De resultaten 1 tot 3 van 3 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Advies Blu-ray speler

    Goedendag,

    Ook al ben ik hier niet zo actief op het forum zou ik toch graag om advies voor de aanschaf van een Blu-ray speler vragen.

    Deze wil ik graag aansluiten op een Sony HT-SF1300 / STR-KS1300 5.1 receiver. Is overigens niet voor mezelf maar voor mijn ouders.
    Dit is een oudere receiver en ondersteund geen DTS-HD MA of Dolby Digital True HD, wel DTS, Dolby Digital, PCM 5.1. HDMI ingangen, optisch ingang, coaxiale ingang en meerkanaals ingang.

    Recentelijk een Sony BDP-S1500 Blu-ray speler aangeschaft, dit is echt een basis model rond de €80. Typsich een super compact spelertje dat verkoopt mooi natuurlijk

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre er dan kwaliteitsverschil waar te nemen is in beeld of geluid of stabiliteitsproblemen er zijn t.o.v. de wat grotere spelers (van de grotere budgetmodellen tot de duurdere reeks spelers die flink groter zijn).
    Goed, ik heb van kind af aan elektronica al interessant gevonden, dus probeer me wel redelijk te verdiepen in alles dus weet er wel het een en ander van, schaf alleen niet veel duurdere hoogwaardigere producten aan.

    Allerlei netwerkmogelijkheden zijn niet belangrijk aangezien die op de TV gebruikt worden, BD-Live ben ik niet vaak tegen gekomen, TV is geen 3D en ook geen behoefte aan in de toekomst.

    Ik wist dat het geluid beperkt zou zijn tot de DTS core track en Dolby Digital, hoewel die wel een hogere bitrate hebben op Blu-ray dan op DVD.
    Nu kwam ik erachter dat door de uitvoer van het geluid van een Blu-ray speler van Bitstream naar PCM te zetten het mogelijk is om het geluid naar LPCM te decoderen waarbij DTS-HD en Dolby Digital TrueHD op die manier toch een soort mogelijk zijn op een oudere receiver.
    Dit heb ik getest met een Playstation 3, die biedt deze optie en ik heb dan inderdaad PCM 5.1 geluid op de receiver, de Playstation 3 geeft ook aan dat de DTS-HD MA track wordt afgespeeld i.p.v. de DTS track.

    De aangeschafte Blu-ray speler ondersteunt het coderen naar PCM echter alleen in 2 kanaals.
    Nu overweeg ik om de speler te retourneren en op zoek te gaan naar een andere speler die wel het decoderen van PCM 5.1 ondersteunt.

    Ik heb het geluid nog niet uitvoerig getest, vraag me af in hoeverre kwaliteitsverschil tussen bv. DTS Core en HD überhaupt merkbaar is op een "standaard" 5.1 set, deze valt overduidelijk niet in de hoogwaardige categorie
    Ik weet wel van bv. concert DVD's de keuze tussen DTS en PCM stereo een behoorlijk verschil maakte met PCM in het voordeel, dus wellicht is het verschil tussen DTS Core en DTS-HD MA gecodeerd door een Blu-ray speler naar PCM wel hoorbaar.

    Nu las ik in een recente forum post uit een ander topic het volgende:
    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Heb zelf ook 2 PS3's, dikkerds, en ook ik vond het PCM geluid een stuk minder vol klinken, tevens vond ik de PS3 nu niet bepaald het stilste jongetje van de klas.

    Alleen Blu Ray- of andere spelers die beschikken over meerkanaals analoge uitgangen hebben de decoders aan boord, dat is dan ook nodig, anders zou er geen analoog signaal over de uitgangen kunnen komen.

    Er zijn maar weinig spelers die dan ook nog eens over kwalitatief hoogwaardige decoders beschikken, en als dat wel zo is, dan zijn het ook niet de goedkoopste apparaten. Receivers hebben over het algemeen de betere decoders aan boord, daarom is het over het algemeen beter om een speler zonder decoders aan te schaffen en de receiver het werk te laten doen.

    De PS3 kan van DTS HD Master tracks het signaal omzetten in Multi Channel PCM, jouw blu ray speler lijkt dat niet te kunnen, wel in 2 kanaals PCM, maar dat moeten ze allemaal kunnen, dat is het audio signaal dat alle TV's met een HDMI ingang verwerken kunnen.( zie blz 20 linksbovenaan). Er zijn zelfs spelers die de HD audio tracks kunnen omzetten in meerkanaals DTS, jouw speler is op audiogebied iets simpeler uitgevoerd, in jouw geval is dat absoluut geen nadeel, je hebt er immers toch niets aan, jouw receiver decodeert immers het HD bitstream signaal dat hij van de speler krijgt
    Met name het stukje over dat receivers betere decoders aan boord hebben vond ik interessant, klinkt logisch ook eigenlijk het coderen van geluid beter door de receiver over gelaten kan worden. De overstap naar een nieuwere receiver met ondersteuning voor HD auidio codecs lijkt voorlopig niet in de planning.

    Lang verhaal kort:
    Zou het toch de moeite zijn om te investeren in een iets duurdere speler die het geluid kan decoderen naar LPCM 5.1?
    Iemand bekend met spelers die dit ondersteunen, liefst in het goedkopere segment, maar wat duurder valt te overwegen.
    Ik kwam bv. SAMSUNG BDH6500 tegen rond de €120, die zou dit volgens de specificaties in de handleiding wel ondersteunen, echter staat de positionering van de toetsen bovenop de speler totaal niet aan.
    Laatst aangepast door Corossi : 23-09-2015 om 11:04

  2. #2

    Standaard

    Duurdere spelers hebben vaak een betere signaal-verwerking en een loopwerk dat stabieler en stiller is. Om de verschillen in het beeld tussen een goedkope en een dure speler te kunnen zien, heb je ook een goede TV nodig. Je kunt de verschillen vaak zien wanneer je gewend bent aan het beeld van een bepaalde speler. Daarvoor zul je dus eerst moeten kijken naar het beeld van een speler in een thuis-situatie zodat je die als referentie kunt gebruiken bij het vergelijken.

    Een makkelijke manier om een speler te kiezen is om eerst te kijken naar wat jouw ouders van de speler verwachten, hoe ze deze willen gebruiken en hoeveel ze er aan uit willen geven.

    Voor het geluid geldt hetzelfde als voor geluid, maar dan wordt het bepaald door de receiver en de luidsprekers.

    Wanneer een receiver alleen decoders voor standaard Dolby Digital en DTS heeft zal deze waarschijnlijk alleen 2-kanaals (L)PCM kunnen verwerken. Als dat zo is, kun je meer-kanaals geluid kun beter als 'bitstream' naar de receiver laten sturen. Daarvoor kun je het beste kijken in de gebruiksaanwijzing van de Sony HT-SF1300 en anders is het afhankelijk van de 'handshakes'.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 24-09-2015 om 22:18
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    ...maar dan wordt het bepaald door de receiver en de luidsprekers.
    Dat dacht ik eerst ook maar dat is toch echt niet het geval.

    Heb onlangs een nieuwe speler, de Pioneer BDP-LX58, gekocht na jaren te hebben gedaan met een Panasonic DMP-BD80.
    En dat was naast het beeld ook op het gebied van geluid een hele vooruitgang!

    Hij is met name een stuk muzikaler. Het geluid komt meer los van de boxen en is een stuk gedetailleerder.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •