De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.

Discussie: Tips beamer

  1. #1

    Standaard Tips beamer

    Beste filmliefhebbers,

    Voor mijn bescheiden thuisbioscoopje (kamer van 3,5 bij 3 uit mijn hoofd) vind ik het tijd voor een upgrade. Eerst dacht ik aan een grotere tv, maar waarom zou ik niet eens nagaan wat een beamer brengt. Nu ben ik zelf technisch niet heel goed onderlegd, maar ik lees hier graag de adviezen. Dus bij deze heb ik wat vraagjes die hopelijk beantwoord kunnen worden.

    - Hoe moeilijk is het om meerdere apparaten aan te sluiten? Ik heb nu eigenlijk alleen een BD-speler en mediaspeler. Kan dat gewoon door deze via mijn versterker?
    - Hoeveel herrie maakt zo'n ding nu echt? Neem bijvoorbeeld iets als dit. Geen idee of jullie deze kennen, maar ik zoek wel iets onder de €1.000.
    - Hoe belangrijk is een scherm t.o.v. een witgeschilderde muur?
    - Is het beeld in te stellen op elke gewenste grootte (uiteraard afhankelijk van de afstand tot de muur)?
    - En de belangrijkste: is het beeld echt zoveel beter en scherper dan een tv (ook een curved of 4K ultra hd tv)? Want haarscherp beeld vind ik by far het belangrijkste van mijn kijkervaring.

    Dat was hem voor nu wel even. Ik heb er geen haast mee, dus als jullie nog andere tips of ins en outs hebben; die zijn zeer welkom!

    Alvast bedankt

  2. #2

    Standaard

    Als mensen me vragen om te kiezen tussen een beamer of tv zeg ik altijd dat het beter is ook een tv te hebben. Een beamer is leuk en zeker als je een thuisbioscoop hebt maar na een aantal weken is het ook aangenaam om gewoon naar een tv scherm te kijken. Ook als je de kamer niet kan verduisteren is een projector zeker niet de eerste keuze. Een beamer en tv zijn 2 verschillende dingen. Zwart is nooit zwart bij een beamer, gewoon omdat er veel licht nodig is om een beeld te projecteren. Het is daarom belangrijk om op de contrast ratio te letten.

    Wat een witte muur of scherm betreft. Een scherm zal zowiezo de kleuren perfecter weergeven, betere zwartwaarden, je beeldkwaliteit in het algemeen verbeteren. Je zoekt gewoon best eens op het internet white wall vs projector screen. Weet ook dat een witte muur reflecterend werkt. Ik gebruik zelf een witte muur omdat dit voor mij voldoende is en ik een redelijk groot projectiebeeld heb. Zo'n scherm van die grootte kost stukken van mensen en is waarschijnlijk zelfs niet beschikbaar.

    Een andere tip die ik je wil geven is koop een LCD projector! De projector die je voorstelt is DLP en die hebben last van een regenboogeffect. Bloedirritant, telkens je nog maar met je ogen beweegt zien je een regenboog effect over het scherm. http://www.beamerexpert.nl/wat-is-he...n-lcd-beamers/ Doe je zelf een plezier en ga voor LCD. (Epson bijvoorbeeld) LCD ziet je wel beter het pixelraster (welliswaar als je redelijk dichtbij een groot projectiebeeld zit. Dit is verwaarloosbaar.)

    Mocht je 3D willen, weet dat dit altijd actieve 3D zal zijn. In mijn ogen niet de beste techniek maar met beamers kan het niet anders. Je zal zowiezo in lichte vorm last hebt van crosstalk.

    Een beamer heeft een maximale projectiegrootte (projecteer je een groter beeld? dan gaan helderheid, kleuren minder worden) Gezien je kamer niet heel groot is hoef je hier geen rekening mee te houden. De meeste beamers hebben een zoom zodat je je beamer eender welke afstand van je muur kunt zetten en de gewenste grootte kiezen. Handig is natuurlijk een shift lens, zo hoef je je beeld niet te vervormen met keystone correcties en dergelijk en kan je projector bijvoorbeeld in de hoek van de kamer staan om midden op de muur te projecteren.

    Een HD beamer is scherp en je hebt er ook al in 4K al zijn die prijzig. (Als 4K wil, wat best interessant is gezien de toekomst, is een tv beter aan te raden.) Ik heb thuis de epson TW6600 waarmee ik een best groot oppervlak projecteer. Deze is gewoon scherp en blu-ray's zien er fantastisch uit. Maar ik zeg het opnieuw een tv en projector zijn 2 totaal verschillende dingen. Ik wissel thuis het kijken af tussen tv en projector in m'n bioscoopzaaltje. Ik zou nooit een tv inruilen voor een projector. Als je enkel een projector in huis hebt zal je soms wel een snakken naar een film op een televisie. (Mijn ervaring.)

    Er wordt ook altijd aangegeven hoe luid een projector is. Net zoals een tv heeft deze verschillende beeld modes de ene zal wat meer lawaai maken dan de andere. Vooral als deze veel licht moet produceren. Een projector kan ook na een tijdje redelijk warm krijgen (bijvoorbeeld in kleine ruimtes) en gaat dan natuurlijk meer lawaai maken om het ding koel te houden. Echt storen vind ik dat niet, ook staat het geluid redelijk hoog, maar uiteraard een tv maakt geen geluid natuurlijk...


    Dit is mijn "advies" maar misschien heeft een ander een andere mening.
    Laatst aangepast door WaymannDirector : 02-08-2016 om 13:49

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie, lekker snel ook.

    Zwartwaarden vind ik altijd wel heel belangrijk tijdens het kijken, dat is waarom ik eigenlijk wat sceptisch ben over de projector (helemaal omdat ik er ook weer niet teveel geld aan wil uitgeven). Verduisteren is wat dat betreft het probleem niet, maar ik zou het liefst eerst willen zien hoe het er dan uitziet met een projector; maar dat zal wel lastig zijn. Hoewel retourneren bij online bestellen vaak prima mogelijk is.

    Goed punt trouwens vwb LCD/DLP, ik zou knettergek worden van dat regenboogeffect. Wat bedoel je met het pixelraster dat beter zichtbaar is? Dat het beeld korreliger wordt?

    En versterker aansluiten op je beamer: is dat lastig?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    Bedankt voor je reactie, lekker snel ook.

    Zwartwaarden vind ik altijd wel heel belangrijk tijdens het kijken, dat is waarom ik eigenlijk wat sceptisch ben over de projector (helemaal omdat ik er ook weer niet teveel geld aan wil uitgeven). Verduisteren is wat dat betreft het probleem niet, maar ik zou het liefst eerst willen zien hoe het er dan uitziet met een projector; maar dat zal wel lastig zijn. Hoewel retourneren bij online bestellen vaak prima mogelijk is.

    Goed punt trouwens vwb LCD/DLP, ik zou knettergek worden van dat regenboogeffect. Wat bedoel je met het pixelraster dat beter zichtbaar is? Dat het beeld korreliger wordt?

    En versterker aansluiten op je beamer: is dat lastig?
    Met pixelraster bedoel ik dit
    Dat je de pixels bij wijze van spreken kan tellen. Bij DLP kunnen de pixels dichter bij elkaar geplaatst worden waardoor dit minder zichtbaar is. Al is dit bij LCD geen minpunt. Zeker niet als je schermgrootte niet te groot is en/of je er niet te dichtbij zit zie je hier eigenlijk niks van. Bij elke projector zit je trouwens best niet te dicht.

    Wat bedoel je met versterker ?
    Laatst aangepast door WaymannDirector : 02-08-2016 om 16:19

  5. #5

    Standaard

    Ik bedoel dus een receiver ipv versterker, excuus.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    Ik bedoel dus een receiver ipv versterker, excuus.
    Mijn ps4 gaat eerst door m'n receiver en van de receiver gaat een hdmi naar de projector... Of wat wens je aan te sluiten ?

  7. #7

    Standaard

    Mijn receiver op de beamer, dus dat zal gewoon te doen zijn. Heb nu alles weggewerkt en ik wist niet meer uit mijn hoofd hoe ik de receiver op mijn tv heb aangesloten (ter bevestiging dat ik niet zo thuis ben in het spul ).

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    Mijn receiver op de beamer, dus dat zal gewoon te doen zijn. Heb nu alles weggewerkt en ik wist niet meer uit mijn hoofd hoe ik de receiver op mijn tv heb aangesloten (ter bevestiging dat ik niet zo thuis ben in het spul ).
    Aansluitingen op een beamer zijn dezelfde als op een tv. Dus daar zit het verschil niet.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    Beste filmliefhebbers,

    Voor mijn bescheiden thuisbioscoopje (kamer van 3,5 bij 3 uit mijn hoofd) vind ik het tijd voor een upgrade. Eerst dacht ik aan een grotere tv, maar waarom zou ik niet eens nagaan wat een beamer brengt.
    Nu ben ik zelf technisch niet heel goed onderlegd, maar ik lees hier graag de adviezen. Dus bij deze heb ik wat vraagjes die hopelijk beantwoord kunnen worden.

    - Hoe moeilijk is het om meerdere apparaten aan te sluiten? Ik heb nu eigenlijk alleen een BD-speler en mediaspeler. Kan dat gewoon door deze via mijn versterker?

    Wel zo slim om dan het merk en model van je receiver op te geven, als je dan antwoord van een beetje kenner krijgt, heb je meteen aanvullende antwoorden,
    nu moet er gevraagd worden wat je al aan apparaten hebt staan, bij deze dan.....


    - Hoeveel herrie maakt zo'n ding nu echt? Neem bijvoorbeeld iets als dit. Geen idee of jullie deze kennen, maar ik zoek wel iets onder de €1.000.

    Niks mis mee, heel kort geleden heeft een medeforummer er 1 aangeschaft en is er goed over te spreken. Geluid is afhankelijk van de omstandigheden,
    ze maken allemaal geluid, de 1 wat meer dan de ander en er zijn irritante geluiden en geluiden die je niet storen ook al klinken ze even hard, het is
    dus een kwestie van het zelf even gaan ervaren.

    - Hoe belangrijk is een scherm t.o.v. een witgeschilderde muur?

    Helemaal niet belangrijk, dat belang stel je zelf, zolang de muur vlak is en met een beetje knappe laag bedekt is, kun je zelf wel enigszins bedenken.
    Niet goed is bijvoorbeeld hoogglanzend zwart, beter is mat wit, of zelfs een heel heel heel lichte tint grijs erin, ga daar nog niet dieper op in, maar
    kort gezegd, je bent een gelukkig man als je over een mooie vlakke muurt beschikt die je zelf van een verfje kan voorzien.



    - Is het beeld in te stellen op elke gewenste grootte (uiteraard afhankelijk van de afstand tot de muur)?

    Nee, het is afhankelijk van de beamer, veel beamers hebben maar een beperkte zoom en ook al heb je ze dan op een bepaalde afstand van de muur,
    er kan dan nog maar beperkt iets aangepast worden. Je hebt overigens wel shortthrow beamers, deze kunnen wel van dichtbij een heel groot plaatje
    leveren.


    - En de belangrijkste: is het beeld echt zoveel beter en scherper dan een tv (ook een curved of 4K ultra hd tv)? Want haarscherp beeld vind ik by far het belangrijkste van mijn kijkervaring.


    Hoe kom je daar nu bij????? Beeld is helemaal niet scherper en mist het diepere zwart dat je bij een TV wel krijgt, al zit dat meer tussen de oortjes dan
    wat je ziet, je hersenen zijn hierin een belangrijke factor. Beeld is heus wel scherp, maar nooit zo scherp als van een TV, doch als je kleiner projecteert
    is het beeld scherper dan als je groter projecteert, hoe je het ervaart hangt ook af van de kijkafstand.

    Dat was hem voor nu wel even. Ik heb er geen haast mee, dus als jullie nog andere tips of ins en outs hebben; die zijn zeer welkom!

    Alvast bedankt
    Heb een paar antwoorden gelezen van een andere beamer liefhebber..... wil daar niet al te diep op ingaan, maar geloof niet alles wat
    er hier en daar geschreven staat, je eigen ervaring is de beste, het DLP regenboogeffect is een paradepaardje van de LCD clan om
    mensen af te schrikken en DLP zwart te maken, dit terwijl de meeste mensen er absoluut geen last van hebben en mensen die er licht
    gevoelig voor zijn eerst geleerd moet worden hoe ze het al moeten herkennen en dan moeten er eerst nog moeilijke beelden voor
    opgezocht worden anders zien ze het nog nooit niet


    Ja...... je kan bepaalde beamers in de hoek zetten en dan kun je nog mooi in het midden van je kamer projecteren...... ja leuk, toch gaat deze
    mogelijk ook ten koste van de beeldkwaliteit.... en natuurlijk kost het je een extra dure beamer die dat kan, immers meer fratsen,
    hogere prijs en omdat dit een iets minder simpel uit te voeren extra duur is..... met andere woorden, het is altijd fijn als je je beamer
    zo recht mogelijk voor je scherm/muur kan plaatsen, het scheelt je gewoon geld


    Ook bij projecteren is er een passieve variant mogelijk, maar die zit absoluut niet in je prijsklasse en daarom ga ik ook daar niet
    dieper op in, maar het is wel een feit dat bij DLP geen crosstalk optreed, dat is meer een LCD probleempje, ben je een zwartkijker,
    en zwartliefhebber en kun je hier uren over lopen mekkeren over zwartwaardes, dan ga je voor LCD, die schijnen ietsje pietsje
    beter te zijn. Oh.... ja, bij DLP zie je zo goed als niet de afstanden tussen de pixels..... tenminste bij Full HD, dat ziet er zeker veel
    beter uit dan bij LCD...... maar daar moet je dan ook wat verder vanaf gaan zitten Alles heeft zo zijn voor en tegens, ik ga hier
    echt niet lopen roepen dat je een LCD of DLP beamer moet nemen..... ABSOLUUT niet!, Je moet gewoon zelf op pad gaan en
    het hier en daar gaan ervaren.


    BTW...... je laat je toch niet door mij vertellen dat je een DLP of een LCD beamer moet kopen???? Nee, ook niet door andere praatjes
    makers toch, ga zelf eens op pad en probeer wat ervaring op te doen, het is tegenwoordig heel goed mogelijk om voor weinig euro's
    heel goede projectie mogelijk te maken. Projectie is het ultieme als je van groot beeld houd dat het bioscoop gevoel bij je thuis brengt.
    Zulke groet TV's worden er niet gemaakt en als je dan prijs/kwaliteit gaat vergelijken, dan wint een beamer als je van groot voor
    weinig met toch goed beeld houd.

    Overigens zijn, die is de beste of die is de beste praatjes, vaak weggelegt voor de topmodellen, de "mindere" modellen gaan ermee
    lopen pronken met meer of mindere waarheden, trek je daar niets van aan en ga eens bij je medeforummers op bezoek dan kun
    je wat eigen mening opdoen, dat is beter dan wat ik of een ander je verteld, ook kun je op het forum in mijn thuisbioscoop nog heel
    wat info en gebruikerservaringen vinden.

    Succes.... en als je nog wat wilt weten.....

    (geef nog even de info van je huidige apparaten, kan ik wel zien wat er mogelijk is, dat mag ook per PM als je dat fijner vind)
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Het gaat mij ook meer om tips en dingen die mensen zelf hebben ervaren. Ik ben het helemaal eens met je dat ik het zelf moet ervaren. Ik heb mijn huidige tv dan ook gekocht door veel verschillende tv's te bekijken, want dan kan ik op mijn eigen oordeel afgaan. Dat gaat nu eenmaal gemakkelijk in winkels: stop er een USB-stick in en je kunt verschillende beelden (veel/weinig actie, hoge/lage kwaliteit, etc.) bekijken. Dat is met projectie natuurlijk wat lastiger, helemaal omdat in mijn vrienden-/kenniskring niemand zo'n ding heeft.

    Mijn receiver is de Yamaha YHT-299.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    Het gaat mij ook meer om tips en dingen die mensen zelf hebben ervaren. Ik ben het helemaal eens met je dat ik het zelf moet ervaren. Ik heb mijn huidige tv dan ook gekocht door veel verschillende tv's te bekijken, want dan kan ik op mijn eigen oordeel afgaan. Dat gaat nu eenmaal gemakkelijk in winkels: stop er een USB-stick in en je kunt verschillende beelden (veel/weinig actie, hoge/lage kwaliteit, etc.) bekijken. Dat is met projectie natuurlijk wat lastiger, helemaal omdat in mijn vrienden-/kenniskring niemand zo'n ding heeft.

    Mijn receiver is de Yamaha YHT-299.
    Je receiver is dan waarschijnlijk de HTR-3066, het modelnummer dat je opgeeft
    is van een cinema setje, receiver en speakerset.

    Je receiver heeft maar 1 HDMI uitgang, in dit geval zul je gebruik moeten maken van
    een losse HDMI splitter als je zowel je TV als de aan te schaffen beamer beiden wilt
    aansluiten op de receiver, er zijn genoeg mensen die zo'n dingetje wel over hebben na
    een gedane upgrade, dus daar is via het forum wel heel goedkoop aan te komen en is
    dan ook niet echt een probleem.

    Lastiger wordt het om een paar beamers met elkaar te vergelijken, dat heb ik zelf
    een paar jaar geleden ook ondervonden, dat wordt nog een zoektocht bij je in de buurt.
    Zelf heb ik het geluk dat ik bij een aantal mensen van het forum op bezoek mocht komen,
    en de meesten hadden/hebben wel een beamer, het was tevens een reden waarom
    ik zelf helemaal op projecteren ben overgegaan.

    In de prijsklasse waarin je zoekt maakt het niet veel uit wat je neemt, zeker niet
    als je de beamer een mooi(optimaal) plekje voor het scherm/muur kan zetten. Met
    een Full HD beamer kun je een mooi beeld verwachten. Vergelijk de paar beamers
    in je prijsklasse en kijk of ze je aan je verwachtingen kunnen voldoen, ga daarna
    dan eens kijken waar je hem in het echt kunt zien.
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12

  13. #13
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door WaymannDirector Bekijk bericht

    Een andere tip die ik je wil geven is koop een LCD projector! De projector die je voorstelt is DLP en die hebben last van een regenboogeffect. Bloedirritant, telkens je nog maar met je ogen beweegt zien je een regenboog effect over het scherm. http://www.beamerexpert.nl/wat-is-he...n-lcd-beamers/ Doe je zelf een plezier en ga voor LCD. (Epson bijvoorbeeld) LCD ziet je wel beter het pixelraster (welliswaar als je redelijk dichtbij een groot projectiebeeld zit. Dit is verwaarloosbaar.)

    Mocht je 3D willen, weet dat dit altijd actieve 3D zal zijn. In mijn ogen niet de beste techniek maar met beamers kan het niet anders. Je zal zowiezo in lichte vorm last hebt van crosstalk.
    Regenboog effect valt reuze mee met de huidige beamers. Ik heb ook een DLP en ik heb er totaal geen last van. Vaak het beeld kwaliteit en warmte van kleuren juist bij een DLP beamer beter. Zoek maar op Youtube.
    Dan 3D. Je kan ook passief 3D verkrijgen met beamers. Kost wel extra en je hebt dan een "dubbele" beamer.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Regenboog effect valt reuze mee met de huidige beamers. Ik heb ook een DLP en ik heb er totaal geen last van. Vaak het beeld kwaliteit en warmte van kleuren juist bij een DLP beamer beter. Zoek maar op Youtube.
    Dan 3D. Je kan ook passief 3D verkrijgen met beamers. Kost wel extra en je hebt dan een "dubbele" beamer.
    Nja, ik weet het niet. Toch blijf ik het niemand aanraden.

  15. #15
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door WaymannDirector Bekijk bericht
    Nja, ik weet het niet. Toch blijf ik het niemand aanraden.
    Ik heb een Optoma HD26. Deze heb ik vergeleken met een Epson Full HD beamer (weet zo even type niet meer) van het werk. Even geleend. Wat een verschil.
    Dan zou ik toch echt voor DLP gaan. Niet dat er iets mis is met de LCD tech maar DLP is toch veel warmer. Pixelraster is duidelijk
    zichtbaarder bij LCD dan bij DLP. Ik zit zo'n 3 meter van scherm en dan merk je echt verschil.
    Ik zeg DLP.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door WaymannDirector Bekijk bericht
    Nja, ik weet het niet. Toch blijf ik het niemand aanraden.
    Zelf heb ik geen van beiden aan of afgeraden, alleen gezegd...... GA ZELF KIJKEN!

    Je begon al te hameren over het regenboogeffect, iets dat je bij oudere typen met
    een lage resolutie misschien kan zien als je er gevoelig voor bent.....

    Toch het overgrote merendeel kan het niet eens zien en je moet er al moeite
    voor doen om het te kunnen zien als je het al zou kunnen zien....

    In de gezochte prijsklasse is het gewoon een kwestie van kijken of de beamer
    aan je verwachtingen voldoet, zoals bij de geplaatste afstand van de beamer wel
    de gewenste grootte van het beeld mogelijk en is het beeld naar het zin.

    Het kan dan net zo goed een LCD of een DLP beamer worden, mij maakt het niet
    uit wat het wordt, ze hebben beiden zo hun voors en tegens, het is maar net
    wat je belangrijk vind.

    Zelf gaan kijken is beter dan afgaan op praatjes..... je zou zo maar eens
    komen te zitten met een beamer met een lelijk rasterig beeld
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •