Meltdown

Nathan Strik
23-04-2003

2.8

Meltdown (DVD)

Na de mislukte poging om zijn vrouw te redden van de kwade ‘Dokter’, besluit Kit Li (Jet Li) bodyguard te worden voor de wereldberoemde acteur Frankie Lane. Lane is een frivole filmster die liever zijn stunts laat opknappen door anderen en vervolgens zelf met de eer gaat strijken. De geschiedenis herhaalt zich echter en Kit wordt wederom geconfronteerd met de ‘Dokter’, wanneer deze met zijn bende een poging doet de kroonjuwelen van Rusland te stelen. Zij bezetten het luxueuze hotel, waar de juwelen tentoongesteld liggen. Omgeven door extreem gewelddadige gangsters moet Kit, zonder wapens, een manier vinden om zichzelf én zijn vrouw te wreken.

Meltdown is simpelweg als volgt te omschrijven: een actiefilm zoals Die Hard, maar dan met extreem flauwe humor. De opzet van deze film heeft zoveel raakvlakken met bovengenoemde klassieker, dat het gewoon bijna niet leuk meer is. Op zich is dat geen groot minpunt, want er zijn wel meer hedendaagse actiefilms die formule-elementen van Die Hard gebruiken. Wat deze film zo enorm tegenwerkt is de vreselijk flauwe humor. Voorbeeld van het humorniveau: een gijzelaar die zich met het bloed van zijn buurman aan het insmeren is omdat hij zo gelooft eerder vrijgelaten te worden. Als je in een deuk ligt om dit soort ongein, dan is dit een film voor jou, maar voor mij maakte dit de film alleen maar ongeloofwaardiger. Daarnaast is het acteerwerk ook nog eens van een allerbelabberdst niveau, zelfs voor een actiefilm. Ook de enorm slechte nasynchronisatie helpt niet echt mee. Lichtpuntje in de misère is gelukkig de uitstekende prestatie die actieheld Jet Li hier geeft. Hij weet in zijn eentje menig scène helemaal te stelen en hij is tevens de enige wiens personage enigszins geloofwaardig overkomt. Alleen voor fans van het genre die alles al hebben en zich graag willen vervelen.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 1995
Speelduur: 97 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: -

• filmografieën

Meltdown is in het originele aspect ratio van 1.85:1 anamorf vastgelegd op de DVD. Het beeld ziet er redelijk goed uit, maar stelt op enige punten toch teleur. Allereerst laat de beeldscherpte ietwat te wensen over. Gelukkig is er geen edge enhancement toegepast, maar het beeld doet vrij soft aan. Daarnaast is er behoorlijk wat beeldruis, wat resulteert in vaak onrustige achtergronden. Mede dankzij de vrij lage bitrate zien we in de egale achtergronden regelmatig compressiefouten opduiken. Dit uit zich vooral in extreem veel posterisatie (zie screenshot 2). Met een zorgvuldigere encodering én een hogere bitrate was dit zeker op te lossen. Tenslotte is het beeld qua contrast ook wat vlak en oninteressant. De Nederlandstalige ondertiteling is goed te lezen en staat helaas iets te hoog in beeld. De verdeling in 18 chapters is op het randje voor een film van deze lengte.

Helaas ontbreekt de originele Cantonese soundtrack op de DVD en is deze vervangen door een enorm belabberde Engelse dubbing. Gelukkig valt de geluidskwaliteit erg mee. De gedubte track is er in twee smaken: een Dolby Digital 5.1 (448 Kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 track (192 Kbit/s). De 5.1 track is een remix van het Dolby Surround origineel en dat hoor je. Volgens mij is dit niet eens een remix, maar meer een 5.1 track waarbij de mono surroundinformatie uitgesmeerd is over twee kanalen. Ik heb in ieder geval nergens kunnen horen dat de surrounds onafhankelijk werden aangestuurd. Los hiervan klinkt de track best behoorlijk. De mix heeft de nadruk op de voorkanalen, met vooral de muziek en enkele effecten die gebruik maken van de surrounds. Het LFE kanaal wordt goed benut voor de lagere frequenties, wat de soundtrack een mooi laag meegeeft. De dialogen zijn helder en komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker. Het geluid krijgt een extra punt aftrek vanwege het ontbreken van de originele taal, dit is jammer, want het geluid klinkt verder zeer behoorlijk.

Afgezien van de filmtrailer van Meltdown, enkele promotietrailers (The Race, The Nest en Bend it Like Beckham) en een verzameling filmografieën is er weinig te beleven op deze DVD. Niet dat er veel toe te voegen valt aan deze film.

Meltdown is een teleurstellende actiekomedie met Jet Li in de hoofdrol. Fans van Li wil ik toch afraden om deze film te kopen en hem gewoon een keer te huren. Tenzij je zo´n enorme purist bent dat je werkelijk alles wilt hebben van Li. De ondraaglijk flauwe humor maakt dat deze film bijna onmogelijk serieus te nemen valt. De beeldkwaliteit laat wat te wensen over, vooral op het compressievlak en helaas is de originele soundtrack niet aanwezig. De aanwezige 5.1 mix klinkt redelijk goed, al is het overduidelijk een veredelde surroundtrack. Afgezien van de bijna standaard trailers en filmografieën is er verder niets te beleven op deze DVD. Een flauwe film op een technisch beperkt schijfje.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.