De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.

Discussie: Illegaal of niet ?

  1. #1

    Standaard Illegaal of niet ?

    Zoals ik begrijp uit de auteursrechtenwet, mag ik van een DVD die mijn eigendom is een kopie maken.

    Zelf bestel ik regelmatig regio 1 dvd's, maak hiervan een R2 backup en voeg hierbij nederlandse ondertitels zodat ik ze normaal in mijn DVD speler (die blijkbaar niet regiovrij te maken is) kan afspelen.

    Ik vraag mij af of dit nog steeds gezien wordt als thuiskopie. Kan hierover nl nergens iets vinden.

  2. #2

    Standaard

    Dit is geen gewone thuiskopie meer volgens mij omdat je veranderingen aanbrengt in het materiaal.

    Maar ik ben geen advocaat.

  3. #3

    Standaard

    Volgens mij is het wel een thuiskopie omdat je hem gewoon voor thuis wilt gebruiken. Maar ook ik ben geen advocaat

  4. #4

    Standaard

    Ik denk dat het juridisch geen probleem is wanneer je voor eigen gebruik wat veranderingen aanbrengt. Ik denk dat het niet is toegestaan om deze versie ook aan anderen te laten zien... maar volgens de regels is openbare vertoning toch al niet toegestaan...

  5. #5

    Standaard

    Met welk programma('s) maak je eigenlijk een R2 backup en voeg je ondertiteling bij?

    Alsvast bedankt!

  6. #6

    Standaard

    Wegens de grenzen van legaal-illegaal kunnen we hier geen tips over geven.
    Maar kijken eens op www.videohelp.com

  7. #7

  8. #8

    Standaard

    Het was toch al strafbaar om uberhaupt R1's te bestellen en te houden?

    Ach, en al is het illegaal... wat let je. Er komt echt geen rechtzaak van. Weet je hoeveel man in nederland Shrek II op dvd heeft??? Genoeg

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Job Genders
    Het was toch al strafbaar om uberhaupt R1's te bestellen en te houden?

    Ach, en al is het illegaal... wat let je. Er komt echt geen rechtzaak van. Weet je hoeveel man in nederland Shrek II op dvd heeft??? Genoeg
    Ik zou niet weten wat er strafbaar is aan R1 DVD's kopen , aangezien ze er douanekosten op innen :x
    Ik denk dat het niet illegaal is om een kopie te maken met eventueel bijgevoegd materiaal (ondertitels) voor eigen gebruik, ik vind het trouwens goed bedacht van je.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Job Genders
    Het was toch al strafbaar om uberhaupt R1's te bestellen en te houden?
    Voor zo ver ik weet zijn de regiocodes afspraken van filmmaatschappijen, niet van overheden.

    Het is dus niet illegaal om niet R2 discs te kopen en te houden in Nederland. Er dient wel vaak nog de nederlandse belasting / douane heffing over betaald te worden. Welke vaak vermeede wordt (getracht) door het als "kado" te versteuren.

    Het zou een beetje dol worden als bedrijven nu al wetten konden maken...

    Of het hoofdverhaal waar het hier omgaat, mag je van een R1 een R2 (of regio vrije) backup maken durf ik geen duidelijk antwoord te geven.

    R1 discs zijn niet voor de nederlandse markt gemaakt en vallen daarom niet onder "europese" regels dat je er een backup van zou mogen maken. Maar jij als eigenaar bent wel een europeaan en hebt dus recht op het maken van een backup van je dvd. Maar als je de eigenschappen van je dvd gaat aanpassen kan het juridsch een ander verhaal worden, of het dat ook wordt is dan maar de vraag. (door het toevoegen van de ondertitel die er oorspronkelijk niet bij is ben ik geneigt te denken dat je verkeerd bezig bent..)

    Maar waarom een R1 disc kopen als je ze niet af kan spelen, en je ook nog eens de ondertitel erbij wilt. Voor de lagere kosten hoef je het volgens mij niet te doen. Proto + douane + lege schijf (+ de tijd en moeite) loont toch niet erg veel denk ik zo?
    (De kwaliteit wordt er overigens ook niet beter op..)

    Of is het alleen maar vanwege het feit dat er films zijn die wel op R1 uit zijn maar niet op R2?

  11. #11

    Standaard

    Het is mij er inderdaad om te doen dat bepaalde films niet op R2 verschijnen of veel later.
    Ik kopieer zowieso bijna alle DVD's die ik heb omdat er in het verleden door de kids nogal eens wat sneuvelde. Nu kunnen ze de kopie bekijken, desnoods op hun eigen tv, zonder dat ik bang hoef te zijn het origineel te beschadigen.

    edit: Ook zijn originele vaak van een hoop menu's voorzien waar de kinderen niet echt mee overweg kunnen. Ik maak meestal een DVD met alleen de film erop die dan ook automatisch start.


    En aangezien ik toch alles backup, maakt het voor mij ook niet uit welke regio het is

  12. #12

    Standaard

    Met welke software voeg je de ondertitels toe als ik vragen mag?
    Alvast bedankt!

  13. #13

    Standaard

    Kan ik dus een mooie combo maken van mn R2UK/R2NL release van Atlantis


  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    Met welke software voeg je de ondertitels toe als ik vragen mag?
    Alvast bedankt!
    Ik gebruik Ulead DVD Workshop. Alleen een nadeel dat dat programma geen .srt subs aankan. Je moet de nederlandse ondertitel als text inlezen en dan kun je real-time aanklikken wanneer de text moet verschijnen en verdwijnen. Daarna maakt hij de dvd voor je.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door buick
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    Met welke software voeg je de ondertitels toe als ik vragen mag?
    Alvast bedankt!
    Ik gebruik Ulead DVD Workshop. Alleen een nadeel dat dat programma geen .srt subs aankan. Je moet de nederlandse ondertitel als text inlezen en dan kun je real-time aanklikken wanneer de text moet verschijnen en verdwijnen. Daarna maakt hij de dvd voor je.
    Thanks. Die software heb je gekocht veronderstel ik

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Job Genders
    Het was toch al strafbaar om uberhaupt R1's te bestellen en te houden?
    Het is dus niet illegaal om niet R2 discs te kopen en te houden in Nederland.
    <...>
    Of het hoofdverhaal waar het hier omgaat, mag je van een R1 een R2 (of regio vrije) backup maken durf ik geen duidelijk antwoord te geven.
    <...>
    R1 discs zijn niet voor de nederlandse markt gemaakt en vallen daarom niet onder "europese" regels dat je er een backup van zou mogen maken.
    Even mijn 2 centen:
    De auteurswet regelt de bescherming van materiaal dat voldoende uniek is dat de auteurs er zeggenschap over hebben. De herkomst van het materiaal is niet relevant. Zelfs als iets niet in het land van oorsprong wordt beschermd, kan het wel in Nederland zijn beschermd als het hier is. Maar dat doet er niets aan af dat je een normale DVD waar ook ter wereld mag kopen en in bezit houden -- vergelijk souvenirs.

    Voer voor een echte jurist (dan ben ikzelf niet):

    Je mag een archiefcopie voor eigen gebruik maken. De wet stelt bij mijn weten niet dat er alleen een integrale copie gemaakt mag worden. Vergelijk het copiëren van slechts één artikel uit een tijdschrift. Nu komt de grap: de video- en audiostroom op een DVD is niet regiogecodeerd, bij mijn weten. De regiocode is slechts een apart miniscuul veldje op de schijf. Een niet-regiovrije speler blokkeert als het veldje niet de 'goede' waarde heeft, de RCE-test bovendien veldwaarde met de speler. Maar goed. Ben je eenmaal voorbij die controle dan speelt de film (en al het andere) normaal af.

    Bij het maken van een archiefcopie maakt je dus in essentie een niet-complete copie van het beschermde materiaal voor eigen gebruik.

    Dat de filmmaatschappijen copiëren ontmoedigen met allerhande zaken doet aan het bovenstaande niets af. Als je op de archief-DVD nog andere zaken zet volgens mij evenmin.

    Is er een jurist in de zaal?
    :wink:
    "Only one human captain has ever survived battle with a Minbari fleet. He is behind me, you are in front of me. If you value your lives, be somewhere else." (Babylon 5)

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •