooit in staat zijn om alle geheimen van het tropische regenwoud, dat wel negentig procent van de levensvormen op aarde bevat, te kunnen openbaren.
Het tempo van de vertelstem van Geoffrey Holder is erg traag waardoor je bijna in slaap sukkelt en je de kans loopt om de kern van zijn betoog te missen. Buiten een aantal mooie opnames oogt deze IMAX film niet bijzonder spectaculair. Ik heb betere documentaires of films gezien waarin het tropisch regenwoud centraal staat.

Eerder was deze film in Omniversum, het enige IMAX filmtheater van Nederland, te zien. Meer informatie over Omniversum en IMAX kun je nalezen in dit achtergrondartikel.

Jaar: 1992
Speelduur: 38 min
  • Dolby Digital 5.1 - Music Only
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Zweeds
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053130014

• Credits
  • IMAX trailer (6x)

Het beeld van Tropical Rainforest wordt in full frame 4:3 op het scherm weergegeven waarbij we, ondanks het zogenaamde XCQ Ultra (Extreme Cinema Quality) concept, moeten constateren dat wat we gepresenteerd krijgen voor een IMAX film helaas tegenvalt. Het IMAX beeldformaat staat bekend om de goede beeldscherpte door het gebruik van het 70 mm filmframe. Jammer is het dan als we moeten vaststellen dat het beeld gedurende het grootste gedeelte van de film een softe look heeft. Hierdoor vertoont het beeld nauwelijks enige diepte en detaillering die zo karakteristiek is voor IMAX grootbeeldfilm. De kleuren worden over het algemeen helder weergeven. Het zwartniveau is redelijk solide met een matig schaduwdetail. De hoge gemiddelde bitrate van 7 Mb/s welke karakteristiek is voor XCQ Ultra, heeft er niet tot geleid dat het beeld er beter op is geworden. Naast een aantal digitale compressiefouten zien we dat het beeld in een aantal fragmenten er "smerig" uitziet. De Nederlandse ondertiteling is optioneel en is voldoende laag in het beeld geplaatst. De film is onderverdeeld in 22 chapter stops en bevindt zich samen met de Engelse audiotracks op één laag van de RSDL disc. Op de tweede laag bevindt zich de dezelfde film maar dan met de andere taalversies. Dit betekent dat je tijdens de weergave van de film niet rechtstreeks kunt overschakelen van Engels naar bijvoorbeeld Duits. Dit kan alleen via het selectiemenu.
Al met al is dit een tegenvallend beeld als we in ogenschouw nemen dat het bronmateriaal afkomstig is van IMAX materiaal. Op de cover van deze DVD staat te lezen dat deze DVD remastered is in DTS en XCQ Ultra. Toch kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het beeld helemaal niet is geremastered, maar is afgeleid van een NTSC master en slechts met een verhoogde bitrate is gecomprimeerd. Wat voor deze DVD release betreft wordt er iets beloofd wat absoluut niet waar gemaakt wordt, waardoor het XCQ Ultra concept, dat enigszins vergelijkbaar is met het Superbit concept van Columbia, niets anders is dan een opgeklopt marketing verhaal.

Wat betreft het geluid kunnen we wel tevreden zijn. Het geluid dat middels de Engelse DTS track (754 kb/s) ten gehore wordt gebracht is spatiaal en heeft bijzonder veel richting waardoor je jezelf op een aantal momenten in het oerwoud waant. Het effectkanaal wordt voortdurend agressief in split-surround aangestuurd. Het geluid bevat veel karakteristieke geluiden van krekels en vogels waarbij de hoge frequenties verfrissend en helder worden weergegeven. De weergave van lage frequenties en de aansturing van het LFE kanaal is beperkt gebleven. Slechts tijdens enkele fragmenten met onweer en het omhakken van oerwoudreuzen horen en voelen we de subwoofer zijn werk doen. De vertelstem van Geoffrey Holder klinkt, ondanks de traagheid waarmee hij zijn verhaal doet, warm en is goed in het midden geplaatst.

De DVD is uitgerust met een zestal promotionele trailers van andere IMAX releases. Dit zijn achtereenvolgens The Serengeti, Grand Canyon, Antarctica, Whales, Alaska en Amazing Journeys. De trailers zijn allemaal achter elkaar gemonteerd en zijn niet apart te selecteren.
De Music Only track is vastgelegd in Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en geeft het geluid zonder de vertelstem van Geoffrey Holder weer.
Als laatste bonus kan je in de Credits zien wie er aan de productie van deze DVD hebben meegewerkt.

De getoonde beelden van deze documentaire zijn niet zo indrukwekkend als we eigenlijk zouden verwachten van een IMAX film. De beeldkwaliteit is onvoldoende en ook het XCQ Ultra concept met de verhoogde bitrate kan daar weinig verandering in teweeg brengen. Het geluid is middels de DTS track daarentegen wel goed te beschouwen. Op de DVD zijn geen echt bijzondere extra's vastgelegd en ook qua inhoud wist deze Tropical Rainforest op mij geen indruk te maken.