Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 131 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Sony UBP-X800 4K UHD Blu-ray speler

    Mijn ervaringen tot nu toe.

    Het begon niet goed. Steeds een wegvallend beeld, HDR ging uit en aan. Wat bleek: mijn HDMI kabel kon, ondanks dat ik het gecheckt had, toch niet de juiste snelheid doorgeven. Het moet minimaal 18gb/s zijn.
    Ik heb met spoed een nieuwe besteld, die woensdag binnenkwam. Helaas geen tijd om te testen, dat kon ik vanavond pas. En...weer een flikkerend beeld . Gelukkig had ik er 2 besteld, dus ik probeer de andere en gelukkig: bingo.

    Dus geen nadeel van de speler, maar mijn eigen stommiteit (en de tweede keer wat pech met een defecte kabel).

    Eerst de UHD van Lucy erin. En...ongelooflijk, wat een beeld. Tot nu toe had ik alleen van die demo's gezien, maar om nu een film zo te zien, is toch wat anders. Woorden kunnen het niet beschrijven, zo mooi.
    Tweede test was de UHD van Billy Lynn, volgens wat ik gelezen had naast Planet Earth 2, zo ongeveer de demo disc om te laten zien wat er mogelijk is. Voor degene die het niet weten: Regisseur Ang Lee had besloten om de film met 60 fps te schieten/editten, i.p.v. de gebruikelijke 24 fps. Nou, als ik dacht dat Lucy mooi was, dit was nog een treetje hoger. Echt bizar. Moet ik erbij zeggen, dat ik wel moest wennen aan het beeld. Het is zo anders, zo echt, dat het bijna een documentaire lijkt i.p.v. een film. Wel een prachtige ervaring, maar nogmaals: dit zal echt niet voor iedereen zijn.

    Wat apps betreft: er zijn een stuk of tien apps. Enkele apps uit mijn hoofd: netflix, youtube, mubi, spotify. In de VS is er update geweest dat je bij youtube ook HDR zou moeten kunnen afspelen; dat zou ik nog moeten testen.

    De speler zelf is solide, reageert prima en snel op de makkelijk in de hand liggende AB. Wel nog grappig: op een of andere manier werkte de AB ook op mijn regiovrije Sony speler; gingen er opeens twee disclades open .

    Nog wat 3D getest met Jungle Book, Amazing Spider-man 2 en Warcraft, en ook hier viel mijn mondje weer open. Het lijkt toch nog een tikkie beter dan mijn reguliere speler, maar dat kan ook het placebo effect zijn.
    Ik hoorde Claudio al eens zeggen dat het een moeilijke keus tussen 3D en UHD is, maar net als hem neig ik nog naar de 3D. Echt schitterend.

    Al bij al ben ik zeer tevreden met de speler. Mocht Dolby Vision niet ondersteund worden, dan ben ik er nog blij mee. Ik lees hier en daar dat UHD blu-ray t.o.v. blu-ray niet een hele grote verbetering is, maar daar ben ik het nog niet mee eens. Ik heb natuurlijk maar een beperkte eravring, en dan nog met twee demodiscs. Hoewel ik mij al voorgenomen had om niet te snel te gaan dubbeldippen met UHD's, zijn de twee eerste Star Treks al onderweg. Star Trek staat buiten regels denk ik dan . En daarnaast heb ik wel een lijstje gemaakt, maar dan heb ik wel geduld gezien de prijzen.

  2. #2

    Standaard

    Dank je voor deze test, nu weet ik bijna wel zeker dat ik voor de X800 ga.

    Welke kabel is nu de werkende ????

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TifKag Bekijk bericht
    Dank je voor deze test, nu weet ik bijna wel zeker dat ik voor de X800 ga.

    Welke kabel is nu de werkende ????
    Ik had twee dezelfde besteld, waarvan eentje dus niet werkte. Ik had deze besteld.
    Bij amazon, dus die defecte wordt heus wel netjes vervangen .

    Je kunt natuurlijk ook een andere nemen, als de kabel dit doet, dan moet je goed zitten: 'that supports bandwidth up to 18Gbps'.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Ik lees hier en daar dat UHD blu-ray t.o.v. blu-ray niet een hele grote verbetering is, maar daar ben ik het nog niet mee eens.
    "..nog niet"...
    Ben wel benieuwd hoe je tot dusver een normaal Blu-Ray-tje keek op je OLED. Met die oude Sony speler?
    Heb je al eens bekeken hoe de X800 zich verhoudt tot die speler bij een normale Blu-Ray?

    Tot dusver kijk ik alles, zoals ik al eerder heb laten weten in dat andere topic, via mijn pc. En dat bevalt me nu
    na het vinden van de juiste instellingen zo goed dat ik vrees dat het bij een externe speler alleen maar tegen gaat vallen.
    Laatst aangepast door rvvnr1 : 06-05-2017 om 17:17

  5. #5

    Standaard

    Ja, via mijn andere Sony speler (of soms via de PS3 als dat even zo uitkwam).
    Ik zeg eerlijk dat ik weinig zin (en tijd) meer heb om te vergelijken tussen de twee (oude en nieuwe), het beeld van de nieuwe Sony bevalt uitstekend, dus daar ga ik geen energie meer in stoppen .

  6. #6

    Standaard

    Vraag t ook niet van je hoor
    Gewoon van genieten is veel belangrijker.

    Wat die apps betreft, zit "Snagfilms" er tussen?

  7. #7

    Standaard

    Ik ben uiteindelijk toch ook overstag gegaan om deze speler aan te schaffen. Zeker na de goede review van What Hi-Fi. Met een Oled van LG zat ik een tijd te wachten op de LG-speler, maar het lijkt er toch echt op dat er wel het één en ander mis met dat ding is. Veel gehoorde kritiek is de herrie die de speler maakt en het feit dat het hele apparaat zeer goedkoop aanvoelt. Vandaar dat ik voor deze Sony gekozen heb. Het aansluiten was een fluitje van een cent en net even snel de 4K disc van The Shallows opgezet. Zonder te tweaken toch al een zeer goed beeld! Niet dat ik van mijn stoel viel, want vorige week nog de normale blu-ray bekeken en die geeft eigenlijk ook gewoon topbeeld.

    Wel hoop ik stiekem ook op een firmware-update die Dolby Vision toevoegd. Ik schat de kans helaas niet al te groot in. Maar anders gewoon in HDR10 kijken, ook prima.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvvnr1 Bekijk bericht
    Vraag t ook niet van je hoor
    Gewoon van genieten is veel belangrijker.

    Wat die apps betreft, zit "Snagfilms" er tussen?
    Zie nu pas je vraag; Snagfilms zit er niet tussen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door korenjw Bekijk bericht
    Ik ben uiteindelijk toch ook overstag gegaan om deze speler aan te schaffen. Zeker na de goede review van What Hi-Fi. Met een Oled van LG zat ik een tijd te wachten op de LG-speler, maar het lijkt er toch echt op dat er wel het één en ander mis met dat ding is. Veel gehoorde kritiek is de herrie die de speler maakt en het feit dat het hele apparaat zeer goedkoop aanvoelt. Vandaar dat ik voor deze Sony gekozen heb. Het aansluiten was een fluitje van een cent en net even snel de 4K disc van The Shallows opgezet. Zonder te tweaken toch al een zeer goed beeld! Niet dat ik van mijn stoel viel, want vorige week nog de normale blu-ray bekeken en die geeft eigenlijk ook gewoon topbeeld.

    Wel hoop ik stiekem ook op een firmware-update die Dolby Vision toevoegd. Ik schat de kans helaas niet al te groot in. Maar anders gewoon in HDR10 kijken, ook prima.
    The Shallows zou inderdaad een topper qua beeld moeten zijn. Ik vond de film de eerste keer niet geweldig, maar misschien probeer ik het nog een keer voor een mooi prijsje.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb inmiddels ook de X800 aangeschaft, en vind hem tot nu toe super.
    Nu heb ik waarschijnlijk een Newbee technische vraag.

    Ik was een beetje aan het spelen met de instellingen, en heb toen bij scherminstellingen de 24p uitvoer van de
    Ultra HD Blu-ray/BD-ROM verzet van Auto naar Uit.
    Toen zag ik via de "Display" knop dat de uitvoer veranderd was van 4K/24p naar 4K/60p (Wat dacht ik ook logisch is).

    Maar............Wat is nu beter, gewoon op 4K/24p, of toch 4k/60p naar de TV.
    Heb hem nu weer op Auto (4k/24p) gezet.

    Het is ben ik bang een echte Newbee vraag, maar zou het fijn vinden als ik er antwoord op krijg.
    Laatst aangepast door TifKag : 21-05-2017 om 16:41

  10. #10

    Standaard

    Er is een update voor de apps; je kunt nu ook via youtube HDR filmpjes afspelen .
    Zoek dan het HDR channel eens op, mooi hoor! Rechtstreeks via de LG OLED pakt hij nog geen HDR op youtube, dus een mooie aanvulling!

    @TifKag: ik heb het gewoon op auto staan, de speler zoekt het dan wel uit.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TifKag Bekijk bericht
    Ik heb inmiddels ook de X800 aangeschaft, en vind hem tot nu toe super.
    Nu heb ik waarschijnlijk een Newbee technische vraag.

    Ik was een beetje aan het spelen met de instellingen, en heb toen bij scherminstellingen de 24p uitvoer van de
    Ultra HD Blu-ray/BD-ROM verzet van Auto naar Uit.
    Toen zag ik via de "Display" knop dat de uitvoer veranderd was van 4K/24p naar 4K/60p (Wat dacht ik ook logisch is).

    Maar............Wat is nu beter, gewoon op 4K/24p, of toch 4k/60p naar de TV.
    Heb hem nu weer op Auto (4k/24p) gezet.

    Het is ben ik bang een echte Newbee vraag, maar zou het fijn vinden als ik er antwoord op krijg.
    Wanneer je een bron met 24p als 60p laat weergeven, moet de speler bij iedere 2 beelden er 3 bij maken. De eerst 2 beelden die de speler er bij moet maken zijn hetzelfde als de 1e en 2e van de bron. Het 3e beeld wat er bij gemaakt moet worden kan een deel van beide bevatten of hetzelfde zijn als 1e of 2e van de bron. Dit zal er voor zorgen dat het ene beeld langer te zien is als het andere. De weergave is daardoor minder consistent, wat storend kan zijn bij het kijken naar snelle bewegingen. Om dit te voorkomen kun je het beste de stand "Auto" gebruiken zodat de weergave van 24p, 50i/p, 48p en 60i/p consistent blijft.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Wanneer je een bron met 24p als 60p laat weergeven, moet de speler bij iedere 2 beelden er 3 bij maken. De eerst 2 beelden die de speler er bij moet maken zijn hetzelfde als de 1e en 2e van de bron. Het 3e beeld wat er bij gemaakt moet worden kan een deel van beide bevatten of hetzelfde zijn als 1e of 2e van de bron. Dit zal er voor zorgen dat het ene beeld langer te zien is als het andere. De weergave is daardoor minder consistent, wat storend kan zijn bij het kijken naar snelle bewegingen. Om dit te voorkomen kun je het beste de stand "Auto" gebruiken zodat de weergave van 24p, 50i/p, 48p en 60i/p consistent blijft.
    Dat zei ik in 1 zin .

  13. #13

    Standaard

    Dankzij Wedlock ben ik sinds hedenavond ook in het bezit van deze speler!
    Het bleef toch kriebelen en mijn geduld op nieuws van nieuwe generatie spelers begon aardig op te raken.
    Wel een OLED en geen UHD speler kan natuurlijk ook niet...

    Eerste indruk was meteen die van velen, het is een degelijk gebouwde speler die snel reageert en lekker stil is.

    Moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment redelijk moe ben en dus geen 100% eerlijk oordeel over de beeldkwaliteit kan geven.
    De eerste UHD die ik uitprobeerde was de meegeleverde Inferno. Niet echt demo waardig.
    Maar wel even mooi de kans om alle beeldverbeteraars etc. in de HDR (Helder) modus uit te zetten.

    Daarna even een stukje Passengers bekeken omdat dit volgens velen juist wel demomateriaal is en moet eerlijk zeggen dat ik niet van mijn stoel viel.
    Mooi dat wel maar....

    Dan maar The Revenant, ook volgens velen demomateriaal, en daar schrok ik toch even...
    Want daar was meteen aan het begin, als Leo rechts in het beeld verschijnt en het beeld donker wordt, hetzelfde effect te zien als bij de Blu-Ray van La La Land.
    Daarna de Blu-Ray op mijn pc (ja stom niet in de X800) bekeken en daar zat het, zei het in iets mindere mate, ook in.
    Phew...
    Verder wel mooi beeld maar toch iets te donker vergeleken met de Blu-Ray. Ook aan het begin is de dame links in beeld op de vlakte op de UHD een bijna zwarte vlek terwijl op de Blu-Ray haar kleding wel zichtbaar is.

    Moet t komend weekend maar eens rustig verder gaan experimenteren.
    Oh heb trouwens nog wel even Youtube HDR uitgeprobeerd. Die glasblaasdemo op het HDR Channel ziet er echt waanzinnig uit!
    Dus met de speler is niets mis...
    Bij de meeste demo's op Youtube merk je trouwens wel dat er aardige compressie heeft plaats gevonden en kan je dus beter proberen om ergens het origineel te downloaden.

    En nu maar duimen dat Sony zo vriendelijk is om een DV update uit te brengen...

  14. #14

    Standaard

    Aha, toch een standalone gekocht .

    Hoewel ik ook het stukje bij de La La Land blu-ray tegenkwam, heb ik toch het idee dat er iets bij je instellingen echt anders is. The Revenant is echt demomateriaal, daar ben ik volgens mij niets tegengekomen, en als de beeldkwaliteit van deze je niet van je stoel blaast.....

    Ik zie in het LG OLED topic bijvoorbeeld dat je kleurbereik op 'breed' had staan; ik heb even de bron niet (ergens op blu-ray.com), maar dat is echt fout (ook vanuit LG zelf aangegeven dacht ik) en zou zeker op 'normaal' moeten staan. En zo zijn er misschien nog wel wat meer instellingen waarmee je kunt spelen, maar dat ging je dus al doen. Ik vond het beeld van The Revenant met HDR Helder juist nog té licht en de beelden leken iets te 'echt' waardoor het filmische gevoel verdween; bij HDR standaard was dit veel beter (moeten wel je ogen weer even aan wennen).
    Dus misschien zijn onze smaken qua kijken ook gewoon heel anders .

    Op de speler zelf kun je dus ook van alles instellen; kijk daar ook even na (ik heb het meeste op Auto staan trouwens).

    Ben benieuwd naar je verdere ervaringen !

  15. #15

    Standaard

    Ach ja zoals ik al zei het kriebelde te hard...

    Ben dan wel zeer benieuwd naar je bron, heb net even gezocht op 55E6V en "color gamut" maar kon alleen vinden dat deze bij HDR op standard moest staan.
    De genoemde instellingen in dat andere topic zijn die van mijn non-HDR bronnen en voor zover ik weet stond deze al standaard op wide. En waarom ook niet??

    Hoe t bij HDR helder is weet ik niet, ben daar niet aan geweest gister. Heb alleen de gebruikelijke beeldverbeteraars uitgezet incl. dynamisch contrast (of moest dat juist hier weer niet??) en de scherpte op nul gezet. En uiteraard de destreffende HDMI poort eerst omgezet op die andere modus (ben even de naam kwijt).
    HDR standard heb ik even bekeken maar vond ik, net zoals de standaard ISF standen, te geel.
    Ken daar slecht tegen, net zoals de trend van de laatste jaren waarbij films zo'n overdreven gele gloed kregen om te benadruken dat het ergens afspeelt ten zuiden van de evenaar.

  16. #16

    Standaard

    Ik heb natuurlijk ook niet de wijsheid in pacht, geef alleen door wat ik tegenkom en zelf ervaar en mooi vind .

    Ik heb wel kunnen achterhalen waar ik het vandaan had, dat was hier van post 317. Ook is hier een filmpje te zien van het verschil, maar dat kun je zelf ook doen natuurlijk.

    Kijk, bij zo'n film als Lucy heb ik ook HDR Helder aanstaan, daar paste het wel bij. Maar The Revenant moet in mijn ogen niet zo licht zijn. Het is steeds per film een een beetje kijken wat ik mooi vind.
    Met die die 'gele gloed', bedoel je dan wat bijvoorbeeld veel Michael Bay films hebben, zo'n 'heet' beeld? Ben ik ook geen fan van.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Ik heb natuurlijk ook niet de wijsheid in pacht....
    Noouu dit zijn toch echt je eigen woorden: "maar dat is echt fout"

    Dat filmpje had ik ook gevonden maar kon die moeilijk op mijn werk gaan bekijken.
    Gisteravond toevallig wel gedaan maar heb de tv niet meer aan gehad, weet nl. dat t dan wel weer erg laat wordt...
    Wordt dus niet eerder dan vanavond. Ben benieuwd!

    Zag trouwens in een review op hdtvtest.co.uk mijn zelfde probleem maar dan anders verwoordt bij HDR weergave:
    "Furthermore, the E6's default [Brightness] setting of “50” crushed a not insignificant amount of shadow detail"

    Heb zelf geen zin om elke keer van modus te wisselen.
    Zie mezelf ook niet elke keer tussen dag en nacht instellingen schakelen, vermoeiende bezigheid lijkt me dat.

    Michael heeft er idd ook wel een handje van maar ik doelde meer op films die moeten afspelen in Mexico of eender welk ander Zuid Amerikaans land dan ook, of ergens anders in de woestijn of... nou ja vul maar aan. Daar waar het "heet" is zeg maar

  18. #18

    Standaard

    Aan de andere kant is het natuurlijk maar de vraag hoe zeer "geldig" deze online gevonden bevindingen nog zijn na de daarna verschenen firmware updates.
    Kan niet wachten tot t weekend is!! Kan ik t tenminste met eigen ogen ervaren...

  19. #19

    Standaard

    Nou ja, dat is ene gedeelte is ook echt fout volgens mij, ik kon dat gedeelte even niet terugvinden waar ik het gelezen heb .
    Veel kijkplezier van het weekend in ieder geval !

  20. #20

    Standaard

    Gisteravond een stuk van X-Men Apocalypse gekeken, en daar viel m'n mond wel van open.
    Wel nadat ik dynamisch contrast weer terug had gezet op laag. Zonder wordt t beeld echt te donker.

    Ook "de dame op de vlakte" in The Revenant had nu weer zichtbare kleding aan.
    De posterisatie (heb de technische term maar even opgezocht ) raak ik echter niet kwijt.
    T is ook zichtbaar in de lucht rond 1:28:43

    Ben t nog niet tegengekomen in X-Men dus het zal ook hier, net zoals bij La La Land, helaas wel in de bron zitten.

    Heb alle instellingen in de speler voorlopig maar op auto staan, eerst die HDR modus op de OLED maar eens optimaliseren.
    Ben er nog niet uit of ik nu breed of toch normaal bij kleurbereik ga gebruiken.
    Breed was in in ieder geval wel de standaard stand bij HDR helder.

    Heb wel t OLED lampje naar beneden bijgesteld, hij staat nu op de enigzins willekeurige 75.

    Het valt me trouwens op hoe vlot deze speler is. Heb dat nog niet eerder zo meegemaakt.
    Het laden van discs gaat snel en de bediening vervolgens ook.

    Vanmiddag maar eens verder met experimenteren.
    Denk dat ik vanavond Labyrinth eens opzet. Ben zeer benieuwd hoe zo'n oudere film er nu uit ziet.

  21. #21

    Standaard

    Gisteren weer eens een UHD opgezet, deze keer de Italiaanse versie van Suicide Squad (nee heeft geen NL subs, zie andere topic ).
    Wist van tevoren dat dit geen referentiekwaliteit zou zijn maar voor dat tientje (zit in 4 voor 40 bij de Amazon.it) wilde ik t wel uitproberen.

    Was helemaal niet van plan krititsch te gaan kijken maar meteen vielen ook hier weer de imperfecties op.
    In donkere gedeeltes zie je weer de gevolgen van compressie. En in de scene waarin pyro, of hoe hij ook moge heten, wordt voorgesteld en er van binnenuit de tank waarin hij zit naar buiten wordt gefilmd zie je rondom het ronde raampje enorme macroblocking.
    Op de Blu-Ray zie je dit niet, daar is gewoon detail zichtbaar op t metaal rondom dat raampje.

    Oh Labyrinth zag er trouwens wel aardig uit, maar ook niet meer dan dat,
    Zeker niet te vergelijken met een X-Men uiteraard.
    En je moet wel tegen een aardig portie grain kunnen...

    Begin me af te vragen of die tekortkomingen die ik zie iets te maken hebben met de bekabeling,
    Ik heb geen enkel probleem met wegvallend beeld of andere communicatieproblemen tussen tv en speler.
    En zoals ik al zei zag X-Men er wel fantastisch uit.

    Maar aan de andere kant heb ik eens ergens op de site van een kabelfabrikant (ben kwijt welke dat was) gelezen dat een tv en speler een lagere bitrate kunnen afspreken als het maximale niet haalbaar is. Maar of dat ook echt op waarheid is berust??
    Het zou wel deze compressie-achtige verschijnselen kunnen verklaren.

  22. #22

    Standaard

    DI is maar 2K van deze film, zie blu-ray.com( http://www.blu-ray.com/movies/Suicid...lu-ray/161534/ ) voor meer info.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  23. #23

    Standaard

    Dat zegt niet zo heel veel. Dat geldt namelijk voor de meeste UHD's.
    En ja X-Men is daar een welkome en prettige uitzondering op.
    Resolutie is een verkoopargument maar het grootste verschil in beeldkwaliteit tussen BR en UHD wordt bereikt door een hogere bitrate, de mogelijkheid meer kleuren weer te geven en het gebruik van HDR.

    De problemen waar ik tegenaan loop zijn echt compressie gerelateerd. Heb net de scene in die tank nog een keer bekeken en de blokken zijn bij heen en weer spoelen hetzelfde. Het zit dus daadwerkelijk in de bron, de schijf zelf dus.

  24. #24

    Standaard

    Ok ben er nu wel van overtuigd dat de tekortkomingen die ik zie bron gerelateerd zijn.
    Heb net nl. Life of Pi bekeken en wow de scenes zodra hij in z'n bootje belandt zijn echt
    Dit is echt een must-have!

    Zag trouwens ook dat in ieder geval de app Snagfilms is toegevoegd.
    Zal Sony hier meelezen??
    Hij doet t alleen nog niet...
    Laatst aangepast door rvvnr1 : 03-07-2017 om 08:24

  25. #25

    Standaard

    De UHD van Suicide Squad staat er wel om bekend dat het zo ongeveer de UHD is met de minste verbetering t.o.v. de blu-ray. Ik heb 'm zelf niet trouwens (heb de 3D).

    Zelf ben ik even klaar met afstellen e.d., niet dat het altijd perfect is, maar ik heb er even geen zin meer in....gaat toch redelijk wat tijd in zitten en die kan ik nu wel beter besteden.
    Ik zit er aan te denken om toch een professionele kalibratie te laten uitvoeren zoals ik met mijn vorige tv's heb gedaan, maar daar moet ik nog goed over nadenken.

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •