De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 5.0 setup met Onkyo en 2e hands JBL speakers

    Hallo allen,

    Op dit moment heb ik in mijn woonkamer een home cinema set staan van Panasonic, de SC-PT850. Opzich een geinig ding voor het bekijken van DVD's, alleen kijk ik de laatste tijd alleen maar Blu Ray films (via PS3) of films via mijn mediaspeler.

    Dat brengt een geluidsprobleem met zich mee: De SC-PT850 heeft een optische ingang, maar ondersteund alleen stereo. De DTS-HD, Dolby True HD, DTS of zelfs Dolby Digital 5.1 sporen komen dus niet binnen bij mijn home cinema, die accepteert alleen stereo en doet zelf een poging om daar surround van te maken.

    Dus, die set verhuizen we maar naar de slaapkamer, of hij gaat op marktplaats.

    Nu begint het samenstellen van een nieuwe opstelling, echter wel met een beperkt start-budget (400 euro).
    Omdat ik ook wat aansluitingen wil (HDMI in, optisch in, coaxial in) en een receiver wil die een beetje future-proof is qua mogelijkheden zit ik te kijken naar de Onkyo 508, al lijkt de Pioneer VSX-520 redelijk gelijkwaardig.

    Alleen de luidsprekers is wat lastiger.

    Een collega adviseerde me om de JBL MX-1000 zuil-luidsprekers, die ik op dit moment werkeloos op zolder heb staan, weer naar beneden te halen. Die luidsprekers, in combinatie met een behoorlijke center luidspreker en surround luidsprekers zou genoeg geluid produceren waardoor een subwoofer niet nodig zou zijn. Als tip kreeg ik mee om eens 2e hands te gaan shoppen, daar is vaak leuk spul te krijgen voor niet teveel geld.

    Kunnen jullie je vinden in dit advies?

    Ik dacht eraan om de JBL MX-1000 luidsprekers te combineren met bijvoorbeeld JBL TLX-3000 surround luidsprekers en een JBL EC-25 center luidspreker.

    Zit ik dan in de goede richting, of sla ik de plank compleet mis met deze setup?

    Zijn er aandachtspunten om op te letten bij het kopen van 2ehands luidsprekers?

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum dalass.

    Dit soort sets gaan bij ons meestal meteen naar de slaapkamer of marktplaats.

    Voor het geld dat er voor gevraagd wordt, hebben ze nl. veel te bieden, maar op het gebied van weergave-kwaliteit en mogelijkheden is dit veel minder dan wat wat je van 'een set' mag verwachten.

    Wat je wel mag verwachten is dat het met de optische ingang van de SC-PT850 mogelijk is om formaten als Dolby Digital en DTS, ofwel de SD-audioformaten te ontvangen. Het zou kunnen zijn dat er een probleem is met de instellingen waardoor dit nu niet mogelijk is. Wat je niet mag verwachten is dat dit ook voor Dolby TrueHD en DTS-HD MA en meer-kanaals PCM ofwel de HD-audioformaten geldt. Die kunnen nl. alleen maar via HDMI gestreamd worden.

    Wil je voor een receiver die 'future-proof' is, dan zijn de modellen uit de x08-reeks van Onkyo een goede keus of vanaf de VSX-920 van Pioneer. De VSX-520 heeft nl. geen decoders voor HD-audioformaten aan boord. Dit betekent dat de PS3 deze dus zelf moet decoderen en als meer-kanaals PCM via HDMI naar de receiver moet sturen. Je hebt dan ook HD-kwaliteit, maar die is net wat minder dan wanneer je de decodering door een receiver laat doen.

    Voor de weergave is het denk ik beter om andere luidsprekers te kiezen en om daarvoor te gaan kijken en luisteren in meerdere winkels. De luidsprekers die je nu hebt zijn eigenlijk niet geschikt voor HT-gebruik. Dit komt o.a. door het feit dat je voor een dergelijke set-up beter luidsprekers kunt gebruiken die dezelfde klankeigenschappen hebben met daarnaast nog een aktieve sub en dat zuilen niet goed de Laag Frekwentie Effekten kunnen weergeven of zelfs kunnen beschadigen.
    Ze bevatten nl. sterk wisselende frekwentie die vaak ook een hoger geluids-niveau hebben.

    Wil je jouw huidige luidsprekers blijven gebruiken, dan zou je er bvb voor kunnen kiezen om deze alleen te gebruiken voor weergave van stereo bronnen en een SCS 200.5 luidsprekerset van JBL te kopen voor weergave van meer-kanaals bronnen.

    Waar je op moet letten bij tweedehands luidsprekers, is de technische staat. Kijk bvb of de randen nog heel en de conussen nog stijf genoeg zijn. Ook is het verstandig om ze eerst te beluisteren, want het kan zijn dat deze onzichtbare schade hebben bvb een spreekspoel die bij bepaalde frekwentie de magneet raakt.

    Tip:
    Als je weet dat een luidspreker geen verwijderbaar front, neem dan ook een zaklamp mee.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Hoi Gerco,

    Bedankt voor je reactie. De optische ingang van de SC-PT850 is echt heel erg beperkt in de mogelijkheden. Hier heb ik al heel veel tijd ingestoken en daarover ook contact gehad met Panasonic, die dit bevestigen. DTS en 5.1 DD gaat dus niet werken helaas, maar daar heb ik me bij neergelegd: de set gaat er gewoon uit.

    Je schrijft dat ik beter voor andere luidsprekers kan kijken omdat deze niet geschikt zijn voor HT. Heb je het dan over de luidsprekers van de Panasonic, of over de JBL MX-1000 luidsprekers?

    Ik ga dit weekend eens spelen met een Onkyo 507 + magnat 5.1 speakerset die ik heb kunnen lenen, kijken hoe dat bevalt.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door dalass Bekijk bericht
    Je schrijft dat ik beter voor andere luidsprekers kan kijken omdat deze niet geschikt zijn voor HT. Heb je het dan over de luidsprekers van de Panasonic, of over de JBL MX-1000 luidsprekers?
    Beide.

    De luidsprekers van de Panasonic set zijn wel op elkaar afgestemd, maar zullen niet veel toevoegen of zelfs afbreuk doen op het gebied van weergave-kwaliteit. Dit komt onder andere door behuizing en door de gebruikte en ontbrekende weergevers. Met 'gebruikte' bedoel is dan de breedband luidsprekers met een niet zo stevige ophanging en met 'ontbrekende' de tweeters die voor heldere weergave kunnen zorgen. Ook is de sub van de set niet aktief en voor een losse receiver dus onbruikbaar.

    Bij de JBL's gaat het het met name om het kastvolume en de bezetting van de luidspreker. Voor een zuil is 1 woofer vaak te weinig voor een dynamische weergave van de lage tonen. Aan de ander kant zorgen extra woofers er vaak voor dat een luidspreker moeilijker aanstuurbaar wordt of dat de lage frekwenties krachtiger worden dan van de andere luidsprekers en de sub. In sommige gevallen kan bi-amping uitkomst bieden, maar dan moet de luidspreker wel een mogelijkheid hebben voor 'bi-wiring'.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Bi-wiring is niet mogelijk op de JBL's, dus die kan ik dan beter uit de opstelling laten. De set die ik nu heb om even mee te testen is een Magnat Magnum 51 A, wat volgens mij ongeveer hetzelfde idee is als de JBL SCS 200.5 die je aangeeft, of niet?

    Ik voel er eigenlijk niet echt veel voor om aparte speakers voor stereo muziek en voor surround geluid te gebruiken. De zuilen van JBL zijn best fors dus was het idee eigenlijk om die zuilen of een sub te plaatsen.

    Is muziek op die JBL set ook een beetje te doen, of moet ik dan toch naar een slag grotere speakers kijken?

  6. #6

    Standaard

    De Magnum 51A is hetzelfde idee als de SCS200.5 van JBL, maar heeft volgens mij iets kleinere sateliten en een iets minder goede afwerking. Het is in ieder geval een leuke set om te proberen.

    Dit soort systemen zijn niet echt geschikt voor weergave van muziek, vanwege het beperkt bereik van de sateliet-luidsprekers. Veel mensen vervangen daarom vaak de front-satelieten door (kleine) boekenplank-formaat luidsprekers (van hetzelfde merk) om zo de set wat voller te laten klinken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Mmmm 5.0 vandaag bij Ibood:



    €408,90 incl verzenden
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Ik heb m gezien en stond op het punt van kopen, echter de receiver is zilver en ze kunnen niet de zwarte leveren.

    Ik wil toch echt een zwarte, dus helaas...

    Toch bedankt voor de tip.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door dalass Bekijk bericht
    Ik heb m gezien en stond op het punt van kopen, echter de receiver is zilver en ze kunnen niet de zwarte leveren.

    Ik wil toch echt een zwarte, dus helaas...

    Toch bedankt voor de tip.
    Beste dalass,

    Volgens de info hebben ze alleen de zwarte!!
    Wellicht toch iets voor you??

    Succes.
    Soylent Green is people!!

  10. #10

    Standaard

    De info vanmorgen op iBood gaf inderdaad aan dat hij zwart zou zijn en dat werd ook door de moderators bevestigd.

    Echter is dit na een uurtje of 9 teruggedraaid en blijkt hij toch zilver te zijn. Mensen die de set besteld hebben met het idee dat de Onkyo zwart zou zijn, kunnen hun bestelling annuleren.

    Dus hij is echt zilver, helaas..

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •