Oorspronkelijk gepost door
Filmgek
Dat is inderdaad wat te simpel.
Er is altijd een verschil geweest in opnamesnelheden voor speelfilm, en opnames voor tv.
Celluloid wordt al decennia lang opgenomen en uiteindelijk geprojecteerd in 24 frames per seconde (24fps). Nu een groot deel van de filmproducties digitaal wordt opgenomen, blijft men (Hollywood, en ook de UK, en wij in NL) voor bioscoop releases opnemen in 24fps.
Het tv (=video) signaal is hier in NL 50Hz (PAL), de opnamesnelheid standaard voor video (tv-uitzendingen, zoals opnames voor series en commercials) is 25 fps.
Het betekende dat in het verleden, dat uitzendingen, VHS tapes en ook PAL dvd's 25fps zijn, en in vergelijking met de 24fps speelfilm, dus altijd 4% sneller zijn. De film wordt (nog steeds voor dvd's en normale uitzendingen) omgezet naar 25 fps, en wordt dus een fractie "opgespeed".
Daardoor was er altijd een 4% tijdsverschil in de speelduur van dvd's uit Europa en de USA. Dit betekent dus ook dat bv. de stemmen en, veel duidelijker, de filmmuziek, een iets hogere toon hebben.
Opnames die oorspronkelijk voor tv-uitzendingen gemaakt worden zijn juist weer 25 fps gebleven.
Let wel, in de USA gebruikt met de NTSC standaard, en die is (niet schrikken) 29.97 fps. (60Hz)Nu, met HD, is dat nog steeds, maar hopelijk komt er binnenkort eens een wereldwijde standaard.
Een videosignaal van 25fps betekent voor HD opnemen voor hier in Europa opnemen in 1080i voor 50Hz (of een veelvoud daarvan, nu met de 100Hz en 200 en 400Hz TV's). De BBC/Discovery series zijn in dat format opgenomen. Wat je met deze release dus krijgt is zoals het is opgenomen.
1080p is dus niet "iets beter", als de opnames dus 25 fps zijn.
Frozen Planet, Life, en Planet Earth: Allemaal oorspronkelijk 1080i.
Ook al heeft er wel eens een keer 1080p op een doosje gestaan, hier, of in de Uk of USA. No worries. De doosjes kloppen ook niet altijd.
Bij speelfilms, en soms series, die opgenomen zijn met 24 fps, is de HD standaard wel 1080p, sowieso voor bioscoop releases.
En, om het nog wat verwarrender te maken, Peter Jackson neemt The Hobbit op in 48 fps, voor nog meer beeldscherpte en meer informatie per seconde, zodat, als het daadwerkelijk straks in 48fps geprojecteerd gaat worden, nog realistischer, levensechter aanvoelt. Dit is echter nu nog lang geen standaard.
De echte videofielen weten dat ik nu nog steeds iets te kort door de bocht ga met deze uitleg, maar ik doe ook maar een poging om het voor een leek een beetje begrijpelijk te maken. (Ik werk in deze branche.)
En ik laat high-speed opnames voor slow-motion en time-lapse opnames even buiten beschouwing, omdat die uiteindelijk altijd voor bioscoop en tv worden teruggebracht naar resp. 24 of 25 fps, voor juist dat effect.