De resultaten 1 tot 12 van 12 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Geluidskalibratie met db meter

    Wil hier mee beginnen echter er staan zoveel verschillende dingen hierover op internet dat ik de bomen door het bos niet meer zie.

    Tips, suggesties, linkjes, tutorials alles is welkom.

    Mijn spulletjes waar ik het mee moet doen:

    Sony 2400ES
    B&W ASW610XP + 5x B&W M1
    DVE HD Basics BD
    Voltcraft SL100 db meter

  2. #2

    Standaard

    Waarom zou je dat willen? Er zit toch een meetmicrofoon bij je reciever?
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  3. #3

    Standaard

    Op het forum staat volgens mij nog ergens een instructie van Edgar i.c.m. een powerbuy geloof ik.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Op het forum staat volgens mij nog ergens een instructie van Edgar i.c.m. een powerbuy geloof ik.
    http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=54598
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcellow Bekijk bericht
    Waarom zou je dat willen? Er zit toch een meetmicrofoon bij je reciever?
    Klopt maar diverse keren heb ik gelezen dat het toch nauwkeurige kan als je het zelf doet met een db meter.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Bedankt voor deze info zal het allemaal eens op m'n gemak doorspitten!

  6. #6

    Standaard

    Het instellen met een dB meter is idd vele malen nauwkeuriger dan de meetmicrofoon van een receiver.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  7. #7

    Standaard

    Kies ook een goede 'sweetspot'. Dit is de plaats waar je de meter plaatst. Als deze niet goed is, is de kans groot dat je een vervormd geluidsbeeld krijgt.

    Een goede 'sweetspot' is meestal het midden van het luistergedeelte of van de kamer.

    Een slechte 'sweetspot' is een plaats dicht bij een wand.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Kies ook een goede 'sweetspot'. Dit is de plaats waar je de meter plaatst. Als deze niet goed is, is de kans groot dat je een vervormd geluidsbeeld krijgt.

    Een goede 'sweetspot' is meestal het midden van het luistergedeelte of van de kamer.

    Een slechte 'sweetspot' is een plaats dicht bij een wand.
    Ja, maar je moet natuurlijk je geluid afstellen op de luisterplek, en dan nog op oorhoogte ook.

    Anders komt alles op het ideale moment met de ideale geluidssterkte binnen in het midden van de luisterruimte, terwijl je zelf 2 meter verder naar achteren/ voor zit.

    Theorie en praktijk...
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  9. #9

    Standaard

    Enkele dingentjes nog:

    -Regel je het volume van de sub alleen maar op de sub zelf en laat je het in de receiver op nul staan, of de sub 1/4 - 1/2 open zetten en de rest regelen vanuit de receiver?

    -de response op de db meter slow of fast (voor alle speakers incl sub)?

    Hier staan nogal tegenstrijdige dingen over op internet.

    -de automatische calibratie van m'n receiver had de crossover frequency als volgt gezet: 120Hz voor de fronts en surrounds, 110Hz voor de centre. Zo laten staan of toch wat lager gaan?

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DJR Bekijk bericht

    -de automatische calibratie van m'n receiver had de crossover frequency als volgt gezet: 120Hz voor de fronts en surrounds, 110Hz voor de centre. Zo laten staan of toch wat lager gaan?
    Specs: Frequentie bereik 80-23000 Hz

    Ik zou ze op 90Hz of 100Hz zetten, als je per tiental kan ingeven.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcellow Bekijk bericht
    Ja, maar je moet natuurlijk je geluid afstellen op de luisterplek, en dan nog op oorhoogte ook.

    Anders komt alles op het ideale moment met de ideale geluidssterkte binnen in het midden van de luisterruimte, terwijl je zelf 2 meter verder naar achteren/ voor zit.

    Theorie en praktijk...
    Zelf heb ik ook eerst mijn luisterplaats als 'sweetspot' gebruikt, maar dit was nogal verwarrend. De plaats waar ik meestal zit, is zoals je op de foto's van mijn HT kunt zien dicht bij een wanden en het midden van de opstelling 1,5 meter voor me. Dit verschil zorgde er voor dat mijn gehoor dacht dat de achterwand ongeveer een meter verder naar achteren stond dan in werkelijkheid. Zat ik echter op een plaats aan de zijkant, dan werd het verschil nog groter en waren mijn surrounds veel te zacht in vergelijking met mijn fronts. Het geluidsbeeld kwam daardoor dus niet overeen met de opstelling. Nadat ik de 'sweetspot' ongeveer een meter naar voren had geplaatst werd het verschil kleiner en zat ik meer op de juiste plaats in het geluidsbeeld. Doordat mijn luisterplaats meer achter het midden is, klinken mijn surrounds dus wat luider en weet mijn gehoor daardoor nu ook op welke plaats ik mij in het geluidsbeeld bevind.

    Wil je geen vervormd geluidsbeeld en zit je te ver achter het midden van de opstelling, dan kun je beter het midden van het luistergedeelte als 'sweetspot' gebruiken. Je weet dan ieder geval zeker dat je altijd op de juiste plaats in het geluidsbeeld zit.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DJR Bekijk bericht
    De automatische calibratie van m'n receiver had de crossover frequency als volgt gezet: 120Hz voor de fronts en surrounds, 110Hz voor de centre. Zo laten staan of toch wat lager gaan?
    Voor boekenplank-formaat luidsprekers zijn deze goed genoeg, tenzij er bepaalde frekwenties voor jouw gehoor te veel aan- of afwezig zijn.

    Dit kun je het beste testen met een test waarbij de frekwentie langzaam verhoogd wordt zoals een 'frequency-sweep' of een 'buzz-rattle' of anders met muziek de je zelf goed kent en veel verschillende lage frekwenties heeft.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 12-08-2010 om 16:03
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DJR Bekijk bericht
    Enkele dingentjes nog:

    -Regel je het volume van de sub alleen maar op de sub zelf en laat je het in de receiver op nul staan, of de sub 1/4 - 1/2 open zetten en de rest regelen vanuit de receiver?
    Stel de volumeknop op de sub zelf zo in dat hij ook bij heel hoge volumes niet gaat vervormen, bij mij is dat zo'n beetje tussen 2/3 a 3/4 .

    Daarna regel je op de receiver een stand in die gemiddeld genomen het beste resultaat geeft, dat was bij mij rond -8dB (receiver gaat tot -15dB).

    Ik heb bij een film met hele zware bas dan nog de mogelijkheid om hem wat zachter te zetten, of als het wat later wordt om hem wat zachter te zetten. Bij muziek of films met een heel lichte bas kan ik er toch nog aardig wat uit persen als ik het volume richting de plus laat gaan

    Wees geduldig met de sub instelling, het is de lastigste om in te stellen, kan wel eens een paar weekjes duren eer je de best geschikte stand van de volume knop op je sub vind en dan nog genoeg speelruimte overhoud op je receiver om het volume aan te passen.

    Geduld en sterkte
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 12-08-2010 om 16:31 Reden: woordje vergeten en woordje gewist
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •