De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1
    Senior Member
    Registratie datum
    Sep 2003
    Woonplaats
    Wetteren, België

    Standaard Algemene home theater problemen o.a. 3D crosstalk

    Dag beste forumleden,

    Even kort schetsen:

    een jaar geleden ongeveer heb ik geïnvesteerd in (het begin van) een home theater set. Mijn keuze is toen op volgende gevallen:

    - TV: Samsung UE55JU7000
    - A/V receiver: Denon AVR X2200 W
    - Speakers en sub: Dali Zensor 3 en SVS SB2000

    Overige zaken:

    - Blu-ray/DVD speler is nog steeds mijn playstation 3
    - Mediaspeler: WDTV Live


    Problemen

    1.

    In het begin gebruikte ik de tv op vrij standaard instellingen. Toen merkte ik dat veel lijnen in het beeld eigenlijk totaal niet 'smooth' waren (heel duidelijk bij de zendersymbolen of de lijnen van een voetbalveld), maar eerder gekarteld. Ik heb toen wat guides opgezocht en instellingen van andere mensen bekeken. Kwam er op neer dat ik veel van de "beeldverbeterende software" gewoon moest af zetten, waardoor de kwaliteit van het beeld nu wel redelijk naar behoren is. Ik denk dat het nog altijd beter kan, maar bij HD materiaal kan ik zeker en vast niet meer klagen en ben ik best tevreden. Probleem dus voor het grootste deel opgelost.


    2.

    Het geluid en het beeld kwamen in het begin totaal niet overeen. Opnieuw veel gelezen en gevonden dat dit kwam doordat de verwerking voor het beeld iets langer in beslag neemt dan het uitsturen van geluid, waardoor dit niet meer synchroon is. In de Denon receiver is hier normaal gezien een functie voor aanwezig die er wel voor zorgt dat beeld en geluid synchroon zijn, maar lukt toch niet. Uiteindelijk heb ik via de receiver de audio manueel vertraagd (range 60 ms). Vreemd is wel dat de vertragingen anders zijn voor digitale tv, mediaspeler en playstation 3. Maar ok, ook dit probleem dus zo goed als mogelijk opgelost.


    3.

    Laatste probleem is een probleem dat ik nog steeds niet heb kunnen oplossen, namelijk bij kijken naar 3D. Toen ik een eerste 3D Blu-ray bekeek (Samsung tv heeft active 3D en ik gebruik de brilletjes van Samsung zelf, SSG 5150), viel het me meteen op dat de ondertitels totaal niet te lezen waren. In sommige scènes waren de ondertitels goed, in andere scènes zag je alles precies dubbel (kan het vergelijken met moest je de 3D ondertitels van opzij bekijken en je ziet bv de schaduw van de ondertitels erachter). Ik heb dit enigszins kunnen oplossen door in de instellingen van de tv, de settings van 3D diepte en perspectief etc wat bij te stellen. Hier en daar blijf ik echter last hebben van de ondertitels. Vooral bij de "zwaardere" 3D beelden. Daarnaast valt het soms ook op dat ik last heb van crosstalk. In sommige scènes iets meer dan in andere. Je kan altijd wel wat spelen met de instellingen, maar wat werkt voor de ene scène is dan weer niet goed voor een andere etc. Vind ik heel vervelend, waardoor ik momenteel niet echt kan genieten van 3D. Ik weet ook niet wat er allemaal bijdraagt aan het probleem... Zijn er 3D brillen die voor verbetering zouden zorgen? Zijn er nog instellingen die ik kan aanpassen? Zijn er bepaalde instellingen van playstation 3, receiver of tv die elkaar wat tegenwerken?...


    In eerste instantie had ik eens rondgekeken of ik niemand vond met kennis van zake die me kon helpen bij de instellingen van de tv, receiver etc om op die manier alles al optimaal afgesteld te krijgen. Heb er een paar mails voor gestuurd, maar de meeste komen enkel voor de grotere home/cinema installaties. Ik heb het gevoel dat tv- en receiversettings misschien beter zouden kunnen afgesteld worden ten opzichte van elkaar. Vergeleken met het begin is er wel al veel verbeterd, behalve dan het 3D verhaal.

    Hebben jullie eventueel ideeën hoe ik dit het best aanpak? Eventueel tips i.v.m. instellingen, mogelijkheden,...? Mocht het echt niet lukken, kennen jullie eventueel mensen/bedrijven die ik hiervoor zou kunnen contacteren? Eventueel hier iemand met kennis van zake die dit zou kunnen? Wil hier uiteraard voor betalen

    Laat maar weten mocht er nog info ontbreken.

    Alleszins al enorm bedankt om alles te lezen en voor eventuele input!


    Vriendelijke groeten
    Joery

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Hoi Joery,

    Goed dat de meeste problemen al zijn opgelost.

    Verbeteraars en upschalers uit is altijd de beste optie. Dit geeft alleen maar kunstmatige verbeteringen die er in de bron niet zijn.
    Lipsynch is vreemd omdat HDMI 1.4 daar een functie voor heeft. het zal in de PS3 niet helemaal goed gaan.
    Crosstalk is soms gewoon een beperking van de tv, maar soms ook gewoon de film of de BD-speler. Ben bang dat daar niet veel aan te veranderen is.
    Je zou een Googlesearch kunnen doen op jouw scherm om te zien of anderen dat ook zo ervaren.

    https://www.google.nl/search?q=Samsu...hrome&ie=UTF-8
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 07-01-2017 om 14:26
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3
    Senior Member
    Registratie datum
    Sep 2003
    Woonplaats
    Wetteren, België

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Hoi Joery,

    Goed dat de meeste problemen al zijn opgelost.

    Verbeteraars en upschalers uit is altijd de beste optie. Dit geeft alleen maar kunstmatige verbeteringen die er in de bron niet zijn.
    Lipsynch is vreemd omdat HDMI 1.4 daar een functie voor heeft. het zal in de PS3 niet helemaal goed gaan.
    Crosstalk is soms gewoon een beperking van de tv, maar soms ook gewoon de film of de BD-speler. Ben bang dat daar niet veel aan te veranderen is.
    Je zou een Googlesearch kunnen doen op jouw scherm om te zien of anderen dat ook zo ervaren.

    https://www.google.nl/search?q=Samsu...hrome&ie=UTF-8
    Dag Claudio,

    bedankt voor je antwoord.

    Meeste verbeteraars staan inderdaad gewoon af. Ik had inderdaad ook begrepen dat ik het lipsync probleem niet zou mogen hebben. Ik heb het ook gewoon op tv, digibox (digitale tv), mediaspeler,... dus ik denk niet dat de fout bij de PS3 ligt. Ik heb eerder het gevoel dat de Denon de boosdoener is.

  4. #4

    Standaard

    Het kan ook weleens aan de volgorde liggen waarin je je apparatuur aandoet, bijvoorbeeld eerst je tv, dan je PS3 en dan je Denon, of je tv, Denon en dan de PS3. Kijken of dat helpt?
    Moet je wel steeds wachten tot bijvoorbeeld de PS3 echt helemaal opgestart is.

  5. #5
    Senior Member
    Registratie datum
    Sep 2003
    Woonplaats
    Wetteren, België

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Het kan ook weleens aan de volgorde liggen waarin je je apparatuur aandoet, bijvoorbeeld eerst je tv, dan je PS3 en dan je Denon, of je tv, Denon en dan de PS3. Kijken of dat helpt?
    Moet je wel steeds wachten tot bijvoorbeeld de PS3 echt helemaal opgestart is.
    Zal ik eens proberen, maar op zich stoort dit probleem me nu niet echt. Ik heb via de Denon de audio gewoon vertraagd zodat alles goed staat (je kan elke bron vertragen met ranges van 1ms en eens dat allemaal is afgesteld merk je er niets meer van). Op zich zou ik het probleem niet mogen hebben, maar heb het nu op deze manier opgelost. Heb andere gelezen die het probleem ook hadden, maar die hebben het op dezelfde manier 'opgelost' als ik.

    Het enige wat nog over blijft zijn:

    - beeldkwaliteit die waarschijnlijk nog net iets beter kan omwille van settings. Zijn er hier 'professionals' in die bij mensen thuis alles op punt komen zetten? Dus ook voor de kleinere installaties.
    - 3D problematiek met hier en daar crosstalk en vervelende subtitels, maar als ik het goed begrijp is dit eerder eigen aan de technologie en ga ik hier niet veel kunnen aan veranderen?

  6. #6

    Standaard

    Als je de 1e PS3 hebt, dan kan het ook daar aan liggen, die stuurt 3D in een lagere resolutie uit over HDMI 1.3
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  7. #7
    Senior Member
    Registratie datum
    Sep 2003
    Woonplaats
    Wetteren, België

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Als je de 1e PS3 hebt, dan kan het ook daar aan liggen, die stuurt 3D in een lagere resolutie uit over HDMI 1.3
    Zou goed kunnen eigenlijk. Is nog de dikke versie... Even opzoeken welke versies daar last van hebben.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sir. K Bekijk bericht
    Zou goed kunnen eigenlijk. Is nog de dikke versie... Even opzoeken welke versies daar last van hebben.
    Misschien kun je van iemand een 3D speler lenen.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •