De resultaten 1 tot 19 van 19 worden weergegeven.

Discussie: centerspeaker

  1. #1

    Standaard centerspeaker

    heb nu mijn centerspeaker (Q9c) op mijn tv geplaatst. dat staat niet erg mooi moet ik zeggen plus het neemt ruimte boven mijn tv in waar nog een projectiescherm moet komen.
    de center onder mijn tv plaatsen kan op dit moment niet want de tv-meubel is daar te smal voor.
    er zal dus een andere tv-meubel moeten komen zodat de center onder de tv geplaatst kan worden.
    maar als ik straks wil projecteren op mijn nieuwe scherm, zit de center dan niet te laag??
    (ik heb wel een fotootje maar geen website waar ik 'm kan plaatsen)

  2. #2
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    De center moet inderdaad zo dicht mogelijk onder je scherm komen.
    Is het verschil te groot dan is dit echt als storende factor merkbaar.

  3. #3
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    www.mijnalbum.nl kun je alles zo plaatsen en het is gratis.

  4. #4

    Standaard

    thanx for the tip, Marc!

    hmmz, met [img] zie ik niks, dan maar zo:
    http://www.mijnalbum.nl/Album=N3EVCCDH

    (sorry, beetje blurry foto )

    receiver: Onkyo TX-SR702E
    dvd-recorder: Pioneer DVR-433H-S
    speakers: 2x Kef Q5, 2x Kef Q1, Kef Q9c en Rel Quake II
    beamer: BenQ DX-650

  5. #5
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Ik heb de center op de grond voor de tvmeubel staan. Hij staat namelijk toch schuin naar boven gericht. Dit klinkt ook stukken beter dan dat ik hem op de tv heb staan.

  6. #6

    Standaard

    ja maar de projectiescherm komt boven de tv te hangen, dan wordt misschien de afstand met de center te groot

  7. #7
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Dus je hebt nog plannen om een scherm boven je tv te hangen? Waarom doe je de tv dan niet gewoon weg of zet je die ergens anders neer, en dan richt je je helemaal op het scherm.

  8. #8

    Standaard

    projectie moet speciaal blijven, dat wordt dus smullen met dvd's en belangrijke sportwedstrijden!
    ik wil niet voor ieder wissewasje de beamer aan gaan zetten, CSI of het journaal wil ik dus gewoon op tv kijken, vandaar het dilemma met de center, deze moet zowel de tv als het projectiescherm "servicen".

  9. #9
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    De tv heeft toch ook geluid? Ik hoef geen DTS bij het journaal te hebben ofzo, dus ik zou gewoon de tv ergens anders neerzetten en die voor tv kijken houden en t scherm en toebehoren ( HT SET ) voor films gebruiken.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc Trip
    De tv heeft toch ook geluid? Ik hoef geen DTS bij het journaal te hebben ofzo, dus ik zou gewoon de tv ergens anders neerzetten en die voor tv kijken houden en t scherm en toebehoren ( HT SET ) voor films gebruiken.
    dts hoeft niet, maar het geluid uit de tv is blikkerig

  11. #11
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Denk dat het een kwestie is van prioriteiten stellen. OF je moet een 2e HT Set kopen als per se door de tv EN door de beamer goed geluid wilt hebben.

  12. #12

  13. #13
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Ja, als je op alletwee de ht aangesloten wilt hebben en het niet past lijkt me dat toch een logische redenering

  14. #14

    Standaard

    Ik weet niet wat voor TV en scherm je hebt, maar ik ga ervan uit de je het scherm gewoon oprolt als je het niet gebruikt? misschien is het dan mogelijk om het scherm voor je te hangen ipv boven je TV, je kijtk immers toch niet allebei tegelijk en als je het scherm niet gebruikt is het weggerold. Dan is de afstand centre/scherm denk ik nog acceptabel en je kijk afstand zal niet zo veel schelen dat het hinderlijk wordt denk ik.

  15. #15
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Ik weet niet wat voor TV en scherm je hebt, maar ik ga ervan uit de je het scherm gewoon oprolt als je het niet gebruikt? misschien is het dan mogelijk om het scherm voor je te hangen ipv boven je TV, je kijtk immers toch niet allebei tegelijk en als je het scherm niet gebruikt is het weggerold. Dan is de afstand centre/scherm denk ik nog acceptabel en je kijk afstand zal niet zo veel schelen dat het hinderlijk wordt denk ik.
    Ja is ook een goede optie Edgar 8)

  16. #16

    Standaard

    coole optie ja!
    ik heb nog geen scherm, die moet ik nog bestellen!
    ik dacht steeds ik schroef 'm daar waar het plafond en de achtermuur bij elkaar komen, maar als ik 'm inderdaad een meter kamerinwaarts schroef kan ie mooi voor de tv zakken (dan kan ik de center dus onder de tv plaatsen met een nieuwe meubel) zucht, iemand nog geld over?
    een meter kamerinwaarts kan net denk ik, dan zit ik op zo'n 4 meter van de scherm

  17. #17

    Standaard

    Goede tip Edgar.

    Alternatief, maar combineerbaar met Edgar's tip:
    Hang de center aan de muur (of zet 'm op een eigen poot bij de muur achter de tv).
    Niet helemaal ACHTER de tv natuurlijk (anders mis je veel geluid), maar er vlak naast
    [voorbeeld]tv 10 cm naar rechts, Center direct links daarvan monteren [/voorbeeld]
    Bij zo'n klein verschil is de kans dat je hoort dat hij niet gelijk met je TV staat te verwaarlozen.
    Maar hij klinkt ook prima als je's lekker beamer kijkt. Zelfs als je het scherm tegen te muur monteert.

    En ik ben het met je eens: de beamer is veel lekkerder als je'm voor 'af en toe ECHT GENIETEN' gebruikt (en qua brand-uren = kosten trouwens ook).
    Afgelopen zaterdag zo weer even 'Once Upon A Time In The West' gezien.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  18. #18

    Standaard

    4 meter van je scherm is volgens mij ver genoeg als je tot een meter of 2 gaat projecteren, maar ik moet zeggen dat projectie niet mijn gebied is. Wellicht dat A3aan hier meer ervaring mee heeft?

  19. #19

    Standaard

    Tsja het heeft te maken met
    - je kijkhoek. Als je breedte ten opzichte van de afstand te groot is moet je 'heen en weer kijken'. Te klein is ... ach, minder indrukwekkend. Vuistregel is dat de schermbreedte ongeveer gelijk moet zijn aan de kijkafstand, maar smaak doet hier ook zeker wat!
    Zelf heb ik mijn projector aan het plafond hangen en stel ik mijn scherm op op een meter of 2½ van de projector, dat geeft een beeldbreedte (gewoon horizontaal gemeten, niet diagonaal) van 1 meter 90 (handig een zoomlens, maar niet ALLES kan daarmee. Eerst een goede schatting maken). Mijn bank zit op 2 à 2½ meter van het scherm en dat kijkt ... heerlijk , het mocht van mij nog wel een tikkie groterder.
    - de lichtopbrengst. Een projector brengt maar x licht op. Omdat dat op een oppervlakte geprojecteerd wordt betekent dat dat als je scherm twee keer zo breed is dat je maar een KWART van het licht per pixel hebt.
    In de praktijk gaat het niet over zulke grote stappen, maar het effect van groter projecteren is wel dat de lichtopbrengst achteruit gaat, wat wat nadelig is voor de beeldbeleving, zeker als je je kamer niet 100% kan/wil verduisteren.
    Wat dat betreft dus liever een kleiner scherm wat dichterbij (is in elk geval goedkoper qua doek).
    In jouw geval: op 4 meter afstand is het scherm dus (ongeveer) 2x zo ver van je vandaan als bij mij. Dat wil zeggen een kwart lichtopbrengst.
    Ik heb een Toshiba S-10 (simpel dingetje, 1200 Ansi-lumen) als jij een projector hebt met 4x zoveel lumen (dus 4800 ansi-lumen) heb je net zo helder beeld als ik.

    Het verduisteren van de kamer is iets wat wel van belang is voor projectie. Ik heb houten luxaflexen (van de IKEA) en aan de kant waar ik projecteer (achter mijn bank, tegenover het scherm) bovendien donkere gordijnen. Ook heb ik tijdens projectie een paar kleine lampjes aan (15Watt).

    Ander aandachtspunt: opstelling boxen t.o.v. zitpositie(s) en scherm, maar das weer een ander lang verhaal.

    Die opstelling van mij is heerlijk met 1 tot 3 kijkers, en is goed te doen met 5. Met meer wordt het lastiger, maar dat heeft meer te maken met de breedte van de kamer en de inrichting dan met de grootte van het scherm.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •