De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.

Discussie: Aansluiten speakers

  1. #1

    Standaard Aansluiten speakers

    Vroeger moest men de kabels voor de luidsprekers beide even lang zijn i.v.m. de weerstand van de kabel.
    Is dit tegenwoordig met een surroundreceiver nog nodig of mogen de kabels van verschillende lengte zijn? Men kan immers de speakers, al dan niet automatisch, apart instellen.
    Waar een wil is ben ik weg.

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door noud271261 Bekijk bericht
    Vroeger moest men de kabels voor de luidsprekers beide even lang zijn i.v.m. de weerstand van de kabel.
    Is dit tegenwoordig met een surroundreceiver nog nodig of mogen de kabels van verschillende lengte zijn? Men kan immers de speakers, al dan niet automatisch, apart instellen.
    Dit heeft nog niet zo zeer met de weerstand van de kabel te maken maar meer met de geluidssnelheid. Als je kabels niet beide even lang zijn kan je timing verschillen krijgen.

    Ook bij een surroundreciever kan dit voorkomen omdat je een speaker weliswaar apart instelt maar je kunt bijvoorbeeld geen vertraging per speaker instellen. Het apart instellen is vaak beperkt door het instellen van de luidheid van de speaker in dB en het instellen van een crossover.

    Of het timingverschil een echt hoorbaar verschil oplevert hangt af van de lengte van de kabels en van de vraag hoe zeer je erin geloofd. Als het makkelijk kan zou ik gewoon lekker allebei de kabels even lang laten dan is het sowiso goed. Als je afstanden van meer dan 10 meter moet overbruggen is het hebben van dezelfde lengtes sowieso aan te raden, als ze korter zijn hoeft het in principe niet.
    Sony KD-55X8505C 4K HDR | Philips BDP7500 (B) | Philips BDP3000 (A)|NAD T748 v2| 2x Dali Zensor 5 | 1x Dali Zensor Volkal | 2x Dali Zensor 1 | SVS PB-1000


  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Davidshadow13 Bekijk bericht
    Dit heeft nog niet zo zeer met de weerstand van de kabel te maken maar meer met de geluidssnelheid. Als je kabels niet beide even lang zijn kan je timing verschillen krijgen.

    Ook bij een surroundreciever kan dit voorkomen omdat je een speaker weliswaar apart instelt maar je kunt bijvoorbeeld geen vertraging per speaker instellen. Het apart instellen is vaak beperkt door het instellen van de luidheid van de speaker in dB en het instellen van een crossover.

    Of het timingverschil een echt hoorbaar verschil oplevert hangt af van de lengte van de kabels en van de vraag hoe zeer je erin geloofd. Als het makkelijk kan zou ik gewoon lekker allebei de kabels even lang laten dan is het sowiso goed. Als je afstanden van meer dan 10 meter moet overbruggen is het hebben van dezelfde lengtes sowieso aan te raden, als ze korter zijn hoeft het in principe niet.
    Bedankt voor je snelle antwoord.
    De speaker die het verste van de receiver komt te hangen, hangt +/- 10 meter er vanaf. Het lijkt me dus verstandig om allebei de kabels even lang te houden.
    Overigens gaat het hier wel om de achter speakers. Ik weet niet of dat ook nog wat uitmaakt.
    Waar een wil is ben ik weg.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Davidshadow13 Bekijk bericht
    Dit heeft nog niet zo zeer met de weerstand van de kabel te maken maar meer met de geluidssnelheid. Als je kabels niet beide even lang zijn kan je timing verschillen krijgen.

    Ook bij een surroundreciever kan dit voorkomen omdat je een speaker weliswaar apart instelt maar je kunt bijvoorbeeld geen vertraging per speaker instellen. Het apart instellen is vaak beperkt door het instellen van de luidheid van de speaker in dB en het instellen van een crossover.
    Bij een receiver kun je de vertraging wel per speaker instellen. Alleen gaat dit vaak niet in mS, maar in meters(m) of in voet(ft). Wil je een luidspreker wat minder vertraging geven, dan stel je deze wat hoger in of lager wanneer bij meer vertraging.

    Voor wat betreft de lengte van de kabels, is het vaak verstandig om die per paar te bepalen door de luidspreker die de langste kabel nodig heeft. Verschillen in het tijds-domein -wat Davidshadow met "timing" bedoeld- tussen links en rechts kun je nl. beter horen dan tussen voor en achter. Staat bvb de linker 'surround' verder weg van de receiver dan de rechter, dan kan je de kabel van de rechter dus beter even lang houden als die van de linker.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •