NVPI Jaarverslag 2006: Nederland houdt van DVD
Door Arnold van Oostrum | 23-04-2007 | Bron: NVPI
Nederland houdt van DVD
NVPI presenteert jaarverslag 2006 op 11 mei
Onverminderde groei informatiedrager DVD
Nog nooit was DVD zo populair. De komst van nieuwe formaten, de groeiende stroom van blockbusters en populaire Tv-series alsmede de continue groei van huishoudens met minimaal één DVD-speler zorgen er zelfs voor dat de vraag naar DVD de komende jaren alleen nog maar verder zal groeien. Nog geen tien jaar na de introductie is de DVD uitgegroeid van de drager van de toekomst tot de drager mét een toekomst.
NVPI, de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie, presenteert op 11 mei haar jaarverslag, met als belangrijkste conclusie dat Nederland de DVD massaal omarmt. De verwachting is onverminderd positief: de Nederlandse consument zal de komende jaren meer DVD’s kopen.
Cijfers achter het succes
Inmiddels beschikt 78% van de Nederlandse huishoudens over een DVD-speler*.
Naar verwachting zal dit aantal in 2007 uitkomen op 83%. In de periode 1998 tot
en met 2006 zijn er in Nederland ruim 118 miljoen DVD’s over de toonbank gegaan,
met een totale consumentenwaarde van € 5 miljard. Maar liefst een kwart van deze
afzet (ongeveer 30 miljoen DVD’s) is in het afgelopen jaar verkocht, met een
consumentenomzet van € 333 miljoen. De feestdagen, die een internationale trend
blijken te zijn, zijn ook in Nederland garantie voor de sterkste verkooppieken:
in de week voor Kerstmis 2006 werd het recordaantal van 1,5 miljoen DVD’s
verkocht. De totale DVD-film markt liet in 2006 uiteindelijk een stijging van
12% in afzet en 3% in omzet zien, ten opzichte van het jaar ervoor.
* cijfers zijn gebaseerd op DVD-spelers, met uitzondering van gameconsoles en
computer die ook een DVD functie bevatten
Verklaringen voor het succes
De stijging in de bioscoopbezoeken en het groot aantal blockbusters in 2006
hebben gedeeltelijk gezorgd voor de groeiende consumentenuitgaven in datzelfde
jaar. De belangrijkste DVD releases van succesvolle bioscoopfilms waren in 2006
Pirates of the Caribbean 2, Da Vinci Code, Harry Potter 4, Ice Age 2, The
Chronicles of Narnia, King Kong, Over the Hedge, Mission Impossible 3 en Chicken
Little. Voor 2007 staan nog meer blockbusters in de planning die de DVD verkoop
verder zullen stimuleren, zoals Spider-Man 3, Ocean's 13, Harry Potter And The
Order Of The Phoenix, Die Hard 4, The Simpsons en Shrek 3.
De toenemende populariteit van Tv-series op DVD heeft tevens positief bijgedragen aan de verkoopstijging van het afgelopen jaar. De vraag naar, alsmede het aanbod van, recente en oudere series op DVD in mooie en luxe DVD boxen blijkt groter dan ooit tevoren. Ook in 2006 werden verschillende succesvolle series uitgebracht; zowel oude series (zoals MASH, The A-Team en Swiebertje) als huidige toppers (Lost, CSI, Rome, Prison Break, 24, Friends, Sopranos en Charmed).
In 2006 bedroeg de omzet van Tv-series op DVD € 88 miljoen, een stijging van € 13 miljoen ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee nemen Tv-series meer dan 26% van de totale DVD-markt in. Argumenten voor verkoopsucces zijn de verzameldrang en de vrijheid te kijken hoe, waar en wanneer men wil.
Tot slot vormen kids/familie DVD’s een belangrijk groeisegment. De afzet is ten opzichte van het jaar 2005 met ruim 11% gestegen. Niet alleen bioscoopfilms (zoals Harry Potter 4, Ice Age 3, Chicken Little, Cars en Over the Hedge) zijn succesvol, ook opnieuw uitgebrachte Disney-classics (Lady and the Tramp, Little Mermaid) en kinder Tv-series (Dora, Dribbel, Teletubbies, Simpsons, Barbie en Nijntje) vormen onderdeel van de toegenomen verkoopresultaten.
Over NVPI
De NVPI is de branchevereniging van de entertainmentindustrie en
vertegenwoordigt het merendeel van de Nederlandse platenmaatschappijen,
videodistributeurs en gamesoftware distributeurs. De NVPI behartigt de
collectieve belangen van de entertainmentindustrie in het algemeen en van haar
leden in het bijzonder.
Onderstaand artikel is afkomstig uit het NVPI Jaarverslag 2006 dat op 11 mei gepresenteerd wordt, en is het hoofdartikel in dit jaarverslag.
Nederland houdt van DVD
Verkoop populaire entertainmentdrager neemt alleen maar toe
Geen drager is zo'n succesverhaal gebleken als de DVD. In korte tijd is het medium uitgegroeid tot dé drager van entertainmentproduct, die door de consument massaal is omarmd en voorlopig niet losgelaten zal worden. Sterker nog, het ziet ernaar uit dat de Nederlandse consument de komende jaren gemiddeld alleen maar meer DVD's zal kopen.
Het is moeilijk voor te stellen dat nog geen tien jaar geleden nog niemand van de DVD had gehoord. Maar sinds de introductie van de 'digital versatile disc' in 1998, heeft de drager een enorme vlucht genomen. Niet in het minst omdat de meeste huishoudens inmiddels over een DVD-speler beschikken. In 2005 ging het nog om 70 procent van de huishoudens, verleden jaar steeg dit al door naar 78 procent. Over het jaar 2007 wordt verwacht dat het percentage huishoudens met een DVD-speler dan wel -recorder verder doorstijgt naar 83 procent. Dit nog afgezien van de diverse gameconsoles en computers met een DVD-functie, waarover verderop meer. Hoe dan ook, tussen 1998 en het einde van 2006 zijn alleen in ons land al ruim 118 miljoen DVD's (met een totale consumentenwaarde van 1,7 miljard euro) verkocht. Daarvan is meer dan een kwart (rond 30 miljoen dragers) in het afgelopen jaar over de toonbank gegaan. De consumentenomzet bedroeg over 2006 circa 333 miljoen euro, waarbij een piek te herkennen was rond de feestdagen. In november en december 2006 werden 7,4 miljoen DVD's verkocht, 500.000 meer dan in dezelfde periode in 2005 en met een consumentenwaarde van 89 miljoen euro. Absoluut zwaartepunt daarbij lag in de week voor Kerstmis. In die periode werden in luttele dagen 1,5 miljoen DVD-films verkocht, meer dan 100.000 units meer dan rond de kerst van 2005. Het is een trend die niet alleen in ons land, maar ook internationaal te zien is. DVD blijkt een populaire entertainmentdrager.
Blockbusters scoren dubbel
Natuurlijk is de penetratiegraad van afspeelapparatuur een basisvoorwaarde
voor het succes van de DVD, maar de reden van de stijgende omzetten ligt op
meerdere vlakken. Allereerst is er natuurlijk de economie die aantrekt. De
Nederlandse consument heeft meer te besteden en geeft zijn geld graag uit. Uit
de eerste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de
Nederlandse detailhandel in januari 2007 4,1 procent meer omzet behaald heeft
dan in dezelfde maand in 2006. Bij consumentenelektronica was zelfs sprake van
een omzetgroei van 8,5 procent. Direct aan DVD relaterende apparatuur vormt daar
een groot deel van, of het nu om LCD- of plasmaschermen, computers of
gameconsoles gaat. Een andere reden voor het DVD-succes is het aantrekken van
het bioscoopbezoek, dat over 2006 met 9 procent toenam ten opzichte van het jaar
ervoor. Dit bijvoorbeeld door buitenlandse blockbusters als The Da Vinci Code,
Ice Age 2, Pirates Of The Caribbean 2 en Casino Royale, maar ook door het
fenomeen dat Zwartboek heet. Films die het op het witte doek goed deden, maar
die vervolgens op DVD stuk voor stuk voor een ijzersterke verkoop hebben gezorgd
of nog gaan zorgen. In 2007 staan nog veel meer van dergelijke blockbusters in
de planning. Spider-Man 3, Ocean's 13, Harry Potter And The Order Of The Phoenix,
Die Hard 4, The Simpsons en Shrek 3 zullen niet alleen goede zaken doen in de
bioscoop, maar (ook weer in het cadeauseizoen) vooral bij de
entertainmentwinkelier.
Series en boxen mateloos populair
Maar het zijn juist de dingen die niet in de bioscopen te zien zijn, die
voor de grootste groei binnen de DVD-markt hebben gezorgd. Een belangrijk
groeisegment ligt in het kinder- en familieaanbod. Natuurlijk ook daar wel voor
een deel bioscoopfilms (denk aan het al genoemde Ice Age 2, maar ook
bijvoorbeeld aan Chicken Little en Pixars jongste boreling Cars) en opnieuw
uitgebrachte Disney-klassiekers (Lady en de Vagebond, De Kleine Zeemeermin), en
vooral ook kinderseries, zoals Dora, Barbie, Nijntje, Bob de Bouwer en Dribbel.
In totaal was dit segment in 2006 goed voor een verkoopgroei van 11 procent.
Voor volwassenen zijn tv-series de grootste verkoophit gebleken. Sterker nog,
het is de belangrijkste reden voor de stijging in consumentenuitgaven op het
gebied van DVD over 2006 ten opzichte van het jaar ervoor. Waar in het verleden
nog vooral series werden verkocht die op dat moment populair waren op televisie
(Sex And The City, Friends, Buffy The Vampire Slayer), blijkt de vraag naar
zowel nieuw als oud materiaal in mooie (luxe)boxen te zijn geëxplodeerd. In 2004
ging het nog om een omzet van 56 miljoen euro, inmiddels hebben we het over een
jaaromzet van 88 miljoen. Dat mede door 'nieuwe' series als Prison Break, Grey's
Anatomy, Lost, Rome en CSI, die op DVD nu eenmaal lekkerder wegkijken dan elke
week (en onderbroken door commercials) op televisie, maar vooral door nostalgie
die hoogtij viert. Complete series van bijvoorbeeld The A-Team, M*A*S*H en
Knight Rider, of Nederlandse producties als Swiebertje, De Kleine Waarheid of
het begin van een soap als Goede Tijden, Slechte Tijden zijn integraal en
compleet uitgebracht, en de consument wil alleen maar meer van dergelijk
materiaal in de kast hebben. Daardoor is het marktaandeel van dit soort
DVD-boxen uitgegroeid tot maar liefst 26 procent van de totale DVD-omzet.
Revolutie in DVD-land
De diverse consoles, platte tv-schermen en steeds krachtiger wordende
computers die met DVD-apparatuur zijn uitgerust kwamen al ter sprake. Nederland
staat na Engeland, Zwitserland en Spanje op de vierde plek in Europa wat betreft
de penetratiegraad van LCD- en plasmaschermen. Die penetratiegraad zit in
Nederland inmiddels op ruim boven de 55 procent en het overgrote deel daarvan
(75 procent) is HD-ready. Deze zullen een grote rol gaan spelen bij de
introductie van de volgende generatie DVD-schijfjes. Of dat nu het
Blu-ray-systeem wordt of het HD-DVD-formaat, feit is dat de met een hogere
capaciteit uitgeruste opslagmedia voor een revolutie in DVD-land zullen gaan
zorgen. Een revolutie die hand in hand gaat met de verkoop van de Xbox- en
PlayStation3-gameconsoles. Een Blu-ray-schijfje kan maximaal 50 gigabyte aan
gegevens bevatten, terwijl een HD-DVD zelfs tot maximaal 90 gigabyte kwijt kan.
Dit betekent hoe dan ook een veel betere beeld- en geluidskwaliteit,
vergelijkbaar met het verschil tussen vhs en DVD bijna tien jaar geleden.
Consumenten die het verschil hebben gezien, zijn laaiend enthousiast en ook de
grote filmstudio's zijn zeer positief, waardoor veel releases op beide formaten
in de planning staan en blockbusters als Casino Royale al op beide formaten goed
doorverkopen. Het overgrote deel van de studio's heeft vooralsnog zijn voorkeur
voor Blu-ray uitgesproken. Niet in het minst omdat de recent uitgebrachte
gameconsole PlayStation3 (vrijwel tegelijk te koop met de Casino Royale-Blu-ray)
is uitgerust met een Blu-ray-speler. De eerste 50.000 exemplaren die in de
Benelux te koop waren, hadden vrijwel direct op de eerste verkoopdag de winkels
alweer verlaten. Daarmee vertolkt een van de eerste 'betaalbare' apparaten die
Blu-ray disks kan afspelen ook direct een voortrekkersrol in de introductie van
het schijfje. De HD-DVD moet het op zijn beurt van de Xbox 360 hebben, waarvoor
een HD-DVD-speler als accessoire is aan te schaffen. Het aanbod HD-DVD-titels
zal bepalend zijn of deze console net zo'n voortrekkersrol in de introductie van
dit nieuwe formaat gaat vervullen als de PlayStation3 voor Blu-ray.
De groei is derhalve nog lang niet uit de DVD-markt. Sterker nog, de komst van de nieuwe formaten, de gestaag groeiende stroom van blockbusters en populaire televisieseries, en het nog immer groeiende aantal huishoudens dat één of meerdere afspeelapparaten in huis heeft, zal er alleen maar voor zorgen dat de vraag naar dit product verder toeneemt. Bijna tien jaar na de introductie is de DVD niet meer de drager van de toekomst, het is de drager mét een toekomst.
Deel deze pagina
Lees meer
Recente artikelen
- Nieuwe releasedatum voor Knox Goes Away - vanaf 9 mei in de bioscoop
- The Apprentice in premiere op filmfestival Cannes
- Tegenstroom Filmfestival opent met 3 kortfilms
- Bekijk hier de eerste trailer van de comedy hit man met Glen Powell en Adria Arjona
- Opnamen Nederlandse actiethriller Full Moon afgerond in Thailand
Inloggen