De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Klipsch Quintet Center vervangen?

    Beste mensen,

    Momenteel beschik ik over het laatste Klipsch Quintet 5.0 systeem(zie link). Graag zou ik de centerspeaker willen vervangen voor de Klipsch R-25C om de dialogen beter tot zijn recht te laten komen. De overige speakers en het geluid dat ze produceren ben ik dik tevreden over. De Klipsch R-25C beschikt over hetzelfde Horn systeem. Op bestbuy las ik dat meerdere mensen dit al hadden gedaan, als ik het systeem met de nieuwe center goed afstel m.b.v. audysey zou dit geen probleem moeten zijn toch?

    Klipsch Quintet: http://www.klipsch.com/products/quintet-home-theater
    Klipsch R-25C: http://www.mediamarkt.nl/nl/product/...t-1337598.html

  2. #2

    Standaard

    Dit moet prima kunnen idd. Je kiest al voor hetzelfde merk en ook nog eens voor hetzelfde type tweeter (horn systeem). De grotere center zal meer body geven aan de dialogen en Audyssey doet de rest wel. Zelfs een compleet ander merk zou zelfs kunnen. Had ik in het verleden ook. In 90% van de gevallen wordt de center enkel en alleen gebruikt voor dialogen, dus dan merk je niet heel veel verschil in klankkleur.

    Als je Quintet center vrij komt zou je die zelfs nog kunnen gebruiken als midden achter speaker in een 6.1 opstelling bijvoorbeeld...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard

    Ik heb de r-25c als center besteld. Nu wil ik ook de twee fronts vervangen voor r-15m exemplaren van Klipsch. De huidige klipsch quintet gebruik ik dan voor mijn 2 surround speakers. Maar omdat deze maar tot 110Hz produceren moet ik hier de x-over dan op 120Hz zetten? En bij mijn center en fronts op 80Hz.

  4. #4

    Standaard

    Ligt aan je receiver. Ik kan in mijn receiver niet per groepje speakers een aparte crossover instellen. Ik heb de crossover zelf op 120Hz staan voor alle kanalen. Alles daaronder gaat dus naar de sub. Is het bij jou apart in te regelen, dan zou ik voor de Quintet varianten de crossover instellen op 120Hz. De R-15M zou ik idd instellen op 80Hz gezien de specs (tot 62Hz). Aangezien de R-25C niet dieper gaat dat 82Hz volgens de spec sheet, zou ik daarvoor de crossover instellen op 100Hz voor een beetje reserve.

    Kun je niet alles afzonderlijk instellen, dan zou ik een beetje luisteren wat het prettigst klinkt tussen de 100 en 150Hz crossover.

    Voorheen had ik zuilen die tot zo'n 50Hz gingen, maar ik had mijn crossover eigenlijk altijd op 120Hz staan. Gaf bij mij zelf een beter resultaat. Kortom... het zijn maar wat richtlijnen.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  5. #5

    Standaard

    Wanneer je alleen de dialogen wat voller wilt laten klinken is een grotere centre een mogelijkheid, maar dat zal ten koste gaan van de muziek en de effekten die nodig zijn voor de beleving.

    Vaak is het daarom beter om eerst de 'fronts' te vervangen door boekenplank-modellen. Deze bepalen nl. het geluidsbeeld en kunnen er voor zorgen dat de andere luidsprekers wat groter klinken dan ze in werkelijkheid zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Wanneer je alleen de dialogen wat voller wilt laten klinken is een grotere centre een mogelijkheid, maar dat zal ten koste gaan van de muziek en de effekten die nodig zijn voor de beleving.

    Vaak is het daarom beter om eerst de 'fronts' te vervangen door boekenplank-modellen. Deze bepalen nl. het geluidsbeeld en kunnen er voor zorgen dat de andere luidsprekers wat groter klinken dan ze in werkelijkheid zijn.
    Ik ben het met je eens dat je het beste alle voorste speakers kunt vervangen. De surrounds hebben vaak minder te doen dan de fronts in die zin. Maar zoals maikel400 aangaf is hij voornemens de fronts te vervangen voor boekenplankmodellen. In dit geval is de center vervangen door een center met dezelfde techniek en van hetzelfde merk, alleen wat groter zodat ie wat voller klinkt. Dat kan in mijn ogen prima. En dat was overigens ook de vraag in de OP.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  7. #7

    Standaard

    Gisteren de center binnen gekregen, wat een verschil. Vandaag twee nieuwe fronts besteld. De R-15m boekenplankspeaker zijn het geworden. Welke crossover zouden jullie pakken voor de fronts en center?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel400 Bekijk bericht
    Gisteren de center binnen gekregen, wat een verschil. Vandaag twee nieuwe fronts besteld. De R-15m boekenplankspeaker zijn het geworden. Welke crossover zouden jullie pakken voor de fronts en center?
    Heb ik al verteld Stukje terug lezen...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel400 Bekijk bericht
    Gisteren de center binnen gekregen, wat een verschil. Vandaag twee nieuwe fronts besteld. De R-15m boekenplankspeaker zijn het geworden. Welke crossover zouden jullie pakken voor de fronts en center?
    Voor een luidspreker van 5" ligt de frekwentie voor de 'cross-over' over het algemeen rond de 80Hz. Dit is vaak de laagste frekwentie die een woofer van 5" kan weergeven. Wanneer die volgens de specs lager ligt, dan komt het door de klankkast.

    Het beste is nog steeds om dit op het gehoor te doen, na dat je het niveau van/voor de subwoofer goed ingesteld hebt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Heb ik nog een vraagje? Wat is het verschil tussen audyssey movie of music. Als ik de mode movie gebruik lijkt het dat alles veller klinkt. Welke kun je het beste gebruiken in een kleine ruimte.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel400 Bekijk bericht
    Heb ik nog een vraagje? Wat is het verschil tussen audyssey movie of music. Als ik de mode movie gebruik lijkt het dat alles veller klinkt. Welke kun je het beste gebruiken in een kleine ruimte.
    Ik heb geen ervaring met Audyssey (Pioneer heeft MCACC) maar het lijkt mij vrij duidelijk dat de movie instelling met name bedoeld is voor films en hun dynamiek en music voor muziek... Welke je gebruikt is dus niet zo zeer afhankelijk van de ruimte, maar meer van wát je luistert...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  12. #12

    Standaard

    Het verschil tussen movie en music zit grotendeels in de naam. Dit zijn dezelfde decoders als Dolby ProLogic, maar dan door Audyssey geoptimaliseerd.

    Movie is bedoeld voor films en TV en zorgt voor een realistischer en ruimtelijker geluidsbeeld.
    Music is bedoeld voor het luisteren naar muziek en kan zorgen voor een weergave met meer breedte en diepte bij stereo-bronnen.

    Welke stand je het beste kunt gebruiken, is dus afhankelijk van het soort bron en wat jouw voorkeur heeft en dus niet van het formaat van de ruimte.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 05-01-2016 om 22:19
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Heb je ook een Dynamic volume op je receiver?? Zo ja.. Ga daar eerst eens mee stoeien. Het heeft mij erg veel geholpen om de dialogen beter tot hun recht te laten komen.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •