De resultaten 1 tot 20 van 20 worden weergegeven.

Discussie: Gevechtsport

  1. #1
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard Gevechtsport

    Een kennis van mij zoekt een gevechtsport als hobby.
    Hij wil iets waar geen lichamelijk contact tussen mensen bij te pas komt.
    Attributen zoals stokken en dergelijke mogen wel.

    Iemand die hem kan helpen aan tips?

  2. #2

    Standaard

    Ben zelf al jaren opzoek naar een sportschool waar ze met dit soort attributen om gaan.



    Tot op heden ben ik helaas nog steeds niet geslaagd

  3. #3

    Standaard

    moet je eens kijken bij Taikwando of hoe je dat maar moge spellen :wink:
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  4. #4

    Standaard

    Hier een site over capoeira: http://www.capoeira.com

    Hierbij is het de bedoeling elkaar niet te raken, maar juist steeds te ontwijken, ziet er erg gaaf uit.
    Three-Star Trader
    Grandpa, were you a hero in the war? Grandpa said, "No......but I served in a company of heroes".

  5. #5

    Standaard

    Hij zou Nunchaku kunnen proberen. Ook Escrima gebruikt voornamelijk stokken, maar deze stijl heeft ook ongewapende vormen.
    Wat is de reden van het niet lichamelijk contact willen hebben als ik vragen mag? Tai Chi is trouwens ook een hele zachte stijl waar bijna geen lichamelijk contact aanwezig is.

  6. #6

    Standaard

    Ik denk dat bij elke vechtsport wel een bepaalde mate van lichamelijk contact voorkomt. Persoonlijk vind ik Taekwondo en Kenpo Karate erg mooie stijlen.

  7. #7
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Wat is de reden van het niet lichamelijk contact willen hebben als ik vragen mag?
    Hij heeft het niet zo begrepen op mensen.
    Voor de rest zoekt hij gewoon iets waar de conditie mee op peil kan worden gehouden en innerlijke rust mee bereikt kan worden.

  8. #8

    Standaard

    Ik doe jujitsu, en daar mag alles hehe (zelf in het klokkenspel :P), daar wordt je ook geleerd hoe je messen moet ontwijken, stokken etc.
    " to the world u may be 1 person, to 1 person u may be the world "

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    Voor de rest zoekt hij gewoon iets waar de conditie mee op peil kan worden gehouden en innerlijke rust mee bereikt kan worden.
    Dan zou ik zeker Tai Chi aanraden. Ideaal voor het bereiken van innerlijk rust.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    Voor de rest zoekt hij gewoon iets waar de conditie mee op peil kan worden gehouden en innerlijke rust mee bereikt kan worden.
    Dan zou ik zeker Tai Chi aanraden. Ideaal voor het bereiken van innerlijk rust.
    dat in combinatie met bepaalde vormen van karate, idiale combo voor innerlijke rust en conditie :wink:

    *edit* Taekwondo zou ik uitsluiten, dat weet ik uit de ervaring.
    Happy Gilmore: [to Bob Barker] The price is wrong, bitch.

    my addiction
    MegaStarTrader

  11. #11
    Graven
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Flash
    Ben zelf al jaren opzoek naar een sportschool waar ze met dit soort attributen om gaan.



    Tot op heden ben ik helaas nog steeds niet geslaagd
    Kendo misschien, je geeft dan je boken een fluoriserent kleurtje.

    @Jaded: Aikido is misschien wat. je gebruikt de kracht van je tegenstander tegen hem, wat minder kontakt als Judo of Juijitsu. wel weer meer als b.v. Karate of Kendo of Kungfu. Anders misschien boogschieten (rust en concentraitie zijn daarbij nodig).

  12. #12

    Standaard

    Ik doe zelf aan Iaïdo, dat is een soort verstilde Kendo met Katana (=samourai zwaard)
    Qua idee lijkt het een beetje op Tai Chi, het gaat meer om de controle die je over jezelf hebt dan dat je echt aan het vechten bent. Samen met Kendo een geweldige sport!
    Of je het daar waar hij woont ook kan doen weet ik echter niet.
    Meer info over de sport zelf: http://www.iaido.nl/ (NL) en http://www.abkf.be/ (BE)
    you came on your own,
    and that's how you will leave

  13. #13

    Standaard

    Klinkt wellicht wat raar, maar al eens aan een schietvereniging gedacht, zeer zelfstandig en het schijnt enorm goed te zijn voor innerlijke rust. Alleen conditie opbouwen is wat moeilijk.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Klinkt wellicht wat raar, maar al eens aan een schietvereniging gedacht, zeer zelfstandig en het schijnt enorm goed te zijn voor innerlijke rust. Alleen conditie opbouwen is wat moeilijk.
    Probeer eens te schieten met een compound boog...train je in ieder geval je armen... :wink:
    En het maakt niet zoveel herrie, misschien wel nog beter voor je innerlijke rust... 8)
    you came on your own,
    and that's how you will leave

  15. #15

    Standaard

    schietvereniging is meervoudig opvatbaar:
    boogschieten, vuurwapenschieten en alle varianten van beiden. Daarom had ik het bewust niet gespecifeerd want beide brengen veel innerlijke rust en concentratievermogen.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    schietvereniging is meervoudig opvatbaar:
    boogschieten, vuurwapenschieten en alle varianten van beiden. Daarom had ik het bewust niet gespecifeerd want beide brengen veel innerlijke rust en concentratievermogen.
    Oww..ok! Voor wat betreft concentratie en dergelijke heb je helemaal gelijk!
    you came on your own,
    and that's how you will leave

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door verry
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    Voor de rest zoekt hij gewoon iets waar de conditie mee op peil kan worden gehouden en innerlijke rust mee bereikt kan worden.
    Dan zou ik zeker Tai Chi aanraden. Ideaal voor het bereiken van innerlijk rust.
    dat in combinatie met bepaalde vormen van karate, idiale combo voor innerlijke rust en conditie :wink:

    *edit* Taekwondo zou ik uitsluiten, dat weet ik uit de ervaring.
    wat vond jij dan het probleem bij Taekwondo?
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  18. #18

    Standaard

    Degene voor wie deze adviezen zijn wil zo min mogelijk menselijk contact (smetvrees?) en dat heb je bij Taekwondo juist wel, mider dan bij judo, maar meer dan bij karate bijvoorbeeld.

    Ik denk trouwens dat capeira toch ook wel een hele goede optie is, maar dat zei Tommy Brok ook al.

    Anders wellicht Pencak Silat, indonesische verdedigingssport die ook erg sierlijk is en niet teveel contact heeft.

  19. #19

    Standaard

    Vanaf volgende maand ga ik wushu beoefenen in een sportschool in Leuven, waar ik dan op de universiteit zal zitten. Het werkt in een aantal niveau's, en vanaf het derde jaar kan ik dan beginnen met Monkey stijl, Shaolin Ground Wushu of Drunken Master stijl wushu ^^ ik zal waarschijnlijk gaan voor de Drunken Master, is imo veruit de mooiste vechtstijl die er bestaat, zo sierlijk, maar toch dodelijk effectief.
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  20. #20

    Standaard

    Bij alle vechtsporten en krijgskunsten waar een gevechts-onderdeel bij zit, is lichamelijk contact niet te vermijden. Zelfs bij non-contact karatestijlen word je regelmatig geraakt.
    Verder moet die vriend zich goed realiseren, dat een training, als de leraar goed is, niet uitsluitend ge-ent is op het aanleren van technieken, maar dat de training compleet hoort te zijn met warming up, cooling down en stretching, algemene conditie en krachttraining, en dat hij dan ook niet moet opkijken, dat daar regelmatig lichamelijk contact bij komt, het helpen met het stretchen van benen en rug bijvoorbeeld, of partnertraining, het vasthouden van kussens voor het trainen van gerichte technieken. Eigenlijk zijn vechtsporten best klef

    Ook bij wapen-georienteerde gevechtssporten zal lichamelijk contact niet vermijdbaar zijn. Bij kendo, escrima, en jodo kan je fikse klappen oplopen, en niet van het wapen alleen.

    Voor het trainen in verenigingsverband, gericht op innerlijke rust is inderdaad een vorm van Tai Chi dan het best aan te raden, maar ook daar kom je regelmatig oefeningen als moving hands (het hand op hand volgen en overnemen van je parner's bewegingen), geassisteerde stretching en ademhalingsoefeningen tegen met partner en vrij intensief en intiem contact.

    Een andere optie die mogelijk is, wanneer je toch een vechtsport wilt doen, is het nemen van prive les. Mijn karate leraar had (of heeft???) een leerling die wij nooit te zien krijgen. Er kan op zo'n moment aangepast, maar in principe even intensief worden getraind als bij normale trainingen, en er kan voor gekozen worden de gevechtsvorm achterwege te laten, en je te concentreren op techniek en kata. Op die manier zijn de meeste handgevecht en wapenvormen een mogelijkheid. Het enige wat je dan niet moet willen is richting dangraden trainen, omdat de meeste stijlen op een gegeven moment toch het gevecht als examen eis hebben opgenomen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •