Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 41 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Levensvatbaarheid DVD

    Hier alle discussie/speculatie over hoe lang we onze geliefde DVD's nog in de winkels zullen vinden.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  2. #2

    Standaard

    Ik verwacht dat dvd nog heel wat jaren blijft bestaan. We zijn zelfs als je heel goed zoekt nog niet eens van de vhs tapes af, dus waarom zou de dvd ineens over vijf jaar zijn opgelost....

    Ik verwacht echter wel dat blu ray binnen nu en de komende 5 jaar telkens meer en sneller zal toenemen. Dit omdat de hardware gemeengoed gaat worden, beter wordt en nog goedkoper. De Blu ray's zullen qua aanbod en diverse titels ook snel gaan toenemen. Meer winkels zullen blu ray gaan verkopen met als gevolgd dat de prijzen verder zullen dalen. Iets wat nu al ingezet is.
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  3. #3

    Exclamation

    De SD-kwaliteit van dvd is m.b.t. de levensvatbaarheid ook een voordeel. Er zijn immers veel arthousefilms in omloop met slechte masters, belabberd geluid en verknipt beeldformaat. Die kunnen zo op dvd worden geslingerd, want deze voldoen in geen opzicht aan de 'eisen' die je aan een bd-titel mag stellen als consument. Verder is er zo'n 30 jaar aan tv-series geschoten op video (vaak ook nog NTSC), die kunnen ook zonder kwaliteitsverlies op dvd worden uitgebracht. Ik zie dit de komende jaren nog niet veranderen.

    Begrijp me goed, liever had ik die arthousefilms ook in een compleet gerestaureerde versie op een HD-disc, maar dat is niet de realiteit want niet rendabel. Ik ben al blij als ik er überhaupt een dvd van vind.
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  4. #4

    Standaard

    Toch vrij logisch. Wat zou jij doen als je een nieuw hd formaat lanceert? dan richt je je eerst op de titels die A, laten zien wat hd kan zijn en B, die door de grootste groep consumenten gekocht willen worden. Arthouse is commercieel natuurlijk niet echt interessant en al helemaal niet als het marktaandeel nog niet optimaal is...
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    De SD-kwaliteit van dvd is m.b.t. de levensvatbaarheid ook een voordeel. Er zijn immers veel arthousefilms in omloop met slechte masters, belabberd geluid en verknipt beeldformaat. Die kunnen zo op dvd worden geslingerd, want deze voldoen in geen opzicht aan de 'eisen' die je aan een bd-titel mag stellen als consument. Verder is er zo'n 30 jaar aan tv-series geschoten op video (vaak ook nog NTSC), die kunnen ook zonder kwaliteitsverlies op dvd worden uitgebracht. Ik zie dit de komende jaren nog niet veranderen.

    Begrijp me goed, liever had ik die arthousefilms ook in een compleet gerestaureerde versie op een HD-disc, maar dat is niet de realiteit want niet rendabel. Ik ben al blij als ik er überhaupt een dvd van vind.
    Er zijn op dit moment ook DVDs met de kwaliteit van een VHS band, tot en met (erg zeldzaam, maar ze zijn er wel geweest hier en daar) hardgebrande ondertitels en een pan en scan beeldformaat.

    Net zo goed zullen er Blu-Rays komen, als de prijs eenmaal zodanig wordt dat mensen dan niet meer gaan klagen en hem terugbrengen, met DVD kwaliteit video en menuutjes. En ook alle videoformaten van DVD worden ondersteund door Blu-Ray -- je zou in principe gewoon 5 klote DVD5s kunnen nemen, de datastreams rippen, en de hele boel neergooien met een ***menuutje op een br25, en het een BR noemen. Je zou zelfs (maar dat zal voorlopig nog wel niet veel gebeuren) gewoon een willekeurige DVD9 kunnen nemen, de datastreams niet eens hercomprimeren, en de hele boel masteren met een BR bestandssysteem op een DVD9 schijfje (het zogenaamde BR9 formaat -- is onderdeel van de specs), en het dan een "Blu-Ray" noemen.

    Zodra men het niet meer volhoudt om de top van de markt af te romen en de prijzen zakken tot in de regionen van de 5 euro of 3 voor 10 of 6 voor 10 bakken, zul je dit soort dingen waarschijnlijk gaan tegenkomen.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Ik verwacht dat dvd nog heel wat jaren blijft bestaan. We zijn zelfs als je heel goed zoekt nog niet eens van de vhs tapes af, dus waarom zou de dvd ineens over vijf jaar zijn opgelost....

    Ik verwacht echter wel dat blu ray binnen nu en de komende 5 jaar telkens meer en sneller zal toenemen. Dit omdat de hardware gemeengoed gaat worden, beter wordt en nog goedkoper. De Blu ray's zullen qua aanbod en diverse titels ook snel gaan toenemen. Meer winkels zullen blu ray gaan verkopen met als gevolgd dat de prijzen verder zullen dalen. Iets wat nu al ingezet is.
    Zo denk ik er in grote lijnen ook over, ook in het verhaal van Jasper Janssen zit helaas waarheid, de kwaliteit van Blu ray is helaas in alle gevallen nu al niet geweldig, kijk maar wat ons aller DFW er af en toe van bakt. Dan hebben alle titels bij DFW standaard DD5.1 en DTS HD Master... ja ja ja en ook titels van BBI lagen een klein jaar geleden al voor 6 euro bij Bart Smit in de bakken, de aasgieren waren er rap bij om een graantje mee te pikken.

    Ach DVD is zo slecht nog niet en zal nog wel een aantal jaartjes meedraaien, zeker met filmhuis, arthouse, muziek en andere titels(TV series,films) die in minder grote oplagen verschijnen.
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    De Blu ray's zullen qua aanbod en diverse titels ook snel gaan toenemen.
    Dream on, dude.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Camera Obscura Bekijk bericht
    Dream on, dude.
    Tjonge, wat een onderbouwde reaktie.......

    Motiveer dan even je antwoord waarom je deze opmerking maakt.........dat maakt het namelijk voor iedereen leuker om het te volgen hier....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  9. #9

    Standaard

    Dat bedoelde ik niet flauw, Albert. Om het in het keurig Nederlands te zeggen: een beetje dromen kan geen kwaad.

    Ik deel gewoon het optimisme niet zo wat ik hier en daar bespeur over de toekomstige keuze aan titels op Blu-Ray. Ik denk dat vaste mediadragers voor film gaan verdwijnen als massaproduct, iets wat me een open deur lijkt. De vraag is alleen hoe snel het proces zal gaan. Dus niet geheel! De keer dat ik dit eerder zei in een andere thread hier ergens, kreeg ik reacties als "er zijn toch ook nog CD's" Ja, natuurlijk, maar de verkopen staan geloof ik op 6 % van de piek halverwege de jaren '90, dus waar hebben we het over? DVD's zijn er over tien jaar natuurlijk ook nog, maar staan dan waarschijnlijk net zo goed op 6 % van de piekomzet in - geloof ik - 2007. Voor films komt er technologisch natuurlijk iets meer bij kijken, maar een zelfde trend is allang ingezet, en gaat nu echt versnellen (niets nieuws natuurlijk). Blu-Ray en HD zullen hooguit tijdelijk het tij enigszins kunnen keren. Er zijn nu gewoon te veel andere mogelijkheden om films te kijken, een situatie die echt dag en nacht verschilt met eind jaren '90 toen de DVD zijn intrede deed. Als in 1999 een film verscheen op DVD was het letterlijk de enige manier om die film te kijken. Nu niet meer.

    Oudere films op Blu-Ray (op Blu-Ray is pre-2000 al stokoud) lopen niet, blijkt nu, terwijl in de VS de primaire doelgroep inmiddels voor deze films HD-ready is, en nóg lopen die titels daar niet, en als die al niet lopen, kan je het vergeten dat die Nicholas Ray of Peckinpah waar je op hoopte, even doodleuk gaat verschijnen. Komen er vast wel een aantal, maar dat is duimen. Een jaar geleden had je misschien nog kunnen zeggen, laten we even wachten, het komt nog wel. Nu is dat toch echt een beetje onzin aan het worden als je kijkt naar de Amerikaanse markt. In de begintijd van de DVD heeft het misschien even geduurd voordat de keuze aan titels echt begon toe te nemen, maar diezelfde titels die nu aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn, verkochten toen wel goed.

    En wat betreft oudere cult- of obscure titels, hebben de meeste liefhebbers (op zich al een verwaarloosbaar percentage van de totale consumentenmarkt) veel van die films dus net op DVD gekocht op labels die inmiddels bijna allemaal failliet zijn. Zelfs op DVD was er geen stuiver aan te verdienen, en juist die labels zorgden ervoor dat de keuze aan titels in eerste instantie zo hard toenam. Het aantal nieuwe titels dat in 2008 is verschenen op zowel DVD als Blu-Ray is misschien nog maar een vierde van 2003, en waarschijnlijk lager dan wat er in 1985 op VHS verscheen. is overal zo dood als een pier (zie de DVD en Blu-Ray besprekingen hier en op andere sites).

    En de DVD was een veel grotere verbetering ten opzichte van Laser-disc (meestal complete shit, er zijn slechte DVD-uitgaves, maar zelfs de laserdiscs van Criterion waren vaak shit en nauwelijks beter dan de VHS) en niets minder dan een kleine revolutie ten opzichte van VHS. En Blu-Ray (mits goed benut) is wel een grote verbetering, maar voor verreweg de meeste oudere films is de kwalliteit van het bronmateriaal dusdanig beroerd dat een upgrade naar Blu-Ray, zelfs voor liefhebbers, gewoon nauwelijks meerwaarde heeft. Je praat echt over beamers en schermen van 3 meter plus voordat je daar echt geld aan gaat besteden. dus - als het gaat om die films vervalt zelfs de proffitabilieit als een niche-product. Eventueel kwaliteitsverschil met DVD wordt dus gewoon iirelevant, want die paar miljoen potentiele consumenten die er eerst waren voor die films, is nu driekwart al vanaf gesnoept door recente perfecte DVD-uitgaves, snellere internetconnecties, downloads van prima kwaliteit, veel meer opslagcapaciteit en zo nog meer. Kortom, die DVD-markt was al karig en valt voor Blu-Ray gewoon weg. (zou het overigens niet erg vinden als ik ongelijk kreeg, maar het is ijdele hoop).


    Natuurlijk zullen de komende jaren nog een flink aantal (bijna uitsluitend nieuwe) films op Blu-Ray verschijnen, dus in die zin heb je gelijk dat het aanbod nog wel zal toenemen, maar zelfs op DVD is er al minder uitgebracht dan op VHS, en daar hebben ze tien jaar over gedaan, en grotendeels (in de beginjaren althans) zonder kwalitatief gelijkwaardige alternatieven als downloads. Nu is het echt gedaan met die situatie. Bijna iedereen die ik ken, of ze nu twintig of vijftig zijn, zullen die Blu-Ray-speler misschien nog in huis halen, and that's it. Betalen voor films die in dezelfde kwaliteit beschikbaar via illegale of op zijn minst voordeliger kanalen (wat je tien jaar gelden dus niet of nauwelijks had), wordt iets voor een handvol liefhebbers, en zal de verscheidenheid aan beschikbare titels op Blu-Ray in de toekomst alleen nog maar verder ondermijnen. Het werkte op DVD al niet, en het zou een dodelijk business-plan zijn om het doodleuk weer te proberen op Blu-Ray - zou ik zefs als filmfanaat geen stuiver in investeren. Heeft dus allemaal niets te maken met de kwaliteit van Blu-Ray, maar alles met technologische veranderingen en meer concurrende kanalen om films te kijken dan eerst, waardoor het simpelweg niet meer lonend wordt om die 95 % die nu op DVD beschikbaar is, opnieuw in HD uit te brengen, of zelfs maar op DVD.

    Kortom, van de - nou, ik schat toch wel 200.000 + titels die inmddels op DVD beschikbaar zijn, zal het gros nooit op Blu-Ray verschijnen, nog niet eens een tiende denk ik. Voor Blu-ray staat de teller nu geloof ik op bijna 2000 titels voor Europa en Noord-Amerika samen, bijna allemaal nieuwe films. Pre-1990, buiten een paar hele bekende films, zo goed als niets, en zal ook niet gebeuren, verwacht ik. Het probleem is, je ziet het tempo van de releases ook nauwelijks meer versnellen, maar goed, je kan nooit weten. Maar als het gaat om titels die we niet al 28-dubbel hebben, lijken alle signalen mij erop te wijzen dat we dat kunnen vergeten.
    Laatst aangepast door Camera Obscura : 29-07-2009 om 07:35

  10. #10

    Standaard

    Ik denk dat ik bij de eerste bezitters van een DVD speler hoorde. Toen ik er een kocht (2000, denk ik) waren er nog maar 100 titels met nederlandse ondertiteling te verkrijgen. In Ehv uitsluitend bij een speciaalzaak (Rodisc). Meeste was import.

    Ik herinner me dezelfde discussies. DVD wordt niks. Inmiddels weten we beter.

    Inmiddels heb ik sinds 1 1/2 jaar een BR speler. Mijn 2de inmiddels. Maar volgens mij is de aanwas van titels in nederland veel sneller, dan DVD destijds. Tsjonge, wat waren DVD's moeilijk te krijgen. Vooral backlog duurde jaren (Star Wars, bijv).
    Komt dit enigzins overeen met jouw verhaal? (Camera Obscura)

    Groot voordeel voor de consument (zeker de CC kopers) is de vele titels uit US en UK met nl subs (dit in verhouding met DVD is het begin). Vraag me af, wanneer BR een groter succes is of dit zo blijft.

    Ook je stelling dat men geen backlog wil kopen, lijkt verre van de waarheid. We zijn als consumenten wat bewuster. We willen alleen de DVD vervangen, door BR als het een meerwaarde heeft (dikke plus voor Disney in deze, die weet wat de consument wil).
    Als men 5x beter geluid en 5x beter beeld belooft, willen we dat ook. En als de consument zich nu zo kritisch op blijft stellen, gaan we dat krijgen ook.

    Ik ben overstag. DVD is dood, Leve Blu Ray (tenminste als ie er beter uitziet en klinkt)
    Laatst aangepast door Mark van L. : 29-07-2009 om 07:04
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark van Lieshout Bekijk bericht

    Ik herinner me dezelfde discussies. DVD wordt niks. Inmiddels weten we beter.

    Inmiddels heb ik sinds 1 1/2 jaar een BR speler. Mijn 2de inmiddels. Maar volgens mij is de aanwas van titels in nederland veel sneller, dan DVD destijds. Tsjonge, wat waren DVD's moeilijk te krijgen. Vooral backlog duurde jaren (Star Wars, bijv).
    Komt dit enigzins overeen met jouw verhaal? (Camera Obscura)
    Aanwas van titels was traag, absoluut.

    Ongetwijfeld hebben toen mensen geroepen dat DVD niks werd, maar het zou knap vreemd zijn als je toen niet de logische en onvermidelijke stap naar één digitaal format voor films zag. Ik zeg niet dat ik er als eerste bij was, maar ik geloof niet dat ik ooit heb getwijfeld aan de toekomst van de DVD, al is die ook eindig. Wel heb ik in 2000 nog een nieuwe VHS-speler gekocht omdat er niets interessants bij zat op DVD. Wat Star Wars betreft zou ik niet weten - ik haat Star Wars.


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark van Lieshout Bekijk bericht

    Ook je stelling dat men geen backlog wil kopen, lijkt verre van de waarheid. We zijn als consumenten wat bewuster. We willen alleen de DVD vervangen, door BR als het een meerwaarde heeft (dikke plus voor Disney in deze, die weet wat de consument wil).
    Als men 5x beter geluid en 5x beter beeld belooft, willen we dat ook. En als de consument zich nu zo kritisch op blijft stellen, gaan we dat krijgen ook.
    Ik denk niet dat het iets te maken heeft met 'kritisch opstellen'. Het gaat om ontwikkelingen op internet die Blu-Ray linksom of rechtsom zullen inhalen, en voor de overgrote meerderheid van de consument de manier wordt om films te kijken. Filmfanaten zoals hier die films verzamelen, laat staan in meerdere versies kopen, rechtvaardigen buiten een handvol mainstream titels, geen Blu-Ray release meer. De verkopen van Casablanca of Robin Hood op Blu-Ray, niet bepaald obscure titels, schijnen in de duizenden te lopen. Geen succes dus, en men heeft voorlopig de meeste titels weer afgeblazen. Het lijkt me verder dat HD-downloads en HD-streaming voor de gemiddelde consument reeds de standaard zal zijn voordat Blu-Ray de meerderheid van de huishoudens heeft bereikt en voordat ze ook maar de 10.000 titels hebben gehaald, waarvan nauwelijks pre-2000 spul - ze volgen gewoon de neiuwe releases. Nog steeds substantieel meer dan nu, maar nog geen fractie van de keuze op DVD.

    Wat mensen hier steeds beschrijven, is hun eigen ideaalplaatje, en hoe mooi Blu-ray is. Dat betwist ik niet en daar gaat het niet om. Het gaat om een realistisch marktperspectief voor Blu-Ray releases en die is er voor het gros van de titels niet meer. Dat zijn geen loze speculaties, de industrie zegt het zelf. De grote studio's en distributeurs hebben aandeelhouders en kunnen het zich niet veroorloven om onzin te verkopen over de potentie van DVD en Blu-Ray, die nog wel even meekunnen, maar de verkoop van schijfjes op DVD en Blu-Ray zullen nooit meer die aantallen halen van een paar jaar terug. Blu-Ray komt gewoon niet meer op dat niveau, en dat weet de filmindustrie donders goed. Ze moeten manieren verzinnen om online in HD geld te verdienen aan films, anders zijn ze nergens. Blu-Ray gaat daar niets aan veranderen.

    De verwachtingen worden trouwens steeds maar weer bijgesteld, maar men denkt nu dat in de VS pas in 2012 de helft van de verkochte schijfjes op Blu-Ray op Blu-Ray zal zijn en de verhouding verkochte schijfjes is nog steeds DVD/Blu-Ray: 20/1 in de VS en ik geloof 50/1 in Nederland. Maar het belangrijkste is dat Blu-Ray de dalende DVD-verkopen allang niet meer compenseert. De verkoop van films op schijfjes gaat echt heel hard dalen, gewoon hetzelfde als met CD's 10-15 jaar eerder. Heel logisch allemaal. Maar tot het zover is DVD voorlopig nog springlevend - zit alleen in hetzelfde schuitje als Blu-Ray wat betreft de concurrentie met internet en andere manieren om films te consumeren.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Camera Obscura Bekijk bericht
    Dat bedoelde ik niet flauw, Albert. Om het in het keurig Nederlands te zeggen: een beetje dromen kan geen kwaad.

    En dan blablabla.....haha
    Maar wat weer negatief zeg....

    Ik zie het probleem niet zo. Ik hou van film. Ik hou van top geluid. Ik hou van het beste beeld. Waar kom je NU dan op uit naast HD zenders op tv?. Precies Blu ray / HD tv / HD Dvd. Prognoses naar de toekomst toe is prachtig hoor maar wat moet je er mee? Ik ga niet wachten totdat ik eindelijk die ene Arthouse of Blockbuster in 4k kan zien. Komt wel, maar dan later. Wanneer, hoe en waar donnooo en dontcare nu.....

    Natuurlijk als je wacht wacht en nog eens wacht zoals ik bij sommigen lees zul je inderdaad uiteindelijk waarschijnlijk 4k kunnen streamen voor € 10,-- naar de tv of projector of whatever maar dat duurt mij gewoonweg veel te lang. Als je hierom dvd blijft omarmen begrijp ik dit al evenmin. Of dat je het kapitaalvernietiging vind van je dvd's, ook al zo iets prachtigs. Nou dan moet je je geld niet in welke vorm van entertainment stoppen, cd, vhs of welk medium dan ook. Dit weet je vooraf. Gelukkig is het genieten van je dvd, vhs of welke vorm dan ook onbetaalbaar.....

    Maar jij weet toch ook dat een product als blu ray zeker zoals het nu gaat minstens 10 jaar vooruit kan en wellicht langer. Natuurlijk komt er mooier en beter aan maar dat gaat de industrie echt nu nog niet lanceren. Hd heeft ook vele, vele jaren op zich laten wachten en we zijn daar zelfs nog niet eens commercieel volwassen mee. Zo ook met ultra en beter. Lees ik ook al dat mensen het daar over hebben of holografische media. Is er wel al maar eer je dit commercieel voor de massa hebt zoals hd nu zal dat nog vele vele jaren duren. Maar mij hier druk daar nu al over maken......echt niet.
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Prognoses naar de toekomst toe is prachtig hoor maar wat moet je er mee?
    Alles natuurlijk. Ik weet niet waar jij werkt, maar waar denk je dat bedrijven de hele dag mee bezig zijn? Ik doe voor mijn werk de hele dag niets anders dan prognoses maken. Kijken naar vandaag is navelstaren. Niet interessant (behalve voor historici)..

    Bovendien is het nu net waar dit hele topic over gaat. "De levensvatbaarheid van DVD" en daarmee natuurlijk ook Blu-Ray, internet, HD-TV enzovoort - kan je niet los van elkaar zien. Vooruitzien is regeren en raakt ook jouw kijkgenot direct. Bovendien bracht je het zelf naar voren en vroeg me vervolgens om het te onderbouwen, maar dat terzijde.



  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Camera Obscura Bekijk bericht
    Alles natuurlijk. Ik weet niet waar jij werkt, maar waar denk je dat bedrijven de hele dag mee bezig zijn? Ik doe voor mijn werk de hele dag niets anders dan prognoses maken. Kijken naar vandaag is navelstaren. Niet interessant (behalve voor historici)..

    Bovendien is het nu net waar dit hele topic over gaat. "De levensvatbaarheid van DVD" en daarmee natuurlijk ook Blu-Ray, internet, HD-TV enzovoort - kan je niet los van elkaar zien. Vooruitzien is regeren en raakt ook jouw kijkgenot direct. Bovendien bracht je het zelf naar voren en vroeg me vervolgens om het te onderbouwen, maar dat terzijde.

    Leuk dat je voor een ander werkt............en maak je die prognoses toevallig in de bankwereld?. Kijk dan waar die prognoses ons heeft gebracht...

    Prognoses zijn mooi bij het inschatten of je wel of niet op een nieuw medium wilt overgaan maar staat los van het nu kunnen en willen genieten.Als je dit navelstaren noemt, prima. Dan navelstaar ik in hd.....Maar ik weet prima in te schatten welk medium levensvatbaar is en je jaren plezier kan bezorgen. Blu ray is inmiddels zo'n medium en HD wordt dit in het bijzonder...
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht

    Prognoses zijn mooi bij het inschatten of je wel of niet op een nieuw medium wilt overgaan maar staat los van het nu kunnen en willen genieten.Als je dit navelstaren noemt, prima. Dan navelstaar ik in hd.....
    Verdorie man, nog één keertje dan , want je bent wel een beetje een ignoranus.

    Ik geloof niet dat ik "inschatten of je wel of niet op een nieuw medium wilt overgaan" navelstaren heb genoemd. Je legt me woorden in de mond. Het is bovendien maar een uitdrukking, je neemt dat allemaal veel te persoonlijk op, maar dat maakt niet uit verder, maar ik zeg het wel even, want dit woorden in de mond leggen, ben ik niet zo dol op. En je gaat me toch niet vertellen dat een volwassen man zich er iets van aantrekt als iemand in een topic als deze enige scepsis laat horen over de levensvatbaarheid van Blu-Ray en DVD en als enige antwoord daarop een nogal wanhopig * laat mij nou genieten* kan bedenken? Niet zo zielig doen, Albert.

    En geniet er trouwens lustig op los. Waarom zou iemand je dat misgunnen? Ik zeker niet.

  16. #16

    Standaard

    Ik ben het totaal niet eens met je analyse. Downloads zijn voorlopig nog *lang* niet zo ver dat ze daadwerkelijk het gemiddelde huishouden inkomen. iTunes, en podcast filmpjes, ja. Een High Def film? No way.

    Je loopt tegen een heel erg groot probleem aan: Niemand betaalt 10 euro voor het DRMd, eenmalig streamen van een film, als ze hem ook gratis kunnen downloaden. Men betaalt wel 10 euro voor een schijfje in een mooi hoesje, dat je op de plank kunt zetten.

    Voordat het zo ver is dat er een pay-per-view systeem kan zijn voor films, moet de prijs omlaag naar 1 of 2 euro per view -- en dat zal geen enkele studio voorlopig laten gebeuren.

    Afgezien daarvan is de bandbreedte er voorlopig nog niet. Multicast IPTV kan al nauwelijks, laat staan grootschalig singlecast HD video on demand.

    Pas met FttC gemeengoed (ie, DOCSIS 3 en VDSL) begin je deze mogelijkheden ueberhaupt technisch te hebben. Voorlopig is het nog lang niet zo ver, zelfs niet voor het randstadgebied. Ook de mensen met kabelinternet kiezen gemiddeld liever voor een goedkoper abonnement dan een snel docsis 3 abonnement. Dit zal nog zeker een jaar of 2-3 duren voordat er zelfs maar een fatsoenlijke installed base is.

  17. #17

    Standaard

    Hoe zit het met de verkoop van DVD en Bluray schijfjes zo aan het eind van 2009 ?
    Trekt de verkoop van BR schijfjes al wat aan ?

    Weet iemand dit of waar ik dat kan vinden op het web ?

    Ben toch wel van plan om in 2010 een bluray speler aan te schaffen. Mede doordat er toch wel bepaalde films uitkomen die ik gewoon op BR wil hebben (avatar, inception, shutter island).

  18. #18

    Standaard

    Even afgezien van het technische aspect, is het vooral gemak waar de consument op zit te wachten. Geen geneuzel met verschillende snoertjes, wat wel/niet compatible is, afstandsbedieningen met 100 knoppen, full HD/HD ready. Inpluggen en afspelen, dat moet het motto zijn van de entertainmentindustrie. En wat dat betreft is het makkelijk een cd en een dvd af te spelen voor de gemiddelde consument (iets heel anders dan de idioten die op gespecialiseerde fora als hier zitten). Ook de digitale tv-handelaars hebben dit begrepen, en dat heeft geleid dat een groot gedeelte van de bevolking digitale tv heeft.

    De industrie die bluray groot moet maken, heeft dit niet gedaan, en dat houdt de doorbraak van het format tegen. Camera Obscura heeft dit al uitvoerig (en zeer accuraat) in een vorige post genoteerd.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vampire Hunter D Bekijk bericht
    Hoe zit het met de verkoop van DVD en Bluray schijfjes zo aan het eind van 2009 ?
    Trekt de verkoop van BR schijfjes al wat aan ?

    Weet iemand dit of waar ik dat kan vinden op het web ?

    Ben toch wel van plan om in 2010 een bluray speler aan te schaffen. Mede doordat er toch wel bepaalde films uitkomen die ik gewoon op BR wil hebben (avatar, inception, shutter island).
    Ben ik ook wel benieuwd naar. Wellicht dat er volgende maand wat berichten verschijnen over de ontwikkeling van dvd en bluray in de Benelux.

    En je laatste opmerking is tekenend voor de ontwikkeling van de bluraymarkt: Iedereen wil alleen maar nieuwe titels hebben. Catalogus verkoopt niet of nauwelijks. En catalogus is juist belangrijk, omdat daar de meeste centjes mee worden verdiend.
    Laatst aangepast door marcelb7 : 30-12-2009 om 12:35
    Concertagenda op Podiuminfo

  19. #19

    Standaard

    Spreek je nu niet een beetje te negatief en enkel voor jezelf?.

    Ik heb al sinds 2006 blu ray en heb echt niet alleen maar nieuwe titels staan. Meer dan genoeg catalog titels. Lijkt mij sterk dat andere liefhebbers hierin erg verschillen...

    @vampire

    Leuk voor je dat je eindelijk de stap durft te nemen....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Spreek je nu niet een beetje te negatief en enkel voor jezelf?.

    Ik heb al sinds 2006 blu ray en heb echt niet alleen maar nieuwe titels staan. Meer dan genoeg catalog titels. Lijkt mij sterk dat andere liefhebbers hierin erg verschillen...

    @vampire

    Leuk voor je dat je eindelijk de stap durft te nemen....
    De kneep zit hem in het woord liefhebbers.......

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Spreek je nu niet een beetje te negatief en enkel voor jezelf?.

    Ik heb al sinds 2006 blu ray en heb echt niet alleen maar nieuwe titels staan. Meer dan genoeg catalog titels. Lijkt mij sterk dat andere liefhebbers hierin erg verschillen...
    Ik heb nu ook al weer een tijdje BR, ook ik heb enkele titels die ik reeds had op DVD omgezet in BR, toch gaat mijn voorkeur uit naar de nieuwe titels mits zij niet voor een godsvermogen in het schap liggen, want dan wordt het de DVD

    Laatst aangeschafte BR was....... Dances with Wolves
    Have fun and enjoy your collection

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Ik heb nu ook al weer een tijdje BR, ook ik heb enkele titels die ik reeds had op DVD omgezet in BR, toch gaat mijn voorkeur uit naar de nieuwe titels mits zij niet voor een godsvermogen in het schap liggen, want dan wordt het de DVD

    Laatst aangeschafte BR was....... Dances with Wolves
    Toch weer ouwe meuk he....

    Nieuwe titels importeer ik meestal goedkoper in dan de dvd hier in de winkel kost. Als dit een keer niet zo is wacht ik even met de aanschaf maar ga echt niet meer dvd kopen. Dit vind ik nou geld weggooien...
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  23. #23

    Standaard

    Oude titels hebben ook zeker m'n interesse

    Ik wou alleen dat die nederlandse prijzen voor nieuwe titels eens wat omlaag gingen. Zie nog zo vaak prijzen van 25-30 euro en dat vind ik gewoon teveel.

  24. #24

    Standaard

    Deze discussie raakt [weer] offtopic, gaat over de levensvatbaarheid van dvd als beelddrager, niet over bluray vs. dvd (daar is al een ander topic voor).

    Even ontopic dan: ben net terug uit Londen waar zo ongeveer op iedere hoek tegenwoordig een HMV-store te vinden is (de concurrenten zijn geheel weggevaagd, ik heb er in ieder geval geen gezien, zelfs de zavvi-megastore is niet meer). Afgaande op wat daar letterlijk torenhoog aan DVD-boxen en special editions ligt opgestapeld, is dvd nog lang niet dood. De prijzen maken ook dat dvd het goedkoopste medium is voor Jan met de pet die alle Friends-seizoenen voor £40 wil hebben, de Star Wars trilogieën voor £15, alle Alien/Pedator/Alien vs Predator films samen voor £15 en allerlei films voor £3-4. Veel muziektitels worden ook nog steeds alleen op dvd uitgebracht in cd+dvd-uitgaves (zelfs nieuwe releases, bijv. Tina Turner).

    (overigens vond ik het % schapruimte voor bluray in vergelijking met een jaar geleden niet echt toegenomen, nog steeds een 'hoekje' in een 3 verdiepingen tellende megastore).

    Voor de 'echte' filmliefhebber (en dan met name de technisch geïnteresseerden daaronder) voldoet dvd misschien niet meer (ik zelf ben ook 'over' op bluray), maar de gemiddelde consument die een film of serie wil hebben is er dik tevreden mee.
    Laatst aangepast door Oakey : 31-12-2009 om 00:30
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  25. #25

    Standaard

    Dvd blijft voor veel mensen voorlopig nog wel de enige 'betaalbare' oplossing, los van het illegaal downloaden. Als je even geduld hebt is een groot deel (na verschijnen) in prijs gedaald en heb je zoals iemand al zei een leuk doosje/box voor op de plank. Blijft naar mijn gevoel ook nog genoeg verschijnen op dvd. Koop zelf waar mogelijk wel op BD (en dan is importeren relatief voordeliger) maar veel titels zie ik niet 1-2-3 op BD verschijnen. Heb vandaag b.v. een 10-dvd box van Harold Lloyd aangeschaft.
    Groot deel van de dvd's heeft ook nog eens een heel behoorlijke kwaliteit (voor veel mensen), om over de upscale mogelijkheden van veel dvd en BD-spelers nog maar te zwijgen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •