De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Wie doet wat in de filmwereld?

    Wat ik me nou afvraag: bij de aftiteling zie je echt ellelange opsommingen van mensen die meegewerkt hebben aan een film. Maar er staat gewoon een kreet bij. Bv een Grip. Wat in godesnaam is een grip?
    Misschien leuk als iemand eens bij alles kan uitleggen wat alles nou precies betekend?
    Mvg,

    Christiaan

  2. #2

    Standaard

    Misschien heb je hier iets aan
    We all have nightmares to remind ourselves who we really are
    Leonard Shelby
    Art-House

  3. #3
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Wil je dat echt allemaal weten ??

  4. #4

    Standaard

    Ik hoef niet ALLES te weten. Maar de paar van de belangrijkste zijn toch wel leuk om te weten. En ik ga me nu heeeeeeeeeel hard schamen, maar [spoiler:84a9bd900c]het is me nooit duidelijk geworden wat nou de belangrijkste verschillen zijn tussen een director en een producer. Is het nou zo dat de director zeg maar de componist is, en de producer de dirigent? Dus dat de director ervoor zorgt dat alles in goede banen gaat, waar de producer weer voor wat anders zorgt? :shame: [/spoiler:84a9bd900c].
    En nee, als ik ze allemaal wil weten hou ik niet genoeg tijd over om voor mijn studie te leren
    mVg,

    Christiaan

  5. #5

    Standaard

    De director (regisseur) bepaalt vooral hoé het geheel in beeld wordt gebracht. De regisseur is dan ook vaak herkenbaar aan de sfeer van de shots.

    Een producer (producent) houdt vooral het produktieproces in de gaten. O.a. om te zorgen dat het geheel binnen het budget blijft. Daarnaast heeft een producent ook vaak het laatste woord als het om aantrekken van personeel gaat (cast, crew etc.).
    Eventueel zorgt hij voor alternatieven.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Art
    Misschien heb je hier iets aan
    Leuke site,

    Grip

    Definition
    A person with a variety of on-set duties such as moving props or setting up equipment.

  7. #7

    Standaard

    Een makkelijke uitleg: de Grip is diegene die het karretje duwt waar de camera op staat. Laat een 'gripper' het niet horen, want dan wordt ie laaiend, maar het is wel de duidelijkste uitleg.
    Verder doet hij eigenlijk alles om de camera ergens op, aan, in te bevestigen. Dat kan het statief zijn, de dolly (het karretje...), een auto, een crane-shot etc.

    Kreten die je verder nog wel eens tegenkomt en je afvraagt wat het is:

    Gaffer is de eerste belichter. Heeft vaak het overleg met de cameraman (of in Amerika: director of photography)

    Best Boy is weer de eerste assistent van de Gaffer. Deze geeft alle opdrachten door aan de diverse lichtmensen.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roboter
    Een makkelijke uitleg: de Grip is diegene die het karretje duwt waar de camera op staat. Laat een 'gripper' het niet horen, want dan wordt ie laaiend, maar het is wel de duidelijkste uitleg.
    Verder doet hij eigenlijk alles om de camera ergens op, aan, in te bevestigen. Dat kan het statief zijn, de dolly (het karretje...), een auto, een crane-shot etc.

    Kreten die je verder nog wel eens tegenkomt en je afvraagt wat het is:

    Gaffer is de eerste belichter. Heeft vaak het overleg met de cameraman (of in Amerika: director of photography)

    Best Boy is weer de eerste assistent van de Gaffer. Deze geeft alle opdrachten door aan de diverse lichtmensen.
    Die met dat karretje is de Dolly Grip, je hebt ook mannetjes die de decors enzo in orde maken, hebben allemaal weer een eigen naampje.
    Op zich wel leuk werk.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Die met dat karretje is de Dolly Grip, je hebt ook mannetjes die de decors enzo in orde maken, hebben allemaal weer een eigen naampje.
    Op zich wel leuk werk.
    Dat zijn dan weer heel simpel: de decorbouwers.

    Je hebt ook nog wel de 'riggers', maar dat zijn lui die kabels of buizen bevestigen voor het licht of camera aan het decor. In Nederland komen die eigenlijk niet zo veel voor.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roboter
    Gaffer is de eerste belichter. Heeft vaak het overleg met de cameraman (of in Amerika: director of photography)
    Kijk, dan weet ik ook weer meteen wat een D.O.F. is Hoor de kreet wel keer op keer, maar kon me er nooit echt wat bij voorstellen .
    En een propmaster heeft weer te maken met alles wat je aan boeken/kasten/mokken/etc ziet in een film toch? Die zorgt toch dat de rekwisieten in een film kloppen?
    Mvg,

    Christiaan

  11. #11

    Standaard

    Pas echt complex wordt het als je de aftiteling van The naked gun 2 1/2 gaat bekijken (overigens hebben zo'n beetje alle films uit die hoek wel wat bijzonders te melden op de aftiteling. Zie IMDB, filmtitel, crazy credits):

    Sound Mixer ................ Richard Bryce Goodman
    Mr. Goodman's Hearing Aid .. Beverly Hills Ear Boutique
    Hairdressers ........
    Set Dressers ........
    Cross Dressers ...... George
    LoCash ...... Vance CollinsFilm
    Loader ......... Steven Robert Lund
    Loaded Filmer ....... Phil Elberg
    Secretary to Mr. Weiss ..... Mimi Wolan
    Wardrobe for Mr. Weiss ..... Beverly Hills High, Wide and Handsome
    Worst Boy: Adolf Hitler
    In Case of Tornado: South-west corner of cellar
    Crane Grip .................. Lloyd Barcroft
    Dolly Grip .................. Jon Falkengren
    Poli-Grip ................... Martha Raye
    What the Hell is a Grip? .... Person responsible for maintenance and adjustment to equipment on the set
    General Foreman ...... John Hoskins
    General Schwarzkopf .. Welcome Home
    Foremen .............. Guy A. MacLaury
    .............. Joseph Santre
    .............. Bernard McPherson
    .............. Michael Bunch
    George Formen ........ 6'4" 250 lbs. Age: 42 Won: 60 Lost: 3 KO's:65
    Production Painters ..... Nick Bridwell
    ..... Donnie R. Puga
    Impressionist Painters .. Vincent Van Gogh
    .. Edgar "Skip" Degas
    Driver Captain ....... Ray McLaughlin
    Co-Captain ........... Dan Brooks
    Navigator ............ Rabbi Brian Thau
    Bombardier ........... Alan Ladwig
    Deep Sea Drivers ..... Steve Brodsky
    ..... Jimmy Ferrara
    ..... Wayne Campbell
    ..... Gina AugustStock
    Librarian ...... Suzy Lafer
    Stock Answer ......... "I'll have it ready in the morning"
    Stunts:Phil "Kamikaze" Adams
    "Crazy" Bruce Barbour
    "Reckless" Dwayne McGee
    David "Headlong Plunge" Powledge
    Jeff "Thud" Ramsey
    Don "Headfirst" Pulford
    "Dangling" Kaye Wade
    Charlie "White Knuckles" Brewer
    Eugene "Splat" Collier
    Mickey "This Guy's Really Nuts!" White
    Jimmy "Tailspin" Jue
    Eric "Aaarrrgggghhhh" Norris
    Lobster Stunt Breast ........ Miss V
    Mr. Griffith's Stunt Butt ... Chuck Le Fever
    Voice of George Bush (John Roarke): "All right, let's see if I've got this
    straight now. Energy efficiency - good. Drilling in arctic national wildlife
    refuge - bad."
    [A knock]
    Voice: "Uh, Mr. President, is everything okay in there?"
    President: "Yeah, I'm fine, thanks." [sound of toilet flushing]
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  12. #12

    Standaard

    Waaaaazig . Dat is inderdaad wel een hele maffe aftiteling .
    Mvg,

    Christiaan

  13. #13

    Standaard

    Heb ik ook gelijk een vraagje wat hierbij hoort: Waar staan de letters A.C.N. of A.C.E. (ace?) voor dat soms achter de naam van de regisseur of van iemand anders staat? (andere lettercombinaties kom ik ook vaak tegen).

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Race Maniac
    Heb ik ook gelijk een vraagje wat hierbij hoort: Waar staan de letters A.C.N. of A.C.E. (ace?) voor dat soms achter de naam van de regisseur of van iemand anders staat? (andere lettercombinaties kom ik ook vaak tegen).
    A.C.E. - American Cinema Editors

    "Honorary society of film editors founded in 1950 by Jack Ogilvie, Warren Low and others"

    A.S.C. (als je die tenminstie bedoelde) - American Society of Cinematographers

    "An organization founded in 1919 and dedicated to advancing the art of cinematography through artistry and technological progress, to exchange ideas and to cement a closer relationship among cinematographers. Membership is international and by invitation based on an individual's body of narrative filmwork. Use of the abbreviation ASC, e.g. for on-screen credits, indicates membership in the society. The society publishes "American Cinematographer" magazine."

    Met dan aan IMDB (alweer): http://www.imdb.com/Glossary/
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •