Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 48 worden weergegeven.

Discussie: 1080p

  1. #1

    Standaard 1080p

    Kan iemand me uitleggen wat nu juist het vershil tussen 1080p en 1080i is.
    En of er veel verschil inzit
    Ik begrijp er nog steeds geen snars van.

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door lollie-be Bekijk bericht
    Kan iemand me uitleggen wat nu juist het vershil tussen 1080p en 1080i is.
    En of er veel verschil inzit
    Ik begrijp er nog steeds geen snars van.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Interlaced_scanning

    In het kort, bij i (interlace) worden eerst de even en dan de oneven lijnen "geschreven" http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rlace_zoom.gif

    Bij progressive wordt het hele beeld in een keer geschreven.

    Grt Roger.
    Onze site : www.BillyGates.nl

    LG 50PV350 | Onkyo TX-SR806B | Denon DVD/SACD 1930 | A.C. RYAN PLAYON HD mini | Cisco 8455 DVB HD PVR |
    JBL Northridge E100 | JBL Northridge EC35 | JBL Northridge E80

  3. #3

    Standaard

    Om het verhaal even aan te vullen:

    Progressive geeft in de meeste gevallen een beter, strakker beeld dan interlced, daar ze om en om weergegeven worden en dat kan soms wat flikkering veroorzaken.

  4. #4

    Standaard

    En in gewone mensentaal: de meeste bd's zijn in 1080p gemastered. Als je tv dit niet aankan ( bijv bij hd ready tv's of full hd 1080i tv's) is het beeld schokkerig.
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    En in gewone mensentaal: de meeste bd's zijn in 1080p gemastered. Als je tv dit niet aankan ( bijv bij hd ready tv's of full hd 1080i tv's) is het beeld schokkerig.
    Nu haal je 2 dingen door elkaar. Jij hebt het over 1080p24.

    Je hebt verschillende formaten:

    1080i50
    1080i60
    1080p50
    1080p60
    1080p24 > moet de tv specifiek ondersteunen, vaak aangeduid als 24p compatible
    1080p25
    1080p30

    edit: zie dit artikel op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television#Formaten
    Laatst aangepast door Michael Hamers : 17-01-2010 om 16:20
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Nu haal je 2 dingen door elkaar. Jij hebt het over 1080p24.

    Je hebt verschillende formaten:

    1080i50
    1080i60
    1080p50
    1080p60
    1080p24 > moet de tv specifiek ondersteunen, vaak aangeduid als 24p compatible
    1080p25
    1080p30

    edit: zie dit artikel op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television#Formaten
    O echt waar? Hm, het is ook niet bij te houden. Ik dacht altijd dat 1080p hetzelfde is als 1080 24p... Weer wat geleerd en excuus voor mijn verwarrende post.

    Mijn 3 jaar oude plasma is i.i.g. 1080i. Ik baalde enorm toen ik na overstap op bluray dit schokkerige beeld had. Dat had niemand me ooit verteld. Ik ben er nu wel aan gewend, maar had dit graag van te voren geweten.
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    O echt waar? Hm, het is ook niet bij te houden. Ik dacht altijd dat 1080p hetzelfde is als 1080 24p... Weer wat geleerd en excuus voor mijn verwarrende post.

    Mijn 3 jaar oude plasma is i.i.g. 1080i. Ik baalde enorm toen ik na overstap op bluray dit schokkerige beeld had. Dat had niemand me ooit verteld. Ik ben er nu wel aan gewend, maar had dit graag van te voren geweten.
    Die van ons stotterd of shokt anders nergens, in elk geval niet storend.
    Zal best nog vloeiender kunnen, maar ben uiterst tevreden ,met ons 3 jaar oude plasma
    Onze site : www.BillyGates.nl

    LG 50PV350 | Onkyo TX-SR806B | Denon DVD/SACD 1930 | A.C. RYAN PLAYON HD mini | Cisco 8455 DVB HD PVR |
    JBL Northridge E100 | JBL Northridge EC35 | JBL Northridge E80

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Woehoei.
    Zes berichten op één vraag.
    Maar samen goed voor het gemiddelde antwoord!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    ach zo, wij hebben ook een 1080i lcd tv van Samsung.
    Daarmee dat we schokkend beeld hebben.

  10. #10

    Standaard

    Je moet een heel grote tv hebben wil je het verschil tussen 1080I en 1080P zien
    op kijkafstand.

    DE 24 achter 1080P staat volgens mij voor 24 frames per second,veel films op
    bluray zijn 1080P24 vandaar dat je zou kunnen denken dat al het 1080P materiaal
    1080P24 is.

    Ik vraag me trouwens ook af hoe groot je tv moet zijn om het verschil tussen 1080P
    en108P24 te kunnen zijn.

  11. #11
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Eh....., nee.
    Flikkeringen en moire zie je ook op een kleine tv.
    Als je zegt het verschil tussen 1080p en 720p, ga ik wel een eind met je mee.

    En het verschil met 24p merk je ook op een kleine tv.
    uiteraard omdat er een frame bij verzonnen moet worden, en er dus ook sprake is van palspeedup
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 18-01-2010 om 19:55
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  12. #12

  13. #13
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Laat ik het zo zeggen, ik heb een 60" en een 19" op steenworp afstand van elkaar staan!
    De 19"in de keuken, zit ik uiteraard dichter op!
    Het is allemaal relatief en afhankelijk van variabelen.
    En dan hebben onze hersenen ook nog eens het unieke vermogen om te compenseren.
    In de bioscoop merk je na een half uur ook een stuk minder dat het scherm inmens is!
    Evenals omgekeerd, ik in mijn keuken.


    Maar ontopic

    1080 i en p ziet er op mijn beide schermen even 'goed' uit! ( nou..., bijna dan. )
    Het verschil zit hem in de manier van beelden wegschrijven!
    Interlaced laat om en om, steeds even en oneven beelden zien bij 50 fps!
    Dit geeft relatief een onrustiger beeld, wat je eventueel terug kunt zien in flikkeringen langs lijnpatronen of panning!
    Echter een plat scherm moet hierzelf ten alle tijde een progressief signaal van maken.
    Hij gaat dus halve beelden onthouden om vervolgens met de andere helft weer een volledige frame te tonen.
    Dit kan allerlei bijgevolgen hebben, het ene scherm gaat hier beter mee om dan de ander!

    Een 1080p signaal wordt in een keer weggeschreven zonder manipulatie!
    Dat merk je dus, ongeacht het formaat!
    Maar de resolutie blijft wel hetzelfde!


    Idd een groter probleem is het oudbollige 24fps waar men films in opneemt!
    Dat wijkt af van onze 'oudbollige' 25fps op 50hrz!
    DVD's passen daar een Palspeedup van 4% op toe!
    De film loopt letterlijk sneller, maar de klank intonatie is ook anders!
    Veel 'oudere' HDready schermen kunnen de 24fps niet aan, en spelen de Blu-ray af op 25 fps!
    Ergens moet dus een frame dubbel getoond worden, wat bij bepaalde bewegingen goed zichtbaar is!

    Overigens geeft een HD Ready scherm altijd een 1360x 768 resolutie!
    1900x1080 wordt dus gedownscaled naar 1360x768
    1280en 720 geupscaled naar 1360x768
    Met een HD Ready scherm wordt het HD beeld dus altijd gemanipuleerd!
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 19-01-2010 om 00:12
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  14. #14

    Standaard

    Ik schreef dat 1080I/1080P zinnetje met in het achterhoofd dat het allebei een
    prima beeldkwaliteit zou moeten opleveren,zou iemand dan het verschil tussen
    een 1080I blurayschijfje en1080P blurayschijfje zien op een 40inch?

    Op een goed scherm loopt een 1080P24FramesPerSecond in de USA en EUROPA
    even snel?
    Was het niet zo dat 24fps bij het amerikaanse NCTS hoorde en 25fps bij
    het europeese PAL?

  15. #15
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    NTSC draait op 30fps 60hrz
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  16. #16

    Standaard

    Ik heb begrepen dat met1080P24(24 volbeelden per seconde) de film uitziet zoals in de bioscoop
    tegelijk heb ik gelezen dat bioscoopfims met 24fps(24 hertz)opgenomen worden en
    met 48 hertz worden afgespeeld in de bioscoop.
    Ziet 1080P24 op een blurayspeler nu uit als een film in de bioscoop of niet?
    En op europeese dvd's zijn de films dus sneller dan de oorsponkelijke film ?

  17. #17
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    In principe zie je op Blu-ray voor het eerst de film zoals hij bedoelt is, idd min of meer als in de bios!
    Echter een 24p scherm zet dit om naar 72 hrz om uiteraard flikkering tegen te gaan die 24fps zou geven!
    Philips heeft jaren geleden 100hertz Digital Scan geïntroduceert, omdat men stelde dat zelfs 50hrtz een onrustig beeld zou geven.
    (Dit heeft overigens weer helemaal niks te maken met de 200 t/m 600hertz schermen die nu te koop worden aangeboden.)

    En ja, een dvd is dus letterlijk sneller, vergelijk maar eens de running time van een film op BD en DVD.
    Dat kan soms tot meer dan 6 minuten oplopen!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  18. #18

    Standaard

    Volgens mij wordt 24P alleen omgezet naar 72P als er gebruik wordt gemaakt van de 100Hz, 200Hz, 400Hz of 600Hz mogelijkheid van een TV. Anders kan een fabrikant ook niet opgeven dat een toestel 24P als "True" weergeeft.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  19. #19
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Mijn Kuro doet dat iig
    Maar 24fps geeft natuurlijk geen vloeiend beeld
    Denk eerder dat instellingen als Pure Cinema of natural motion enz.dit dan doen.
    Elk scherm heeft daar wel zijn eigen versie van, zei het in 48 72 96 of 120 Hz
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Volgens mij wordt 24P alleen omgezet naar 72P als er gebruik wordt gemaakt van de 100Hz, 200Hz, 400Hz of 600Hz mogelijkheid van een TV. Anders kan een fabrikant ook niet opgeven dat een toestel 24P als "True" weergeeft.
    Oke,kan een 100 hertz lcd dan ook 200 hertz weergeven?
    Ik dacht dat je hiervoor een 200 hertz lcd nodig had.

    Ik heb een 100 hertz SONY lcd,er zit geen 100 hertz aan/uit knop in het menu,
    is 100 hertz dan altijd ingeschakeld,weet iemand hoe dat zit?

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 8mile13 Bekijk bericht
    Oke,kan een 100 hertz lcd dan ook 200 hertz weergeven?
    Ik dacht dat je hiervoor een 200 hertz lcd nodig had.

    Ik heb een 100 hertz SONY lcd,er zit geen 100 hertz aan/uit knop in het menu,
    is 100 hertz dan altijd ingeschakeld,weet iemand hoe dat zit?
    Bravia W5500? staat in de gebruiksaanwijzing.
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  22. #22

    Standaard

    Nee,ik heb een Bravia kdl 40X3500.

    Inmiddels heb ik begrepen dat als je de bewegingsverbetering uit zet 100Hertz
    ook uit is en dat bij bewegingsverbetering standaard/hoog 100Hertz aan is.
    En je kunt volgens mij op een 100Hertz LCD geen 200/300 enz Hertz weergeven.

    Wat staat er dan in de gebruiksaanweizing van de Bravia W5500?

  23. #23

    Standaard

    Met een 100Hz of 200Hz toestel kun je geen 100Hz of 200Hz weergeven omdat dergelijke bronnen nog niet bestaan. Het betekent nl. dat het toestel zelf kunstmatig de frame-rate (beeldwisselings-frekwentie) kan verhogen zodat bewegende beelden vloeiender weergegeven kunnen worden. Dit is niet altijd het geval, omdat de weergave-kwaliteit afhankelijk is van de bron. Bij een goede bron zal het daarom beter werken dan bij een minder goede.

    Wil je dat het toestel alle soorten bronnen goed weer geeft, dan kun je het beter niet laten gebruiken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  24. #24

    Standaard

    Oke.
    Ik zet bewegingsverbetering altijd uit als ik een film kijk,als ik sat/kabel kijk dan
    zet ik hem altijd op standaard,hoog gebruik ik niet dat ziet raar uit.
    Ik vind de beeldbeweging zichtbaar slechter uit zien op de sat bij BV uit en 'zoals het moet'
    met BV standaard.
    De X3500 was trouwens de eerste LCD waarbij de 100 hertz bewegingsverbetering
    goed werkte.

  25. #25

    Standaard

    Onze tv is 60Hz, is het daardoor dat het beeld van sommige Blu-ray films schokken?
    Dit hier is onze tv: http://gdgt.com/samsung/le37m86bd/specs/

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •