De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.
  1. #1

    Cool Zwarte balken bij HDMI

    Mijn DVD recorder is met zowel een scart als een HDMI kabel aangesloten op mijn LCD tv. Bij het afspelen van een film, niet opgenomen, via de HDMI kabel prima volledig beeld.
    Neem ik een programma of film op en speel die dan weer af via HDMI heb ik boven en onder een zwarte balk en is het beeld dus inelkaar gedrukt, zeg maar bolle ingedrukte gezichten. Zet ik de instelling over op scart dan is het probleem verdwenen. Wel is de beeldkwaliteit dan ietsje minder.
    Van de Philips technische dienst kreeg ik te horen dat dit normaal is.
    Dus als ik iets opneem en dan afspeel via de HDMI heb ik wel een beter beeld maar plat inelkaar gedrukt. Dit kan ik mij niet voorstellen dat het zo hoort. Wie weet wat de fout is?

  2. #2

    Standaard

    Philips vind het normaal

    Zou proberen wat te rommelen in het setup menu van de recorder mbt het uitgevoerde signaal, of in het menu van de TV, waar over het algemeen ook van alles ingesteld kan worden....

    Momenteel lees je veel van deze problemen op het forum....
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Ik heb alle beschikbare instellingen geprobeerd, zowel de TV als recorder.
    Het probleem blijft. Met de beeldinstelling 4:3 is het wel goed, maar het beeld veel kleiner en daarvoor heb je geen 32 inch TV.
    Zonde van de aanschaf van de toch relatief dure HDMI kabel.

  4. #4

    Standaard

    Je moet ook geen dure HDMI kabels kopen!

    Hoorde gister ook weer een verhaal over BCC die zijn klanten HDMI kabels van € 30 - € 60 aansmeert!

  5. #5

    Standaard

    Ik heb inderdaad €35,- betaald voor de HMDI kabel en zag ze later liggen voor een euro of 5 bij de Action. Maar nogmaals mijn vraag, wat is er nu zo bijzonder aan HDMI als je een kleiner beeld hebt op een mooie 32 inch TV. Je zou toch net als met scart schermvullend verwachten.
    In de winkel zie toch ook een hele batterij schermvullende TV's.
    Waarom doet een gekochte of gedowmloade film het dan wel schermvullend en een opgenomen film of programma van de TV niet. Het is voor mij allemaal acabadraba.

  6. #6

    Standaard

    Dit probleem heeft dan ook 0,0 met een hdmi kabel te maken, deze stuurt het signaal zo door als het ook binnenkomt en verandert niet het formaat van het signaal

  7. #7

    Standaard

    ja, maar het signaal is toch hetzelfde via de scart en dan is het wel goed

  8. #8

    Standaard

    Dat betekent dat de tv een niet-anamorphisch beeld via de SCART wel kan herkennen als zodanig breedbeeld en dus eigenlijk inzoomt het beeldvullend te krijgen, en dat lukt blijkbaar niet via de HDMI kabel. Zit er op de tv niet een soort zoom functie, ik denk dat je het beeld dan wel beeldvullend kan krijgen. Als die er niet is of niet goed werkt, kan je proberen om in de recorder instellingen te wijzigen of het wel of niet een breedbeeld tv is, of heb je dat ook al geprobeerd? Ik heb een soortgelijk probleem met wat oudere dvd's waarvan het beeld niet anamorphisch is opgeslagen, en dan moet ik het beeld ook zoomen omdat anders alles plat wordt, of, zoals jij ook al aangeeft, dat er een klein schermpje verschijnt als je de tv (in mijn geval beamer) op 4:3 zet.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb alles al geprobeerd. Maar opnemen van een tv zender blijft een scherm met zwarte balken evenals het gewoon kijken van een tv zender via de recorder. TV en recorder zijn beide Philips aparaten.
    Al het andere, kant en klare DVD's of gebrande op de PC zijn uitstekend via HDMI.
    Het lijkt wel of er al opgenomen wordt met zwarte balken, volgens de e-mail van PHilips normaal!!! Nou, in iedergeval bedankt voor het meedenken.

  10. #10

    Standaard

    Ik denk dat je ergens een extra 16:9 functie hebt aanstaan. In het menu van je TV of van je recorder. Dan heb je dus "dubbel breedbeeld". Het normale formaat 16:9 (met zwarte balken boven en onder) wordt dan nog wat platter gedrukt en de balken zijn dan dus nog groter. Kun je niet kiezen voor de optie "Juist" of zo? Waarbij de tv of de recorder gewoon altijd het juiste beeldformaat weergeeft?

    Daarnaast is het ook wel handig om te vertellen wat je precies op wilt nemen en in welk beeldformaat dat behoort te zijn.
    28 days... 6 hours... 42 minutes... 12 seconds. That... is when the world... will end.

  11. #11

    Standaard

    Mijn TV staat op beeldformaat "automatisch" en de recorder op "HDMI 1080p.
    Ik wil opgenomen programma's gewoon terugkijken in zoals je ze rechtstreeks ook bekijkt, dus beeldvullend. Niks zwarte balken onder en boven. Met scart is terugkijken ook gewoon zoals rechtstreeks, dus waarom niet met HDMI?
    Je hebt wel eens films die rechtstreeks al zwarte balken en dan wordt terugkijken met HDMI nog beroerder. Is het antwoord niet gewoon dat dit bij HDMI gewoon zo hoort en wat ze je er in de winkel niet bijvertellen, omdat je anders niet zo'n dure HDMI kabel gaat kopen.

  12. #12

    Standaard

    Het hoort niet bij HDMI.

    Misschien ligt het toch aan de instelling op je recorder. Wat kun je daar nog meer kiezen in dat menu? Je zegt dat ie nu op "HDMI 1080p" staat, maar dat geeft dus blijkbaar een "dubbel breedbeeld". Ik denk dat je daar ook iets van "Automatisch" moet kiezen. Het lijkt er nu op dat de recorder het opgenomen beeld in breedbeeld probeert weer te geven, terwijl ie eigenlijk helemaal niks hoeft aan te passen.

    Dat hele "beeldvullend" kijken moet je trouwens van je afzetten, want dat kan in veel gevallen gewoon niet. Veel films op dvd/Blu-ray zijn in het formaat 2.35:1 en dan heb je dus zwarte balken boven en onder. Daarnaast zijn er ook veel (oude) films en series in het formaat 4:3 en dan heb je zwarte balken links en rechts.
    Bij tv uitzendingen heb je dit niet, maar dat komt omdat men daar het beeld vervormt of verknipt om het maar beeldvullend te maken.
    28 days... 6 hours... 42 minutes... 12 seconds. That... is when the world... will end.

  13. #13

    Standaard

    Voor de instelling van beeldweergave heeft de recorder de instellingen 4:3ps 4:3lb en 16:9
    Alle drie geprobeerd zonder resultaat. Dat 1080p 1080i en dan lagere waarden heeft betrekking op de HDMI scherpte.
    Dat niet alles beeldvullend is weet ik, maar een beeldvullende rechtstreekse weergave moet toch opgenomen op dezelfde manier weergegeven worden. Ben nog een keer naar de winkel geweest. Steeds hetzelfde antwoord dat het zo hoort.

  14. #14

    Standaard

    Je zegt dat je TV op automatisch staat, misschien ligt daar het probleem. Misschien springt hij wel op een stand die niet wenselijk is. Maak anders eens foto's, dan kunnen de mensen hier wat beter zien wat het probleem is.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door cees002 Bekijk bericht
    Voor de instelling van beeldweergave heeft de recorder de instellingen 4:3ps 4:3lb en 16:9
    Alle drie geprobeerd zonder resultaat. Dat 1080p 1080i en dan lagere waarden heeft betrekking op de HDMI scherpte.
    Dat niet alles beeldvullend is weet ik, maar een beeldvullende rechtstreekse weergave moet toch opgenomen op dezelfde manier weergegeven worden. Ben nog een keer naar de winkel geweest. Steeds hetzelfde antwoord dat het zo hoort.
    Dat het zo hoort.... makkelijk antwoord, maar eigenlijk zijn analoge videorecorders niet meer echt compatibel met digitale HD TV. Het gaat dan wel eens fout als het ene formaat omgezet moet worden naar het andere formaat, toch zou je mogen verwachten dat het wel goed zou moeten kunnen werken. De duurdere High end modellen hebben vaak wel instellingen zodat je dan wel het beeld zoals bedoeld op het scherm krijgt.

    In een ander Topic krijgt iemand zijn beeld wel beeldvullend, al blijft het beeld wel slecht(analoog signaal van Ziggo) hij gebruikt dan zijn scartaansluiting....

    Je zou voor koopfilms de HDMI aansluiting kunnen gebruiken en voor opgenomen TV signalen de scart eens kunnen proberen, ben wel met je eens dat het zo eigenlijk niet zou moeten.
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Ik vond het antwoord op de Philips site van mijn recorder DVDR3600.
    De recorder neemt altijd het originele uitzendformaat op en dat is bijna altijd breedbeeld. Bij afspelen via HDMI wordt dit ook zo weergegeven en is niet in te stellen of te manupileren en de TV wordt geblokkeerd om uit te rekken. Origineel blijft origineel omdat dit de beste kwaliteit garandeerd. Bij gewoon TV kijken merk je niet dat het breedbeeld uitzendingen zijn omdat het beeld door de TV wordt uitgerekt. Bij mijn vorige ouderwetse beeldbuis TV (gewoon 4:3 en geen breedbeeld model) zag je wel degelijk de balken toen er steeds meer breedbeeld uitzendingen kwamen. want die kon niet uitrekken. Bij weergave via de scart laat de recorder wel toe dat het beeld uitgerekt wordt en zijn ineens bij TV en recorder niet toegankelijke instellingen weer toegangkelijk. Bv. filmformaat, zoomformaat of wat je ook maar in wil stellen. HDMI is dus gewoon, gaat niet, het opgenomen origineel wordt zonder manupilaties ook zo weergegeven.
    Wel vreemd dat ze in de winkel niet op de hoogte zijn van dit feit, maar bij die vakkennis had ik toch al mijn vraagtekens bij staan.
    Allemaal bedankt voor het meedenken.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •