De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard De DVD is jarig! - een blog van Michael Hamers

    De DVD is jarig! - een blog van Michael Hamers

    Lees dit artikel

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Voor mij is DVD wel al een tijdje dood. Ik koop ze al heel lang niet meer, brand ze niet meer en kijk ze nooit meer. Ik kijk dan nog liever een tv-uitzending in HD of - nog beter - naar een van de streamingdiensten zoals Netflix. Zo kon ik onlangs genieten van van Iron Fist in 4K en Dolby Vision en dat is toch wel te zien. Daarna nog eens een paar afleveringen van Daredevil die nu ook in Dolby Vision te zien zijn en het verschil met mijn eerste kijkbeurt was groot, erg groot. Laatste tijd kijk ik ook steeds vaker een UHD BD en om dan terug te gaan naar een BD is echt merkbaar. Wat is er gebeurd met de Blu-ray Disc. Het oogt veel softer, terwijl een BD er toch echt heel mooi uitziet. Een DVD durf ik simpelweg niet meer af te spelen evenals een SD-uitzending op tv. Wat mij betreft is DVD al een tijdje dood en het vasthouden van zo'n 'grote' DVD-hoes voelt zelfs wat ongemakkelijk en raar... Maar hé, twintig jaar alweer. De DVD is inmiddels ook een bejaarde...

    PS: er was niet echt één specifieke 'eerste' DVD-release. Het was zelfs een hele lijst Warner- en MGM-titels die op 26 maart 1997 op region 1 werd uitgebracht:
    A Time to Kill
    Blade Runner
    Eraser
    Goodfellas
    Interview with the Vampire
    The Road Warrior
    Se7en
    The Birdcage
    The Bridges of Madison County
    The Fugitive
    The Mask
    The Wizard of Oz
    Twister
    Unforgiven
    Woodstock

    Twister zou - naar zeggen - op 25 maart zijn uitgekomen. Dus de eerste titel is een beetje discutabel. Maar heerlijk leesvoer...

    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 26-03-2017 om 00:41
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Ik heb de ontwikkeling en introductie van DVD echt bewust meegemaakt. was destijds een verzamelaar en liefhebber van LaserDiscs en de DVD was eigenlijk iets waar ik niet op zat te wachten.
    Tegen beter weten in dacht en hoopte ik dat het niets zou gaan worden want voor een verzamelaar van die 30 cm laserDisc's ging dat kleine digitale schijfje het echt niet worden.

    Volgens mij zijn eind 1996 eerste spelers en schijfjes in Japan op de markt gekomen maar de introductie in de US wordt over het algemeen als daadwerkelijke introductie gezien en dat is nu dus 20 jaar geleden.
    In eerste instantie in enkele grote steden als Los Angeles en in het najaar "nation wide",... Europa volgde in 1998.
    Ik kan me nog goed herinneren dat ik ergens in het voorjaar of zomer van 1998 de eerste DVD Video,s daadwerkelijk in een NL winkel zag staan, bij de FRS in Utrecht, een klein rekje weggemoffeld in een hoekje.
    In het begin sprak men ook daadwerkelijk over DVD Video omdat het DVD formaat eigenlijk veel omvattender zou moeten worden. Naast DVD Video kwam er ook DVD Audio op de markt en de DVD Rom en DVD Ram voor de computer.
    DVD audio is niet echt doorgebroken en de computer varianten zijn zowaar stilzwijgend in de markt gerold.

    Eind 1998 was het voor mij dus ook zo ver en mijn eerste DVD speler gekocht. Het was uiteraard een LaserDisc speler die ook DVD Video kon afspelen, maar eigenlijk was het vanaf dat moment voor mij ook einde verhaal voor de LaserDisc.

    En toen ging het echt hard met de DVD Video, de verkopen van de spelers verdrievoudigde elk jaar en in 2000 werd de mijlpaal gehaald van de eerste DVD titel waarvan er in de US meer dat 1 miljoen van over de toonbank gingen (The Matrix)
    De verkopen gingen daarna als een raket de DVD bereikte ook het grote publiek. het kopen van films was niet langer meer enkel voor kinderen en voor "gestoorde nerds die niets anders met hun geld konden doen". De massa, die tot dan enkel films huurde, ging ook over tot het kopen en verzamelen van films.
    In het begin was het overigens nog wel grappig om te zien. Ik had in 1995 al mijn eerste breedbeeld TV en om dan anno 2003 nog de eerste 2 Harry Potter films in 4:3 formaat op DVD in de winkel te zien liggen was wel vreemd. Heb destijd nog wel wat mensen geadviseerd om toch maar de 16:9 DVD's van de films te kopen, ondanks dat ze nog een 4:3 TV hadden staan.
    .
    In de hoogtijdagen kocht ik soms wel voor meer dan 300 Euro per maand aan DVD's, zeker in de maanden Oktober en November, de maanden van de grote releases.
    Hoeveel ik er op zijn eind had weet ik niet exact omdat het meeste inmiddels alweer vervangen is door de Blu-ray maar het moeten er ergens tegen de 700 zijn geweest.

    Eind 2005 ben ik zowat abrupt gestopt met DVD,en de rede was de introductie van de HD DVD en Blu-ray.
    Toch wel enigszins de les geleerd van de overgang van LaserDisc naar DVD Video, was ik van het begin al volledig overtuigt dat HD het ging worden.
    Het was echter nog wel afwachten wat het zou gaan worden, HD DVD of Blu-ray, en 2 jaar lang heb ik eigen vrijwel niets gekocht.

    Eigenlijk was 2005 voor mij dus het einde van de DVD. en 2007 het begin van de BD.
    Daarmee heeft het kopen van DVD ongeveer 7 jaar van mijn leven uitgemaakt en inmiddels is de Blu-ray met 10 jaar daar al dik overheen.
    Ook zie je duidelijk dat de eerste eerste generatie DVD er een stuk minder uitzag en dat het zich in de loop van tijd heeft doorontwikkeld,.. bij de Blu-ray exact het zelfde.

    Inmiddels ben ik ook over op 4K, maar ondanks dat het er super uitziet, is de stap bij lange niet zo groot als tussen DVD en Blu-ray destijds.
    Eigenlijk zijn 4K Blu-ray's, in vergelijking met de normale Blu-ray, erg duur en koop dan ook enkel de titels die het echt waard zijn.
    Ook geef ik dus veel minder uit aan schijfjes. naarmate dat je ouder wordt zijn er belangrijkere dingen in het leven en ga je de dingen ook meer relativeren.
    Het is en blijft uiteindelijk maar materialistisch bezit.

    DVD was en is een mooi medium dat echt een groot succes is geweest, goude tijden voor de filmindustrie.
    Laatst aangepast door Frenkel : 26-03-2017 om 01:50
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  4. #4

    Standaard

    Michael Hammers:

    Leuk stukje.

    Mijn jongere jaren waren precies zo.

    Je weet ik gebruik mijn 4k/HDR scherm voor games maar voor hoe ik het zie mis je met films in dat formaat heel weinig.Ik vind de Blu-ray kwaliteit op mijn full-HD Sony scherm nog steeds geweldig.

    Heb laatst op dat 4K scherm een test gedaan met X men: Apocalypse en Deadpool[UHD].Mijn ervaring was dat de effecten meer nep leken vergleken bij de Blu-ray versie.
    Ik denk dat de 4k films er nog niet zijn waar ze wel kunnen zijn.planet Earth 2 is het beste wat ik tot nu toe gezien heb in 4K.

    Bij games komt echt alles uit de computer dus daar heb je die vreemde effecten niet tussen echt en CGI.Uncharted draait dan 1440pHDR op de Pro maar die maakt echt indruk.

    Als Disney ooit eens van plan is 4k te gaan met hun schijfjes dan ga ik eens denken om mijn Sony[50] te vervangen

  5. #5

    Standaard

    Voor mij was begin december 1996 de kennismaking met DVD bij mijn Laserdisc boer.
    Daar waren Regio 2 spelers te koop uit Hong Kong en DVD-schijfjes uit Japan.
    En daar bij de eerste worp Blade Runner DC zat, kwam dit onder onze kerstboom.
    Het mooie van de speler uit Hong Kong was dat de regio codering simpel werd ingesteld met een blokje met dip-switches, waardoor je alle regio's aan kon zetten.
    (deze speler was dan ook snel uit de handel op last van het DVD-consortium)
    In januari volgde de R2 DE uitgaven van 12 Monkeys en de R2 import van StarGate, 5th Element en de R1 rest...

    DVD is voor mij sinds 2005 over met HD-DVD en de latere Blu-ray toevoeging ...

    Helaas is de fysieke media op sterven na dood en is de nostalgie van bv z'n prachtige LD uitgave (klap hoes of box) voorbij

    https://didyouknow.org/dvdhistory/
    "A man's got to know his limitations", ...

  6. #6

    Standaard

    In tegenstelling tot een aantal andere forumleden kijk ik nog regelmatig een DVD, doodweg om het simpele feit dat veel wat op DVD is verschenen (of verschijnt) nooit op Blu-ray is of wordt uitgebracht. Denk daarbij aan TV-series (o.a. Desperate Housewives, Alias, Gilmore Girls) en tal van muziek-DVD's. Sommigen zien er trouwens nog verrassend goed uit qua beeldkwaliteit; het enige wat mij altijd stoort aan het bekijken van een (geschaalde) DVD op een wat groter scherm (in mijn geval 55 inch) is de rafelige ondertiteling. Daar heb je bij Blu-ray geen last van.
    Hetzelfde geldt eigenlijk voor LP versus CD overigens. Ook daar is maar een fractie uiteindelijk gedigitaliseerd en op CD uitgebracht of in iTunes verkrijgbaar. Vandaar dat ik ook nog steeds een platenspeler heb. . Alleen videobanden heb ik niet meer en laserdiscs kan ik niet meer afspelen (grrrr.)
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  7. #7

    Standaard

    Ik koop zelfs nog best vaak een DVD; simpelweg omdat er zat films zijn die nog niet op blu-ray uit zijn. Wel vaak tweedehands; amazon uk marketplace heeft aan mij een goede klant .

  8. #8

    Standaard

    Ik koop eigenlijk geen dvd's meer. Ik kijk nog wel regelmatig een cabaret voorstelling of een concert op dvd. En ook de kinderen hebben veel lol van wat Disney's die ik op dvd heb. Maar het is een uiterst succesvol medium gebleken en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang dvd's nog zullen worden verkocht.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  9. #9

    Standaard

    Ik koop eigenlijk alleen maar dvd's. Als ik zie wat er nog op de releaselijsten staan is het nog echt heel veel. Meer dan wat je op blu-ray kan kopen. En ook omdat ik sinds 2010 ook echt ben begonnen met het verzamelen van dvd's. Dus ik hoop dat er nog heel veel uit blijft komen qua dvd's zodat ik fijn kan blijven verzamelen.

    Michael Hamers, bedankt voor dit leuke artikel en ik hoop dat je over 5 jaar weer zo'n artikel maakt voor het 25 jarig bestaan van de dvd.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door keffie Bekijk bericht
    Ik koop eigenlijk alleen maar dvd's. Als ik zie wat er nog op de releaselijsten staan is het nog echt heel veel. Meer dan wat je op blu-ray kan kopen. En ook omdat ik sinds 2010 ook echt ben begonnen met het verzamelen van dvd's. Dus ik hoop dat er nog heel veel uit blijft komen qua dvd's zodat ik fijn kan blijven verzamelen.

    Michael Hamers, bedankt voor dit leuke artikel en ik hoop dat je over 5 jaar weer zo'n artikel maakt voor het 25 jarig bestaan van de dvd.
    Dankjewel! Ik wil ook wel wat vaker gaan bloggen voor dvd.nl. Leuk om de reacties te lezen ook! En over vijf jaar moeten we inderdaad maar weer eens opnieuw kijken hoe het met dit succesvolle medium gaat.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  11. #11

    Standaard

    Helemaal super! Dat gaat vast goedkomen. Ik heb gisteren trouwens nog Once Upon A Time: Seizoen 5 gekocht op dvd.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door keffie Bekijk bericht
    Ik koop eigenlijk alleen maar dvd's. Als ik zie wat er nog op de releaselijsten staan is het nog echt heel veel. Meer dan wat je op blu-ray kan kopen. En ook omdat ik sinds 2010 ook echt ben begonnen met het verzamelen van dvd's. Dus ik hoop dat er nog heel veel uit blijft komen qua dvd's zodat ik fijn kan blijven verzamelen.

    Michael Hamers, bedankt voor dit leuke artikel en ik hoop dat je over 5 jaar weer zo'n artikel maakt voor het 25 jarig bestaan van de dvd.
    Dan zit je prijstechnische vast heel goed, want ik probeer wel eens Dvd's 2e hands te verkopen en zelfs voor 1-1,5 euro per stuk raak ik ze nauwelijks kwijt
    "A man's got to know his limitations", ...

  13. #13

    Standaard

    Ik koop zelf nog wel dvd's en bluray's wel minder dan vroeger maar dat komt door de prijsstelling bij MM en Bol. Ik wacht dan gewoon even tot de prijs zakt. Vooral bij tv-serie's vragen ze meestal de hoofdprijs van € 30 of meer. 4K heb ik niet bij gebrek aan 4K-speler en tv maar als ik rondkijk wat daarvan in de winkel staat dan is het een kansloze missie in Nederland. Het is nog minder qua titels in de winkel dan bij BR.

    Ik lees trouwens over 4K bij Netflix maar is dat dan ook echt die resolutie? Of is het een soort BR+ vergelen met de schijven?

  14. #14

    Standaard

    Blu-ray+ is een mooie omschrijving voor Netflix 4K.
    Het haalt niet het niveau van 4K BD maar ziet er over het algemeen beter uit dan standaard BD.
    Nadeel blijft de compressie , zeker bij donkere beelden en veel beweging valt deze door de mand.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •