Race, The / Le Raid

16-04-2003

3.5

Race, The / Le Raid (DVD)

Vier niet bijster snuggere criminelen verprutsen weer eens een klus en krijgen van hun baas Carlito (Gérard Jugnot) nog één laatste kans. Het enige dat ze moeten doen is in een luxueus hotel in Montreal zijn liefje, de bloedmooie Nathalie (Axelle Laffont), in de gaten houden. Als de vier denken dat Nathalie even voor een wandelingetje weg is, besluiten ze haar kamer te doorzoeken. Ze belanden in een verkeerde kamer en worden al snel aangezien voor een team van huurmoordenaars dat voor een bedrag van vier miljoen dollar de rijke, mooie en atletische Léonore de Segonzac (Hélène de Fougerolles) een kopje kleiner moet maken. Zoveel geld accepteren is makkelijk. Er ook nog wat voor doen is veel moeilijker. Zeker wanneer Léonore zicht inschrijft voor de ruige en zware survivaltocht ‘The Race’ dwars door de jungle van Patagonië en de ware huurmoordenaars – het team van Madame Jo (Josiane Balasko) - ook nog achter hen aan zit.

Regisseur Djamel Bensalah maakte op 22 jarige leeftijd zijn debuut met de low budget speelfilm Le Ciel, Les Oiseaux Et... Ta Mère! (1999), bekend onder de Engelse titel Boys On The Beach. De film werd goed ontvangen en Bensalah kreeg een groter budget mee om naar wat exotische oorden te gaan om Le Raid (The Race) te draaien. Helaas stelt de film teleur. Of dit nu komt doordat een aantal nogal verschillende thema’s door elkaar gaan, of dat de humor soms wel erg plat is. De film wil enerzijds serieus zijn, maar is eigenlijk één grote persiflage. De film heeft qua stijl veel weg van de Franse film Taxi, maar bij Le Raid pakt de humor gewoon niet goed uit. Bijvoorbeeld, een topcrimineel is ook nog alleenstaande vader en zorgt voor zijn twee baby’tjes. Op diverse momenten zegt hij tegen zijn kleine schatjes: “Papa gaat nu iets héél ondeugends doen”. Ook één van de stuntelende boeven die last heeft van constipatie en die steeds gestoord wordt als hij eens lekker wil gaan poepen. ’t Is gewoon te flauw. De survivaltocht die het kwartet al stuntelend met de getrainde Léonore probeert te volbrengen en de wijze waarop de concurrentie achterblijft, het is allemaal ‘over the top’. Je zou haast zeggen, het is allemaal zo ontzettend overdreven dat het toch weer leuk wordt. De opnames in de jungle zijn daarentegen wel erg mooi gemaakt.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 91 min
  • DTS 5.1 - Frans
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 7321931878364

• Cast & Crew

De film staat in een verhouding van 1.78:1 anamorf op de schijf. Volgens de IMDB is het beeldformaat 2.35:1. Het beeld geeft af en toe het gevoel dat links/rechts wat mist, maar verder heb ik geen bewijs kunnen vinden dat het beeldformaat op de DVD niet juist zou zijn. De trailer van de film die ook op deze schijf staat, heeft een beeldformaat van 1.85:1.
De beeldkwaliteit is goed. Je kunt genieten van een scherp en kleurrijk beeld met redelijk goede detaillering en prima contrast. Filmgrain is minimaal, edge enhancement is wel zichtbaar toegepast. De film is verdeeld in 12 tracks. De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig, dubbellaags is. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Wat het geluid betreft is deze DVD pure verwennerij. Beter kun je het niet krijgen. De Franstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 (met de hoogste bitrate van 1509 kb/s) op de schijf. Beide klinken geweldig goed. Er wordt optimaal en actief gebruik gemaakt van alle kanalen met veel effectgevoel. Een mooie ruimtelijke soundtrack is het resultaat. Nadruk van de muziek ligt op de frontkanalen met extra ruimtelijkheid dankzij de achterkanalen. Dynamiek is goed. Laag is ook goed gedoseerd aanwezig om het geheel body te geven. De DTS track klinkt dankzij de hoge bitrate net wat mooier. Meer detail in het hoog en een strakker laag. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen voornamelijk uit de centerspeaker.

De geanimeerde breedbeeldmenuschermen zijn Engels of Franstalige en voorzien van achtergrondmuziek. Op de DVD staan maar twee extra’s, t.w:

Cast and Crew, bestaat uit een aantal schermen waarop de films van de diverse spelers worden opgesomd.

En de Trailers van:
- Le Raid (1:54 minuten)
- Avalon (1:48 minuten)
- Donnie Darko (2:15 minuten)
- Bend it like Beckham (1:52 minuten)
Allemaal in 1.85:1 letterbox beeldformaat.

Le Raid (The Race) is een flauwe misdaadkomedie. Flauw omdat de grappen over the top zijn en teveel de nadruk hebben gekregen, waardoor de film totaal geen spanning heeft. Centraal staat de sportieve en rijke Léonore die achtervolgd wordt door huurmoordenaars. Het team waarmee zij mee doet aan de survivaltocht in de jungle bestaat uit vier stuntelige criminelen. Ze worden achtervolgd door de echte huurmoordenaars.
Technisch is er weinig op de DVD aan te merken. Beeldkwaliteit is goed, alhoewel er enige twijfel is over het juiste beeldformaat. Maar het geluid is top, zowel de Dolby Digital als de DTS track genieten van de maximale bitrate. Goede extra’s zijn niet voorhanden, alleen het magere cast & crew overzicht en de bioscooptrailer.