Grote Verhaal van Winnie de Poeh, Het

20-04-2003

6.4

Grote Verhaal van Winnie de Poeh, Het (DVD)

Disney’s ‘Het Grote Verhaal van Winnie de Poeh’ is gebaseerd op de verhalen van Winnie de Poeh van de Britse auteur A.A. Milne. Deze film bestaat uit drie korte verhalen:

Winnie de Poeh en de honingboom
Winnie de Poeh probeert een manier te vinden om de honing van de bijen te pakken zonder dat de bijen dit merken. Als dat toch niet zo eenvoudig blijkt te zijn, lijkt het Winnie makkelijker om de honing van een ander maar op te eten. En dus gaat hij naar het huis van Konijn. Helaas maakt deze honing hem ook dikker, zodat Poeh vast komt te zitten.

Winnie de Poeh en de waaibomendag
Poeh en Knorretje komen op waaibomendag terecht bij Uil in de boom. Door de harde wind waait de boom met het huis van Uil om.’s Nachts kan Poeh geen oog dicht doen. Poeh hoort wat vreemde geluiden en plots komt Teigetje zijn huisje binnen. Poeh biedt Teigetje honing aan, maar volgens Teigetje is dat spul voor Huffels en Woezels. In zijn slaap droomt Poeh dat Huffels en Woezels zijn honing komen stelen. Hij wordt wakker door de regen die in bakken neervalt. Poeh en Knorretje worden door het snelstromende water meegenomen.

Winnie de Poeh en het mooiste van Teigetje
Iedereen is in rep en roer. Want Teigetje brengt alles in de war door zijn stuiteren. Konijn heeft een idee hoe ze Teigetje kunnen ‘ontstuiteren’. Teigetje moest verdwalen, dan zou hij een stuk nederiger worden. Dus gaan ze met Teigetje het bos in, maar helaas verdwalen Poeh, Teigetje en Knorretje zelf. Gelukkig brengt Teigetje redding. Kort daarna valt de eerste sneeuw. Teigetje stuitert lekker samen met de kleine kangeroe Roe. Totdat Teigetje te hoog springt en in een boom vast komt te zitten.

In 1977 bracht Disney de avondvullende speelfilm Het grote verhaal van Winnie de Poeh als 22e Disney klassieker uit. Echt nieuw was de film niet, want hij bestaat uit een aantal eerder uitgebrachte korte filmpjes. Het eerste verhaal Winnie de Poeh en de honingboom had Disney al in 1966 gemaakt. Disney blijft bij de verfilming goed trouw aan de originele Poeh verhalen van Alan Alexander Milne. Wel introduceren ze voor de Amerikaanse markt een nieuw karakter, Gopher de grondeekhoorn. In 1968 verschijnt de korte tekenfilm Winnie de Poeh en de waaibomendag. In dit verhaal maak je voor het eerst kennis met Teigetje. Vervolgens komt Disney in 1971 met Winnie de Poeh en het mooiste van Teigetje. Alle drie tekenfilms zijn gebaseerd op het eerste Poeh boek ‘When We Were Young’ uit 1926 en het laatste boek ‘The House at Pooh Corner’ uit 1928. De verhalen zijn van illustraties voorzien door E.H. Sheppard. Bij de eerste release in 1966 kreeg Disney veel kritiek over zich heen omdat de tekenfilm erg veel leek op de tekeningen van Sheppard.
Winnie de Poeh is in de loop der jaren voor Disney erg belangrijk geworden en is na Mickey Mouse het meest geliefde karakter van Disney.

Genre: Animatie
Jaar: 1977
Speelduur: 71 min
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8711875949203

• Korte animatiefilm ‘Een dag voor Iejoor’
  • De Winnie de Poeh fotogalerij
  • Het verhaal achter het meesterwerk (making of)
  • ‘Het liedje van Winnie de Poeh’ door Carly Simon
  • ‘Poeh en zijn schaduw’ Disney’s verhalenboek
  • ‘De honderd bunder bos uitdaging’ spel
  • Denk-denk-denk-weetjes van Poeh
  • Sing-along song Huffels en Woezels

De film is met de oorspronkelijk beeldverhouding van 1.33:1 (full frame formaat) op de DVD gezet.
De ruim 30 jaar oude film is voor deze uitgave enigszins opgeknapt. Het beeld ziet er redelijk goed uit. Kleuren zien er natuurlijk uit en zijn redelijk helder. Scherpte en detaillering van het beeld is goed. Filmgrain is wel zichtbaar, al verschilt dat een beetje per film. Het beeld is nagenoeg vrij van spetters en andere ongerechtigheden. Compressiefouten zijn af en toe ook goed zichtbaar (zie screenshot 5).
De optionele Nederlandse ondertiteling is goed, zowel dialogen als liedteksten zijn ondertiteld. De ondertiteling (wit) staat wel iets te hoog in het beeld.

De oorspronkelijke mono soundtrack is geremasterd waardoor de film nu in Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 384 kb/s) op de DVD staat. Ook de beide nasynchronisaties staan in Dolby Digital 5.1 met een bitrate van 384 kb/s op deze schijf. Bij de Engelse soundtrack is aan het beperkte frequentiebereik, de scherpte in de muziek en de schelle stemmen goed te horen dat het een oude soundtrack is. De stemmen komen netjes uit de centerspeaker komen en de dialogen en zangstemmen zijn goed verstaanbaar. De soundtrack is vrij van ruis en kraak. De steeds aanwezige muziek van de Sherman Brothers komt met een beperkt stereogeluid uit de frontspeakers, maar sommige momenten verraadt de muziek het duidelijke mono karakter van de soundtrack. De surroundkanalen worden zeer minimaal gebruikt om de muziek een beetje ruimtelijk karakter te geven. Het LFE kanaal wordt niet gebruikt.
De Nederlandse nasynchronisatie is duidelijk van een latere leeftijd. De muziek klinkt hetzelfde als bij de Engelse versie, maar de stemmen klinken wat voller. De stemmen zijn wel iets luider in verhouding tot de rest. De nasynchronisatie is zoals gebruikelijk bij Disney van zeer goede kwaliteit.

De DVD start met promotie trailers van andere DVD releases van Disney. Door herhaaldelijk de ‘forward’ toets te gebruiken kun je er snel doorheen skippen, of je drukt gewoon direct op de menutoets.
De menu’s zijn statische plaatjes zonder muziek. Je hebt keuze uit Nederlands, Engels of Frans. De DVD heeft een mooi scala aan extra’s meegekregen. Alle extra’s hebben 4x3 standaard beeldkwaliteit en DD2.0 (192 kb/s) geluid. Ondertiteling is niet aanwezig, deze extra’s zijn allemaal Nederlands nagesynchroniseerd of uiteraard in de originele Engelse taal te bekijken. Een overzicht:

Het verhaal achter het meesterwerk, met als subtitel Achtergrondreportage van Winnie de Poeh – The Making Of. Met een tijdsduur van 25:05 minuten wordt een uitgebreid overzicht gegeven van de originele verhalen van Winnie de Poeh en de wijze waarop Disney hiervan animatiefilms heeft gemaakt. Ook aandacht voor de stemmen en de muziek van de Sherman Brothers.

Een dag voor Iejoor(24:22 minuten). Een korte animatiefilm uit 1983 van een ander Poeh verhaal, waarin Iejoor zijn verjaardag viert. Door de extreem hoge compressie is de beeldkwaliteit niet zo geweldig.

Het lied van Winnie de Poeh (2:35 minuten), in een uitvoering van zangeres Carly Simon.

De Winnie de Poeh Fotogalerij. Met keuze uit Beeldengalerij of Videogalerij. In beide gevallen krijg je dezelfde beelden te zien. Bij de videogalerij wisselen de beelden automatisch, inclusief een gesproken toelichting. Totale speelduur 9:17 minuten.
Bij de beeldengalerij kun je zelf de keuzes maken. Op een veertiental schermen is keuze uit totaal 66 tekeningen. Als je op de tekening klikt, krijg je de tekening vergroot te zien.

Denk-denk-denk-weetjes van Poeh. Als je deze optie kiest, krijg je tijdens het kijken naar de hoofdfilm via de ondertiteling bijzonderheden over de film, een specifieke scène of van één van de figuren. De informatie komt in de vorm van een vraag en antwoordspelletje. Soms ook een vraag met een relatie naar een heel andere Disney figuur. Een leuke optie van de jeugd.

Poeh en zijn schaduw. Uit het bekende Disney verhalenboek met een Poehverhaaltje, dat naar keuze zelf gelezen kan worden of je laat je lekker voorlezen.

Huffels en Woezels (2:36 minuten). Een sing-along liedje uit de film voorzien van zeer duidelijk tekst, zodat je lekker mee kunt zingen. De mee te zingen teksten varieert met de gekozen taalversie.

De honderd bunder bos uitdaging. Een soort geheugenspel voor de jeugd. Doe je best.

Bij de DVD zit ook een inlay met in drie talen een overzicht van de tracklisting.

In 1977 bracht Disney de avondvullende speelfilm ‘Het Grote Verhaal van Winnie de Poeh’ als 22e Disney klassieker uit. Echt nieuw was de film niet, want hij bestaat uit een aantal eerder uitgebrachte korte filmpjes. De drie filmpjes uit 1966, 1968 en 1971 zijn gebaseerd op de verhalen van Winnie de Poeh van de Britse auteur A.A. Milne. Het opgeknapte beeld ziet er redelijk goed uit. De geluidskwaliteit is ook goed, maar verraadt zijn leeftijd wel. Op de DVD staan een aantal leuke en informatieve extras. De extras zijn Nederlands nagesynchroniseerd en niet Nederlands ondertiteld. Een prima aanwinst voor de Disney DVD collectie.