De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Surround koptelefoon

    Hoi,

    Ik ben op zoek naar een oplossing voor film kijken met de surround ervaring.

    In de huiskamer staat een prachtig Denon surround set systeem met Mac Mini media center.

    In mijn studeerkamer kijk ik ook wel eens film, op mijn Macbook Pro.

    Als ik nu zelf film wil kijken zonder andere te storen moet dat met de koptelefoon, zodat iemand anders in de kamer kan lezen ofzo.

    Ik zoek nu dus een koptelefoon waarmee ik op mijn Macbook Pro in mijn studeerkamer kan genieten van de surround sound van een film.
    Dezelfde koptelefoon kan ik dan ook gebruiken om in de huiskamer te gaan gebruiken.

    Wat is hiervoor een goede koptelefoon? Ik zou dan een 5.1 koptelefoon willen hebben denk ik zo. In de Macbook Pro zit ook een digitale 5.1 uitgang die actief wordt wanneer hij een optische kabel detecteert (als ik het zo goed begrepen heb).

    Ik word er alleen niet wijs uit wat ik moet hebben, ik wil dus ook met de koptelefoon het surround effect ervaren, zowel op mijn Macbook als thuis met de home cinema set.


    Ik hoop dat iemand me hier op weg kan helpen..

    Jurgen
    Laatst aangepast door blurg : 24-09-2010 om 11:40

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Jurgen.

    Zoals je weet, zijn de meeste hoofdtelefoons en de aansluitingen daarvoor uitgevoerd als stereo. Dit betekent dat je genoegen moet nemen met virtueel meer-kanaals geluid als je via een hoofdtelefoon wilt luisteren.

    Er zijn echter wel hoofdtelefoons die surround zijn, maar deze moeten op een andere manier aangesloten worden, dan volgens mij jouw bedoeling is. Een voorbeeld hiervan is de Sound Blaster Arena Surround USB Gaming Headset. Deze kun je alleen via USB aansluiten. Of je dan ook echte surround hebt, weet ik niet en zou je zelf moeten beoordelen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Ik zou als ik de TS was liever mn geld investeren in een goede stereo hoofdtelefoon dan zo'n gaming ding van Creative. Ik heb zelf zon gaming headset maar voor film zou ik het echt niet doen. De drivers zijn hartstikke goedkoop en het geluid is ook totaal niet zuiver.

    Kijk dan liever in het prijssegement €60 tot € 120 naar een mooie hoofdtelefoon van Sennheiser of AKG. Die zijn naar mijn mening veel beter geschikt voor muziek en gaming, en zitten ook beter. Iets wat wel belangrijk is als je zon ding 2+ uur achter elkaar op hebt.
    Sony KD-55X8505C 4K HDR | Philips BDP7500 (B) | Philips BDP3000 (A)|NAD T748 v2| 2x Dali Zensor 5 | 1x Dali Zensor Volkal | 2x Dali Zensor 1 | SVS PB-1000


  4. #4

    Standaard

    Hoi.

    Ik heb intussen ook wat anders gevonden wat men goed lijkt te vinden:

    http://av.jvc.com/product.jsp?pathId...L027291&page=1


    Hier sluit je dan weer een reguliere hoofdtelefoon op aan, het is virtueel maar blijkt uit de reviews vaak nog beter te zijn dan de real surround headphones.

    Nu vraag ik me af, wat is het verschil tussen zo'n apparaat gebruiken met een koptelefoon tov je koptelefoon in een surround receiver?

    Als dat niets is, dan kan ik denk ik beter voor die 100 a 110 Euro dat deze JVC receiver kost een 2e hands surround receiver kopen.

    Met andere woorden, zit hier speciale functionaliteit op om surround in je koptelefoon te krijgen?

    Jurgen

  5. #5

    Standaard

    Wat er in dat kastje zit is een proccesing chip met daarop Dolby Prologic Codecs. Deze codecs zijn gemaakt met een bepaald algorimte om zo stereogeluid om te kunnen zetten naar 5/6/7.1. In de meeste surround recievers zitten deze chips ook dus wat dat betreft is er niet zoveel verschil. Wat dit kastje extra heeft zijn speciale Dolby Codecs voor Hoofdtelefoons. Normaal Dolby Prologic maakt 5.1 uit 2.0 maar stuurt dit uit over een 5.1 speakerset. Wat dit kastje doet is 2.0 zo herindelen dat als je het opnieuw 2.0 (stereo) uitstuurd het net 5.1 lijkt. Wat er in kastje dan weer niet zit is een voorversterker voor je hoofdtelefoon die vaak wel op de hoofdtelefoonuitgang van een reciever zit. (al zijn deze meestal niet van topkwaliteit).
    Sony KD-55X8505C 4K HDR | Philips BDP7500 (B) | Philips BDP3000 (A)|NAD T748 v2| 2x Dali Zensor 5 | 1x Dali Zensor Volkal | 2x Dali Zensor 1 | SVS PB-1000


  6. #6

    Standaard

    Hoi,

    Dank je voor je antwoord.

    Ik zit te denken aan deze JVC SU-DH1 dan te combineren met een goed stukje koptelefoon als bijv. deze:
    http://www.amazon.com/Audio-Technica.../dp/B0006VT1TY

    Maar heeft dat dan eigenlijk een voordeel tov deze hoofdtelefoon aan te sluiten op een surround versterker (die dan op de 5.1 uitgang zit op mijn Macbook).

    Zijn deze speciale Dolby Codecs voor hoofdtelefoons hetgeen wat de koptelefoon ervaring beter maakt tov aansluiten op een surround versterker?


    Ja, dat van die voorversterker is waar. Ik denk alleen dat een notebook hard genoeg geluid kan produceren? Anders kan ik alsnog een versterker er tussen plaatsen (er staat er wel een in de studeerkamer, zei het een goedkoop hotsjiwa ding).

    Jurgen

  7. #7

    Standaard

    Wat er in kastje dan weer niet zit is een voorversterker voor je hoofdtelefoon die vaak wel op de hoofdtelefoonuitgang van een reciever zit. (al zijn deze meestal niet van topkwaliteit).
    Ik zit nog even te kijken, maar er zit toch een versterker in? Of moet ik nog een losse versterker erbij hebben?

    Jurgen

  8. #8

    Standaard

    Kijk wat de meesten mensen doen die veel film kijken/muziek luisteren met koptelefoon (althans de mensen die ik ken). Die hebben een goede koptelefoon dus Sennheiser, AKG, Grado etc.) en die hebben daarbij dan een speciale koptelefoon versterker hierbij omdat dit gewoon veel beter geluid geeft. Dit is gewoon stereo.

    Wat jij zeg maar wilt is 5.1 effect met stereo. Dus jij hangt er een kastje tussen die van stereo een stereospoor met 5.1 effect maakt. Het blijft dus altijd stereo alleen door speciale trucjes te gebruiken ervaar je het als een beetje 5.1. De 5.1 uitgang van je macbook word dan niet gebruikt. Aangezien dat JVC apparaat ervan uitgaat dat hij een stereo signaal binnen krijgt dit bewerkt en uitstuurd als een stereosignaal met 5.1 effect. Het is dus aan jouw de keus dat kastje te kopen als je vind dat dat 5.1 effect een meerwaarde heeft volgens jouw.
    Sony KD-55X8505C 4K HDR | Philips BDP7500 (B) | Philips BDP3000 (A)|NAD T748 v2| 2x Dali Zensor 5 | 1x Dali Zensor Volkal | 2x Dali Zensor 1 | SVS PB-1000


  9. #9

    Standaard

    Ik zou eerder voor een betere kwaliteits koptelefoon (eventueel met aparte koptelefoon versterker) gaan dan voor dolby surround. Is toch meer een gimmick en met een goede koptelefoon zit je sowieso midden in het geluid.

    Heb er zelf twee. Een dynamische Sennheiser HD 600 die ik vooral voor actie films gebruik en een Electrostaat van Stax als het geluid wat verfijnder moet klinken.

  10. #10

    Standaard

    Hoi,

    Ik plaatste net een reactie voor je

    Ik wil het graag proberen, dus ik ga het kastje maar aanschaffen, anders kom ik er ook niet achter. Hoe kan ik dan het beste de koptelefoon versterken?
    Er zit hier al een versterker in zo te zien, dus heb ik dat niet meer nodig lijkt me.

    Een andere mogelijkheid zou nog zijn een gerichte hoofdtelefoon versterker er tussen te doen, of kan dat niet?

    Daarnaast schaf ik een kwaliteits hoofdtelefoon aan.

    Jurgen

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door blurg Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik plaatste net een reactie voor je

    Ik wil het graag proberen, dus ik ga het kastje maar aanschaffen, anders kom ik er ook niet achter. Hoe kan ik dan het beste de koptelefoon versterken?
    Er zit hier al een versterker in zo te zien, dus heb ik dat niet meer nodig lijkt me.

    Een andere mogelijkheid zou nog zijn een gerichte hoofdtelefoon versterker er tussen te doen, of kan dat niet?

    Daarnaast schaf ik een kwaliteits hoofdtelefoon aan.

    Jurgen
    Een goede stereo hoofdtelefoon is een goede keus, zeker 1 met een goed geluid en die ook nog eens lekker zit. Eventueel kun je nog rekening houden met je omgeving, je hebt ze die stil voor de omgeving zijn, maar ook van die herriemakers die je omgeving laten "meegenieten" . Je hebt ook heel goede inear apparaatjes met een zeer goed geluid, deze kunnen ook zeer prijzig zijn.

    Je hebt het maar steeds over versterkers..... als je denkt te moeten spelen met hoge volumes..... een eenmaal beschadigt gehoor is dat voor ALTIJD (je kan blijven zitten met bijvoorbeeld een fluittoon die nooit meer weg gaat, of je verliest delen uit het geluidsspectrum, of te wel gaten in het bereik van je gehoor, discofans en koptelefoonfans die van hard houden zijn de gehoorapparatendragers van de toekomst...... voorzover dat nog kan helpen)
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •