NVPI presenteert halfjaarcijfers: verkoop DVD opnieuw toegenomen
Door Arnold van Oostrum | 04-09-2007 | Bron: NVPI
NVPI presenteert halfjaarcijfers (januari t/m juli 2007) DVD markt
Verkoop dvd’s opnieuw toegenomen
Er lijkt geen einde te komen aan de populariteit van films op dvd. In 2006
werden er al 12% meer dvd’s verkocht dan in 2005. Deze stijging heeft zich in
het eerste halfjaar van 2007 voortgezet. In het eerste halfjaar van 2007 werd
voor 3,5 miljoen euro meer aan dvd´s omgezet dan in het eerste halfjaar van
2006. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers die de NVPI, de branchevereniging van de
entertainmentindustrie, vandaag bekend maakt. De verwachting is dan ook dat 2007
opnieuw met een ‘plus’ zal eindigen. Dvd’s zijn immers geliefde cadeaus voor de
feestmaanden en het aanbod aan nieuwe titels is gigantisch.
De reden voor de groei van de home entertainmentmarkt is – naast het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende economie – het enorme aanbod aan speelfilms en tv-series op dvd. En dit aanbod zal de komende maanden alleen nog maar interessanter en groter worden.
Successen in het eerste halfjaar
In het eerste halfjaar van 2007 is een flink aantal toppers op dvd
uitgebracht, zoals Casino Royale, Garfield 2, Happy Feet, World Trade Center,
Babel, The Departed, An Inconvenient Truth, Deja Vu, Step Up, Open Season en
Borat. Ondanks dat er in dezelfde periode van vorig jaar ook een aantal sterke
titels verscheen (Harry Potter 4, King Kong, The Chronicles of Narnia) laat de
markt in het segment ‘nieuwe releases’ toch een flinke stijging zien van 7% in
omzet.
De grootste groei wordt echter veroorzaakt door de stijgende populariteit van TV-series. Niet alleen het aanbod wordt steeds uitgebreider, kennelijk is er ook vraag naar. Zowel naar TV-series uit een ver verleden als de kijkcijferhits van nu. De toppers in het eerste halfjaar van 2007 waren onder andere Grey’s Anatomy, Desperate Housewives, Charmed, The 4400, One Three Hill, The L Word, Prison Break, Lost, Battlestar Galactica en 24. In de maanden januari tot en met juni van 2007 zijn in totaal al bijna 2,5 miljoen TV-boxen over de toonbank gegaan met een consumentenomzet van ruim €44 miljoen. Dit betekent een stijging van 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Verwachtingen 2007
Ook de verwachtingen voor de 2e helft van het jaar zijn zeer positief. De
lijst van grote kaskrakers die nog op dvd, hd-dvd en blu-ray moeten verschijnen
is gigantisch: Spiderman 3, Pirates of the Caribbean 3, Transformers, Simpsons
The Movie, Ocean’s 13, Harry Potter & the Order of the Phoenix, Mr. Bean’s
Holiday, Die Hard 4.0, Ratatouille, Fantastic Four 2 en Shrek 3.
In het TV-segment staan ook prachtige producten gepland, zowel klassiekers als nieuwe series. Enkele voorbeelden zijn de nieuwe seizoenen van Heroes, Grey’s Anatomy, Prison Break, Brothers & Sisters, Numbers, Desperate Housewives, Lost, Seinfeld en McLeod’s Daughters, maar ook oude toppers als Miami Vice, Happy Days, Beverly Hills, The Office, MASH en Magnum P.I. zullen in de winkels te vinden zijn.
Positieve verwachtingen zijn er ook voor het verder doorgroeien van de HD en Blu-ray disc. Niet alleen de nieuwe (zoals eerder genoemde) titels zullen worden uitgebracht op deze nieuwe dragers, ook zal er steeds meer catalogusproduct uitgebracht gaan worden op HD en/of Blu-ray. Hoogstwaarschijnlijk zullen we binnenkort zelfs ook de eerste zogenaamde “hybride” producten op de markt kunnen verwelkomen; discs die zowel HD als BluRay afgespeeld kunnen worden en dus beide formats ondersteunen.
Bestedingen aan entertainmentdragers stabiel
De Nederlandse consument besteedde in het eerste halfjaar van 2007 nagenoeg
evenveel geld aan de aanschaf van muziek, video en games als in het eerste
halfjaar van 2006, dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de NVPI, de
branchevereniging van de entertainmentindustrie, vandaag bekend maakt. De trend
van louter scherpe dalingen is daarmee definitief doorbroken. Daarbij vallen wel
de grote verschillen tussen muziek, video en games op. Deze laatste categorie
groeide met 15,5% in omzet, terwijl de muziekmarkt bijna 12% moest prijsgeven.
Verkoop dvd´s opnieuw toegenomen
In het eerste halfjaar van 2007 werd voor 3,5 miljoen euro meer aan dvd´s
omgezet dan in het eerste halfjaar van 2006. Dat komt omdat er een flink aantal
succesvolle speelfilms op dvd is uitgebracht en de steeds verder stijgende
populariteit van televisieseries op dvd. Dit segment is verantwoordelijk voor
een consumentenomzet van 44 miljoen in de periode tot en met juni 2007. De
verwachtingen voor de tweede helft van 2007 zijn onverminderd positief. Het
aanbod van films en televisieseries zal nog verder toenemen en dvd´s zijn
geliefde cadeaus voor de feestmaanden.
Games in trek
De gamesmarkt laat opnieuw een forse groei zien, waarbij het vooral de
consolegames zijn die - in combinatie met de verkoop van die consoles - voor
zeer gezonde groeicijfers zorgen. Opvallend is daarbij dat het juist de
educatieve en niet gewelddadige producten zijn die het beste verkopen. Kennelijk
zijn consumenten goed op de hoogte van de vele positieve aspecten van gaming
zoals die op www.gamenisgoed.nl te vinden zijn.
Muziekmarkt in beweging
De cijfers die de muziekmarkt laat zien, zijn cijfers van een bedrijfstak
die in beweging is. De platenindustrie heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en is
omgevormd van een bedrijfstak die één product voortbrengt tot een multiproduct,
multichannel digitale business. De platenmaatschappijen opereren in een nieuwe
digitale omgeving waar muziek alom vertegenwoordigd is en via ongekend veel
distributievormen bij de consument terechtkomt. Labels experimenteren volop met
nieuwe verdienmodellen en gediversifieerde inkomstenstromen die de - ook in de
eerste helft van 2007 voortgezette - terugval in de verkoop van fysiek product
deels compenseren.
Van groot belang zijn daarbij de inkomsten uit bijvoorbeeld muziekdiensten die werken op basis van ´revenue sharing´, joint-ventures met artiesten en inkomsten uit muziekgebruik op radio, televisie en andere openbaarmakingen. De exploitatie van dat laatste gebeurt in Nederland door de SENA, die erin is geslaagd om de markt voor muziekgebruik optimaal te bedienen en tegelijkertijd stijgende inkomsten voor artiesten en platenmaatschappijen te genereren.
Halfjaarcijfers Entertainmentmarkt 2007
x miljoenen euro’s | x miljoenen stuks | |||||
2007 | 2006 | % | 2007 | 2006 | % | |
Albums | 96,8 | 107,7 | -10,1 | 7,8 | 8,8 | -10,8 |
Singles | 2,2 | 3,3 | -34,6 | 0,5 | 0,9 | -37,5 |
Muziekvideo (dvd/vhs) | 17 | 21,2 | -20,5 | 1,2 | 1,5 | -18,4 |
Totaal Audiodragers | 115,9 | 132,2 | -12,2 | 9,5 | 11,2 | -15,2 |
Downloads | 5,4 | 5 | 6,8 | 5,4 | 5 | 6,8 |
Totaal Audio | 121,4 | 137,2 | -11,6 | |||
VHS verkoop | 0,1 | 0,5 | -73,6 | 0,03 | 0,2 | -79,9 |
dvd verkoop | 149,1 | 145,6 | 2,4 | 13,7 | 13,5 | 1,5 |
umd | 0,4 | 0,4 | 12,8 | 0,05 | 0,02 | 109,2 |
Hd-dvd | 0,1 | - | - | 0 | - | - |
Blu-ray | 0,4 | - | - | 0,01 | - | - |
Totaal Video | 150,2 | 146,4 | 2,6 | 13,8 | 13,7 | 0,8 |
PC games | 26,2 | 26 | 0,8 | 1,7 | 1,8 | -7,1 |
Console games | 85.0 | 70,3 | 20,9 | 2,7 | 2,3 | 18 |
Totaal Gamesdragers | 111,2 | 96,3 | 15,5 | 4,4 | 4,1 | 6,2 |
Games hardware | 76,4 | 40,5 | 88,3 | 0,4 | 0,2 | 62,6 |
Totaal Games | 187,5 | 136,8 | 37,1 | |||
Totaal Entertainmentdragers | 377,3 | 375 | 0,6 | 27,8 | 28,9 | -3,9 |
Totaal Entertainmentmarkt | 459 | 420,5 | 9,1 |
Cijfers afkomstig van Gfk Benelux Marketing Services en NVPI.
Deel deze pagina
Lees meer
Recente artikelen
- Nieuwe releasedatum voor Knox Goes Away - vanaf 9 mei in de bioscoop
- The Apprentice in premiere op filmfestival Cannes
- Tegenstroom Filmfestival opent met 3 kortfilms
- Bekijk hier de eerste trailer van de comedy hit man met Glen Powell en Adria Arjona
- Opnamen Nederlandse actiethriller Full Moon afgerond in Thailand
Inloggen