Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 80 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Wat is beter; Pathe IMAX, XD Atmos of VUE Dolby Cinema?

    Mijn vrouw en ik gaan als we naar de bioscoop gaan naar Pathe Eindhoven en pakken altijd enkel IMAX films. Wij zijn hier dik tevreden over en vinden dat geweldig qua beeld en geluid.

    Nu is het volgende:
    Ik heb een Nationale Bioscoop bon gekregen. Deze is niet inwisselbaar bij Pathe. Bij VUE in Eindhoven niet online inwisselbaar maar kan wel bij kopen tickets (nadat je telefonisch gereserveerd hebt) inleveren. Nu is het zo dat ik toch eens van die bon af moet.. ik heb eens even goed gelezen wat VUE (Dolby Cinema/Atmos) is en wat het aanbied. Ik lees er goeie dingen over en zowel beeld als geluid moet geweldig zijn, wel kleiner beeld t.o.v. IMAX meen ik. Maar verder kan ik niet echt verschil ertussen uit halen. Ja, helaas tussendoor eten/drinken en weet het niet zeker maar meen pauze? Alle 2 een hekel aan.

    Nu vraag ik me af of ik er goed aan doe om deze film bij VUE te gaan bekijken i.p.v. bij IMAX. Natuurlijk smaken verschillen en mensen kunnen zeggen pak je beide 'versies' toch!? Maar als we dat eens weglaten en ik enkel de mening hoor van personen waarom ik beter voor IMAX of Dolby Cinema zou moeten gaan.. ik wil eens echt weten of mensen het verschil goed kunnen uitleggen en juist zo'n 'grote' film juist op het een maar niet op het ander moet worden bekeken, dat wil ik graag weten.

    Dankje Claudio voor het onder een nieuw topic brengen
    hoop op spoedig meerdere meningen. Ik ga overigens komende vrijdag naar VUE Eindhoven Independence Day Resurgence dus ben benieuwd.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 26-11-2016 om 13:35 Reden: Topic titel

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik heb even een nieuw topic voor je aangemaakt. Komt het beter onder de aandacht.

    Vooropgesteld, ik ken alleen Vue Hilversum Dolby Cinema en daar kan je kort over zijn. Je moet dat een keer gezien hebben. Kan je in ieder geval zelf over oordelen.
    Alles moet bij Dolby Cinema aan een standaard voldoen en dat begint al bij binnenkomst met een filmwand. Het doek is zeker niet klein, de stoelen riant en je kijkt nooit tegen een hoofd aan. Het loopt vrij schuin. Uiteraard is er Dolby Atmos, maar dat kan bij IMAX ook. De bioscoop is echter wel helderder, vergelijkbaar met HDR. In Hilversum is er geen pauze, dat trek ik ook niet meer en zeker geen lopend buffet. Er zijn bij Dolby Cinema heel wat voorwaarden bepaald om jou de ideale filmervaring te bieden. IMAX is verre van een bioscoopstandaard en overal anders. natuurlijk heb je hele goede zalen zoals in Arnhem, maar Pathé Arena vind ik zeker niet de betere. Het is dat ik lui ben en de Pathé Arena praktisch om de hoek ligt. Maar bij een bijzondere film maak ik de trip naar Hilversum.

    PS: wat me recentelijk wel behoorlijk stoorde, waren de Dolby 3D-brillen. Prima 3D, maar inmiddels wel flink beschadigd en vies. Ik ben hem op de WC maar even gaan schoonmaken en dan nog. Bij IMAX koop je gewoon een nieuwe of neemt je oude mee als je niet extra wilt betalen. Toch ik zou je zeker aanraden om eens Dolby Vision mee te maken. Het is zeker geen verkeerde ervaring die toch een beetje extra biedt.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 23-06-2016 om 11:11
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Ik heb beide Dolby Cinema's mogen ervaren en op Tilburg en Den Haag na ook alle Pathé IMAX zalen. Mijn Conclusie is dat Dolby Cinema superieur is, mits de film ook gerenderd is voor Dolby Vision. Kort even de verschillen:

    IMAX (zoals het in Nederland is):
    Beeld: Twee 2K-projectoren (geen HDR).
    Geluid: 5.1 kanaals in de oudere zalen, 12-kanaals in de nieuwste zalen, zoals Arnhem. Atmos in een IMAX zaal bestaat bij mijn weten dus niet, in tegenstelling tot wat Claudio zegt.

    Dolby Cinema:
    Beeld: Twee 4K-laserprojectoren met HDR.
    Geluid: Dolby Atmos (tot 64 kanaals).

    Hier komt bij dat bij Pathé Arnhem een fout is gemaakt bij de IMAX zaal. Het is inderdaad een mooie zaal, die helemaal is ontworpen door IMAX zelf, maar ze krijgen de bass niet goed in de zaal. Ik heb Spectre daar gezien, vlak na de opening, en het was inderdaad erg slecht. De bass leek simpelweg te ontbreken. Ik heb gehoord dat ze dat ook niet even 1-2-3 konden fixen, maar ben er al even niet geweest. Qua specs is Dolby Cinema dus duidelijk beter. Mijn ervaring is het hier ook wel mee eens.

    Bij dit hele verhaal moeten we niet IMAX with laser vergeten. Dat heb ik vorige maand gezien en dat is werkelijk waar subliem. Haarscherp en kristalhelder. Die zaal was ook 12-kanaals, maar met een bass waar je bang van werd. Daarnaast had 3D-beeld door de bril heen nagenoeg dezelfde helderheid als zonder de bril.
    The future is Blu

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Juvefan Bekijk bericht
    Bij dit hele verhaal moeten we niet IMAX with laser vergeten.
    Dan is natuurlijk meteen de vraag: waar kun je dat bewonderen?

  5. #5

    Standaard

    Het aantal theaters is nog erg laag. De dichtstbijzijnde is Empire Leicester Square in Londen. Theaters zoals die in Nederland zullen helaas voorlopig niet omgebouwd worden. Ze doen dacht ik eerst alleen de schermen die breder zijn dan 25 meter. De rest is afwachten.
    The future is Blu

  6. #6

    Standaard

    De bas in de IMAX zaal is gelukkig al een tijd geleden verbeterd. Het viel mij toen ook al verschrikkelijk op, maar ik hoorde er werkelijk waar niemand anders over. Die luisteren thuis waarschijnlijk film via een mooie soundbar, via de TV zelf of één of andere download of stream met inferieur geluid....
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    De bas in de IMAX zaal is gelukkig al een tijd geleden verbeterd. Het viel mij toen ook al verschrikkelijk op, maar ik hoorde er werkelijk waar niemand anders over. Die luisteren thuis waarschijnlijk film via een mooie soundbar, via de TV zelf of één of andere download of stream met inferieur geluid....
    Dus je zou de zaal weer aanraden? Een vriend van me wilde er heen voor Independence Day, maar ik zag dat dus niet zitten. Moet ik mijn standpunt dus herzien?
    The future is Blu

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Juvefan Bekijk bericht
    Dus je zou de zaal weer aanraden? Een vriend van me wilde er heen voor Independence Day, maar ik zag dat dus niet zitten. Moet ik mijn standpunt dus herzien?
    Volgens mij wel
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  9. #9

    Standaard

    Persoonlijk vind ik zelf het geluid & beeld bij VUE Eindhoven veel beter en scherper, dan bij Pathe Eindhoven. De Dolby Cinema zaal in Eindhoven laat met ruime afstand de IMAX zaal in Eindhoven achter. En dan vergeet ik nog te vertellen dat het comfort vele malen beter is bij VUE Eindhoven dan bij Pathe Eindhoven. En bij IMAX Eindhoven hebben ze het geluid ook zachter afgesteld, omdat een groepje had geklaagd over het volume .

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVD Watcher Bekijk bericht
    Persoonlijk vind ik zelf het geluid & beeld bij VUE Eindhoven veel beter en scherper, dan bij Pathe Eindhoven. De Dolby Cinema zaal in Eindhoven laat met ruime afstand de IMAX zaal in Eindhoven achter. En dan vergeet ik nog te vertellen dat het comfort vele malen beter is bij VUE Eindhoven dan bij Pathe Eindhoven. En bij IMAX Eindhoven hebben ze het geluid ook zachter afgesteld, omdat een groepje had geklaagd over het volume .
    Ben benieuwd, ga er morgen heen! Ik ben zelf eerlijk gezegd liever van 1 bioscoop.. en wellicht dat VUE Eindhoven voor mij IMAX Eindhoven kan laten vergeten.
    Laatst aangepast door Robintje : 24-06-2016 om 10:21

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Robintje Bekijk bericht
    Ben benieuwd, ga er morgen heen! Ik ben zelf eerlijk gezegd liever van 1 bioscoop.. en wellicht dat VUE Eindhoven voor mij IMAX Eindhoven wellicht kan laten vergeten.
    Alvast veel plezier. Ik ga er ook naar toe, bij VUE Eindhoven.

  12. #12

    Standaard

    Terug van onze eerste keer VUE, in Eindhoven.
    Wellicht dat ik (lichtelijk) overdrijf maar wij vonden het een geweldige ervaring!

    Wij vonden de entree al direct fijn binnen komen.. overzichtelijk, duidelijk, de sfeer die in onze ogen de bioscoop uitstraalt, bepaalde rust wellicht beter omschreven.
    Het personeel is erg vriendelijk, rustig en zeer behulpzaam (in hoeverre het moeilijk mag zijn om in een bioscoop de pijltjes te volgen, moesten wij toch nog even wennen aan het 'nieuwe' in een voor ons nieuwe bioscoop).

    Viel op dat het echt zeer netjes en opgeruimd was. Nogmaals, de sfeer/rust vind je de hele tijd terug.

    Wij vonden de Dolby Cinema zaal zeer fijn! De stoelen zaten top, ruim plaats en dan vooral voetenruimte was dik in orde! Gelukkig hier gewoon de bekerhouder naast je in de armsteun i.p.v. op de achterkant van de stoel voor je.
    De hoogte van stoelen hebben ze goed gedaan, al hadden wij niemand voor ons dus konden we niet echt 'testen' of we dit beter vonden maar puur op het oog zag het er beter uit.
    Puur genieten van de zaal die, ja hoor hier komt ie weer: rust, uitstraalde.. gewoon 1 simpele LED kleur als randen onder de wanden en that's it.
    Onder de film ook, nergens afleidende lampjes van bijvoorbeeld de nooddeur (wat volgens mij wel verplicht is) wat voor ons heel goed werkte.. wij hadden toen we gingen zitten al direct het gevoel en dat zeiden we ook letterlijk: gevoel van in een bioscoop zitten waar je gewoon echt voor de film(beleving) komt.

    Dan rest me nog het scherm, we zagen eigenlijk geen verschil qua grootte t.o.v. IMAX. Wat we wel zagen: helder, duidelijk, details.
    Het beeld is zowel zonder als met 3D bril haarscherp en is echt genieten. Wij kregen geen enkele keer last van de ogen dat we bijvoorbeeld moesten scherp stellen of doordat het te snel ging weer moeilijk focus konden leggen op datgene waar de focus hoort te zijn.. nee dat beeld was echt zeer fijn en een lust voor het oog!
    Neem daarbij nog het geluid wat meer dan dik in orde is.. ook hier weer genieten. Die bass klopt op de een of andere manier gewoon perfect met hoe het hoort te zijn. Zeker niet te hoog en al helemaal niet te laag. Bij IMAX heb ik echt het gevoel dat het hard hard staat omdat het maar moet.. bij Dolby lijkt het meer met gevoel te zijn gedaan.
    De spraak is erg clean en zeer fijn te verstaan, water wat je zou horen stromen klinkt gewoon zo realistisch.. nee zo heb ik het nog nooit ervaren. Dit is een lust voor het oor!

    Het mag duidelijk zijn dat wij toch erg om zijn van VUE (Eindhoven, Dolby) en dit waarschijnlijk ook min of meer de vaste bioscoop voor ons gaat worden.
    Helaas vond ik de film zwaar tegen vallen (enkel het 1ste uur ongeveer vond ik goed te pruimen vanwege de destructie wat geweldig in beeld komt, daarna is het voor mij teveel SF, ik heb me iets te blind gestaard op de trailers waar ze vooral vele explosies en rampen lieten zien). Mijn vrouw vond hem overigens wel erg goed daar waar ik had verwacht dat ze hem maar niets zou vinden.

    Volgende film voor ons in VUE: The Legend Of Tarzan
    Laatst aangepast door Robintje : 25-06-2016 om 01:14

  13. #13
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Mooi dat je zo genoten hebt.
    Het mooie van Dolby Cinema is dat het volgens mij net Mc Donald is. Overal hetzelfde.

    Lijk me leuk als andere straks ook hun ervaringen en meningen posten.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  14. #14

    Standaard

    (wat volgens mij wel verplicht is) >>> nee dat is niet het geval ook al denken velen dat en verschuilen vele bioscoop explotanen zich daarachter.

    Er is namelijk een onderscheid tussen "nood verlichting" en de "aanduiding van de nood vluchtwegen".


    Nog wat leesvoer.



    http://dvd.nl/forum/showthread.php?9...Dolby-Atmos™
    Laatst aangepast door Hombre : 26-06-2016 om 12:11
    "A man's got to know his limitations", ...

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Alles moet bij Dolby Cinema aan een standaard voldoen en dat begint al bij binnenkomst met een filmwand. Het doek is zeker niet klein, de stoelen riant en je kijkt nooit tegen een hoofd aan.
    Dat je niet tegen hoofden aankijkt is een zeer grote pluspunt bij VUE Dolby Hilversum. Bij Pathé IMAX kijk ik wel tegen hoofden aan. Ik vind dat Pathé sowieso die zaal 14 moet verbouwen. Nieuwe stoelen op betere hoogtes.
    Oh ja ook een zeer groot pluspunt van VUE Dolby Hilversum, de stoelen. Kortom bij Pathé moeten ze echt wat doen daar aan die zaal. Je betaalt bijna dezelfde prijs als bij VUE, alleen bij VUE krijg je kwa service veel meer voor terug.
    Ik snap wel dat Pathé wil gaan uitbreiden, vandaar dat Arhem b.v. wel het nieuwste spul krijgt zoals ATMOS en 12 kanaals IMAX geluid. Maar dat soort moois, wordt niet geinversteerd in de huidige Pathé bioscopen. Waarom?
    Zo zit de randstad met oude zooi.

    P.s. dit is geen boze Pathé rant hoor. Ok beetje teleurstellend dat dan weer wel, dus mijn complimenten gaan naar VUE

  16. #16

    Standaard

    Pathe heeft Amsterdam altijd als laatste aangepakt bij vernieuwingen.
    In het verleden kregen eerst steden als Rotterdam, Eindhoven enz. een multiplex met digitaal geluid, terwijl in A'dam 40% v/d zalen nog mono was ....

    De Arena is inmiddels z'n 20 jaar oud en een beetje vergane glorie en de IMAX zaal is gewoon de wat verbouwde oude hoofdzaal ...
    "A man's got to know his limitations", ...

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    De Arena is inmiddels z'n 20 jaar oud
    De bioscoop is 16 jaar oud, best een verschil.
    The future is Blu

  18. #18

    Standaard

    Ik heb eigenlijk alleen ervaring met IMAX. Op drie plekken: Arnhem, Arena en Eindhoven. Arnhem steekt er qua ervaring echt ver boven uit. Omdat de zaal vrij steil loopt kijk je nooit tegen hoofden aan. En vind het geluid erg indrukwekkend. Vooral bij The Jungle Book kreeg ik echt het gevoel dat ik er middenin zat. Ook de Dolby Atmos zalen bij Pathé Arnhem zijn prima.


    Citaat Oorspronkelijk gepost door crocs Bekijk bericht
    Bij Pathé IMAX kijk ik wel tegen hoofden aan.
    Gelukkig hebben ze daar in Arnhem dus rekening mee gehouden.


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    (wat volgens mij wel verplicht is) >>> nee dat is niet het geval ook al denken velen dat en verschuilen vele bioscoop explotanen zich daarachter.

    Er is namelijk een onderscheid tussen "nood verlichting" en de "aanduiding van de nood vluchtwegen".
    Niet lang voor de opening van Pathé Arnhem kreeg ik daar een rondleiding. De manager vertelde me dat ze toestemming van de gemeente moeten krijgen om de nooddeur lichten te laten doven tijdens de film. Gelukkig is die overeenkomst bereikt. :P
    Laatst aangepast door MJK1988 : 01-07-2016 om 18:45

  19. #19

    Standaard

    Ik ga zaterdagavond voor de tweede keer naar VUE Eindhoven.. ben benieuwd of ik weer zo positief ga zijn/worden van deze bioscoopavond!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Juvefan Bekijk bericht
    De bioscoop is 16 jaar oud, best een verschil.
    Je hebt gelijk
    Start ontwerp 1995 oplevering 2000.

    Maare dat de bioscoop 4 jaar jonger is maakt niet dat hij 4 jaar meer/betere kwaliteit heeft.

    Het blijft vergane glorie
    "A man's got to know his limitations", ...

  21. #21

    Standaard

    De bioscoop waar wij (bijna) altijd gaan is ook de Vue, in Kerkrade. De ervaring van Robintje in de Vue Eindhoven kan ik enkel dele voor de vestiging in Kerkrade. Rustige sfeer die inderdaad een bioscoop gevoel uitstraalt. Erg vriendelijk personeel, veel beenruimte en ook hier kijk je gelukkig niet tegen de hoofden voor je aan. Het beeld en vooral het geluid is fantastisch. Zo heb ik bijvoorbeeld Interstellar er in Dolby Atmos gezien, je werd letterlijk bijna weg geblazen, wat een ervaring. Ook een voordeel: de begin tijden van de films. Ze draaien niet alleen om 19.30/20.00uur maar ook al eerder, rond 19,00uur. Dat is fijn voor ons omdat we vaak vroeg op moeten ivm werk.
    Top bioscoop, en de prijzen vallen heel goed mee! Volgende film die we daar gaan kijken: The Legend of Tarzan en de GVR
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  22. #22

    Standaard

    Gisteren voor de 2de kaar in VUE Eindhoven geweest naar Tarzan.. was weer een fijne bioscoopavond.
    Valt alleen nog op dat het redelijk 'leeg' is en in die 2 maal dat ik er ben geweest de zaal niet uitverkocht is, dat op een zaterdagavond. Niet dat het erg is maar nu ik deze bioscoop heb ontdekt laat ik Pathe zeer waarschijnlijk links liggen voor deze bioscoop. Ik geniet gewoon meer van de films door het beeld en geluid.

    Waar ik nu ook achter ben gekomen, we waren net iets voor 19:00 uur in de zaal en moesten een plaats zoeken boven naar rij 5.. alleen omdat het pikdonker is zie je dus niets en ze hebben de rijnummers niet verlicht. Was even lastig voor ons en meerdere personen.

  23. #23

    Standaard

    Gisteren The Legend of Tarzan in de Dolby Atmos zaal gezien van Pathé Arnhem. Film was wel oké, maar het geluid vond ik weer erg indrukwekkend.

  24. #24

    Standaard

    De vergelijking Pathe Imax en Dolby Cinema bij VUE is net een vergelijking tussen de kwaliteit van op een DVD & die van een Blu-ray.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVD Watcher Bekijk bericht
    De vergelijking Pathe Imax en Dolby Cinema bij VUE is net een vergelijking tussen de kwaliteit van op een DVD & die van een Blu-ray.
    Het zal je verbazen hoeveel mensen het verschil niet zien tussen Blu-ray en DVD. Regelmatig, als ik een blu-ray heb gekocht en mensen hierover vertel, krijg ik vaak te horen; ''die had je toch al op dvd?'', en nee, het is niet mijn oma die dat zegt, maar mensen die zelf ook een Blu-ray speler hebben.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •