Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 48 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Films over Jack the Ripper

    Sinds ik ruim een maand geleden in Londen een wandeling/rondleiding heb meegemaakt waarbij allerlei locaties m.b.t. de moorden van Jack the Ripper bezocht werden ben ik meer en meer geinteresseerd geraakt in dit onderwerp. Wat ik me dan ook afvroeg is of er hier mensen zijn die films en dvd's kennen die Jack the Ripper als onderwerp hebben. From Hell ken ik wel maar daar houdt het ook mee op. Kent iemand er anderen die de moeite waard zijn?

    Oh ja: onze rondleider noemde From Hell "nogal onrealistisch". Ik zal geen details geven maar de dames die in die tijd in Whitechappel 'zichzelf verkochten' waren nou niet bepaald de schoonste en zagen er al helemaal niet uit als Heather Graham.

  2. #2

  3. #3

    Standaard Re: Films over Jack the Ripper

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon

    Oh ja: onze rondleider noemde From Hell "nogal onrealistisch". Ik zal geen details geven maar de dames die in die tijd in Whitechappel 'zichzelf verkochten' waren nou niet bepaald de schoonste en zagen er al helemaal niet uit als Heather Graham.
    Je moet ook het stripverhaal checken van Alan Moore. Dat is echt vele malen beter dan de film die er van gemaakt is.

  4. #4

    Standaard

    De film met Michael Caine als Inspector Abberline heb ikzelf ook nog niet gezien, maar die schijnt erg de moeite waard te zijn.

    Interessant zo'n tocht. Ademt de East End nog die creepy sfeer uit ( damp, steegjes, blinde hoeken, allerlei onverlaten, zeelui, prostituees, hoerenlopers etc. ) of is het in die 120 jaar zoveel anders geworden, dat het moeilijk is jezelf in te leven???

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tim k
    Interessant zo'n tocht. Ademt de East End nog die creepy sfeer uit ( damp, steegjes, blinde hoeken, allerlei onverlaten, zeelui, prostituees, hoerenlopers etc. ) of is het in die 120 jaar zoveel anders geworden, dat het moeilijk is jezelf in te leven???
    Nou, het lijkt dus echt totaal niet meer op wat het was eind 1800. Veel van de oude huizen zijn in de tussentijd gesloopt en de rest is platgebombardeerd tijdens WO2. Het grootste deel van de bebouwing in dat deel van East End is moderne kantoorhoogbouw geworden en steeds meer originele plekken verdwijnen. Er zijn nog maar een paar straatjes die er zo uitzien als in de tijd van de ripper en van de moordlocaties is de straat-layout in veel gevallen compleet veranderd.

    Toch zijn er nog wel wat originele plekken die je kunt bekijken. Mitre Square (waar het lijk van Catherine Eddowes werd gevonden) is nog vrijwel intact en ook het huis waar de zogenaamde "Goulston Street Graffito" werd aangetroffen (waarschijnlijk van de Ripper) is nog in de originele staat. Verder zijn The Ten Bells (een pub die een centrale rol speelt in de Ripper-historie) en Christ Church nog compleet intact. Er is dus nog genoeg te zien en ik kan je zo'n 'Ripper-walk' zeker aanraden.

    Op deze site kun je trouwens veel info vinden over de Ripper-zaak en o.a. ook foto's van de locaties: http://www.casebook.org/

    EDIT: hmm.. ik kom nu op de site die ik opgaf ook een artikel tegen over films over Jack the Ripper. Zie http://www.casebook.org/dissertations/dst-ripfilms.html

    EDIT 2: ....en ik kom er nu ook achter dat ik een van de daar besproken films al in mijn bezit heb. Namelijk The lodger van Alfred Hitchcock, die ik (dacht ik) nog niet eens bekeken heb. Ik weet al wat ik vanavond ga doen..

  6. #6

    Standaard

    ging de film From Hell met Johnny Depp daar ook niet over? meen ik me vaag iets van te herinneren
    Every Man Dies,
    Not Every Man Really Lives

  7. #7

    Standaard

    Het ging er helemaal over. Depp als de inspecteur die met zowel de ripper als de tegenwerking van de politiek te maken krijgt. Spannende film trouwens.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavago
    ging de film From Hell met Johnny Depp daar ook niet over? meen ik me vaag iets van te herinneren
    Klopt: zie mijn eerste posting. En het verhaal zelf is ook gebaseerd op een van de moord-theorieen (die terug te vinden is op de site waarvan ik de link eerder postte). Alleen het slot van de film is puur fictie en de boel is ook een beetje 'glamoureuzer' dan het in werkelijkheid was. Zoals de tourleider tijdens de wandeling vertelde: "de jurken van de prostitues in Whitechappel eind 19e eeuw stonden stijf van het vuil en de smerigheid, zodanig dat je de kleuren ervan niet meer kon onderscheiden". De mooie jurken die Heather Graham in de film droeg waren wat dat betreft 'nogal onrealistisch'. :wink:

  9. #9
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Last action hero



  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavago
    ging de film From Hell met Johnny Depp daar ook niet over? meen ik me vaag iets van te herinneren
    Klopt: zie mijn eerste posting. En het verhaal zelf is ook gebaseerd op een van de moord-theorieen (die terug te vinden is op de site waarvan ik de link eerder postte). Alleen het slot van de film is puur fictie en de boel is ook een beetje 'glamoureuzer' dan het in werkelijkheid was. Zoals de tourleider tijdens de wandeling vertelde: "de jurken van de prostitues in Whitechappel eind 19e eeuw stonden stijf van het vuil en de smerigheid, zodanig dat je de kleuren ervan niet meer kon onderscheiden". De mooie jurken die Heather Graham in de film droeg waren wat dat betreft 'nogal onrealistisch'. :wink:
    Achter welke ( samenzwerings ) theorie stond de gids eigenlijk??
    Het meest intrigerende is natuurlijk ( in mijn ogen tenminste ) de theorie m.b.t. het koningshuis, zeker omdat men Gull gek verklaarde en in een inrichting stopte. Daarnaast vind ik Dr. Tumbelty ook vrij verdacht, vooral vanwege de moorden in Jamaica. Feit is dat het zeer interassante materie was, is en blijft. Vooral de " Dear Boss " brief laat de rillingen over mijn rug lopen. Niet zolang geleden heb ik een stuk geschreven over Jack the Ripper, maar ik ben recentelijk door een virus getroffen ( kostte me 50Euro om te verwijderen !! ) en veel kwijtgeraakt. Ik moet het nog ergens op diskette hebben staan, hoop ik. Ik heb toen inderdaad veel info van casebook afgehaald. De vrouwen van die tijd waren zeker niet zo mooi als rollergirl Graham en mochten vaak blij zijn als ze nog een paar tanden hadden om mee te kauwen. In From Hell hebben ze de East End trouwens wel dusdanig nagebouwd, dat de lugubere sfeer erg goed overkomt. Op dat punt veel lof.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tim k
    Achter welke ( samenzwerings ) theorie stond de gids eigenlijk??
    Het meest intrigerende is natuurlijk ( in mijn ogen tenminste ) de theorie m.b.t. het koningshuis, zeker omdat men Gull gek verklaarde en in een inrichting stopte. Daarnaast vind ik Dr. Tumbelty ook vrij verdacht, vooral vanwege de moorden in Jamaica. Feit is dat het zeer interassante materie was, is en blijft. Vooral de " Dear Boss " brief laat de rillingen over mijn rug lopen. Niet zolang geleden heb ik een stuk geschreven over Jack the Ripper, maar ik ben recentelijk door een virus getroffen ( kostte me 50Euro om te verwijderen !! ) en veel kwijtgeraakt. Ik moet het nog ergens op diskette hebben staan, hoop ik. Ik heb toen inderdaad veel info van casebook afgehaald. De vrouwen van die tijd waren zeker niet zo mooi als rollergirl Graham en mochten vaak blij zijn als ze nog een paar tanden hadden om mee te kauwen. In From Hell hebben ze de East End trouwens wel dusdanig nagebouwd, dat de lugubere sfeer erg goed overkomt. Op dat punt veel lof.
    Dat van de gebitstoestand van de dames daar was ook al een van de dingen die verteld werd. Nee, echt Hollywood-achtig ging het daar niet aan toe nee.

    De gids had niet echt een duidelijke 'favoriet' maar wat ze vertelde over Francis Tumblety doet je toch wel denken dat hij toch wel de grote verdachte zou moeten zijn. Hij voldoet bijna perfect aan het profiel: hij had de medische kennis om het te doen, haatte vrouwen, verzamelde menselijke organen en was in Londen ten tijde van de moorden. Hij is ook zelfs gearresteerd als mogelijke verdachte maar vluchtte naar het buitenland en verdween: nadien zijn er geen moorden meer gepleegd. Hmm...

    Wat denk je van James Maybrick? Het lijkt me niet dat de dagboeken echt zijn (het is sterk de vraag of ook maar een van de Ripper-brieven echt is) maar de theorie dat hij de dader was schijnt een populaire te zijn.

  12. #12

    Standaard

    Ik ga toch voor Tumbelty, Gull of iemand die helemaal nergens vernoemd wordt en niet aangemerkt wordt als verdachte. Vanwege de Olympische Spelen zal de hele East End nog verder op de schop gaan en ik denk dat het verstandig is om zo'n ripper-tour voor die tijd te maken, wat ik ook zeker zal doen. Ik vind vooral de setting zo fascinerend: de East End en ook the London docks ( die geheimzinnige verlaten en vervallen loodsen etc. ). Daarom vind ik het ook een genot om naar Dempsey and Makepeace te kijken. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de Long good friday en volgens mij heeft Guy Ritchie ook wel wat met deze setting ( als ik het goed heb komen een aantal acteurs zelfs uit de onderwereld / East End, wijlen Lenny McClean bijvoorbeeld ). Ik heb een docu gezien over Dire Straites en die hadden een studio midden in zo'n vervallen havengebied, om inspiratie op te doen. Noem me een rare, maar ik liefst zou ik de hele dag door dit soort gebieden rijden :wink:

  13. #13

    Standaard

    "Time After Time" uit 1979, daar geven ze wel een heel eigen draai aan het verhaal van H. G. Wells en Jack The Ripper

    http://www.imdb.com/title/tt0080025/

  14. #14

    Standaard

    Ik zou voor de film gaan met Micheal Caine. Ikzelf wou toen
    ook wat info e.d. (BBC had een toffe docu) over the ripper.

    De film met M. Caine heb ik gezien en ik vond het goed.
    Die Docu van de BBC blijft echter nog het beste.

    S

  15. #15

    Standaard

    Ik heb inmiddels The Lodger bekeken. Goeie film, maar het heeft eigenlijk maar weinig van doen met Jack The Ripper: het verhaal gaat over een Ripper-achtige moordenaar genaamd 'The Avenger' en speeld zich af in de jaren 20 van de vorige eeuw (i.p.v. de jaren 80 van de 19e eeuw). Natuurlijk is het verhaal compleet fictief.

    Tim k: hieronder vind je de minst mislukte foto die ik gemaakt heb tijdens mijn "Ripper-walk": de locatie van de "Goulston Street Graffito" (deze is gevonden in het portiek onder de oranje overkapping). Deze locatie is nog redelijk authentiek, maar vaak zijn de omringende gebouwen echt compleet modern. Inderdaad is het aan te raden om zo'n tour de komende jaren te gaan plannen. Of het gebied compleet overhoop gehaald gaat worden weet ik niet, maar er verdwijnt wel steeds meer ja.



    Trouwens nog een feitje: het grootste deel van de wandeling vond plaats in het gebied tussen de metrostations van Liverpool Street en Aldgate. Niet The Ripper maar iemand anders heeft daar behoorlijk huisgehouden vorige week. Dit gebied had en heeft een hoop tragische en vooral bloedige verhalen te vertellen.
    Laatst aangepast door Richard B. : 08-10-2008 om 06:50

  16. #16

    Standaard

    Ik moet er gewoon naar toe inderdaad. Dit jaar niet meer, maar in 2006 zal ik The Autumn of Terror gaan herbeleven.

    Wat ik trouwens een erg goede 2-delige serie vond was: This is personal: the Yorkshire Ripper. Erg spannend en goed acteerwerk. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Yorkshire Ripper Peter Sutcliffe, die in '70 en '80 prostituees vermoordde.

  17. #17

    Standaard

    Sinds deze week ligt de eerder genoemde miniserie met Michael Caine in de schappen. Hij is o.a. bij FRS te koop voor 10 euro (en in de "2e voor de halve prijs" actie) dus da's niet duur voor 4 uur van wat door velen de beste verfilming van het Ripper-verhaal wordt genoemd.

    Ik ben net begonnen aan deze set en ik kan in ieder geval zeggen dat de beeldkwaliteit redelijk is. Niet geweldig maar voldoende.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Sinds deze week ligt de eerder genoemde miniserie met Michael Caine in de schappen. Hij is o.a. bij FRS te koop voor 10 euro (en in de "2e voor de halve prijs" actie) dus da's niet duur voor 4 uur van wat door velen de beste verfilming van het Ripper-verhaal wordt genoemd.

    Ik ben net begonnen aan deze set en ik kan in ieder geval zeggen dat de beeldkwaliteit redelijk is. Niet geweldig maar voldoende.
    Wat denk je van de inhoud tot nu toe? De moeite waard??

  19. #19

    Standaard

    Ik vond From Hell een goeie film. Het klopt natuurlijk niet helemaal, [spoiler:a53e915fd3]zeker niet omdat ze een moordenaar oppakken, terwijl Ripper nooit gepakt is[/spoiler:a53e915fd3]

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tim k
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Sinds deze week ligt de eerder genoemde miniserie met Michael Caine in de schappen. Hij is o.a. bij FRS te koop voor 10 euro (en in de "2e voor de halve prijs" actie) dus da's niet duur voor 4 uur van wat door velen de beste verfilming van het Ripper-verhaal wordt genoemd.

    Ik ben net begonnen aan deze set en ik kan in ieder geval zeggen dat de beeldkwaliteit redelijk is. Niet geweldig maar voldoende.
    Wat denk je van de inhoud tot nu toe? De moeite waard??
    Jawel. Maar de serie is wel een beetje 'verouderd'. In vergelijking met bijv. From Hell ziet alles er wel erg netjes uit. En het is ook echt een tv-serie en geen film, wat ook wel verschil maakt.

  21. #21
    Super Member
    Registratie datum
    May 2004
    Woonplaats
    Backalley in Sin City

    Standaard

    Als je geïnteresseerd bent over dit onderwerp moet je ook eens "Het dagboek van Jack The Ripper" lezen van Shirley Harrison en "Portret van een Moordenaar" door Patricia Cornwell.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door martini
    Ik vond From Hell een goeie film. Het klopt natuurlijk niet helemaal, [spoiler:df250ae9bf]zeker niet omdat ze een moordenaar oppakken, terwijl Ripper nooit gepakt is[/spoiler:df250ae9bf]
    Toch is dit wel één van de echt bestaande theorieën en niet zomaar verzonnen door de "From Hell" schrijvers.
    Top 20
    Laatst gezien:Jackass: The Movie 3*/5

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pieter bond
    Als je geïnteresseerd bent over dit onderwerp moet je ook eens "Het dagboek van Jack The Ripper" lezen van Shirley Harrison en "Portret van een Moordenaar" door Patricia Cornwell.
    Het Cornwell-boek schijnt al aardig onderuit getrokken te zijn, maar het boek van Shirley Harrison moet erg interessant zijn: het zou het dagboek van James Maybrick zijn (een van de meest vooraanstaande verdachten) en er is veel discussie over de authenticiteit. Ik ga het binnenkort eens opzoeken denk ik want nu ik die miniserie aan het bekijken ben begint het toch weer interessant te worden.

    Op www.casebook.org is trouwens een uitstekende en erg uitgebreide bibliografie met boeken over Jack the Ripper te vinden.

  23. #23
    Super Member
    Registratie datum
    May 2004
    Woonplaats
    Backalley in Sin City

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon

    Het Cornwell-boek schijnt al aardig onderuit getrokken te zijn, maar het boek van Shirley Harrison moet erg interessant zijn: het zou het dagboek van James Maybrick zijn (een van de meest vooraanstaande verdachten) en er is veel discussie over de authenticiteit.
    De fragmenten eruit zijn niet echt om lekker bij het eten te lezen
    Top 20
    Laatst gezien:Jackass: The Movie 3*/5

  24. #24

    Standaard

    Inmiddels ben ik Jack The Ripper: The Definitive History van Paul Begg aan het lezen. Dit is een erg interessant boek over de Ripper-moorden dat ook veel achtergrond informatie geeft over Londen en Whitechappel aan het eind van de 19e eeuw. Er word ook een goeie en interessante samenvatting gegeven van allerlei getuigenverklaringen van mensen die waarschijnlijk de moordenaar (en waarschijnlijk moordenaars) hebben gezien. De dader is misschien niet zo "mythisch ongrijpbaar" geweest als sommige verhalen het soms doen lijken. Hij is waarschijnlijk gezien, en soms zelfs minuten voor de moorden en in het gezelschap van de slachtoffers. Als je dat leest dan is het haast een wonder dat ie nooit gepakt is.

    Een ander boek dat ik laatst gekocht heb is de Nederlandse vertaling van The Lodger van M. Belloc Lowndes: het boek waarop de eerder genoemde film van Hitchcock op gebaseerd is. Ik ben benieuwd of dat wat is.

    Hopelijk ben ik komend jaar weer een keer in Londen. Dan wil ik een keer zelfstandig zo'n Ripper-walk maken om eens wat foto's te maken van de verschillende moordlocaties. Misschien doe ik nog wel een ontdekking.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Er word ook een goeie en interessante samenvatting gegeven van allerlei getuigenverklaringen van mensen die waarschijnlijk de moordenaar (en waarschijnlijk moordenaars) hebben gezien. De dader is misschien niet zo "mythisch ongrijpbaar" geweest als sommige verhalen het soms doen lijken. Hij is waarschijnlijk gezien, en soms zelfs minuten voor de moorden en in het gezelschap van de slachtoffers. Als je dat leest dan is het haast een wonder dat ie nooit gepakt is.
    Dit staaft dan weer de, weliswaar Hollywoodiaanse, theorie van 'From Hell' dat er (een) hoge functionaris(sen) zou(den) betrokken zijn, toch ?
    Persoonlijk ben ik nogal geneigd dergelijke complottheorieën, toch minstens gedeeltelijk, aan te nemen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •