De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hulp bij aansluiten pc-receiver

    Hallo allemaal,

    Ik zou graag mijn pc willen aansluiten op mijn receiver, maar heb hier de ballen verstand van!

    Wat ik kan zeggen is dat op mijn pc een digitale S/PDIF out poort zit. Op mijn receiver (JVC RX-E5 Home Cinema Control Center) zitten ook verschillende aansluitingen, maar daar weten jullie vast en zeker meer van.

    Mijn doel is dat ik op mijn pc muziek kan afspelen via de receiver. Belangrijk is dat wel dat ook de subwoofer werkt... Mijn oude pc heb ik ook geprobeerd hierop aan te sluiten, maar daarbij werkte de subwoofer niet. Het zou kunnen komen doordat die pc alleen een analoge poort had (met zo'n plugje).

    Ik weet niet hoe ik dit het beste kan doen, en wat ik hier nou precies voor nodig heb. Zouden jullie me willen helpen?

    Alvast hartelijk bedankt!

    Groetjes,

    Ries

  2. #2

    Standaard

    Om maar meteen te antwoorden met een vraag:
    Wat voor S/PDIF uitgang heeft je pc?
    Waarschijnlijk zal het een coax zijn (oa gezien de benaming) en geen optische. Heel vaak dien je bij een S/PDIF out van de pc wel een minijack (evt mono) in de pc te steken en dan aan de andere kant een "tulp" die je aan de receiver koppelt op een coax digi in.
    Een belangrijk aspect is vervolgens ook dat je bij de settings van je pc aangeeft dat je het geluid digitaal naar je receiver wil sturen.

    Dan even iets anders over je subwoofer.
    Muziek is doorgaans stereo. Bij stereo is geen aparte aansturing voor subwoofer (.1) inbegrepen. Wil je toch dat je subwoofer mee werkt dien je dit als zodanig in de setup van je receiver aan te geven.
    Dit kan op verschillende wijzen gedaan worden, normaal terug te vinden in de handleiding van je receiver. Oa dien je dan ook een "cross-over" frequentie op te geven. Alles onder die frequentie wordt dan of uitsluiten door de subwoofer of door subwoofer en speakers (afhankelijk van de rest van de settings in je receiver) weergegeven.

    Wil je ook films via je pc afspelen met het geluid via je receiver dan moet je erop letten dat de software hier ook in staat toe is. Veel afspeel software ondersteund namelijk alleen bij volledige koop versies 5.1 geluid.

    succes

  3. #3

    Standaard Re: Hulp bij aansluiten pc-receiver

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Carni
    Hallo allemaal,

    Ik zou graag mijn pc willen aansluiten op mijn receiver, maar heb hier de ballen verstand van!

    Wat ik kan zeggen is dat op mijn pc een digitale S/PDIF out poort zit. Op mijn receiver (JVC RX-E5 Home Cinema Control Center) zitten ook verschillende aansluitingen, maar daar weten jullie vast en zeker meer van.

    Mijn doel is dat ik op mijn pc muziek kan afspelen via de receiver. Belangrijk is dat wel dat ook de subwoofer werkt... Mijn oude pc heb ik ook geprobeerd hierop aan te sluiten, maar daarbij werkte de subwoofer niet. Het zou kunnen komen doordat die pc alleen een analoge poort had (met zo'n plugje).

    Ik weet niet hoe ik dit het beste kan doen, en wat ik hier nou precies voor nodig heb. Zouden jullie me willen helpen?

    Alvast hartelijk bedankt!

    Groetjes,

    Ries
    Analoog kan met zo'n kabeltje:

    http://www.allekabels.nl/product.php?cat=9&product=1511

    (helaas niet 5.1, je set heeft geen analoge 5.1 ingang)

    met een optische kabel, (als dat op je PC zit):

    http://www.allekabels.nl/product.php?cat=5&product=1527

    coac kabel, (je kan ook een simpele tulp gebruiken)

    http://www.allekabels.nl/product.php?cat=0&product=821

    En lees even de gebruiksaanwijzing na, vooral op pagina 21 schijnt voor jou wel informatie te staan:

    http://www.jvc.nl/files/instruction_...t1141-016a.pdf

    beetje lezen, kabeltjes erin, en dan moet het lukken :wink: we zijn benieuwd
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor jullie antwoorden!

    @DVDProfilersFilmgek:

    Als ik die coac kabel aansluit, is het dan vanzelfsprekend dat ook de subwoofer werkt?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Carni
    Bedankt voor jullie antwoorden!

    @DVDProfilersFilmgek:

    Als ik die coac kabel aansluit, is het dan vanzelfsprekend dat ook de subwoofer werkt?
    Het kan zijn dat je een iets andere coax kabel nodig zult hebben, je moet even goed de s/pdif uitgang van je pc bekijken.
    Soms is het inderdaad een normale "tulp" aansluiting, maar zeker net zo vaak is het een (mono) mini jack aan de pc kant. Oa. creative kiest heel vaak voor deze oplossing, hoewel het steeds vaker bij recente pc's richting de normale coax gaat.

    De opmerking over de subwoofer blijft staan...
    Deze doet alleen wat als hij ook aangesproken wordt door de bron, of "gedwongen" wordt ten gevolge van receiver settings.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Carni
    Bedankt voor jullie antwoorden!

    @DVDProfilersFilmgek:

    Als ik die coac kabel aansluit, is het dan vanzelfsprekend dat ook de subwoofer werkt?
    Het kan zijn dat je een iets andere coax kabel nodig zult hebben, je moet even goed de s/pdif uitgang van je pc bekijken.
    Soms is het inderdaad een normale "tulp" aansluiting, maar zeker net zo vaak is het een (mono) mini jack aan de pc kant. Oa. creative kiest heel vaak voor deze oplossing, hoewel het steeds vaker bij recente pc's richting de normale coax gaat.

    De opmerking over de subwoofer blijft staan...
    Deze doet alleen wat als hij ook aangesproken wordt door de bron, of "gedwongen" wordt ten gevolge van receiver settings.
    Bedankt voor je antwoord. Om het makkelijker te maken heb ik even een foto gemaakt van de S/PDIF uitgang. Welk type aansluiting betreft het hier?


  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Carni
    Bedankt voor je antwoord. Om het makkelijker te maken heb ik even een foto gemaakt van de S/PDIF uitgang. Welk type aansluiting betreft het hier?

    Dit is wat ze bij '1 tegen 100' "een makkelijke vraag" noemen. Dit is een tulp-aansluiting (wordt ook cinch genoemd).
    Dus een 'gewone' tulp-naar-tulp-kabel is genoeg.

    Alles met behoud van de opmerkingen van o.a. en m.n. ...filmgek:

    * 'gewone' muziek is eigenlijk altijd 2.0 en zal je sub dus niet aanspreken.
    * je kunt wel je receiver zo instellen dat de bassen van (o.a.) je fronts naar de sub gaan (door de fronts 'small' of eventueel 'medium' te noemen (dus niet 'large') en een goede crossover-frequentie in te stellen op je receiver.
    * 5.1-geluid van b.v. een dvd in je PC zal pas werken als je software dat kan. De meeste gratis software voor het afspelen van DVD's geeft niet 5.1-geluid door (als gezegd: de koop-versies vaak wel).
    * sommige spellen bieden wel 5.1-geluid (als ik me niet vergis), dat zal dus wel over je receiver kunnen knallen.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  8. #8

    Standaard

    Ries,

    Zoals al was vermeld, test het even met een tulp kabeltje, bijna iedereen heeft hier wel een iets van in huis:


    voorbeeld van een simpele tulp:

    http://www.allekabels.nl/product.php?cat=0&product=822

    Gebruik maar 1 van de kleuren , je mag eventueel zelfs een gele gebruiken als je dat ergens hebt liggen.

    Lees je gebruiksaanwijzing goed door, het staat er allemaal in, al is de gebruiksaanwijzing niet 1 van de gebruiksvriendelijke soort. Lees de informatie op blz. 14 - 18 en 22. daar staat wat informatie hoe de sub te regelen, misschien is ie in het verleden bij bepaalde bronnen uitgeschakeld of zijn de speakerformaten verkeerd opgegeven. Probeer je hele set opnieuw in te regelen, dan leer je hem gelijk weer wat beter kennen.

    Laat ons maar even weten of het is gelukt.
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Bedankt allemaal voor jullie hulp!

    Ik krijg na veel pogingen nog steeds niet voor elkaar om het geluid van mijn pc uit de boxen van mn home cinema set te krijgen. Ik heb de digitale uitgang van de pc verbonden met de reciever.... wat een gedoei!

    Ik heb 1 kant van de tulp in de digital in gestoken op de receiver. Er staat wel 1(dvr/dvd) boven, maar volgens mij is dit de enige mogelijkheid die zou moeten werken.

    Moet ik op de computer zelf nog instellingen wijzigen?

  10. #10

    Standaard

    Je moet in de afspeel software wel aangeven dat het digitaal eruit moet gaan, dus via SPDIF. Dat kan per software anders zijn, meestal staat dat onder de settings.

  11. #11

    Standaard

    Bedankt Edgar.

    Ik gebruik meestal de windows media player als afspeelprogramma, maar ik kan hierin niets vinden over een digitale uitgang...

  12. #12

    Standaard

    Je moet ook niet kijken bij media player, maar in de eigenschappen van je geluidsinstellingen. Deze kun je vinden in het Control panel van XP onder Sounds & Audio.

    Hier kun je aangeven dat al het geluid van je geluidskaart via de digitale uitgang verstuurd dient te worden.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  13. #13

    Standaard

    Daar ben ik inmiddels achter gekomen inderdaad...

    Ook de geluidsinstellingen die ik via het configuratiescherm kan bereiken geven weinig meerwaarde.

    Ik heb 1 schermpje gevonden die gaat over de SPDIF.

    Deze vond ik onder configuratiescherm --> Spraak, geluid en geluidsapparaten --> SoundMAX --> SPDIF instellingen.

    Hierin kunnen 2 mogelijkheden worden aangevinkt, namelijk:

    1. AC3 SPDIF
    2. PCM SPDIF

    Deze stonden allebei al aangevinkt, en ik heb geprobeerd wat er gebeurde als ik er 1 van de 2 aanvinkte etc... Geen effect.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Carni
    Daar ben ik inmiddels achter gekomen inderdaad...

    Ook de geluidsinstellingen die ik via het configuratiescherm kan bereiken geven weinig meerwaarde.

    Ik heb 1 schermpje gevonden die gaat over de SPDIF.

    Deze vond ik onder configuratiescherm --> Spraak, geluid en geluidsapparaten --> SoundMAX --> SPDIF instellingen.

    Hierin kunnen 2 mogelijkheden worden aangevinkt, namelijk:

    1. AC3 SPDIF
    2. PCM SPDIF

    Deze stonden allebei al aangevinkt, en ik heb geprobeerd wat er gebeurde als ik er 1 van de 2 aanvinkte etc... Geen effect.
    Die instellingen geven volgens mij alleen maar aan welke geluidsstromen je via je SPDIF naar buiten stuurt. Er moet nog een optie zijn waarin je aangeeft dan hij alleen de digitale uitgnag van je geluidskaart gebruikt om geluidsinformatie te versturen.

    Ik heb zelf een SB Live 5.1. Bij deze kaart kan ik het zowel in de eigenschappen van windows als in de Live software aangeven dat hij enkel digitaal uit moet sturen.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Carni
    Daar ben ik inmiddels achter gekomen inderdaad...

    Ook de geluidsinstellingen die ik via het configuratiescherm kan bereiken geven weinig meerwaarde.

    Ik heb 1 schermpje gevonden die gaat over de SPDIF.

    Deze vond ik onder configuratiescherm --> Spraak, geluid en geluidsapparaten --> SoundMAX --> SPDIF instellingen.

    Hierin kunnen 2 mogelijkheden worden aangevinkt, namelijk:

    1. AC3 SPDIF
    2. PCM SPDIF



    Deze stonden allebei al aangevinkt, en ik heb geprobeerd wat er gebeurde als ik er 1 van de 2 aanvinkte etc... Geen effect.
    Heb je ook de gebruiksaanwijzing van je receiver nog een keer goed doorgenomen Je dient namelijk je receiver ook correct in te stellen, je dient de digitale ingang te koppelen aan een bepaald apparaat. Anders moet je even proberen te schakelen tussen de diverse ingangen op je reciever, je moet wel digitaal in hebben aangeschakeld, je versterker/receiver heeft daar een uitgebreid stukje van staan in de gebruiksaanwijzing.... sterkte, en denk maar zo, de aanhouder wint :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pjotr
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Carni
    Daar ben ik inmiddels achter gekomen inderdaad...

    Ook de geluidsinstellingen die ik via het configuratiescherm kan bereiken geven weinig meerwaarde.

    Ik heb 1 schermpje gevonden die gaat over de SPDIF.

    Deze vond ik onder configuratiescherm --> Spraak, geluid en geluidsapparaten --> SoundMAX --> SPDIF instellingen.

    Hierin kunnen 2 mogelijkheden worden aangevinkt, namelijk:

    1. AC3 SPDIF
    2. PCM SPDIF

    Deze stonden allebei al aangevinkt, en ik heb geprobeerd wat er gebeurde als ik er 1 van de 2 aanvinkte etc... Geen effect.
    Die instellingen geven volgens mij alleen maar aan welke geluidsstromen je via je SPDIF naar buiten stuurt. Er moet nog een optie zijn waarin je aangeeft dan hij alleen de digitale uitgnag van je geluidskaart gebruikt om geluidsinformatie te versturen.

    Ik heb zelf een SB Live 5.1. Bij deze kaart kan ik het zowel in de eigenschappen van windows als in de Live software aangeven dat hij enkel digitaal uit moet sturen.
    Ik heb ook een creative SB Live. Daar zit inderdaad die instelling die Pjotr noemt, maar dat is omdat om mijn kaartje 1 (één) stekkergaatje zit die naar keus kan dienen voor analoog óf digitaal out.
    Bij de topicstarter zit er een speciale SPDIF-out en is de keuze dus niet nodig.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •