Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 31 worden weergegeven.

Discussie: CD-I afspelen

  1. #1

    Standaard CD-I afspelen

    Wie kan mij vertellen of er vandaag de dag nog mogelijkheden zijn om CD-Interactive (Philips) af te spelen, mogelijk software-matig anders hardware-matig.

    Heb zelf 'n Sony MDP staan, echter deze kan ook niet onderweg interactieve schijfjes.
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TJ Weissel Bekijk bericht
    Wie kan mij vertellen of er vandaag de dag nog mogelijkheden zijn om CD-Interactive (Philips) af te spelen, mogelijk software-matig anders hardware-matig.

    Heb zelf 'n Sony MDP staan, echter deze kan ook niet onderweg interactieve schijfjes.
    Ik heb zelf ook dit "probleem". Ik heb echter ooit geprobeerd een oude versie van een cdi emulator op de PC geprobeerd aan de gang te krijgen. Nu ik weer even spit naar die emulator, lijkt het er op dat er inmiddels een nieuwe(re) versie beschikbaar is dan ik destijds heb geprobeerd.
    Je kan eens kijken of dit programma je verder kan helpen: http://www.cdiemu.org/.

    Edit: zie nu dat je hiervoor nog wel even verder moet spitten naar CD-i system ROMs van echte spelers...... Misschien nog wat spitten op internet??
    Laatst aangepast door Bambi : 06-08-2007 om 13:29
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  3. #3

    Standaard

    Mjah, het feit dat ik dus zat CD-i heb liggen, echter geen lezende drive meer

    dus de optie om alles naar roms om te zetten is er ook niet.
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TJ Weissel Bekijk bericht
    Mjah, het feit dat ik dus zat CD-i heb liggen, echter geen lezende drive meer

    dus de optie om alles naar roms om te zetten is er ook niet.
    Voor zover ik begrijp is het niet nodig om alle schijfjes over te zetten naar een ROM, maar moet je een kopie hebben van de systeem-ROM van een apparaat zelf. Die worden via genoemde site niet verspreid (auteursrechterlijk beschermd), maar misschien is er wel het een en ander te regelen cq. vinden. Als je in ieder geval even snuffelt op de genoemde site, kun je ook nog wat links vinden naar fora over CD-i. Misschien dat iemand daar kan helpen.....
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  5. #5

    Standaard

    Ik heb nog een werkende cd-i speler van philips.
    Er zal inderdaad rom identificatie aanwezig zijn in zo'n speler. de vraag is, of dat verholpen kan worden door een rom-upgrade van eventueel een dvdspeler.

    Volgens mij moeten ook de nog wat oudere PC drives cd-i kunnen lezen! dus met die emulator en een oude drive moet je toch cd-i kunnen starten op je pc?!
    Laatst aangepast door hstadman : 07-08-2007 om 19:18

  6. #6

    Standaard

    Ik Heb even gezocht naar PC drives die nog cd-i moeten kunnen lezen!

    Volgens de site van plextor moet de PlexWriter Premium2 nog steeds in staat zijn om cd-i te kunnen lezen:

    CD

    CD-DA, CD-Extra, CD-ROM (Mode1), CD-ROM XA, Photo CD, Video CD, CD-I, Multi-Session CD, CD Text, CD+G, UDF

    Volgens mij moet je, in combinatie met de emulator en deze plextor, in staat zijn om cd-i te kunnen afspelen!

    Ik denk dat je, als je nog een winkel vindt die nog specifieke cd branders(kijk naar de formaten die ze aankunnen) verkoopt zoals de plextor, je een grote kans hebt dat je de schijfjes via de emulator kunt afspelen.

    edit:

    ISO buster can onder windows 2000 en windows xp de cd-i formaten uitlezen!
    voor emulatie heb je nog steeds de rom bestanden nodig van een bestaande speler, zoals die van mij, die via een seriele kabel via de computer uit te lezen zijn. kabel kost 10 pond excl. verzendkosten.

    Edit 2:

    iso buster geprobeerd en ik kan nu inderdaad alle files van een cd-i uitlezen en op de harde schijf zetten.
    Laatst aangepast door hstadman : 08-08-2007 om 05:27

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    ISO buster can onder windows 2000 en windows xp de cd-i formaten uitlezen!
    Het gaat niet zozeer om het kunnen uitlezen van CD-i. De emulator (voor zover ik het heb begrepen) kan gewoon een CD-i uitlezen die in elk willekeurig CD-rom station ligt.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    voor emulatie heb je nog steeds de rom bestanden nodig van een bestaande speler, zoals die van mij, die via een seriele kabel via de computer uit te lezen zijn. kabel kost 10 pond excl. verzendkosten.
    Dat is inderdaad het hele eiereten. Zonder de rom-bestanden van een echte speler werkt de emulator gewoonweg niet. Die rom-bestanden zijn nodig om de ge-emuleerde hardware aan de praat te krijgen. De emulator bootst eigenlijk alleen de hardware van een echte speler na (een soort computer). Net als een PC bij het opstarten van alles uit zijn bios leest (ook een soort rob-bestand) om te kunnen werken, doet een CD-i speler dat ook! En in feite doet de emulator dus precies het zelfde.
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  8. #8

    Standaard

    Momenteel worden er dagelijks een behoorlijk aantal CDI's gepost in verschillende nieuwsgroepen. Op ftd wordt in de commentaren redelijk wat uitleg gegeven over oa. de Roms.
    Via Marktplaats kun je echter voor een prikkie een CDI speler aanschaffen..
    Ik zag zelfs al 3 CDI-220's staan voor de prijs van 20 euro...
    Heb ik zelf incl. dv-cartridge toch ooit nog 1200 gulden voor betaald :neutral:

    Gr. Mark

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bambi Bekijk bericht
    Het gaat niet zozeer om het kunnen uitlezen van CD-i. De emulator (voor zover ik het heb begrepen) kan gewoon een CD-i uitlezen die in elk willekeurig CD-rom station ligt.


    Dat is inderdaad het hele eiereten. Zonder de rom-bestanden van een echte speler werkt de emulator gewoonweg niet. Die rom-bestanden zijn nodig om de ge-emuleerde hardware aan de praat te krijgen. De emulator bootst eigenlijk alleen de hardware van een echte speler na (een soort computer). Net als een PC bij het opstarten van alles uit zijn bios leest (ook een soort rob-bestand) om te kunnen werken, doet een CD-i speler dat ook! En in feite doet de emulator dus precies het zelfde.
    Ik weet wat een emulator is en hoe het werkt. Echter als je in het lijstje kijkt, zie je dat het niet alle spellen of cd-i schijfjes goed kan emuleren!

    Wat de rom doet in de cd-i speler is o.a. controleren of het een echte cd-i schijf is!

    De rom bestanden zijn van OS 9.

    Grote kans, dat als je een nieuwe dvdbrander/lezer hebt dat het niet gaat lukken. Omdat die niet meer cd-i kunnen lezen.(staat niet als formaat bij de features).

    Ook een cd-speler heeft een bios rom.

    Rechtstechnisch gezien mag je, zonder dat je in het bezit bent van een cd-i speler, niet die rom files gebruiken!

    Dus, zal je eerst een cd-i speler moeten aanschaffen en dan is meteen je probleem opgelost!

    TEST:

    Bambi, vergeet het maar! Zoals ik al zij kun je alleen cd-i disks uitlezen met een cd-rom speler die ook cd-i als formaat kan herkennen; nieuwe dvd spelers doen dat pertinent niet!

    Mijn oude teac kan zonder problemen via ISO buster de cd-i schijf inlezen, echter mijn nieuwere dvd-rom speler kan hem niet inlezen in ISO buster! die zegt dat er een lege schijf inzit!

    Dus, zoals ik al eerder heb gezegd zul je EN een cd-rom speler moeten hebben die cd-i kan lezen, de rom files van een cd-i speler en de emulator om cd-i op de pc te kunnen afspelen!

    Voor mij niet de moeite waard, sinds ik nog een goed werkende cd-i speler heb en geen zin heb om een kabel te moeten aanschaffen. Daarnaast werken ook lang niet alle titels via de emulator!

    Er zijn genoeg recente consoles te koop met een gelijksoortig spel die beter zijn.(ps3, xbox of nintendo wii).
    Laatst aangepast door hstadman : 08-08-2007 om 13:42

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Bambi, vergeet het maar! Zoals ik al zij kun je alleen cd-i disks uitlezen met een cd-rom speler die ook cd-i als formaat kan herkennen; nieuwe dvd spelers doen dat pertinent niet!
    Ik heb twee CD-i schijfjes: 1 was ooit bij de platentiendaagse te krijgen en 1 gekocht (om de BZN-verzameling compleet te houden, in de hoop hem ooit nog af te kunnen spelen). Ik zal ze beide vanavond eens in mijn PC stoppen om te zien wat er van terecht komt.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Daarnaast werken ook lang niet alle titels via de emulator!
    Dat heb ik ook gelezen. Het zijn voornamelijk titels die gebruik maken van de DV-cartridge. Aan die ondersteuning wordt nog gewerkt. Ik heb dus nog niets aan mijn de emulator, omdat de beide CD-i schijfjes die ik heb alletwee die cartridge nodig hebben. En dan nog.... mis ik een ROM. Misschien inderdaad eens een hele goedkope CD-i speler van marktplaats op de kop tikken....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Er zijn genoeg recente consoles te koop met een gelijksoortig spel die beter zijn.(ps3, xbox of nintendo wii).
    Er zijn ook genoeg dingen die ooit zijn uitgebracht die nooit in een vergelijkbare vorm zijn verschenen op een ander medium
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bambi Bekijk bericht
    Ik heb twee CD-i schijfjes: 1 was ooit bij de platentiendaagse te krijgen en 1 gekocht (om de BZN-verzameling compleet te houden, in de hoop hem ooit nog af te kunnen spelen). Ik zal ze beide vanavond eens in mijn PC stoppen om te zien wat er van terecht komt.


    Dat heb ik ook gelezen. Het zijn voornamelijk titels die gebruik maken van de DV-cartridge. Aan die ondersteuning wordt nog gewerkt. Ik heb dus nog niets aan mijn de emulator, omdat de beide CD-i schijfjes die ik heb alletwee die cartridge nodig hebben. En dan nog.... mis ik een ROM. Misschien inderdaad eens een hele goedkope CD-i speler van marktplaats op de kop tikken....


    Er zijn ook genoeg dingen die ooit zijn uitgebracht die nooit in een vergelijkbare vorm zijn verschenen op een ander medium
    Dan heb je het waarschijnlijk meer over de interest cd-i's dan over de games op cd-i, want daarvan zijn er volgens mij allemaal wel gelijksoortige varianten van op andere consoles, zoals tennis, golf, honkbal etc.

    Cd-i heeft inderdaad een reeks interest cd-i's uitgebracht met interessante onderwerpen.

    Had je die aparte DV cartridge niet nodig om video cd's af te kunnen spelen, dus gewoon videobeelden( films)?
    Laatst aangepast door hstadman : 08-08-2007 om 14:42

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Dan heb je het waarschijnlijk meer over de interest cd-i's dan over de games op cd-i, want daarvan zijn er volgens mij allemaal wel gelijksoortige varianten van op andere consoles, zoals tennis, golf, honkbal etc.

    Cd-i heeft inderdaad een reeks interest cd-i's uitgebracht met interessante onderwerpen.

    Had je die aparte DV cartridge niet nodig om video cd's af te kunnen spelen, dus gewoon videobeelden( films)?
    Volgens mij wel, maar die video-cd's kun je ook in een gewone DVD-speler afspelen natuurlijk
    En ik heb het inderdaad over interest cd-i's.
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  13. #13

    Standaard

    Ik heb de emulator even uitgeprobeerd. Werkt aardig. De emulator kan ook image-bestanden opstarten dus als je een image-bestand hebt, is het probleem met een CD-ROM speler die geen CD-i's kan lezen, opgelost. Die imagebestanden staan er, zoals iemand anders al opmerkte, genoeg in de nieuwsgroepen.
    En inderdaad werkt de ondersteuning van video niet. Een titel als Mad Dog McCree strat dan ook niet op. Voyeur daarentegen wel en daar zit ook best veel video in. Volgens mij ondersteunt die videocartridge mpeg 1 video.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HAL Bekijk bericht
    Ik heb de emulator even uitgeprobeerd. Werkt aardig. De emulator kan ook image-bestanden opstarten dus als je een image-bestand hebt, is het probleem met een CD-ROM speler die geen CD-i's kan lezen, opgelost. Die imagebestanden staan er, zoals iemand anders al opmerkte, genoeg in de nieuwsgroepen.
    En inderdaad werkt de ondersteuning van video niet. Een titel als Mad Dog McCree strat dan ook niet op. Voyeur daarentegen wel en daar zit ook best veel video in. Volgens mij ondersteunt die videocartridge mpeg 1 video.
    Video cd is inderdaad mpeg1. Niet de moeite waard dus, als je een film op video cd hebt staan daar het stukken minder zal zijn dan dvd, nog maar te zwijgen over hd-dvd.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Video cd is inderdaad mpeg1. Niet de moeite waard dus, als je een film op video cd hebt staan daar het stukken minder zal zijn dan dvd, nog maar te zwijgen over hd-dvd.
    De emulator is echt niet nodig om een video-cd te draaien hoor. Die gooi je gewoon in je DVD-speler en gaan met die banaan.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HAL Bekijk bericht
    De emulator is echt niet nodig om een video-cd te draaien hoor. Die gooi je gewoon in je DVD-speler en gaan met die banaan.
    Weet ik.:wink:

    De vraag echter is of de meeste mensen nog naar een video-cd willen kijken als er ook een dvd van dezelfde film voorhanden is. Het kwaliteitsverschil is dusdanig dat ik denk dat de schaal compleet doorslaat naar dvd.

    Hetzelfde eigenlijk met de mensen die nu goede hd-dvd setup's hebben, die vinden dvd ook stukken minder interessant dan toen hd-dvd nog niet toepasbaar was!:wink:

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Weet ik.:wink:

    De vraag echter is of de meeste mensen nog naar een video-cd willen kijken als er ook een dvd van dezelfde film voorhanden is. Het kwaliteitsverschil is dusdanig dat ik denk dat de schaal compleet doorslaat naar dvd.

    Hetzelfde eigenlijk met de mensen die nu goede hd-dvd setup's hebben, die vinden dvd ook stukken minder interessant dan toen hd-dvd nog niet toepasbaar was!:wink:
    Ligt er aan welke HD-speler je hebt....

    Jan

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HAL Bekijk bericht
    Ligt er aan welke HD-speler je hebt....

    Jan
    Hmm, ik mag ervan uitgaan dat alle tot nu toe op de markt zijnde hd-dvd spelers ook goed hd materiaal kunnen afspelen. Dus 5 x scherper dan dvd!

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Hmm, ik mag ervan uitgaan dat alle tot nu toe op de markt zijnde hd-dvd spelers ook goed hd materiaal kunnen afspelen. Dus 5 x scherper dan dvd!
    Ik bedoel dat een HD speler met HQV-chip (op dit moment alleen de HD-XE1 van Toshiba) DVD's er verschrikkelijk goed uit laat zien. Wat zou zoiets doen met een goede Video-cd? Leuke test..... Ik heb er helaas geen meer.....

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HAL Bekijk bericht
    Ik bedoel dat een HD speler met HQV-chip (op dit moment alleen de HD-XE1 van Toshiba) DVD's er verschrikkelijk goed uit laat zien. Wat zou zoiets doen met een goede Video-cd? Leuke test..... Ik heb er helaas geen meer.....
    Upscaling is leuk maar geen concurrent voor echte HD content, dat is simpel gezegd 5x scherper dan dvd materiaal en kan nooit erbij verzonnen worden door een chip!

    De meeste mensen rapporteren dan ook dat een goede upscaling tuseen dvd en HD-dvd inzit; beter dan dvd, slechter dan HD-dvd.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Upscaling is leuk maar geen concurrent voor echte HD content, dat is simpel gezegd 5x scherper dan dvd materiaal en kan nooit erbij verzonnen worden door een chip!

    De meeste mensen rapporteren dan ook dat een goede upscaling tuseen dvd en HD-dvd inzit; beter dan dvd, slechter dan HD-dvd.
    Het eerste is te kort door de bocht. Dat zeggen alle mensen die het nog nooit gezien hebben.

    Het 2e is uiteraard waar. Maar het zit wel erg dicht tegen HD-DVD aan als je een goede transfer hebt op DVD.

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HAL Bekijk bericht
    Het eerste is te kort door de bocht. Dat zeggen alle mensen die het nog nooit gezien hebben.

    Het 2e is uiteraard waar. Maar het zit wel erg dicht tegen HD-DVD aan als je een goede transfer hebt op DVD.
    Ah, maar een verbetering van HD dvd content zal het gat weer groter maken. Als ze overgaan op 5ogb disks en minder compressie toepassen, wordt hd-dvd ook weer beter!

    Het verschil in kwaliteit zal blijven in het voordeel van hd-dvd! Naarmate hd-dvd meer geoptimaliseerd wordt in beeld en geluid, zal het meer afstand nemen.

  23. #23

    Standaard

    Het topic gaat 'n beetje de verkeerde kant op... Juist: de CD-i 's worden gelezen door mijn oude PlexWriter (echter ook gewoon door mijn dvd rom)... het is de fileformat waar Windows niets mee kan.

    Over het Video-CD verhaal... CD-i is uiteraard ook gewoon mpeg1, het gaat hier idd om special interest uitgaves. Het feit dat ze op 'n stand-alone nog gelezen worden is mooi, maar zoals eerder genoemd mijn stand-alone is kapot en om hiervoor nou 'n vervangende aan te schaffen?, lijkt mij in dat opzich beter om de (video)content van de schijfjes af te halen en deze gewoon als iso-rom weg te schrijven.

    Helaas is het tot noch toe niet veel helderder door geworden
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TJ Weissel Bekijk bericht
    Het topic gaat 'n beetje de verkeerde kant op... Juist: de CD-i 's worden gelezen door mijn oude PlexWriter (echter ook gewoon door mijn dvd rom)... het is de fileformat waar Windows niets mee kan.

    Over het Video-CD verhaal... CD-i is uiteraard ook gewoon mpeg1, het gaat hier idd om special interest uitgaves. Het feit dat ze op 'n stand-alone nog gelezen worden is mooi, maar zoals eerder genoemd mijn stand-alone is kapot en om hiervoor nou 'n vervangende aan te schaffen?, lijkt mij in dat opzich beter om de (video)content van de schijfjes af te halen en deze gewoon als iso-rom weg te schrijven.

    Helaas is het tot noch toe niet veel helderder door geworden
    Mijn oude teac kan hem gewoon uitlezen(omdat hij het cd-i formaat kan lezen, zoals je oude plexwriter) maar mijn nieuwe dvd branders van plextor kunnen er niets mee, ondanks isobuster!

    Alleen oude dvd-rom of cd-rom apparaten die nog het cd-i formaat in hun standaard hebben kunnen het uitlezen via isobuster.

    Wat je nodig hebt van iemand met nog een spelende cd-i speler is het cd-i rom gedeelte, die via een kabel kunt downloaden uit het cd-i apparaat, de cd-i emulator en een cd-rom drive die cd-i's kan lezen.

    overigens, lang niet alle schijfjes kunnen worden ge-emuleerd, die met video cd content en sommige spellen ook niet. Waarschijnlijk de spellen waar video cd content bijzit.
    Laatst aangepast door hstadman : 12-08-2007 om 20:23

  25. #25

    Standaard

    CD-i is geen afwijkend formaat, het is de fileformat die niet geslikt wordt, iedere Compact Disc compatible drive kan deze schijfjes lezen, naar jou zeggen zou ik dus ook gewoon 'n oude drive kunnen gebruiken wordt vervolgens gelijk weer naast je neergelegd in de regel eronder.

    Ik snap je niet helemaal.

    Over het nieuwe plextor spul, is algemeen bekend dat sinds plextor van de scsi afgestapt is het werkelijk 'n bedrijf van nul is geworden.. idem dito met hun (inmiddels overprijsde) hardware.

    De bewering die wel tot mij door komt is, zonder de Rom-file kan ik niets? Het gaat hier overigens om semi interactive schijfjes waar ik de idd enkel de VCD content vanaf wil halen.

    Over het data downloaden vanaf de CD-i drive gesproken, dit vindt plaats via 'n seriele verbinding, moet ik dus tevens 'n Systeem voor regelen die deze nog heeft en hoe zit het met de geboden driver ondersteuning? of mag ik dit gaan doen via n progsel via de systeemroot?
    Laatst aangepast door TJ Weissel : 13-08-2007 om 10:01
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •