Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 47 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard UHD met HDR gaat het niet worden

    Hallo beste mensen, zoals ik al eens eerder liet weten heb ik een LG Oled 64E6V, prachtige TV met mooi beeld, ik heb een hele blu-ray collectie, en dat ziet er prachtig uit.
    Nu komt het volgende, UHD disc's met HDR valt me zeer tegen, ik had er veel meer van verwacht, sterker nog mijn blu-ray's spatten meer van het scherm af dan de UHD met HDR.
    Ook met Netflix is dit het geval, de HDR maakt het beeld te donker, nu begrijp ik wat de TV verkoper bedoelde "het HDR beeld komt zeer gedimd over, beter is het in het HDR in een donkere omgeving te bekijken"

    Daarom ging ik op internet eens zoeken, en las op verschillende sites precies dezelfde frustratie.
    Hier onder een voorbeeld: (Met enkele zinnen uit een grotere opmaak)

    https://www.ct.nl/artikelen/dolby-vi...formaat/14733/

    Bij de eerste praktijktests bleek echter dat sommige HDR-tv’s videobeelden van een Ultra HD Blu-ray veel te donker weergeven en met weinig details. Ook uit reacties van lezers en forumdiscussies komt een ontevredenheid van kijkers over de HDR-weergave naar boven.
    De twijfel nam de afgelopen weken nog verder toe door Dolby’s HDR-formaat Dolby Vision. Dat moet bij elke gecertificeerde televisie het optimum aan beeldkwaliteit eruit halen. Dit in tegenstelling tot het bij het tot nu toe voor UHD-Blurays en online streamingdiensten gebruikelijke HDR10. Het aanbod aan geschikte tv’s en mediaspelers is echter nog heel klein. Als je vandaag een apparaat koopt, kun je het morgen niet zomaar voor Dolby Vision gebruiken.

    Functieanalyse

    Hoe helder moet HDR zijn? Tests met de genoemde hooglichten hebben laten zien dat displays een maximale helderheid van minstens 10.000 nits moet hebben om ervoor te zorgen dat meer dan 90 procent van de kijkers tevreden is met de weergave. HDR-schermen hebben een grotere kleurruimte nodig voor een streeploze weergave van de fijn getekende kleur- en grijsverlopen bij dat grote bereik van helderheid en kleur.
    Dolby Labs is sinds de overname van BrightSide Technologies in 2007 al bezig met de vraag hoeveel bits er nodig zijn voor HDR. De bij SDR gebruikte gammacurve is in ieder geval nauwelijks geschikt. Om in plaats van 100 dan 10.000 nits te kunnen gaan gebruiken zou je in plaats van 8 maar liefst 14 of 15 bits nodig hebben.

    Met de komst van het 4K-tijdperk wilden de fabrikanten dat bereik dan ook herzien. Er is geen technische reden om HDR te beperken tot video’s in ultrahoge resolutie en 4K-televisies. Een verhoogd contrast zou ook ten goede komen aan Full HD-video’s. Dat de industrie HDR alleen in combinatie met 4K-modellen en UHD-video’s aanbiedt, is puur te wijten aan marketing.

    Conclusie

    Als je een UHD-televisie met HDR-mogelijkheden en Ultra HD Blu-rays wilt, maar daar niet te veel voor wilt betalen, kun je er momenteel niet zeker van zijn dat je ook echt de beste beeldkwaliteit krijgt. In sommige gevallen zien gewone Blu-ray-versies er beter uit. Het is te hopen dat de huidige testresultaten bij het weergeven van HDR10-video’s op een HDR-televisie die de 1000 nits niet haalt terug te voeren zijn op fouten bij de mastering – en dat dat in de toekomst anders zal zijn. Met de kennis van nu lijkt dat echter niet waarschijnlijk.
    Voor een definitief oordeel over Dolby Vision is het momenteel nog te vroeg. Vooralsnog ontbreekt het namelijk aan voldoende beschikbaar testmateriaal. De door Dolby naar voren gebrachte pluspunten kunnen echter zeker wel bevestigd worden – de eerste demosessies waren redelijk overtuigend.
    Mocht Dolby Vision of een ander HDR-formaat met dynamische metadata doorstoten ten koste van HDR10, dan zal de huidige hardware grotendeels niet meer gebruikt kunnen worden.



    Praktijktest


    Volgens onze ervaringen werkt tonemapping bij HDR10 niet altijd prettig. Panasonics 50″-model TX-50DXW784 uit de huidige generatie heeft bijvoorbeeld een maximale helderheid van 480 nits en een maximaal contrast van ongeveer 2500:1. Daarmee mag hij geen Premiumlogo hebben. Bij onze test met het afspelen van de HDR10-film Chappie vanaf Ultra HD Blu-ray verzopen de donkere tinten op die televisie in het zwart.


    Op een UHD-televisie van de laatste generatie ‘met HDR-ondersteuning’ kwam een scène uit Life of Pi met een blauwe hemel en zonneschijn op zee bij normaal ingestelde helderheid zelfs over alsof het al aan het schemeren was. Bij Chappie verdwenen details compleet in het donker.


    Bij veel tv’s kun je de helderheidsinstellingen wel aanpassen, maar dan worden sommige scènes vaak melkachtig en flets. Of ze raken juist overbelicht op een aantal plekken. Bovendien zorgen de juiste instellingen voor een HDR-film bij andere films juist voor een volledig verwrongen beeld.


    Bij de topmodellen met Ultra-HD-logo en een bijbehorende hogere maximale helderheid traden de genoemde problemen met de recente films bij onze test niet op. De filmstudio’s zijn niet verplicht om zich aan de topwaarde van 1000 nits te houden. Ze kunnen er bijvoorbeeld onder blijven, zodat het HDR10-algoritme de helderheidswaarde moet aanpassen. Dat kan dan weer voor een slechter beeld zorgen.
    enz enz


    Reacties van andere personen
    4k film met hdr op de tv afgespeeld.
    Beeld was gewoon slecht heel donker en contrast en achtergrond verlichting op de tv maximum. en beeld was nog donker. Mijne blu ray speelde veel helderder met dezelfde lfilm..ga het nu gewoon bij blu ray houden.
    Ik sluit me hierbij helemaal aan, UHD + HDR10 disc's gaat het niet worden voor mij.
    Laatst aangepast door Filmlover : 11-04-2017 om 11:46

  2. #2

    Standaard

    Als ik de review leest, betreft het tv's die relatief goedkoop zijjn. Die ondersteunen een minimale versie van HDR. Ik heb een topmodel van Samsung uit 2016 en ondervind geen problemen maar dat zegt de reviewer zelf ook. Die LG oled schermen gaan geloof ik maar tot 400 nit ? ik vind voor de donkere scenes een grote pluspunt voor HDR, je ziet het beter.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dai Bekijk bericht
    Als ik de review leest, betreft het tv's die relatief goedkoop zijjn. Die ondersteunen een minimale versie van HDR. Ik heb een topmodel van Samsung uit 2016 en ondervind geen problemen maar dat zegt de reviewer zelf ook. Die LG oled schermen gaan geloof ik maar tot 400 nit ? ik vind voor de donkere scenes een grote pluspunt voor HDR, je ziet het beter.
    Nee de Oled die ik heb de Oled 65E6V heeft 600 nits en heeft een UHD uhd premium certificaat.

    Maar er wordt ook bij vermeld, dat filmmaatschappijen niet altijd de UHD op 1000 nits maken, en met deze titels krijg je dan problemen. Hoe bedoelt u voor donkere scenes een grote plus punt voor HDR?
    Er wordt in dat artikel ook vermeld dat 1000 nits ook niet voldoen, en zou men tot 10.000 nits moeten gaan willen mensen naar tevredenheid HDR bekijken. Ook wordt er vermeld dat HDR10 ook niet aan deze nits kan komen, bij Dolby Vision zou dat wel kunnen, maar daar is de hardware nog niet klaar voor, en ook niet de UHD disc's.

  4. #4

    Standaard

    Heb ook een Samsung TV uit 2016, maar bij mij zie je HDR echt wel.

  5. #5

    Standaard

    De HDR zie ik wel, HDR wil zeggen de lichtpuntjes van bijvoorbeeld een chrome bumper moeten er goed hard uitblinken, of zoals een zon. Dat gebeurd wel.
    Maar het algemene beeld is verder donkerder als blu-ray, bij de UHD HDR zijn de highlights "zoals een lamp" wel fel.

  6. #6

    Standaard

    Maar ook mensen klagen met een 2016 Samsung KS8000, dat het beeld in het algemeen te donker is met HDR (ook in games).
    In donkere stukken zien ze haast niets.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Filmlover Bekijk bericht
    Maar ook mensen klagen met een 2016 Samsung KS8000, dat het beeld in het algemeen te donker is met HDR (ook in games).
    In donkere stukken zien ze haast niets.
    Ik ervaar dat gedeeltelijk maar is dat bij andere toestellen ook niet het geval ?
    Haast niets zien dat heb ik bij mijn Samsung nou ook weer niet.[speel alleen games op dit toestel]

  8. #8

    Standaard

    Hier vermelden ze ook dat HDR de boosdoener is van donker beeld, zodat de details wegvallen.

    Helaas zagen wij wel wat problemen bij het afspelen van HDR-beeldmateriaal via Netflix. Zo worden de donkere delen soms iets te donker weergegeven als gevolg van de HDR-functie. Daardoor gaan juist wat details in dat deel van het beeld verloren.
    Daarnaast maakt de tv geen onderscheid tussen de ondertiteling en het beeld waar de ondertiteling 'overheen' ligt. De tv probeert de witte ondertiteling namelijk nog helderder te tonen. Daardoor krijgt het hele beeld aan de onderkant van het scherm onbedoeld een lichtere tint wanneer er ondertiteling in beeld komt, die weer verdwijnt zodra de ondertiteling wegvalt. Alleen door de ondertiteling uit te zetten kun je dit voorkomen. De HDR-functie zelf is niet uit te schakelen op de tv. Dit probleem zagen we eerder ook al bij de KD-55XD9305, een HDR-televisie van Sony.
    De beeldkwaliteit met HDR-materiaal is dan ook ietsje minder dan de ultra-HD-beeldkwaliteit zonder HDR in onze ogen. Al ziet het HDR-materiaal er goed uit.
    https://www.consumentenbond.nl/tv/samsung-ue55ks8000

  9. #9

    Standaard

    Weet je zeker dat je alle in- en uitgangen goed hebt ingesteld?
    Heel wat mensen gaan daar namelijk de mist in...

  10. #10

    Standaard

    Wat zijn je instellingen op je tv, welke speler heb je en wat zijn daar de instellingen van, heb je Deep color wel aanstaan op je hdmi poort?

  11. #11

    Standaard

    Instellingen van Tv zijn:

    HDR standaard, de settings zijn helemaal overgenomen van deze video https://www.youtube.com/watch?v=lVnnoqNkqxw

    speler Opo was geleend van mijn neef, maar netflix is gebruikt buiten deze speler om.

  12. #12

    Standaard

    Ik vind wel degelijk dat HDR een mooie meerwaarde heeft, meer en verzadigde kleuren dan vergelijkbaar materiaal op SDR.
    Kijk via mn Pana UB900 om een 4K tv, maar geef toe dat het per UHD disc en ook per serie op bijvoorbeeld Netflix of Amazon Prime kan verschillen.
    Toch zou ik het niet meer willen missen.

  13. #13

    Standaard

    Bij sommige films dacht ik soms dat er geen enkele meerwaarde is. Zoals bij The Accountant of Jack Reacher 2, kan je evengoed op blu-ray kopen. Planet Earth, Sully en Fantastic Beasts zijn dan weer fantastisch. Soms heb ik ook wel het gevoel dat de blu-ray scherp is maar ja eerlijk het verschik is niet altijd even groot.
    COLLECTIE: Film BD - 1959 / Film DVD - 1072 / TV Series BD - 326 / Tv-Series DVD - 365 / Films via Itunes - 76

  14. #14

    Standaard

    Op mijn Oled TV zit er een mode "HDR Effect" "HDR effect mode voor anders dan UHD beeldmateriaal" Met deze optie heb ik ook verzadigde kleuren, en lijkt het beeld van de blu-ray meer details te geven dan een andere mode.
    Wat een extra punch moet hebben aan licht, gebeurd het met deze mode ook (zonder dat de rest van het beeld brighter wordt)


    Er zitten ook 2 andere HDR modus op "HDR levendig"en nog 1.
    Met HDR levendig wordt alles meteen brighter. Op internet zie ik vaak het advies, de HDR Standaard (Gebruiker) te gebruiken.

  15. #15
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik heb alles gewoon ingesteld zodat alles naar mijn wens is. Zowel bij HDR (10) als Dolby Vision. Als het beeld te donker oogt stel je gewoon naar gelang de helderheid-, contrast- en gammawaarden bij. Ik ervaar HDR als eyecandy. Hoe je in de zon kunt kijken en toch definitie houdt. Hoeveel diepte een wolkendek heeft. Hoe spatzuiver bliksem, vuur is of andere lichteffecten zijn, juist de nuances in het donker en het contrast. Zo zaten er later in het seizoen van Iron Fist op Netflix (Dolby Vision) enkele scenes in een kamer in een donkerblauwe schemering-setting die echt heel mooi waren. Kijk je bijvoorbeeld de Chess-demo, dan zie je waar HDR toe in staat is. Ik denk dat het vooral een kwestie van goed instellen is en dat bij elke input en elk HDR-type.

    HDR-effect gebruik ik niet. Te veel concessies. Vrijwel alle beeldverbeteraars staan uit. Voor de rest moet je niet te veel kijken op internet, maar gewoon bepalen wat jij mooi vindt. WYSIWYG. Het is als van het internet aannemen dat Ferrari-rood de allermooiste kleur is? Ik zeg ook vaak dat het HDR-effect lastig te pin-pointen is als je er echt voor gaat zitten, maar het pas echt opvalt als je gewoon relaxed een film kijkt. En uiteraard is niet elke UHD BD even goed gelukt, maar wel altijd het hoogst haalbare. Aan de andere kant schaal ik 3D nog wel hoger in dan HDR, maar het wordt wel steeds lastiger.

    Probleem voor LG OLED-eigenaren is dat dit scherm wonderen doet voor SDR-materiaal.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Ik heb alles gewoon ingesteld zodat alles naar mijn wens is. Zowel bij HDR (10) als Dolby Vision. Als het beeld te donker oogt stel je gewoon naar gelang de helderheid-, contrast- en gammawaarden bij. Ik ervaar HDR als eyecandy. Hoe je in de zon kunt kijken en toch definitie houdt. Hoeveel diepte een wolkendek heeft. Hoe spatzuiver bliksem, vuur is of andere lichteffecten zijn, juist de nuances in het donker en het contrast. Zo zaten er later in het seizoen van Iron Fist op Netflix (Dolby Vision) enkele scenes in een kamer in een donkerblauwe schemering-setting die echt heel mooi waren. Kijk je bijvoorbeeld de Chess-demo, dan zie je waar HDR toe in staat is. Ik denk dat het vooral een kwestie van goed instellen is en dat bij elke input en elk HDR-type.

    HDR-effect gebruik ik niet. Te veel concessies. Vrijwel alle beeldverbeteraars staan uit. Voor de rest moet je niet te veel kijken op internet, maar gewoon bepalen wat jij mooi vindt. WYSIWYG. Het is als van het internet aannemen dat Ferrari-rood de allermooiste kleur is? Ik zeg ook vaak dat het HDR-effect lastig te pin-pointen is als je er echt voor gaat zitten, maar het pas echt opvalt als je gewoon relaxed een film kijkt. En uiteraard is niet elke UHD BD even goed gelukt, maar wel altijd het hoogst haalbare. Aan de andere kant schaal ik 3D nog wel hoger in dan HDR, maar het wordt wel steeds lastiger.

    Probleem voor LG OLED-eigenaren is dat dit scherm wonderen doet voor SDR-materiaal.

    Hier sluit ik me bij aan.
    Ik heb zelf de C6, maar vind HDR echt een geweldige toevoeging. Ik Kijk soms een gewone blu ray na een 4K film en mis dan toch echt wel duidelijk wat kwa beleving. Een mooi voorbeeld is een scene in een grot met fakkel in the last witch hunter. De vlammen zijn zeer mooi en gedetailleerd en de schaduw effecten eromheen zeer fraai!

    Ik heb mijn televisie naar eigen inzicht ingesteld, geen instellingen van internet gebruikt en ben zeer tevreden over het resultaat. Ben ook erg nieuwsgierig naar de eerste Dolby Vision UHD's
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  17. #17

    Standaard

    Chess-demo ook bekeken, maar dat kan je niet vergelijken met de films, Chess-demo is wel erg overdreven met kleuren en alles erg fel, maar ook de rest erg donker.
    Ik zal nog wat gaan sleutelen aan de settings, zag wel dat enkele opties niet aan te passen zijn.

    Welke settings voor de HDR10 en Dolby Vision UHD hebben jullie voor deze Oled TV E6V ingesteld?
    Inderdaad wat Claudio Santulli zegt, "is dat dit scherm wonderen doet voor SDR-materiaa (1080p)"

    Maar nog een week de Oppo uitproberen met de UHD disc's die ik geleend heb, alleen viel ik achterover van de UHD schijven prijzen.
    Daar heb ik het niet voor over, ik hou het nog wel bij de blu-ray's 2D en 3D aankoop. 3D is werkelijk een feestje, ik ga niet een UHD en een 3D kopen.
    Laatst aangepast door Filmlover : 13-04-2017 om 15:56

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Ik heb alles gewoon ingesteld zodat alles naar mijn wens is. Zowel bij HDR (10) als Dolby Vision. Als het beeld te donker oogt stel je gewoon naar gelang de helderheid-, contrast- en gammawaarden bij. Ik ervaar HDR als eyecandy. Hoe je in de zon kunt kijken en toch definitie houdt. Hoeveel diepte een wolkendek heeft. Hoe spatzuiver bliksem, vuur is of andere lichteffecten zijn, juist de nuances in het donker en het contrast. Zo zaten er later in het seizoen van Iron Fist op Netflix (Dolby Vision) enkele scenes in een kamer in een donkerblauwe schemering-setting die echt heel mooi waren. Kijk je bijvoorbeeld de Chess-demo, dan zie je waar HDR toe in staat is. Ik denk dat het vooral een kwestie van goed instellen is en dat bij elke input en elk HDR-type.

    HDR-effect gebruik ik niet. Te veel concessies. Vrijwel alle beeldverbeteraars staan uit. Voor de rest moet je niet te veel kijken op internet, maar gewoon bepalen wat jij mooi vindt. WYSIWYG. Het is als van het internet aannemen dat Ferrari-rood de allermooiste kleur is? Ik zeg ook vaak dat het HDR-effect lastig te pin-pointen is als je er echt voor gaat zitten, maar het pas echt opvalt als je gewoon relaxed een film kijkt. En uiteraard is niet elke UHD BD even goed gelukt, maar wel altijd het hoogst haalbare. Aan de andere kant schaal ik 3D nog wel hoger in dan HDR, maar het wordt wel steeds lastiger.

    Probleem voor LG OLED-eigenaren is dat dit scherm wonderen doet voor SDR-materiaal.
    Ik had deze tekst van je gelezen

    Ik heb het ook veel hoger staan. Maar die aanpassing van +1 rood en +5 blauw vond ik wel interessant. Scherpte stond bij mij al op nul. Ik gebruik overigens alleen ISF-darkroom. Wel gamma op 2.4.

    Dat HDR 10-probleem vond ik wel opvallend.


    Wel als het niet doet wat het moet zoals de zon in de scene van Pan. Dat zou juist de kracht zijn van HDR... In theorie...
    Ik de review wordt het probleem van HDR ook toegewezen aan het fantastische beeld wat SDR geeft op deze tv, bijna zo goed als HDR en dat kan ik beamen.
    Inmiddels heb ik aardig wat demo filmpjes in Ultra HD, HDR en Dolby Vision kunnen bemachtigen en sommige zijn echt om van te watertanden.
    http://dvd.nl/forum/showthread.php?9...LED65E6V/page3

    Maar wat was is er dan precies aan de hand?
    Laatst aangepast door Filmlover : 13-04-2017 om 15:53

  19. #19

    Standaard

    Even de TV helemaal gereset, nu ziet het er wel beter uit. Alleen mag de nits wel hoger zijn, dat is dan helaas niet anders.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Filmlover Bekijk bericht
    Even de TV helemaal gereset, nu ziet het er wel beter uit. Alleen mag de nits wel hoger zijn, dat is dan helaas niet anders.
    Net een serie gekeken (the iron hand) Netflix in Dolby Vision helemaal goed, ook felle highlights.

  21. #21

    Standaard

    Tip voor de Samsung gebruikers! ga naar instellingen en zet de "HDMI UHD color " aan. Ik heb al 5 maanden de tv in combinatie met chromecast ultra en merkte gisteren dat het geen HDR weergeeft, ff gegoogled en dit was de oplossing.

    Overigens gebruik ik standaard de tv apps youtube/netflix en die geven gewoon duidelijk HDR weer. Zowel tv en chromecast bedraad internet maar tv is vele malen sneller. Chromecast moet op gang komen en dan doet die het prima. Samsung tv geeft gelijk 4k met streamen.

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Filmlover Bekijk bericht
    Net een serie gekeken (the iron hand) Netflix in Dolby Vision helemaal goed, ook felle highlights.
    Bedoel Iron Fist

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dai Bekijk bericht
    Tip voor de Samsung gebruikers! ga naar instellingen en zet de "HDMI UHD color " aan. Ik heb al 5 maanden de tv in combinatie met chromecast ultra en merkte gisteren dat het geen HDR weergeeft, ff gegoogled en dit was de oplossing.

    Overigens gebruik ik standaard de tv apps youtube/netflix en die geven gewoon duidelijk HDR weer. Zowel tv en chromecast bedraad internet maar tv is vele malen sneller. Chromecast moet op gang komen en dan doet die het prima. Samsung tv geeft gelijk 4k met streamen.
    Ik heb ergens gelezen dat mensen juist problemen hadden met bedraad internet, en dat met wifi wel goed gaat. (wat wel raar is want normaal moet bedraad internet sneller zijn) Ik gebruik ook wifi van mijn TV. En het is mooi beeld.

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Filmlover Bekijk bericht
    Ik heb ergens gelezen dat mensen juist problemen hadden met bedraad internet, en dat met wifi wel goed gaat. (wat wel raar is want normaal moet bedraad internet sneller zijn) Ik gebruik ook wifi van mijn TV. En het is mooi beeld.
    ik heb er geen problemen, met netflix wil ik weleens snel van serie/aflevering verwisselen. Bij chromecast duurt het bufferen iets je langer dan ik prettig vind. Bij de tv netflix app heb ik dit probleem niet. Binnen een paar sec gelijk naar 4k, bij chromecast kan het wel een minuut duren voordat het naar 4k gaat. Het is een kleinigheid maar hierdoor gebruik ik liever de ingebouwde tv app.

  25. #25

    Standaard

    Ik heb een 2016 LG OLED en ik zie duidelijk verschil tussen een UHD en blu-ray. Uiteraard ligt het ook aan de film. Lucy UHD en Passengers UHD zien er echt geweldig uit.
    Deze instellingen heb ik overgenomen:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •