De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard resolutie 1080p op tv van dvd en blu ray

    Ik heb een vraag over de resolutie 1080p en meer over het verschil tussen dvd en blu ray schijfjes. Als ik een dvd in de br stopt wordt deze 1080p en br schijfjes schijnen ook maximaal 1080p te hebben. Bestaat er dus eigenlijk wel een duidelijk zichtbaar verschil of valt dit erg mee? Ik moest ineens denken aan Leo Blokhuis en zijn afgang met de nieuwe Beatles cd's bij DWDD. Ik heb nog geen br schijfjes omdat die veel te duur zijn en zal er dus zeer weinig aanschaffen. Hier is een site waar ik dit gevonden had:
    http://www.nextdvd.nl/vergelijking.html
    Op deze site staat dus dvd's max. 480p, maar met Full HD en HDMI wordt dit dus ook 1080p.
    Is het wel de moeite waard in prijs om br schijfjes te kopen of zit er toch duidelijk zichtbaar verschil in? Wie heeft hier ervaring mee en wil meteen zijn dvd's omruilen voor Blu ray?

  2. #2

    Standaard

    dvd's hebben niet 1080p als resolutie, maar in NL en andere Europese landen 576p. Het staat voor het aantal beeldlijnen. Je ziet dus dat de resolutie van een bluray vele malen hoger is. Als je een dvd afspeelt via je BR speler gaat de speler deze dvd's 'mooier' maken dan dat ze zijn. Dat heet upscalen. De meeste BR spelers upscalen een dvd naar 1080i of 1080p. Dat is simpelweg de uitvoer resolutie, maar dus niet de resolutie van de dvd zelf.

    Ik ben zelf sinds januari overgestapt op bluray en ik kan je vertellen...ik kijk nog maar nauwelijks dvd's...
    Laatst aangepast door Michael Hamers : 11-09-2009 om 18:13
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    blurays hebben niet 1080p als resolutie, maar in NL en andere Europese landen 576p. Het staat voor het aantal beeldlijnen. Je ziet dus dat de resolutie van een bluray vele malen hoger is. Als je een dvd afspeelt via je BR speler gaat de speler deze dvd's 'mooier' maken dan dat ze zijn. Dat heet upscalen. De meeste BR spelers upscalen een dvd naar 1080i of 1080p. Dat is simpelweg de uitvoer resolutie, maar dus niet de resolutie van de dvd zelf.

    Ik ben zelf sinds januari overgestapt op bluray en ik kan je vertellen...ik kijk nog maar nauwelijks dvd's...
    Je zal het goed bedoelen en weten maar hebt het toch niet goed opgeschreven.....
    Blu rays hebben wel een resolutie van 1080p en kunnen afgespeeld worden in 60Hz 50Hz of 24Hz.

    DVD's de regio 1 schijven hebben de NTSC resolutie van 480p bij 60Hz en de regio 2 en andere gebieden met PAL hebben de 576p resolutie bij 50Hz.

    DVD's die worden afgespeeld op een HD Ready of Full HD TV dienen te worden aangevuld met het aantal beeldlijnen die ontbreken.... dat heet upscalen, dat upscalen kan gebeuren door de TV, maar ook door het afspelende apparaat of door een losse upscaler of een daarvoor geschikte receiver.

    Een DVD is wat minder scherp en toont wat minder details dan een BR schijfje, je hebt heel goede DVD schijven en heel slechte BR schijven, die zien er dan ook bijna hetzelfde uit op een Full HD TV, toch is er wel een heel duidelijk verschil in beeldkwaliteit tussen een DVD en een BR schijf ten gunste van de BR in het geval dat het wel knap op de schijven staat.

    Persoonlijk kijk ik nog zeer veel DVD's, daar staat nog veel materiaal op dat nog niet beschikbaar is op BR. (lees materiaal met wat diepgang en niet het massavoer:wink: )
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4

    Standaard

    Ik bedoelde uiteraard dvd's. Ik heb het even aangepast
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •