De resultaten 1 tot 3 van 3 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Geluid van Blue Ray (digitaal) via TV (digitaal) afspelen op analoge Home cinemaset

    Dag,

    Ik heb een Pioneer Home cinemaset met alleen geluiduitgang optische kabel of via scart.
    Ik heb een LG smart TV met HDMI, optische kabel, USB en scart.

    op dit moment loopt tussen de TV en de Home cinema set een optische kabel voor het geluid. Zowel TV als USB-stick (direct in de TV) zijn te beluisteren via deze Home cinema set.

    Nou heb ik begrepen dat zowel optische kabel en HDMI niet samen gaan, maar ik wil graag een blue ray speler (of ander digitaal apparaat of PS4) aansluiten op de TV met HDMI en dan het geluid afspelen op de Home cinema set. Hoe doe ik dit? Of kan ik de versterker (tevens DVD-speler) van de Home cinema set verruilen door een digitale zonder de rest van de Home cinema set te vervangen?

    Graag hulp

    Mirja

  2. #2

    Standaard

    Welkom op het forum, mirja.

    Even een paar vragen: om welke Pioneer Home Cinemaset gaat het? Typenummer?
    En wat is het merk/type van je Blu-ray speler (zonder 'e' achter Blu overigens)? Heb je die al gekocht of overweeg je 'm te kopen?

    Op zich kunnen Optisch en HDMI best samen als ingang, maar niet gelijktijdig. Het is of/of.
    Qua uitgang kan het wel samen, je kunt dus gelijktijding beeld via HDMI en geluid via Optisch uit een Blu-ray speler sturen.

    Als je weinig aan je set wilt veranderen kun je een Blu-ray speler overwegen met Optische audio uit en deze aansluiten op je Home Cinemaset. En dan de HDMI-uitgang van je Blu-ray speler naar je televisie.
    Nadeel is dan wel dat als je alleen TV wilt kijken (of de USB-stick), je telkens de optische kabel moet verwisselen. Dat lijkt me geen prettige manier van werken.

    Je zegt: "...van de Home cinema set verruilen door een digitale zonder de rest van de Home cinema set te vervangen."
    Wat versta jij onder de Home Cinema-set? Inclusief je tv en speakers? Of alleen het de 'versterker - met DVD-speler'?
    Bestaat je 'versterker-met DVD-speler' uit meerdere, losse, componenten of is het een alles-in-één-apparaat?
    Wat voor aansluitingen hebben de luidsprekers in je Home Cinemaset? Zijn het losse draadjes of speciale pluggen die alleen in de Pioneer-set passen?

    Als je een losse Blu-ray speler koopt heb je in theorie je DVD-speler niet meer nodig, want je Blu-ray speler kan ook DVD's weergeven. Andersom kan niet, maar dat had je al begrepen.

    Mocht je Home Cinemaset een alles-in-een apparaat zijn, dan kun je overwegen om deze te vervangen door een nieuwe (meer up-to-date) versie.
    Dat heeft, afgezien van een investering qua geld, een aantal voordelen:
    - aansluiten van nieuwe apparaten is makkelijker, want de nieuwe sets zijn (bijna) allemaal voorzien van HDMI.
    - je beschikt over de nieuwste geluidsformaten die op Blu-ray worden gezet (DTS-HD MA of Dolby TrueHD), waardoor je geluidsbeleving veel beter wordt.
    - als je losse componenten neemt (kost wel iets meer) kun je later veel makkelijker uitbreiden, upgraden, aanpassen. Dan hoef je niet alles tegelijkertijd te vervangen.

    Kortom, er is vanalles mogelijk, maar we hebben toch nog wat meer informatie nodig met wat je nu hebt en precies wilt.
    Ook niet belangrijk is dus: wat is je budget?
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
    We hebben destijds in 2003 een high end pioneer home cinema set gekocht (dus niet te koop bij bijv,. de Media Markt) die het nog prima doet, met uitzondering van de afwezigheid van digitale aansluitingen op de versterker (tevens DVD-speler) .

    In principe wilde ik dit zo goedkoop mogelijk oplossen, maar een nieuwe set op den duur lijkt me dan toch de beste oplossing.
    Ik heb inderdaad een aparte Blu-ray overwogen, maar het blijft gedoe met kabels wisselen. Toch maar de blu ray DVD van Star Wars tijdelijk kijken met de PS4.

    Nogmaals dank, Mirja

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •