Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 29 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Windows 10 Home theater HD Sound

    Mijn pc is aangesloten op mijn HT receiver en de output van mijn HT receiver gaat naar mijn TV. Alles is via hdmi aangesloten. Mijn vraag is waarom ik niet alle HD formaten krijg in dit scherm zoals dts-hd, true hd enz. maar alleen dts audio en dolby digital ?

    mijn specs

    TV: Samsung LEC750
    HT: Samsung HT-5500

    pc moederbord: msi z77a g-45
    videokaart gtx 980 ti

    ft1.jpg

  2. #2

    Standaard

    Ik denk dat jouw set niet de mogelijkheid heeft om HD-audio via HDMI te ontvangen.

    Een gebrek wat veel van dat soort systemen hebben.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik denk dat jouw set niet de mogelijkheid heeft om HD-audio via HDMI te ontvangen.

    Een gebrek wat veel van dat soort systemen hebben.
    hoe kan ik dat dan wel krijgen ?

    ik heb deze opties op mijn receiver:

    IMG_1275.jpgIMG_1276.jpg
    Laatst aangepast door lennox-06 : 19-02-2017 om 13:05

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door lennox-06 Bekijk bericht
    Mijn pc is aangesloten op mijn HT receiver en de output van mijn HT receiver gaat naar mijn TV. Alles is via hdmi aangesloten. Mijn vraag is waarom ik niet alle HD formaten krijg in dit scherm zoals dts-hd, true hd enz. maar alleen dts audio en dolby digital ?

    mijn specs

    TV: Samsung LEC750
    HT: Samsung HT-5500

    pc moederbord: msi z77a g-45
    videokaart gtx 980 ti

    ft1.jpg
    Welke versie van de HT-5500 heb je? De "J", "E" of "C"? Want de J en E kunnen geen HD-geluid aan (en hebben ook geen HDMI-input), de C-versie wel.

    EDIT: ik zie nu je foto.
    Verander PCM naar "Bitstream DTS Opnieuw gecodeerd" (zie ook pagina 35 van de handleiding als je de C-versie hebt).
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  5. #5
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    De juiste instelling is inderdaad bitstream. De PC decodeert in dit geval niet zelf, maar de HT-versterker doet dat. De videokaart heeft wel de optie om PCM-PC-geluid om te zetten naar Dolby of DTS. De aangesloten 'monitor' kan waarschijnlijk ook geen HD-Audio weergegeven, dus je hebt er dan ook weinig aan.

    Ik heb daarom DVI (video only) naar mijn scherm en HDMI naar mijn versterker. Alle originele audiosporen worden dan correct weergegeven (behalve DTS:X), ongeacht de DTS- en Dolby-instelling.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #6

    Standaard

    ik heb nu bitstream gedaan maar het resultaat is hetzelfde in windows geluid, ik zie alleen dts auto en dolby digital. mijn model staat op de foto, en de 2e is een voorbeeld hoe het eigenlijk weergegeven moet worden.

    IMG_1277.jpgpreview.jpg

  7. #7

    Standaard

    Die instelling is voor de HDMI-uitgang van de receiver. Het kan zijn dat wanneer je deze niet als "PCM" instelt, de receiver (het geluid van een DVD/BD) niet zelf zal decoderen.

    In jouw laatste foto is te zien dat wanneer de PC aangesloten is op een TX-NR509, geeft deze aan het HD-geluid wel door te kunnen sturen. Dat het niet met de J5500 mogelijkheid is, komt dus door de beperking van die set.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 19-02-2017 om 14:54
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    zo ziet mijn opstelling eruit. hdmi out gaat naar mijn tv, hdmi 1 naar mijn pc, hdmi 2 naar mijn satteliet decoder. hoe kan ik nou het beste dan verder ?

    bij mpc media speler kan ik dts-hd, dolby true-hd selecteren met vinkjes om aan te zetten, dan krijg ik wel opeens supergoed geluid van alle boxen. maar moet ik me er dan zorgen om maken dat ik het niet bij windows geluid scherm zie ? krijg ik nu in principe wel gewoon hd geluid ?

    unnamed.jpg
    Laatst aangepast door lennox-06 : 19-02-2017 om 14:52

  9. #9

    Standaard

    Niet helemaal hetzelfde issue, maar kijk eens of je wat aan dit topic hebt, met name het uitschakelen van niet-actieve kanalen in Apparaatbeheer:
    http://forums.evga.com/Really-frustr...-m2323897.aspx
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Niet helemaal hetzelfde issue, maar kijk eens of je wat aan dit topic hebt, met name het uitschakelen van niet-actieve kanalen in Apparaatbeheer:
    http://forums.evga.com/Really-frustr...-m2323897.aspx
    bedankt, heb zelf ook een evga kaart. Maar helaas het heeft niet gewerkt.

  11. #11
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Maar als je een Blu-ray Disc of ander medium als onbewerkte bitstream op je pc afspeelt met een HD-audiotrack, wat geeft je HT-receiver dan aan? PC-geluid is geen HD-audio. Alleen films of demo's
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  12. #12

    Standaard

    ik zie alleen 'hdmi 1' op de display van mijn ht. dat is de ingang naar de pc. als ik een film afspeel kan ik wel alle geluidsformaten selecteren met mijn spelers, en ik krijg dan ook gewoon een bombastische geluid van al mijn 5 boxen. volgens mij moet ik me niet druk om maken wat windows weergeeft. ik neem aan dat ik al die hd formaten gewoon kan gebruiken ?

  13. #13

    Standaard

    ff omhoog schoppen.

    zolang ik bij mpc: dts-hd, true-hd aanvink, maakt het toch niet uit dat windows alleen dts-audio en dolby digital laat zien ? als ik films met mpc laat afspelen heb ik toch gewoon hd geluid ? dit krijg ik te zien met powerdvd 16.

    Naamloos.jpg
    Laatst aangepast door lennox-06 : 21-02-2017 om 20:46

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door lennox-06 Bekijk bericht
    ff omhoog schoppen.

    zolang ik bij mpc: dts-hd, true-hd aanvink, maakt het toch niet uit dat windows alleen dts-audio en dolby digital laat zien ? als ik films met mpc laat afspelen heb ik toch gewoon hd geluid ? dit krijg ik te zien met powerdvd 16.

    Naamloos.jpg
    Windows laat zien wat er via de HDMI-verbinding naar de receiver gestuurd kan worden. Met de instellingen van de afspeel-software kun je kiezen welke codecs je wilt gebruiken. Wanneer je een formaat kiest waar de verbinding niet geschikt voor is, zal Windows het geluid omzetten naar een formaat dat wel geschikt is voor die verbinding.

    Bij "output" staat dat het als "LPCM 48/24" naar de receiver gestuurd wordt. Dit is volgens mij geen 5.1/7.1, maar 2.0 en geeft aan dat de verbinding niet geschikt is voor HD-audio. De receiver verdeelt het dan over de luidsprekers door gebruik te maken van Dolby ProLogic.

    Kan de receiver niet via de TV weergeven hoe deze het signaal ontvangt?
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 22-02-2017 om 21:49
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Bij "output" staat dat het als "LPCM 48/24" naar de receiver gestuurd wordt. Dit is volgens mij geen 5.1/7.1, maar 2.0. De receiver verdeelt het dan over de luidsprekers door gebruik te maken van Dolby ProLogic.

    Kan de receiver niet via de TV weergeven hoe deze het signaal ontvangt?
    nee dat laat hij helaas niet zien. ik heb wel mijn geluid op 5.1 staan in windows. ik krijg wel vol geluid vanuit alle boxen. zo heb ik kodi ingesteld, en krijg dit te zien tijdens het afspelen van een bluray:

    IMG_1307.jpgIMG_1308.jpg

    IMG_1309.jpg
    Laatst aangepast door lennox-06 : 21-02-2017 om 23:59

  16. #16

    Standaard

    Ben je aan het streamen via kodi, of is het een originele blu-ray? Misschien dat het ook nog iets uitmaakt?

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Ben je aan het streamen via kodi, of is het een originele blu-ray? Misschien dat het ook nog iets uitmaakt?
    orginele bluray. zijn de hd audio settings in orde tijdens het afspelen ?

  18. #18

    Standaard

    ik weet dat ik dubbel zit te posten maar dit is eerder om omhoog te schuppen.

    klopt dit verhaal die iemand aan mij verteld heeft ?

    'Je setup lijkt gewoon in orde. Je hebt 8-kanaals LPCM, dat is 8 kanaals 24 bit 96KHz audio zonder compressie. Meer HD dan dat kan je niet reeel verwachten.

    Merk op dat dat lijstje eronder alleen compressie-standaarden zijn; Standaard LPCM staat niet in die lijst vermeldt omdat er geen compressie op zit. Geen compressie is dus het beste audio-kwaliteit dat je kan krijgen, omdat er geen bits verloren gaan.

    Het gaat er in ieder geval om: In je video zit een bepaalde bitstream, bijv. DTS of Dolby Digital. Je HTPC zal dat signaal 1:1 doorsturen naar de receiver, of decoden naar een formaat zonder compressie (zonder kwaliteit-verlies) en daarna zonder compressie naar de receiver sturen.

    In beide gevallen gaat er geen detail verloren, maar in het 2e geval zie je geen coole termen in het display.

  19. #19

    Standaard

    Ik heb mijn vorige bericht daar op aangepast.

    Voor het gebruik van het HD-geluid van de BD zijn ze goed. Als de 'output' anders is, zal dat dus door de receiver komen.

    Er bestaat een PCM-formaat met maximaal 8 kanalen, maar dat wordt vaak aangegeven als MPCM en is ook geschikt voor 'sample-rates' van 192khz. Die staat wel bij de gegevens die Windows opgeeft wanneer je de pc aangesloten hebt op de TX-NR509.

    De 192khz zal er alleen bij staan als een verbinding geschikt is voor (gedecodeerd) HD-geluid. Dit kunnen dus ook modellen zijn zonder decoders voor Dolby True en DTS-HD. Jouw receiver heeft die decoders en daarom zal de 192khz er alleen bij staan als de verbinding voor die codecs geschikt is.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 23-02-2017 om 21:52
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik heb mijn vorige bericht daar op aangepast.

    Voor het gebruik van het HD-geluid van de BD zijn ze goed. Als de 'output' anders is, zal dat dus door de receiver komen.
    ik heb even de output veranderd bij powerdvd deze stond op de pcm van powerdvd zelf, ik heb hem op non-decoded dts enz gezet, nadat ik dit heb gedaan heb ik gedaan kreeg ik de volgende informatie tijdens het afspelen van een film:

    222.jpg111.jpg

    het lijkt erop dat ik alleen dts doorkrijg ?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht

    Er bestaat een PCM-formaat met maximaal 8 kanalen, maar dat wordt vaak aangegeven als MPCM en is ook geschikt voor 'sample-rates' van 192khz. Die staat wel bij de gegevens die Windows opgeeft wanneer je de pc aangesloten hebt op de TX-NR509.

    De 192khz zal er alleen bij staan als een verbinding geschikt is voor (gedecodeerd) HD-geluid. Dit kunnen dus ook modellen zijn zonder decoders voor Dolby True en DTS-HD. Jouw receiver heeft die decoders wel en daarom zal de 192khz er alleen bij staan als de verbinding voor die codecs geschikt is.
    ik heb een xtreamer sidewinder 3 mediaplayer, zou die daarmee wel direct de hd audio ingangen herkennen ? volgens mij is een mediaspeler minder gecompliceerder dan een windows htpc.
    Laatst aangepast door lennox-06 : 23-02-2017 om 00:01

  21. #21
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door lennox-06 Bekijk bericht
    ik weet dat ik dubbel zit te posten maar dit is eerder om omhoog te schuppen.

    klopt dit verhaal die iemand aan mij verteld heeft ?

    'Je setup lijkt gewoon in orde. Je hebt 8-kanaals LPCM, dat is 8 kanaals 24 bit 96KHz audio zonder compressie. Meer HD dan dat kan je niet reeel verwachten.

    Ja en nee. Het is digitale audio zonder compressie en redelijk hoge resolutie, maar het gaat erom of je de originele bronmateriaal hoort of een bewerkte versie.
    De vraag is dus wie laat je het (laten we voor het gemak zeggen) DTS-HD Master Audio-spoor decoderen. De PC, die vaak niet de beste audiohardware en decoders aan boord heeft of de homecinema-set waar je al je speakerafstanden en geluidafstellingen zijn afgesteld. In negen van de tien gevallen is dat die laatste. Om je homecinema-set dus al het decoderen te laten doen MOET alles via bitstream binnen komen. Anders gaat de PC er vaak een eigen versie van maken. Speel je dus een BD of andere film met HD-audio af op je PC dan wil je dat die bitstream gebruikt zodat je homecinema-set er wat mee kan.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door lennox-06 Bekijk bericht
    Merk op dat dat lijstje eronder alleen compressie-standaarden zijn; Standaard LPCM staat niet in die lijst vermeldt omdat er geen compressie op zit. Geen compressie is dus het beste audio-kwaliteit dat je kan krijgen, omdat er geen bits verloren gaan.
    LPCM is niet meer dan een digitale audiotrack op volledige grote. Je zou er bij wijze van spreken een monosignaal doorheen kunnen sturen, maar ook een gedecodeerde HD-Audio-track van 7.1-kanalen. Het zegt niet direct wat over de kwaliteit en die beperkt zich tot de bron. Digitale HD-Audio-formaten zijn lossless. Dat betekend dat ze (vrijwel) geen verlies hebben, maar het pakket toch kleiner maken. Het verschil is daarom niet groot. Het gaat wederom om de bron. HD-Audio-formaten bieden echter nog veel meer informatie in het signaal dan alleen de kanaalinformatie. Er zitten extenders in zoals Dolby Atmos en DTS:X, maar nog veel meer functies. Maar bij beiden gaat op dat het niet meer dan containers zijn die TOT een maximale kwaliteit gaan. De bron bepaald dus altijd de uiteindelijke kwaliteit.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door lennox-06 Bekijk bericht
    Het gaat er in ieder geval om: In je video zit een bepaalde bitstream, bijv. DTS of Dolby Digital. Je HTPC zal dat signaal 1:1 doorsturen naar de receiver, of decoden naar een formaat zonder compressie (zonder kwaliteit-verlies) en daarna zonder compressie naar de receiver sturen.
    In beide gevallen gaat er geen detail verloren, maar in het 2e geval zie je geen coole termen in het display.
    En daar schuilt het probleem. Je PC moet dan gaan decoderen en kan er - bij een bepaalde instelling - letterlijk van alles van maken, wat soms niks meer met het bronmateriaal te maken heeft. Met bitstream stuur je altijd het originele bronmateriaal naar je homecinema-set. Wat die daar dan mee doen is een heel ander verhaal. LPCM Multichannel gaat letterlijk 'door' je homecinema-set heen (als het goed is). Dat houdt in dat elke instelling in je versterker en decoder omzeilt wordt. Je zult dan in je PC alle speakerafstanden en volumekalibraties, kantelfrequenties, ruimtecorrecties enz. enz. moet instellen. Je homecinema doet verder niks.

    Maar om alles te relativeren. Je geeft aan dat het heel goed klinkt en daar gaat het eigenlijk alleen om. Voor je het weet verstrand je in een discussie of jouw homecinema-set wel zo'n groot audiovoordeel biedt. En dat willen we niet. Maar als ik moet aangeven wat het beste is, dan is dat wel duidelijk. Onbewerkte bitstream...
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 23-02-2017 om 00:15
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Maar om alles te relativeren. Je geeft aan dat het heel goed klinkt en daar gaat het eigenlijk alleen om. Voor je het weet verstrand je in een discussie of jouw homecinema-set wel zo'n groot audiovoordeel biedt. En dat willen we niet. Maar als ik moet aangeven wat het beste is, dan is dat wel duidelijk. Onbewerkte bitstream...
    bedankt voor de duidelijk info, ik snap het veel beter nu. ik heb het nu zo ingesteld:

    IMG_1334.jpg

    alleen wat ik raar vind dat hdmi-audio vanzelf op 'uit' springt zodra ik naar mijn pc zap, terwijl ik hem aan laat staan. om de 'digitale uit audio' aan te passen moet ik eerst 'hdmi-audio' op 'aan' zetten, nadat ik mijn keuze heb gemaakt springt hij meteen weer op 'uit' nadat ik van source verander. is dit normaal ?

    en als laatste: krijg ik deze issues ook met een mediaplayer ? of zal deze alle hd formaten direct herkennen ? (xtreamer 3 sidewinder)

  23. #23
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Vanuit gaande dat dit het instelscherm van de homencinema-set is...

    Het zou kunnen zijn dat die HDMI-audio slaat op de ARC-functie van de HDMI-output. Misschien dat die automatisch aanspringt als hij een audio signaal van de tv krijgt.
    Wat als je ARC uitzet en HDMI-audio ook, kun je dan geen digitale input instellen? Krijg je dan geluid van je PC?
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Vanuit gaande dat dit het instelscherm van de homencinema-set is...

    Het zou kunnen zijn dat die HDMI-audio slaat op de ARC-functie van de HDMI-output. Misschien dat die automatisch aanspringt als hij een audio signaal van de tv krijgt.
    Wat als je ARC uitzet en HDMI-audio ook, kun je dan geen digitale input instellen? Krijg je dan geluid van je PC?
    ja dit is het scherm van mijn home cinema. Ik zal eens vanavond proberen om arc en hdmi audio uit te zetten, kijken wat er gebeurt.

    update: ik heb ze uitgezet. maar ik krijg gewoon geluid van mijn pc. ik heb even mijn xtreamer 3 mediaplayer aangesloten op mijn ht receiver om te kijken wat het met geluid doet. Ik krijg alleen goed geluid als ik hem op 2ch PCM zet bij bit-stream en multi-ch PCM krijg ik irritante geruis en dus geen goed geluid. bij de 2e foto gebeurt er niks geks als ik de opties verwissel. wat houd dit in ?

    ik krijg trouwens veel harder,voller,bombastischer geluid als ik een film op mijn pc afspeel. Van de mediaspeler krijg ik maar zachte geluid in vergelijking met het geluid via mijn pc.

    IMG_1344.jpgIMG_1345.jpg
    Laatst aangepast door lennox-06 : 23-02-2017 om 21:06

  25. #25
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Kan je die mediastreamer niet rechtstreeks op je versterker aansluiten. En hoe sluit je dat aan op je PC?
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •