De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Home theater in kelder bouwen

    Goedemorgen, hier een profiel aangemaakt omdat ik een home theater ga bouwen in mijn kelder.

    Allereerst even voorstellen. Mijn naam is Capo (1982) en in maart 2017 gaat er gestart worden met de bouw van onze woning. Deze woning laten we volledig onderkelderen zodat er een ruimte van ca. 120m2 ontstaat. Hier komt voor een deel een kantoor voor mij in, een deel voorraadkast/ boodschappen en een deel als speelkamer voor de kids. Natuurlijk heb ik aan mezelf gedacht en zal mijn kantoor een mancave worden. Hier hoort dus ook een home theater in naar mijn mening inclusief bioscoopstoelen.

    Ik heb de opstelling nu nog in mijn huiskamer staan ( 65" Panasonic plasma, Arcam 7.1 receiver, B&W zuilen, centerspeaker en boekenplankspeakers en een 15" studiowoofer.) Sinds de kids er zijn geniet ik nauwelijks nog van mijn opstelling en wil het in het nieuwe huis vervangen in de woonkamer door een simpel Sonos setje vanwege het gebruiksgemak.

    Bovenstaande spullen gaan mee naar de kelder behalve de TV, die is 3 jaar oud en blijft in de woonkamer. In de kelder wil ik met een beamer gaan werken.

    Nu heb ik al verschillende topics doorgelezen en vooral die van THip omdat die ruimte ongeveer vergelijkbaar is. Mijn ruimte is volledig donker, geen enkel raam of deur in het theater. Tevens is de kelder volledig geïsoleerd van de buitenwereld. Ik heb geen last van van buiten komende geluiden en de rest heeft geen last van mij.

    Ik heb een afbouwbedrijf en alle wanden zullen door mijzelf geplaatst worden. Dit zijn al wanden die perfecte akoestische eigenschappen hebben en 0% zullen resoneren. Alle kabels zullen onzichtbaar in de muur worden weggewerkt. Nu heb ik voorlopig de volgende vragen:

    - welke beamer is het meest geschikt voor een home theater waarbij niet in 3D gekeken gaat worden en enigszins voor Jan Modaal betaalbaar is?

    - maakt het voor een beamer nog uit of er op een scherm wordt geprojecteerd of op een volledige gladde (witte) wand?

    - zijn er verder nog valkuilen waar ik rekening mee dien te houden?

    Jullie antwoorden worden op prijs gesteld en vanzelfsprekend zal ik een showcase aanmaken tijdens de bouw.

  2. #2

    Standaard

    Hallo Capo,

    Ik ben nu al jaloers op je 'mancave'... Dit is de wens van iedere DVD.nl-er, heb ik het idee.
    Helaas is het maar voor weinigen weggelegd, maar als je de kans hebt is het natuurlijk prachtig.

    Mijn ruimte is volledig donker, geen enkel raam of deur in het theater.
    Dit lijkt me nog wel een probleem kunnen gaan worden Zonder ramen lukt nog wel, maar zonder deur!?

    Wat betreft beamers zijn er hier mensen op het forum die daar een veel beter antwoord op kunnen geven dan ik.
    Wat het projectiescherm betreft is het echt beter om een scherm te nemen en niet 'zomaar' een witte muur.
    Het contrast, kleurvertoning etc. is (veel) mooier op een scherm dan een witte muur.
    Hier kun je er wat meer over lezen.
    Overigens gaan er stemmen op dat het beter is om op een zwart scherm te projecteren dan op een wit scherm.
    Maar ik denk niet dat er hier iemand is die daar enige ervaring mee heeft.

    Alles wegwerken is leuk, maar zorg dat je altijd nog wel bij je spullen kunt. Een kabel ingefreesd in de muur is mooie, maar bij een kapotte kabel (of verouderd) moet je wel toegang hebben tot de kabel.

    In ieder geval succes met de bouw!
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  3. #3

    Standaard L

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Hallo Capo,

    Ik ben nu al jaloers op je 'mancave'... Dit is de wens van iedere DVD.nl-er, heb ik het idee.
    Helaas is het maar voor weinigen weggelegd, maar als je de kans hebt is het natuurlijk prachtig.



    Dit lijkt me nog wel een probleem kunnen gaan worden Zonder ramen lukt nog wel, maar zonder deur!?

    Wat betreft beamers zijn er hier mensen op het forum die daar een veel beter antwoord op kunnen geven dan ik.
    Wat het projectiescherm betreft is het echt beter om een scherm te nemen en niet 'zomaar' een witte muur.
    Het contrast, kleurvertoning etc. is (veel) mooier op een scherm dan een witte muur.
    Hier kun je er wat meer over lezen.
    Overigens gaan er stemmen op dat het beter is om op een zwart scherm te projecteren dan op een wit scherm.
    Maar ik denk niet dat er hier iemand is die daar enige ervaring mee heeft.



    Alles wegwerken is leuk, maar zorg dat je altijd nog wel bij je spullen kunt. Een kabel ingefreesd in de muur is mooie, maar bij een kapotte kabel (of verouderd) moet je wel toegang hebben tot de kabel.

    In ieder geval succes met de bouw!

    Het theatergedeelte komt in mijn mancave om een hoek dus wel toegankelijk maar geen deur in de ruimte zelf die gaat resoneren.

    Kabels komen in 40mm afvoerbuizen in de muur dus kan er zo kabels opnieuw / bijleggen.

    Heb dat in mijn huidige woning ook gedaan al was dit een 100mm regenbuis omdat we toen nog met startkabels zaten en de HDMI er pas net was.

  4. #4
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Over het beamer gedeelte (waar je zeker geen spijt van gaat krijgen) ligt geheel aan je budget. Er zijn al mooie beamers voor onder de duizend euro. Optoma of Epson zijn goede merken.
    Dan zijn er nog 2 technieken verkrijgbaar. LCD en LPD. Mijn voorkeur gaat uit naar LPD.



    Ik heb zelf een scherm. Helemaal prima maar hoe strak hij ook hangt er zijn altijd wel kleine hobbels en bobbels te zien als je er op let. Bij mij zijn ze nagenoeg niet aanwezig.
    Ik heb de mogelijkheid niet (of eigenlijk wel maar dan moet mijn zelfbouw HT kast weg, en daar heb ik geen zin in. Wie weet.) om een vlakke muur te maken en wit te schilderen.
    Kies wel verf die hiervoor geschikt is. Ik zou voor de vlakke muur gaan. Geen hobbels en bobbels meer..

    Succes.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •