De resultaten 1 tot 24 van 24 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Toekomstig dedicated HT

    Hallo allemaal.

    Pas net aangesloten bij dit forum, leuk om alle enthousiastelingen met kennis aan het woord te horen!

    Afgelopen week hebben wij een nieuw huis gekocht, met daarin een aantal kamers zonder duidelijke bestemming, waarvan 1 nu geclaimd () is als HT.
    Momenteel al druk bezig met de voorbereiding, waarbij ik links en rechts nog wel wat tips kan gebruiken! Vanaf begin februari zal alles geplaatst worden, dus zal ik alle stappen voorzien van een foto verslag.

    Om te beginnen met de indeling;
    De HT ruimte is mooi rechthoekig, met afmetingen 6.00 L x 2.95 B x 2.15 H.
    Achterin de ruimte komt een podium (25 cm verhoging) met daarop een rij met 3 bioscoopstoelen.
    Boven deze stoelen komt de Full HD beamer te hangen, met HDMI en voeding naar een kastje. (elektronica erin, laptop erop)
    Voor het podium komt een set van 2 luxe bioscoop fauteuils.

    De ruimte zal ingericht worden met;
    - Houten zuilen langs de wanden met spot / LED verlichting erin.
    - Antraciet donker grijze wanden en plafond.
    - Donkerrood vloerkleed, waarin ook het podium meegenomen zal worden.

    Elektronica:
    - Full HD beamer
    - Vast Projectieframe
    - BOSE 7.1 surround-systeem (al in bezit)

    Heeft er iemand tips voor wat betreft de aanschaf van de Elektronica?
    Gezien het gehele huis een aardige investering aan het worden is hoeft het geen top of the list te zijn, maar gewoon degelijke kwaliteit voor veel kijkplezier.
    Eveneens zou ik ook graag weten hoe ik mijn scherm-grootte en beamer het beste op elkaar af kan stemmen? afstand beamer tot projectiemuur is ca. 5.50M.

    Andere tips, aanvullingen of adviezen zijn natuurlijk van harte welkom!

    Alvast bedankt voor jullie mee-denken hierin, en hoop nog veel leuke updates te kunnen sturen!

    Thijs

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Leuk, weer een dedicated HT in aantocht.

    Hier een 'collega bouwer' altijd leuk om te lezen en kijken hoe hij het gedaan heeft en kijk uiteraard ook naar andere ruimtes die je hier kunt vinden (en wellicht al gezien hebt).

    Wat is je budget voor de elektronica?
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Hallo..

    Ik zat te denken aan ongeveer 500 euro voor een Full HD Beamer?
    Scherm wil ik af laten hangen van de kijk-afstand, maar is over het algemeen niet heel gek duur. (+- 250 euro)

    Ben momenteel bezig met het zelf maken van;
    - podium (1m breed x 2.95m lang x 0.25m hoog)
    - 4 zuilen met inbouw spots aan de wanden (0.25cm in diameter, 2.15m hoog)
    - 2 LED-strips strak gespannen op de plinten, op afstand te bedienen langs de randen.

    BOSE surround systeem heb ik al (perfect geluid naar mijn mening), en ook de elektronica-kast met half open achterkant staat al in de zwarte verf.

    Hoor graag jullie adviezen!

  4. #4

    Standaard

    Om nog maar eens terug te komen met een concrete vraag..

    In een aantal HT's heb ik gezien dat er 'originele' bioscoop bekleding op de vloer ligt.. Ik kan dit nergens op internet vinden?
    Iemand een adresje hiervoor?

  5. #5

    Standaard

    Projectieafstand berekenen
    Vermenigvuldig de breedte van het scherm met de throw-ratio om de benodigde afstand van de projector tot het scherm te berekenen. Met een schermbreedte van 2 meter en een throw-ratio van 1.35:1 mag je de projector dus op een afstand van 2,7 meter hangen (2 meter x1.35)

    veel beamers hebben een zoom functie, ze hebben dus een throw-ratio van bijvoorbeeld 1.35:1 tot 2.7:1.
    je kan de beamer dan verder van het scherm hangen maar toch een projectiebreedte van 2 meter houden.

    bij de aanschaf van een beamer zal je dus van te voren goed rekening moeten houden met wat de throw-ratio van de beamer is. helemaal als je de beamer op de achterwand wil monteren en een bepaalde beeldgrootte wilt realiseren.

    Claudio Santulli linkte hierboven mijn net gestarte topic al. ik maak gebruik van een acer k330 deze heeft geen zoom functie dus een vaste throw-ratio van 1.4:1 ik moest dan ook goed uitrekenen op welke afstand ik de beamer moest ophangen om het scherm volledig vullend te krijgen.

    heb je al stoelen klaar staan voor de HT?

  6. #6

    Standaard

    Dank voor de uitleg! Zal er zeker rekening mee houden..
    Wil zoveel mogelijk al voorbereiden in de aankomende maanden, dus heb gisteren contact gehad met iemand om bij 1 zaak de beamer en het projectiescherm te bestellen, afgestemd op de maten van de ruimte.

    Voor wat betreft de stoelen;
    Het idee is om het podium achter in de ruimte te plaatsen met daarop 3 geschakelde bioscoop-stoelen.
    Daarvoor komen 2 geschakelde luxe bioscoop fauteuils, alles in het zwart.
    Heb momenteel contact met een webwinkel (www.bioscoopstoelen.nl / Bseated.nl), maar sta natuurlijk altijd open voor suggesties.

  7. #7

    Standaard

    Ja die website heeft mooie stoelen. Maar als tip aangezien het nog wel even duurt voor je de stoelen echt nodig bent. Marktplaats.nl
    Nieuw kan je ze altijd nog bestellen mocht je niks vinden. Ik heb mijn 3 stoelen zo goed als nieuw op marktplaats op de kop getikt voor 100 euro.
    Voordeel was ook nog dat er al een mooi verstevigd frame onder zat.

    Heb ze goed schoongemaakt (wat eigenlijk niet eens nodig was) met textiel reiniger voor mijn eigen gevoel.

  8. #8

    Standaard

    Hou ik inderdaad ook in de gaten.
    Ik moet zeggen dat ik de rij van 3 geschakelde stoelen liever daar koop, gebruikte stoelen in een rij van 3 voor €150/€200, dan ben je zeker van goede en schone bekleding.

    Waar ik denk dat winst op te behalen valt, zijn de luxe fauteuils.
    Deze heb ik nu gevonden via VidaXL (webshop), per 2 geschakeld voor EUR550, wat ik redelijk prijzig vind.

    Mocht iemand nog een mooi setje hebben staan, ben ik altijd geïnteresseerd.

  9. #9

    Standaard

    Hallo filmliefhebbers,

    Beter laat dan nooit; afgelopen week dan eindelijk begonnen met de bouw van onze dedicated HT room!
    Zie de eerste foto's voor een mooi overzicht van de ruimte, die inmiddels voorzien is van een donker kleurtje.
    (grijze muren / donkergrijs plafond / zwarte vloer)
    Bijlage 7775Bijlage 7774
    Het cinema spanscherm 2.62B x 1.53H hangt inmiddels, net als de beamer, en ook is het geluids-systeem aangesloten.
    Qua geluid besloten niet te investeren in state-of-the-art materialen, maar mijn huiskamerset te installeren, bestaande uit;
    - Bose 301 systeem als from-speakers
    - Bose 201 systeem als rear-speakers
    - Bose B1 bass module als subwoofer
    Het geheel word aangestuurd door een Yamaha RX-V 481 receiver - waarop ook de beamer functioneert. (Optoma 1080P full hd beamer)
    M.a.w., alles besturen vanuit je luie stoel door het gebruik van 1 afstandsbediening.
    Bijlage 7776

    In de loop van deze week zal er gewerkt worden aan;
    - Installeren 3 geschakelde bioscoopstoelen
    - led-verlichting onder het scherm / spotverlichting in het plafond
    - elektronica-kabinet als verzamelpunt.
    - decoratie. (filmposters/popcornmachine/minibar Hertog-Jan)
    - volgende week maandag zullen er akoestische panelen in de ruimte worden geplaatst, welke op maat gemaakt en ingemeten zijn.

    Als iemand nog leuke tips heeft, hoor ik het natuurlijk graag.

    Thijs

  10. #10
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ThijsW Bekijk bericht
    Hallo..

    Ik zat te denken aan ongeveer 500 euro voor een Full HD Beamer?
    Scherm wil ik af laten hangen van de kijk-afstand, maar is over het algemeen niet heel gek duur. (+- 250 euro)
    Welkom hier.. Altijd leuk om weer een HT hobbyist te zien.

    Optoma HD26
    Optoma DS-9092PWC

    Perfecte combi en niet duur.
    Heb het nu 2 weken en ben zeer tevreden.

    Succes!!
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  11. #11

    Standaard

    Dank voor je reactie; Ik heb gekozen voor een Optoma HD141X.
    Kan er nog niet heel veel over zeggen - pas 1x aangehad om te testen - maar de recensies zijn veelbelovend.

    Mijn scherm heb ik online besteld (SamCreative) en ziet er kwalitatief echt super uit.

  12. #12

    Standaard

    Ga dit topic met belangstelling volgen, had wel een tip gehad
    voor mooie comfortabele relaxstoelen die zeer geschikt zijn als
    luxe bioscoopstoelen, maar zo te lezen ben je al voorzien.

    Geen film zo mooi als ook het geluid uit de kunst is.... denk
    dat je daar in de toekomst wel in gaat investeren als de tijd
    rijp is, eenmaal gestart met deze hobby is het eind zoek


    Mooi groot scherm, dat gaat super worden

    BTW.... weet niet waarom, maar krijg je bijlagen
    niet geopend..... geen plaatje te zien
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    Leuk, ga mijn best doen om de aankomende weken de vooruitgang zo goed mogelijk vast te leggen in beeld en verhaal.
    Vreemd dat je mijn bijlages niet kunt openen, meer mensen hier last van? (je ziet de link wel??)
    Zal zo eens proberen een post te uploaden met hierin alleen de bijlages, hoor graag even of het dan wel werkt.

    Ik heb inderdaad 2 relax-fauteuils gekocht, en ben nu op zoek naar 3 mooie geschakelde bioscoopstoelen met bekerhouders.

  14. #14

    Standaard Hoor graag of de afbeeldingen nu wel geopend kunnen worden.


  15. #15

    Standaard

    Ja, ze zijn nu wel te bewonderen

    Is duidelijk te zien dat een zwarte vloer heerlijk
    besmettelijk is, je zal wel geen hondje hebben
    dat ook witte haren heeft

    Je zoekt 3 koppelbare bioscoopstoelen met bekerhouders,
    helaas die weet ik niet, had als stoel eerder deze in gedachte,
    ze zijn traploos verstelbaar en kosten je niet de kop:




    Zonder massage €135 en met massage €150, af te halen bij Jysk, heb er
    zelf 2 en zou er zo 5 nemen en dan het bankstel weg..... maar ja, heb het
    niet alleen voor het zeggen

    Nu worden ze bijna niet gebruikt, ze staan niet gunstig, maar anders...


    Benieuwd naar het vervolg
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Een zwarte vloer is absoluut besmettelijk, maar met de stijl die ik de ruimte wil geven wel de enige passende kleur..
    Af en toe goed met de stofzuiger erdoor en het is prima bij te houden hoor. Je gebruikt de ruimte natuurlijk niet dagelijks.. althans wij niet!

    Ik zal vanavond proberen weer het nodige te posten aan progressie.
    Ruimte is inmiddels voorzien van verlichting (spots + ledstrips als 'pauzelicht' ) en ook begonnen met de decoratie.

    Meedenken wordt hierin natuurlijk gewaardeerd, heb het hele plaatje nog niet voor ogen dus alle input is welkom!

  17. #17

    Standaard

    Hallo mede-film liefhebbers,

    Leuk om dit eens terug te lezen, maar zie dat ik nooit heb voldaan aan mijn belofte hierboven om de progressie in beeld te brengen.
    Inmiddels zijn we ruim een jaar verder, en kan ik zeggen dat ik veelvuldig gebruik maak van de ruimte, het is echt net zo fijn als van tevoren gedacht..

    Hierbij een aantal plaatjes van de ruimte vandaag de dag;

    IMG_8175.JPGIMG_8172.JPGIMG_8171.JPG



    Uiteindelijk ben ik - zal voor velen bekend klinken - wel aardig over budget te gaan, maar de kwaliteit en het plezier zitten hem toch ook wel in het totaalplaatje vind ik.
    Het wegwerken van je kabels, en het hebben of juist niet hebben van licht in de ruimte, is net zo belangrijk als de installaties van licht en geluid.

    Hoor graag jullie reacties!

    Groet,
    Thijs

    PS; het lijkt erop dat de foto's alleen op de kop geupload worden, weet niet hoe dit is wanneer ik het plaats, maar mocht het nog steeds op de kop zijn, excuus!

  18. #18
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ThijsW Bekijk bericht
    Hallo mede-film liefhebbers,

    Leuk om dit eens terug te lezen, maar zie dat ik nooit heb voldaan aan mijn belofte hierboven om de progressie in beeld te brengen.
    Inmiddels zijn we ruim een jaar verder, en kan ik zeggen dat ik veelvuldig gebruik maak van de ruimte, het is echt net zo fijn als van tevoren gedacht..

    Hierbij een aantal plaatjes van de ruimte vandaag de dag;

    IMG_8175.JPGIMG_8172.JPGIMG_8171.JPG



    Uiteindelijk ben ik - zal voor velen bekend klinken - wel aardig over budget te gaan, maar de kwaliteit en het plezier zitten hem toch ook wel in het totaalplaatje vind ik.
    Het wegwerken van je kabels, en het hebben of juist niet hebben van licht in de ruimte, is net zo belangrijk als de installaties van licht en geluid.

    Hoor graag jullie reacties!

    Groet,
    Thijs

    PS; het lijkt erop dat de foto's alleen op de kop geupload worden, weet niet hoe dit is wanneer ik het plaats, maar mocht het nog steeds op de kop zijn, excuus!
    Ziet er heel mooi uit. En ook erg mooi afgewerkt... Top. Eentje voor een M&G...
    Ik hoop trouwens wel dat je goede gordels aan de bios stoelen hebt....
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  19. #19

    Standaard

    Ondanks dat de foto's op z'n kop staan ziet het er heel mooi en strak uit .
    Mijn complimenten.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  20. #20

    Standaard

    Zeker heel netjes, veel kijk en luisterplezier toegewenst
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  21. #21

    Standaard

    bios1.jpg bios2.jpg bios3.jpg

    Dank voor alle leuke reacties tot nu toe!

    Heb nog even lopen prutsen met de instellingen en foto's, dus hierbij dezelfde plaatjes, maar nu normaal in plaats van ondersteboven.
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)

  22. #22
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ThijsW Bekijk bericht
    bios1.jpg bios2.jpg bios3.jpg

    Dank voor alle leuke reacties tot nu toe!

    Heb nog even lopen prutsen met de instellingen en foto's, dus hierbij dezelfde plaatjes, maar nu normaal in plaats van ondersteboven.
    Beter zo..... Leuke film trouwens. Kingsman.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  23. #23

    Standaard

    ziet er super uit!
    this is my boomstick!!!

  24. #24

    Standaard

    Leuke gezellige ruimte! Over budget gaan we allemaal wel in minder of mindere mate. Of gewoon niet, omdat de overschrijding achteraf als het budget wordt bestempeld??. Lekker genieten nu!
    Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterking: Denon AVC-X8500H - Nord Acoustics triple mono NC500 - ABNB 3x NC252 | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •