De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Iemand wat kennis over verplichtiging van een makelaar?

    Ik ben het afgelopen weekend mondelings met een makelaar en verkoper eens geworden over de aanschaf van mijn eerste huis.

    Nu is er alleen één ding niet duidelijk voor mij.
    achter het huis ligt een flinke lap grond die door de vorige bewoner (nu overleden) samen werd gedeeld met de buren. Op dit moment is het één groot grasveld.
    Maar zodra ik me er in wil vestigen wil ik er zelf een muur tussen in metselen, nu is het mij totaal niet duidelijk waar precies de grens ligt.

    De makelaar vertelde mij dat ik daarvoor bij de gemeente moet zijn en dat hun iemand sturen die dat komt aangeven. Maar dan zijn de kosten voor mijn rekening.
    Ik zelf ben van mening dat de makelaar/verkoper mij op de centimeter moeten kunnen aantonen wat allemaal van mij is. Zei verkopen mij tenslotte een huis.

    Komende maandag heb ik weer contact met de makelaar en het zou fijn zijn als ik precies weet wie welke verplichting heeft.

    Iemand op dit forum die mij misschien kan vertellen hoe dit precies in elkaar steekt?

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard

    wat raar eigenlijk dat jij dat moet regelen bij de gemeente

    als die makelaar uit meerdere personen bestaat, zou ik nog een keer bellen, misschien krijg je iemand aan de lijn die wel de moeite neemt om dit uit te zoeken

    dit lijkt mij een servicekwesite van de makelaar zelf toch?

  3. #3

    Standaard

    Alles staat toch ook vast in het kadaster ?
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  4. #4

    Standaard

    En is er een taxatierapport?
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  5. #5

    Standaard

    Vraag aan je makelaar of je de kadastrale kaart ervan mag zien. (deze hoort hij te hebben. De kaart zit meestal ook bij de koopovereenkomst) Als het goed is, is alles gewoon uitgemeten en moet je duidelijk kunnen zien, welk gedeelte van jou is.

    Indien het nog niet uitgemeten is, dan kan je dat via de notaris laten doen. Tenzij er sprake is van een erfdienstbaarheid, zoals het recht van overpad, maar als het echt gewoon een lap grond is, dan lijkt me dat niet.
    We learn to do something by doing it. There is no other way. (John Halt)

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rianne T. Bekijk bericht
    Vraag aan je makelaar of je de kadastrale kaart ervan mag zien. (deze hoort hij te hebben. De kaart zit meestal ook bij de koopovereenkomst) Als het goed is, is alles gewoon uitgemeten en moet je duidelijk kunnen zien, welk gedeelte van jou is.

    Indien het nog niet uitgemeten is, dan kan je dat via de notaris laten doen. Tenzij er sprake is van een erfdienstbaarheid, zoals het recht van overpad, maar als het echt gewoon een lap grond is, dan lijkt me dat niet.

    De kadastrale kaart heb ik voor me liggen op dit moment. (schaal 1:500)
    De grens op de tekening is mij geheel duidelijk, en naar mijn weten geen recht van overpad.
    Maar als ik zelf achterom loop is het mij weer niet geheel duidelijk.

    Dus met de kadastrale kaart in mijn hand moet ik eigenlijk zelf mijn eigen grens kunnen trekken? En is er verder niemand van de gemeente bij nodig als ik het goed begrijp?
    Laatst aangepast door its me martin : 22-04-2008 om 20:15

  7. #7
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2003
    Woonplaats
    The Dutch mountains

    Standaard

    Ik zou de makelaar ook verwijzen naar de gemeente als hij met zijn rekening komt. Wat een klaploper zeg.
    "How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur C. Clarke

  8. #8

    Standaard

    @ deTuinman.
    Het makelaars kantoor is geheel een familie bedrijf, wie je ook aan de telefoon krijgt, ze schrijven zich allemaal het zelfde.

    Ik spreek de makelaar die mij het pand heeft verkocht morgen weer, en dan heb ik het er nog eens over. Ik heb nog nergens voor getekend, dat balletje komt deze week aan het rollen.

    @ mercapto.
    Dat klopt, maar ondanks dat is het mij nog niet geheel duidelijk. En ik vraag mij alleen af of het verplicht is om mij vooraf de gehele grens in de tuin te moeten kunnen aangeven.

    @ Alexander D.
    Die zal er zeker zijn, maar nogmaals ik heb de makelaar afgelopen woensdag pas voor het eerst gezien
    Donderdag ben ik bij de bank geweest om het geld te regelen, eind van de dag heb ik de makelaar via de telefoon gesproken om een bod uit te brengen.
    Vrijdag heb ik hem weer gesproken, en zijn we het over het aankoop bedrag eens geworden.

    Morgen spreek ik hem weer, en dan lijkt het me dat we zo snel mogelijk met een notaris om de tafel moeten zitten.

    Daarom ook mijn vraag, het is voor mij de eerste keer dat ik een huis koop, en nog niet geheel weet hoe alles in zijn werk gaat.

    Sorry dat ik jullie niet allemaal quote, multiquote werkt bij mij totaal niet.

  9. #9

    Standaard

    Multiquote werkt al tijden niet meer, en het betekent ook gewoon een quote die al in het bericht stond dat je quote, meequoten
    (Heb je 'm? )
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  10. #10

    Standaard

    Ik ben zelf uitvoerder bij een hoofdaannemer, wij zijn verplicht bij oplevering een erfgrens aan te geven.

    Wat betreft het recht van overpad is het zo dat de eigenaren die naast jou grensen via de achterom de openbare weg moeten kunnen bereiken. (ik kan niet zien op jou plattegrond of jou buren direkt aan de openbare weg grenzen). Meestal staat het betreffende overpad op de kaart van het kadaster aangegeven.

    Volgens mij (weet het nl niet zeker) is de verkopende partij niet verplicht om aan te geven waar de erfgrens loopt, dit staat op papier en dat koop jij. Als jij een muur gaat metselen tussen jou en je buren is het aan te raden dit uit te laten zetten door het kadaster. Als de buren hier tegen zijn dan ben je verplicht de muur geheel op je eigen erf te bouwen, incl de onderliggende fundering(!).

  11. #11

    Standaard

    Wat een vraag zeg, probeer het is op een datingsite.
    Ik vind het raar dat men op een dvd-site zich met allerlei non=zaken vragen steld.
    Maar dat is mijn mening.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door steven van dijk Bekijk bericht
    Wat een vraag zeg, probeer het is op een datingsite.
    Ik vind het raar dat men op een dvd-site zich met allerlei non=zaken vragen steld.
    Maar dat is mijn mening.
    Dit staat netjes geplaatst bij overige discussies...waar deze afdeling voor bedoeld is.....Als je je hieraan stoort dan blijf je op dit stukje van het forum toch lekker weg.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Toppieroy Bekijk bericht
    Ik ben zelf uitvoerder bij een hoofdaannemer, wij zijn verplicht bij oplevering een erfgrens aan te geven.

    Wat betreft het recht van overpad is het zo dat de eigenaren die naast jou grensen via de achterom de openbare weg moeten kunnen bereiken. (ik kan niet zien op jou plattegrond of jou buren direkt aan de openbare weg grenzen). Meestal staat het betreffende overpad op de kaart van het kadaster aangegeven.

    Volgens mij (weet het nl niet zeker) is de verkopende partij niet verplicht om aan te geven waar de erfgrens loopt, dit staat op papier en dat koop jij. Als jij een muur gaat metselen tussen jou en je buren is het aan te raden dit uit te laten zetten door het kadaster. Als de buren hier tegen zijn dan ben je verplicht de muur geheel op je eigen erf te bouwen, incl de onderliggende fundering(!).
    Klopt als een bus.
    Ben er vandaag zelf ook achter gekomen dat het inderdaad niet voor de verkoper verplicht is om de grens aan te geven. Dat is geheel aan mij.
    Makelaar vertelde me ook dat ik nog iets krijg waar de maten iets duidelijker op vermeld staan en zelf de maten zou kunnen uit zetten. En dus niemand van het Kadaster nodig heb, maar ik denk er toch over hun dit te laten doen dan ben ik altijd zeker van mijn zaak.

    Bedankt.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door steven van dijk Bekijk bericht
    Wat een vraag zeg, probeer het is op een datingsite.
    Ik vind het raar dat men op een dvd-site zich met allerlei non=zaken vragen steld.
    Maar dat is mijn mening.
    Ga jij even snel een ei zoeken....

  15. #15

    Standaard

    Mischien wel even verstandig om te informeren wat het kost als het kadaster het komt doen, dit kan een mogelijk geschil met de buren voorkomen als hun jou beshuldigen dat de muur (deels) op hun erf staat.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Toppieroy Bekijk bericht
    Mischien wel even verstandig om te informeren wat het kost als het kadaster het komt doen, dit kan een mogelijk geschil met de buren voorkomen als hun jou beshuldigen dat de muur (deels) op hun erf staat.
    Dat ben ik zeker van plan, daarom betaal ik ook liever een paar euro meer om zo zeker van mijn zaak te zijn. Zal er ook voor zorgen dat de buren op de hoogte zijn, en nog liever dat we beide thuis zijn als ze het komen uit zetten.

  17. #17

    Standaard

    Mischien kun je oveleggen met de buren over je muur en de kosten delen

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Toppieroy Bekijk bericht
    Mischien kun je oveleggen met de buren over je muur en de kosten delen

    Dat valt zeker te proberen.:wink:

    Maar heb eerst nog flink wat af te breken en weer opnieuw op te bouwen, een fatsoenlijke scheiding zal in de laatste fase gebeuren.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •