Total Film: Kurosawa 3 en Noord Korea op DVD
Door Eric van Ballegoie | 31-01-2005 | Bron: Total Film Home Entertainment
AKIRA KUROSAWA
DE COLLECTIE VOLUME 3
Releasedatum: 15 maart 2005
Akira Kurosawa (1910 – 1998) stapte in 1936 de filmindustrie binnen als regie
assistent en debuteerde in 1943 als regisseur. Zijn grote doorbraak kwam toen
hij in 1950 in Venetië de Gouden Leeuw won voor RASHOMON. Hij liet hiermee het
westen kennis maken met de rijkdom van de Japanse cinema. De jaren daarop maakte
hij onder andere de rustige, gevoelige film IKIRU (1952), het epische SEVEN
SAMURAI (1954) en een barbaars indrukwekkende bewerking van Shakespeare’s
Macbeth THRONE OF BLOOD (1957) die allen prijzen wonnen op de Europese
Filmfestivals. Kurosawa’s films bleken populairder te zijn in het westen dan in
zijn thuisland Japan, waar critici bedenkingen hadden bij zijn bewerkingen van
de Westerse genres. Voor de Europese en Amerikaanse filmmakers daarentegen
vormde Kurosawa een inspiratie. John Sturges maakt in 1960 een remake van SEVEN
SAMURAI als THE MAGNIFICENT SEVEN. YOJIMBO werd in 1964 door Sergio Leone
opnieuw gemaakt als FOR A FISTFUL OF DOLLARS en voor George Lucas was THE HIDDEN
FORTRESS de grote inspiratiebron voor STAR WARS.
Na de eerste twee boxen, die de films SEVEN SAMURAI, IKIRU, YOJIMBO, SANJURO,
RASHOMON, DRUNKEN ANGEL, HIDDEN FORTRESS en HIGH AND LOW bevatte, verschijnt nu
de derde box van de Japanse grootmeester met THRONE OF BLOOD, STRAY DOG, THE BAD
SLEEP WELL en DODES’KA-DEN.
De titels zijn zowel in een box als los verkrijgbaar.
THRONE OF BLOOD
De Japanse hervertelling van Macbeth maakte Kurosawa op de flanken van de berg
Fuji. Het verhaal is grotendeels trouw aan Shakespeare, maar in de vormgeving is
het ondergeschikt aan Kurosawa’s eigen visuele stijl en zijn ideeën over macht.
Eigenlijk was Kurosawa niet van plan om THRONE OF BLOOD zelf te regisseren: hij
schreef het scenario met een andere regisseur in gedachten. Maar toen zijn
studio Toho zag wat de film moest gaan kosten, eisten zij dat hij zelf de regie
op zich zou nemen.
Het verhaal volgt in grote lijnen Shakespeare’s Macbeth: twee samurai, Washizu
en Miki, zijn verdwaald in het bos en ontmoeten een waarzegster die voorspelt
dat Washizu machtig zal zijn, maar dat Miki’s kinderen uiteindelijk zullen
zegevieren.
Washizu wordt inderdaad de machthebber van het kasteel. Het is zijn vrouw die
hem ervan overtuigt dat hij zijn rivalen uit de weg moet ruimen om zijn macht te
vergroten. Hij volgt haar raad op en doodt vele van zijn concurrenten, inclusief
Miki.
Als Miki’s zoon het kasteel van Washizu bestormt, komt de voorspelling uit; zijn
zoon wordt dood geboren, zijn vrouw wordt waanzinnig en in een grootse finale
wordt hij gedood door de pijlen van zijn eigen mannen.
In THRONE OF BLOOD combineert Kurosawa zijn dynamische stijl voor de
gevechtsscènes met verstilde en uiterst gestileerde scènes, waarvoor hij putte
uit de traditie van het Nô theater. Het resultaat is een van meest originele én
toegankelijke Shakespeare-verfilmingen
THRONE OF BLOOD (KUMONOSU-JO)
Akira Kurosawa (Japan 1957) • Zwart-wit • 110 minuten
Taalversie: Japans • Ondertitels: Nederlands
Met: Toshiro Mifune • Isuzu Yamada • Minoru Chiaki • kira Kubo
Beeldformaat: 4:3 • Geluid: Dolby Digital 1.0
STRAY DOG
In STRAY DOG weet Kurosawa maximaal effect te sorteren met een minimaal gegeven:
een politieman verliest zijn pistool en gaat op jacht naar de dief. De film is
niet alleen een stijlvolle film noir, het is ook een sociaal portret van het
naoorlogse Tokio.
De jonge agent Murakami wordt op een snikhete dag in de bus ongemerkt beroofd
van zijn pistool. Wanneer hij het verlies ontdekt, gaat hij op zoek naar het
wapen. Zijn zoektocht voert hem door achterbuurten met kruimeldieven, pooiers en
andere buitenstaanders die proberen zich in leven te houden in het naoorlogse
Tokio. Tijdens de zoektocht wordt Murakami er zich van bewust dat het zijn
kogels kunnen zijn waarmee nu mensen gedood worden. En inderdaad blijkt
Murakami’s wapen inmiddels verkocht te zijn op de illegale wapenmarkt en is er
al een jonge vrouw mee doodgeschoten. Overmand door schuld roept Murakami de
hulp in van zijn superieur Sato (een schitterende rol van Takashi Shimura) en
gezamenlijk gaan zij op jacht naar de dief, voordat hij opnieuw kan toeslaan.
STRAY DOG is zowel een spannende film noir, als ook een portret van het
ontgoochelde, naoorlogse Japan. De film geeft een kijk op de gedesillusioneerde
veteranen die terugkwamen van een verloren oorlog.
STRAY DOG (NORA INU)
Akira Kurosawa (Japan 1949) • Zwart-wit • 117 minuten
Taalversie: Japans • Ondertitels: Nederlands
Met: Toshiro Mifune • Takashi Shimura • Ko Kimura • Keiko Awaji
Beeldformaat: 4:3 • Geluid: Dolby Digital 1.0
THE BAD SLEEP WELL
Net als HIGH AND LOW is THE BAD SLEEP WELL een uitgesproken sociaal commentaar
op de Japanse zakenwereld en de uitoefening van macht. Als een eigentijdse
samurai gaat de jonge executive Nishi het duel aan met zijn machtige
superieuren.
Nishi (Toshiro Mifune) is een jonge manager en de rijzende ster in een
woningbouwcorporatie. Hij trouwt met Keiko, de dochter van Iwabuchi, de
directeur van het bedrijf. Ogenschijnlijk om zijn macht en invloed te vergroten,
maar in werkelijkheid om een oude rekening te vereffenen. Jaren eerder is zijn
vader, adjunct-directeur van het bedrijf, onder verdachte omstandigheden
gestorven. Alle lijnen wijzen naar de directeur. Nishi wil van binnen uit wraak
nemen door het bedrijf en zijn directeur kapot te maken. Na een serie vreemde
gebeurtenissen begint Iwabuchi te vermoeden dat iemand bezig is met een campagne
tegen hem en keert hij zich tegen Nishi.
In tegenstelling tot THRONE OF BLOOD en RAN is THE BAD SLEEP WELL geen echte
Shakespeare-adaptatie, maar de echo’s van Hamlet klinken duidelijk door in deze
wraakvertelling.
THE BAD SLEEP WELL (WARUI YATSU HODO YOKU NEMURU)
Akira Kurosawa (Japan 1960) • zwart-wit • 145 minuten
Taalversie: Japans • Ondertitels: Nederlands
Met: Toshiro Mifune • Masayuki Mori • Kyoko Kagawa • Tatsuya Mihashi
Beeldformaat: 16:9 (Tohoscope) • Geluid: Dolby Digital 1.0
DODES’KA-DEN
In zijn eerste kleurenfilm concentreert Akira Kurosawa zich op één van de
bewoners bij een grote vuilnisbelt. Het optimisme van zijn eerdere werk heeft
inmiddels plaatsgemaakt voor een pessimistische kijk op het bestaan.
Evenals in STRAY DOG en DRUNKEN ANGEL toont Kurosawa in DODES’KA-DEN de zelfkant
van de samenleving. Zijn personages wonen in een krottenwijk rondom een grote,
smerige vuilnisbelt. De hoofdpersoon van het verhaal is een geestelijk
gehandicapte man, die het leven om zich heen gefascineerd waarneemt. Hij is
boven alles geïntrigeerd door de trams die door de stad rijden en hij verbeeldt
zich zelf ook een tram te zijn. Hij maakt zijn dagelijkse rondes en heeft zelfs
vaste haltes. Op zijn mechanische tochten door de buurt imiteert hij het geluid
van de tram zoals hij dat hoort: ‘dodes’ka-den’. De overige bewoners accepteren
zijn vreemde rondjes en kijken zelfs uit naar zijn dagelijkse komst. Maar alle
bewoners hebben hun eigen problemen en daardoor niet of nauwelijks tijd om zich
om hem te bekommeren. De verhaallijnen van al deze buurtbewoners worden op
meesterlijke wijze door elkaar gevlochten en in de loop van de film leren we de
hele buurt kennen: de vader en zoon die in een oude auto wonen, de oude, maar
gelukkige kunstenaar, de ruziënde stellen en de ongelukkige kinderen. De
gebeurtenissen worden van commentaar voorzien door de vrouwen rond de waterput.
In DODES’KA-DEN staat niet het verhaalverloop centraal, maar de karakterisering
van een groep mensen die om wat voor reden ook buiten de maatschappij zijn komen
te staan. Kurosawa vertelde dat hij de film in kleur heeft gemaakt om de levens
van de personages niet al te somber te doen overkomen. Maar de film heeft ook in
kleur een tragische ondertoon.
DODES’KA-DEN (DODESUKADEN)
Akira Kurosawa (Japan 1970) • kleur • 140 minuten
Taalversie: Japans • ondertitels: Nederlands
Met: Yoshitaka Zushi • Junzaburo Ban • Kiyoko Tange
Beeldformaat: 16:9 • Geluid: Dolby Digital 1.0
Noord-Korea
Een dag uit het leven
Een film van Pieter Fleury
In deze commentaarloze documentaire leidt het gezin van Hong Sun Hui ons door
het dagelijkse leven van het land van de geliefde Leider Kim Jong II,
Noord-Korea. Hong, arbeidster in een textielfabriek, brengt ’s ochtends haar
dochtertje naar de kleuterschool en zingt daarbij een liedje: “…de monsterlijke
Amerikanen knielen en smeken om genade…. “. Het kind blijkt de tekst al te
kennen.
In de fabriek waar Hong werkt, wordt met een niet aflatende ijver alles door
iedereen in schriftjes genoteerd: van aantallen geproduceerde broeken tot de
hoeveelheid fouten die op een dag worden begaan. Iedereen is controleur en
iedereen controleert elkaar en wordt op zijn beurt gecontroleerd door
superieuren.
Bij Hong in huis wonen – naast haar dochtertje - haar moeder en haar jongere
broer. De broer gaat naar een Engels talenpracticum. Daar blijken Noord-Koreanen
ook gewone mensen te zijn; ze lachen om een grapje of uit schaamte en helpen
elkaar bij het zoeken naar een moeilijk woord…
Hoe ontwapenend en naïef dat ‘gewone’ ook lijkt, het ontzag voor de Grote
Generaal is alles overweldigend. Zelfs de zwijgzame, zachte Hong blijkt aan het
einde toch een trouwe discipel – het is haar plicht om alle Amerikaanse honden
uit te roeien.
Voor de kinderen is hij de zon (bloemen hebben de zon nodig om te kunnen
groeien), en voor de fabrieksarbeiders is hij het Grote Geluk. Of lijkt dit maar
zo en is deze schijn een onderdeel van de propaganda?
Het grootste verschil met de westerse maatschappij is het gebrek aan individuele
vrijheid. Het opvallende is dat het lijkt alsof daar ook niet verlangd wordt.
Wellicht is de kernvraag: zijn deze mensen gelukkig?
NOORD KOREA – EEN DAG UIT HET LEVEN
Pieter Fleury (Nederland 2004) • kleur • 48 minuten
Koreaans en Engels gesproken
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans
Extra: Trailer • Interview Pieter Fleury • NOS Journaalitems • Impressies Noord
Koreaanse TV • Vertoning in Pyongyang
Deel deze pagina
Lees meer
Recente artikelen
- Nieuwe releasedatum voor Knox Goes Away - vanaf 9 mei in de bioscoop
- The Apprentice in premiere op filmfestival Cannes
- Tegenstroom Filmfestival opent met 3 kortfilms
- Bekijk hier de eerste trailer van de comedy hit man met Glen Powell en Adria Arjona
- Opnamen Nederlandse actiethriller Full Moon afgerond in Thailand
Inloggen