Pagina 80 van 203 EersteEerste ... 307076777879808182838490130180 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1.976 tot 2.000 van 5064 worden weergegeven.
  1. #1976

    Standaard

    The Curse of the Cat People (Robert Wise & Gunther von Fritsch, 1944) ****1/2

    Het meest mooie aan die Val Lewton films is dat ze met iedere kijkbeurt steeds complexere en rijkere ervaringen worden en zeker deze film wint enorm veel aan kracht bij een hernieuwde kennismaking. Het zal vermoedelijk niet helpen dat mensen op het verkeerde been worden gezet door de nogal belachelijk sensationele titel, welke Lewton opgedrongen was door de studio – de oorspronkelijke titel ‘Amy and her Friend’ is natuurlijk veel geschikter voor dit prachtige sprookje. Na de montage voor films als ‘Citizen Kane’ en ‘Cat People’ te hebben gedaan, mocht Robert Wise hier voor het eerst regisseren en het is maar moeilijk voor te stellen dat dit dezelfde man is die ons later zou vermoeien met de kitsch van ‘The Sound of Music’. De indrukwekkende cinematografie is van de hand van Nicholas Musuraca, die ook verantwoordelijk was voor onder meer ‘Cat People’ en ‘Out of the Past’. Met zijn karakteristieke belichting weet hij in iedere scène direct een bepaalde sfeer te scheppen, die meer zegt dan woorden ooit zouden kunnen.

    Het scenario van Lewton’s beste scenarist Dewitt Bodeen (die naast deze ook verantwoordelijk was voor de overige twee beste films uit Lewton’s oeuvre, ‘Cat People’ en ‘The 7th Victim’) is een parel van economie en complexiteit: zelden werd zoveel gezegd in zo weinig tijd en met zoveel subtiliteit. Het is een prachtig portret van de onschuldigheid die we verliezen als we volwassen worden, van de wonderen die de kinderlijke fantasie ons biedt, waarmee de film natuurlijk een rechtstreekse voorloper is van dat meesterwerk van Charles Laughton: ‘Night of the Hunter’. Deze twee films hebben overigens wel meer gemeen, vooral dat beiden ontzettend ontypisch zijn voor de tijd en de cultuur waaruit ze komen, want in een Hollywood waar alles doorgaans met vier laagjes suiker bedekt wordt en enige vorm van donkerheid wordt gemaskeerd met sentimentaliteit zijn dit soort films een verademing – ‘Curse of the Cat People’ is niet voor niets de hemel in geprezen door niemand minder dan Manny Farber. Neem als voorbeeld enkel de onvergetelijke scène waarin het kerst is en Irena in de tuin een liedje zingt voor Amy. De sfeer binnen is er een van Capra-esque warmte, met vrolijke mensen die bij een warm haarvuur gezellige kerstliederen zingen rondom een piano; dat wordt prachtig gecontrasteerd met Amy en haar denkbeeldige vriendin, die buiten in de koude en sneeuw staat – de duisternis maakt letterlijk een inbreuk op de vrolijkheid (overigens is er een vergelijkbare scène te zien in Minnelli’s veelgeprezen musical uit hetzelfde jaar, ‘Meet me in St. Louis’, waarin Tootie de hoofden van de sneeuwmannen afslaat tijdens Thanksgiving).

    Alexander Nemerov heeft deze scène overigens op indrukwekkende wijze geanalyseerd in zijn fascinerende boek over Lewton en hierin beargumenteert hij nogal overtuigend dat deze scène ook direct een verwijzing is naar de oorlog, want hoewel in geen enkele van Lewton’s films de oorlog ook maar genoemd wordt, speelt deze volgens Nemerov constant op de achtergrond mee. De idee achter deze scène zou dan zijn dat de kinderlijke fantasie als enige in staat is om stil te staan bij alle doden die in de oorlog gevallen zijn, terwijl de volwassenen hun ogen proberen te sluiten voor de gruwelijkheden, waarbij het iconische beeld van de volledig stilstaande Irena een moment van stilstaan bij de doden is.

    Het geeft direct aan hoe bijzonder complex deze film is, een film die op prachtige wijze verbeeldt hoe het is om als kind emotioneel verwaarloosd of niet serieus genomen te worden. Het is een film van een ongelooflijk delicate schoonheid.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  2. #1977

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door intexor Bekijk bericht
    Thans vind ik veel van die Spaanse horror-films ook sterk op elkaar lijken. Ga maar eens na hoeveel van die films centreren rond een groot oud gebouw dat een tijd heeft leeggestaan en waar zich iets gruwelijks heeft afgespeeld waar één of meer kinderen bij betrokken zijn.
    Graag verneem ik enkele titels van je.....ik houd wel van dat soort films.

  3. #1978

    Standaard

    IT!

    CURSE OF THE GOLEM / ANGER OF THE GOLEM

    Jammer dat het plotje een allegaartje is want de look & feel van deze Hammer wannabe is heel aardig maar jammergenoeg niet meer dan dat

    Een curator in een museum krijgt de macht over een onverwoestbare Golem (pleonasme ik weet het) en dat drijft hem tot waanzin. McDowell is McDowell en Haworth is Haworth dus daar is niks mis mee maar zoals eerder gezegd het plotje raakt kant nog wal

    7.0


  4. #1979

    Standaard

    Crank (Mark Neveldine (Brian Taylor, 2006)
    Simpele aktiefilm die makkelijk wegkijkt. Jason Statham weet wederom te overtuigen in een rol als deze en naast de aktie ook voldoende te lachen. Geen hoogstaande film, maar wel redelijk vermakelijk. 6.5

    Ôdishon (Takashi Miike, 1999)
    Audition van Takashi Miike begint als een degelijke film, maar dan slaat de film behoorlijk om. Op zich origineel en de opbouw er naar toe is ook prima, echter had ik in het laatste deel zelf graag wat meer spanning terug gezien en wat minder smerige momenten. Beetje dubbel dus. 7.0

  5. #1980

    Standaard

    Titanic

    Ik moest me schamen dat ik hem nu pas gezien heb ( Zaterdag ). Vroeger heb ik hem een keer proberen te kijken toen ik rond de 8 jaar was en toen vond ik hem nogal eng. Dit weekend vond ik het tijd om hem toch maar te zien, en absoluut geen spijt van gehad, want dit is de beste film die ik gezien heb, misschien een beetje cliche maar het acteerwerk zat zo sterk in elkaar en het verhaal was gewoon super mooi. Ik herinnerde me tijdens het kijken wel bepaalde stukjes van vroeger zoals het stukje dat Rose probeert Jack te bevrijden uit de handboeien wanneer hij is vastgebonden wegens het zogenaamd stelen van een diamand. De muziek was ook zeer mooi van Celine Dion.

    9.5/10

  6. #1981

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Graag verneem ik enkele titels van je.....ik houd wel van dat soort films.
    Fragiles (http://www.imdb.com/title/tt0422272/)
    Darkness (http://www.imdb.com/title/tt0273517/)
    The Others (http://www.imdb.com/title/tt0230600/)
    The Devil's Backbone (http://www.imdb.com/title/tt0256009/)

    Zeker die laatste 2 zal je waarschijnlijk al gezien hebben.

  7. #1982

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door intexor Bekijk bericht
    Fragiles (http://www.imdb.com/title/tt0422272/)
    Darkness (http://www.imdb.com/title/tt0273517/)
    The Others (http://www.imdb.com/title/tt0230600/)
    The Devil's Backbone (http://www.imdb.com/title/tt0256009/)

    Zeker die laatste 2 zal je waarschijnlijk al gezien hebben.
    Thanks! Mbt de overeenkomsten....heeft wel wat met het genre te maken. Net als de slasher......steeds hetzelfde maar toch net even anders. Qua spookfilm vind ik The Orphanage erg sterk....maar ik val in herhaling. The Others vond ik dan weer niets. En laatst The Innocents gezien, zeer sterke spookfilm.....samen met the Orphanage wel de betere in het genre. Ik houd wel van drama met een spooksausje. Kunnen die Japanners ook wat van met hun chicks en lange zwarte haren....

  8. #1983

    Standaard

    Gisternacht gezien: FRONTIERS (FR).
    aanrader voor de horror liefhebber.
    Zeer rauwe in-your-face horror die films als SAW en Hostel degradeerd to kerstknuffel kleutermateriaal
    Co-Startrader **Mijn DVD Collectie**
    Beeld: Panasonic PT AX-200E+Beamax A-Serie | plasma TV:Panasonic TH-42PX60E Blu Ray spelers: Marantz BD-5004 | PS3 HD-DVD Spelers: Toshiba EP-30 | XboX 360 Receiver: Onkyo TX SR-605
    Speakers: Magnat Quantum/Betasub | Wharfedale Diamons Series | KEF 2005.1 Mediaspeler : Emtec Moviecube S800 PVR (750 GB) WiFi
    Blu Raqy: 199 HD-DVD 164 DVD: 1899

  9. #1984

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond Gelmers Bekijk bericht
    Gisternacht gezien: FRONTIERS (FR).
    aanrader voor de horror liefhebber.
    Zeer rauwe in-your-face horror die films als SAW en Hostel degradeerd to kerstknuffel kleutermateriaal
    Wacht al een tijdje op een leuke aanbieding. Samen met L'Interieur (Inside) staan ze hoog op mn horrorlijstje!

  10. #1985

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Wacht al een tijdje op een leuke aanbieding. Samen met L'Interieur (Inside) staan ze hoog op mn horrorlijstje!
    Zekers gaan kijken, ik vond dat wel zo'n beetje de grofste horrorfilms die ik dit jaar heb gezien.

  11. #1986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Thanks! Mbt de overeenkomsten....heeft wel wat met het genre te maken. Net als de slasher......steeds hetzelfde maar toch net even anders. Qua spookfilm vind ik The Orphanage erg sterk....maar ik val in herhaling. The Others vond ik dan weer niets. En laatst The Innocents gezien, zeer sterke spookfilm.....samen met the Orphanage wel de betere in het genre. Ik houd wel van drama met een spooksausje. Kunnen die Japanners ook wat van met hun chicks en lange zwarte haren....

    Heb je SILK al gezien dan?
    Heb hem hier liggen maar moet hem nog zien. Het verhaal is in ieder geval zeer origineel: een geest gevangen in het lichaam van een jongetje.
    Co-Startrader **Mijn DVD Collectie**
    Beeld: Panasonic PT AX-200E+Beamax A-Serie | plasma TV:Panasonic TH-42PX60E Blu Ray spelers: Marantz BD-5004 | PS3 HD-DVD Spelers: Toshiba EP-30 | XboX 360 Receiver: Onkyo TX SR-605
    Speakers: Magnat Quantum/Betasub | Wharfedale Diamons Series | KEF 2005.1 Mediaspeler : Emtec Moviecube S800 PVR (750 GB) WiFi
    Blu Raqy: 199 HD-DVD 164 DVD: 1899

  12. #1987

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Wim S. Bekijk bericht
    Zekers gaan kijken, ik vond dat wel zo'n beetje de grofste horrorfilms die ik dit jaar heb gezien.

    Zeker "CARVER" nog niet gezien dan
    Co-Startrader **Mijn DVD Collectie**
    Beeld: Panasonic PT AX-200E+Beamax A-Serie | plasma TV:Panasonic TH-42PX60E Blu Ray spelers: Marantz BD-5004 | PS3 HD-DVD Spelers: Toshiba EP-30 | XboX 360 Receiver: Onkyo TX SR-605
    Speakers: Magnat Quantum/Betasub | Wharfedale Diamons Series | KEF 2005.1 Mediaspeler : Emtec Moviecube S800 PVR (750 GB) WiFi
    Blu Raqy: 199 HD-DVD 164 DVD: 1899

  13. #1988

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond Gelmers Bekijk bericht
    Zeker "CARVER" nog niet gezien dan
    Klopt, bedankt voor de tip & inmiddels besteld.
    Laatst aangepast door Wim S. : 22-12-2008 om 16:15

  14. #1989

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Wacht al een tijdje op een leuke aanbieding. Samen met L'Interieur (Inside) staan ze hoog op mn horrorlijstje!
    8.50 euro bij play. wat noem jij een leuke aanbieding?
    There is only one real truth: causality!...

  15. #1990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Thanks! Mbt de overeenkomsten....heeft wel wat met het genre te maken. Net als de slasher......steeds hetzelfde maar toch net even anders. Qua spookfilm vind ik The Orphanage erg sterk....maar ik val in herhaling. The Others vond ik dan weer niets. En laatst The Innocents gezien, zeer sterke spookfilm.....samen met the Orphanage wel de betere in het genre. Ik houd wel van drama met een spooksausje. Kunnen die Japanners ook wat van met hun chicks en lange zwarte haren....
    Inderdaad die overeenkomsten zijn vooral genre-conventies, dus ik ga ze dat ook niet kwalijk nemen. Alleen zie ik dus niet helemaal in wat er dan zo geniaal is aan die Spaanse horror. Je moet er gewoon voor zijn i guess. Ik zie wel dat ze meer aandacht besteden aan karakterontwikkeling, maar het verhaal zelf is vaak toch ook maar variatie op hetzelfde thema, in dit geval de spookfilm. De Japanners kunnen er inderdaad ook wat van als het op spookfilms aankomt, en eerlijk gezegd zijn die ook niet altijd mijn ding (bijv. de originele Dark Water vond ik niet erg geweldig, van The Grudge heb ik alleen de remakes gezien - dat ging nog wel - en van de originele Ringu-reeks heb ik enkel de eerste gezien en die vond ik wel nog best goed.). Dus wellicht ben ik niet zo voor spookfilms en heeft het minder met de afkomst van de film te maken

    Fragiles en Darkness zijn door A-film trouwens uitgebracht in een box samen met The Descent (dat vond ik nu wel eens een dijk van een horrorfilm), wellicht is die nog wel ergens te vinden voor een mooi prijsje.

  16. #1991

    Standaard

    The Lady Vanishes.

    Wat een héérlijke doldwaze boel daar in dat treintje in het niet bestaande balkanland. Zelden zo'n komisch verhaal meegemaakt. Goed om te zien dat het plot van de verdwenen reisgenoot nog steeds actueel is (Flightplan).
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  17. #1992

    Standaard

    Words and Music Vermakelijke bio-musical over Lorenz Hart waar natuurlijk helemaal niets van klopt, het leven van Hart was toentertijd wat lastig te verfilmen. Homosexuele, alcoholistische dwergen deden het nu eenmaal niet zo heel goed in de jaren veertig. Verder is het natuurlijk een Richard Rodgers en Lorenz Hart best of, met opvoeringen van o.a. Gene Kelly en Judy Garland (samen met Mickey Rooney als Hart natuurlijk).
    Misschien ben ik wel een gokjunkie en een leugenaar, maar ik heb hulp nodig. Kan ik misschien wat geld van je lenen?
    Scorsese te ruil

  18. #1993

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    The Lady Vanishes.

    Wat een héérlijke doldwaze boel daar in dat treintje in het niet bestaande balkanland. Zelden zo'n komisch verhaal meegemaakt. Goed om te zien dat het plot van de verdwenen reisgenoot nog steeds actueel is (Flightplan).
    Even héél ordinair mijzelf quoten. Kan iemand mij vertellen of Hitch met de relatie tussen de twee kibbelende Engelsen (die niets liever willen dan naar het cricket gaan) meer bedoelde dan vriendschap alleen? Of zie ik nu spoken...
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  19. #1994

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Even héél ordinair mijzelf quoten. Kan iemand mij vertellen of Hitch met de relatie tussen de twee kibbelende Engelsen (die niets liever willen dan naar het cricket gaan) meer bedoelde dan vriendschap alleen? Of zie ik nu spoken...
    Ze zijn (voor zover ik me kan herinneren, het is enkele jaren geleden dat ik hem gezien heb) wel behoorlijk gay ja, als je dat bedoelt :wink:
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  20. #1995

    Standaard

    The Constant Gardener

    En die had ik dus nog nooit gezien. En dat was jammer want het is een toppertje!
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  21. #1996

    Standaard

    Die Hard 4.0

    Heerlijke aktiefilm met Bruce Willis die weer lekker op dreef is, af en toe een beetje over the top maar who cares, gewoon een lekkere aktiefilm en een van de beste in zijn genre van de afgelopen jaren naar mijn mening. De blu-ray knalt werkelijk van het scherm en uti de speakers, dikke acht wat mij betreft.
    Who buys DVD's anyway? :)

  22. #1997

    Standaard

    Net The Dark Knight herzien. Veel beter dan de eerste keer. Geen idee waarom. Het beeld is echt verbluffend, en dan voornamelijk de IMAX-scènes (ik neem tenminste aan dat dat de scènes zijn waar het beeld naar volledig scherm springt, niet toevallig de grotere en belangrijkere shots ).

    Maar nog steeds niet de beste film ooit, zoals ik meer dan eens heb gelezen Wel een van de betere actiefilms en een echte aanwinst binnen dat genre.

  23. #1998

    Standaard

    The Messengers: ik had kunnen raden dat dit geen goed idee ging zijn, gisteren nog The Orphanage gekeken (wordt door velen als een topper beschouwd in zijn genre) en ondanks dat die me al tegenviel dan vandaag maar een middelmatige Amerikaanse spookhuisfilm opgezet die hier al even op een kijkbeurt lag te wachten. Eigenlijk ongelooflijk dat er ieder jaar wel een film als deze uitkomt en dat ze meestal nog wel aardig wat opbrengen ook. Heb me echt doodverveeld, een zeer cliché filmpje waar op geen enkel moment een beetje moeite gedaan wordt om er wat variatie of spanning in te brengen. Kristen Stewart (ondertussen bekend van Twilight) en de rest van de cast staan maar een beetje ongeïnteresseerd te acteren, maar ze krijgen ook niet echt iets om mee te werken. Ook deze film maakt gebruik van CGI waar ze beter voor gewone make-up effecten waren gegaan (denk aan de creaturen uit I Am Legend bijv.) en elke "twist" in het verhaal zie je al van mijlenver aankomen. Soms is het erger om middelmatig te zijn dan slecht (je kan ten minste nog zo slecht zijn dat het terug leuk wordt), en The Messengers is daar voor mij een voorbeeld van. 4/10

  24. #1999

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Ze zijn (voor zover ik me kan herinneren, het is enkele jaren geleden dat ik hem gezien heb) wel behoorlijk gay ja, als je dat bedoelt :wink:
    In dat kader vroeg ik me af hoe Hitchcock (of eigenlijk de scenarioschrijvers) dat er in die tijd er doorheen hebben gekregen. Ik vond de 2 werkelijk hilarisch overigens
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  25. #2000

    Standaard

    Hauru no ugoku shiro (Howl's Moving Castle), Hayao Miyazaki (2004)
    Eerdere Japanse animatiefilms die ik zag en waar ik hoge verwachtingen van had (Final Fantasy Advent Children en Paprika), vielen behoorlijk tegen. De animatie was mooi, maar het verhaal was niet boeiend (genoeg) en/of niet te volgen. Bij deze film is dat wel anders. Ik ga deze zeker nog herzien en zal ook de andere werken van deze regisseur (her)bekijken. De tekenstijl is betoverend en het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar is wel onderhoudend (een beetje als de gemiddelde blockbuster). Een groot pluspunt was de fenomale soundtrack met een zeer mooie main theme. Goede muziek kan bij mij soms erg cijfersverhogend werken, vooral omdat het zo sfeerbepalend is. Overigens wel vreemd dat er NL audio op de DVD staat, het lijkt me nu niet direct een film voor (kleine) kinderen. Waarschijnlijk toch het vooroordeel dat animatiefilms niet voor volwassenen zijn. De mensen die daar van overtuigt zijn weten niet wat ze missen! Op naar Tokyo Godfathers en Spiriter Away! Deze krijgt alvast een welverdiende: 8,0
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

Pagina 80 van 203 EersteEerste ... 307076777879808182838490130180 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •