Pagina 4 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
De resultaten 76 tot 100 van 149 worden weergegeven.
  1. #76

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Is dat niet een beetje overdreven? Alleen maar omdat één relatief kleine speler is omgevallen terwijl het voor de grote jongens (Warner, Fox, Universal, Sony...) gewoon business as usual is?
    Hoewel ik graag mijn woorden terug zou nemen en zou willen zeggen van wel... Nee, tenminste in mijn persoonlijke opzicht niet. Ik heb zelf zo het idee dat je het aan de grote spelers gewoon niet zal merken (en het inderdaad business as usual is) als de markt echt aan het dichtklappen is, dat gaat gewoon van de één op de andere dag over op het volgende thuisformaat. Ineens was daar de DVD, en de video werd toen echt niet zozeer minder aangeprijsd ("nu verkrijgbaar op video én DVD!"), het was gewoon ineens over ("Nu verkrijgbaar op DVD!"). Ik heb het vermoeden dat binnen nu en 5 jaar, nee, 3 jaar heel de markt over is naar een nieuw, nader te ontwikkelen (online?) platform.
    Fox stapte met The Simpsons, een toch wel goedlopende reeks op DVD, ineens middenin de uitgaves over op online-streaming en daar is nu nog steeds gedoe om. Ik zou willen zeggen dat online de boventoon voert voor de toekomst, maar ik heb mijn twijfels, ik kan er niet mijn vinger op leggen wát die ene factor gaat zijn wat het publiek massaal gaat doen laten overstappen... Maar de pogingen zijn er wel al, vanuit die grote bedrijven voor wie het business as usual is (bijvoorbeeld Ultraviolet, een systeem met een Digital Copy waar ik even op moest doorgoogelen om de naam 'Ultraviolet' te vinden, ik was de naam even kwijt). Entertainmentzaken verdwijnen (Free Record Shop als grote spil maar ik noem ook de Music Store) maar er komen gewoon geen goede alternatieven voor in de plaats; zo krijg je mensen wel gauw over naar een digitaal alternatief. Of een minder legaal alternatief.

    En true, je moet sowieso onderscheidend zijn en niet hetzelfde doen als een ander (is dat trouwens niet gewoon één van de basisregels van bedrijfskunde an sich?), maar voor kleinere uitgeverijen die anders wíllen zijn is dat dus wel meteen ook einde verhaal. Een paar jaar geleden was er nog wel eens een leuke verrassing, als een in Nederland obscure titel officieel hier op de markt verscheen, zoiets zal nu ook gewoon niet meer gebeuren... Eerste wat daarbij in me opkomt is Bright Vision Entertainment, een uitgeverijtje die van die obscuurdere titels en Nederlandse series als Goudkust, SamSam, Het Zonnetje in Huis en tal van andere Nederlandse sitcoms uitbracht, maar ook Shaun het Schaap, My little Pony, noem maar op. Het moet je smaak maar zijn, ik zeg het erbij, maar het was fijn dat er een uitgever was die die reeksen gewoon officieel hier uitbracht. Eveneens terziele gegaan.

    Okee, ik weet misschien te weinig van de business om een reëele uitspraak te maken dus misschien is het door mijn gebrek aan kennis inderdaad flink overdreven dat ik het zo stelde... Maar ik heb er mijn zorgen bij en dat mag een ieder best weten.

  2. #77

  3. #78

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tmvde Bekijk bericht
    Films distribueren is de afgelopen jaren eenvoudiger geworden, stelt De Jong. 'In het verleden was er een vrij groot apparaat voor nodig, maar nu gaat alles digitaal. Films staan op een server. Je werkt niet meer aan chique dvd-uitgaven, maar stuurt de film naar iTunes. Met een man of drie, met vijf zeker, zou je het bedrijf draaiende kunnen houden. Alle onafhankelijke Nederlandse filmdistributeurs zijn te laat begonnen met saneren.'


  4. #79

    Standaard

    Nee, ze zouden moeten werken aan chique blu-ray uitgaven. Prutsers.

  5. #80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door WaymannDirector Bekijk bericht
    Films distribueren is de afgelopen jaren eenvoudiger geworden, stelt De Jong. 'In het verleden was er een vrij groot apparaat voor nodig, maar nu gaat alles digitaal. Films staan op een server. Je werkt niet meer aan chique dvd-uitgaven, maar stuurt de film naar iTunes. Met een man of drie, met vijf zeker, zou je het bedrijf draaiende kunnen houden. Alle onafhankelijke Nederlandse filmdistributeurs zijn te laat begonnen met saneren.'

    Bijzondere conclusie. Ik zie het toch iets anders. De enige manier om het hoofd nog boven water te houden is juist te investeren in kwaliteit. Dus juist wél chique dvd- en blu-ray uitgaves! Maar kleinschaliger. De rest is gedoemd om te verdwijnen. Het lijkt mij de enige manier om je mee te blijven onderscheiden ten opzichte van streaming. Op kwantiteit (schaal en kosten) ga je het als fysieke media namelijk sowieso afleggen. Dus waarom dan niet hetzelfde doen als Criterion of Arrow en dat soort labels? Het lijkt me de enige mogelijkheid nog. Je ziet dan ook dat die het erg goed doen. Zij durven te kiezen voor kwaliteit en richten zich specifiek op een kleinere groep liefhebbers/verzamelaars die er wat meer geld voor over hebben. De grote groep heeft z'n rug toch al omgedraaid naar fysieke schijfjes. Of Nederland en België als afzetmarkt hier groot genoeg voor zijn, dat is dan nog maar de vraag natuurlijk.
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  6. #81

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BigLebowski Bekijk bericht
    Of Nederland en België als afzetmarkt hier groot genoeg voor zijn, dat is dan nog maar de vraag natuurlijk.
    Maak dan een deel met Criterion of Arrow, dan is het enige wat ontbreekt de ondertitels.

  7. #82

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door WaymannDirector Bekijk bericht
    Films distribueren is de afgelopen jaren eenvoudiger geworden, stelt De Jong. 'In het verleden was er een vrij groot apparaat voor nodig, maar nu gaat alles digitaal. Films staan op een server. Je werkt niet meer aan chique dvd-uitgaven, maar stuurt de film naar iTunes. Met een man of drie, met vijf zeker, zou je het bedrijf draaiende kunnen houden. Alle onafhankelijke Nederlandse filmdistributeurs zijn te laat begonnen met saneren.'

    En dat bevestigt toch weer mijn uitspraak van hierboven. Gewoon incashen en uitmelken met een goedkope uitgave of over naar een digitale server.

  8. #83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BigLebowski Bekijk bericht
    Bijzondere conclusie. Ik zie het toch iets anders. De enige manier om het hoofd nog boven water te houden is juist te investeren in kwaliteit. Dus juist wél chique dvd- en blu-ray uitgaves! Maar kleinschaliger. De rest is gedoemd om te verdwijnen. Het lijkt mij de enige manier om je mee te blijven onderscheiden ten opzichte van streaming. Op kwantiteit (schaal en kosten) ga je het als fysieke media namelijk sowieso afleggen. Dus waarom dan niet hetzelfde doen als Criterion of Arrow en dat soort labels? Het lijkt me de enige mogelijkheid nog. Je ziet dan ook dat die het erg goed doen. Zij durven te kiezen voor kwaliteit en richten zich specifiek op een kleinere groep liefhebbers/verzamelaars die er wat meer geld voor over hebben. De grote groep heeft z'n rug toch al omgedraaid naar fysieke schijfjes. Of Nederland en België als afzetmarkt hier groot genoeg voor zijn, dat is dan nog maar de vraag natuurlijk.
    Precies! Maar de afzetmarkt is waarschijnlijk te klein idd.

  9. #84

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tmvde Bekijk bericht
    Maak dan een deel met Criterion of Arrow, dan is het enige wat ontbreekt de ondertitels.
    En de regiocodering natuurlijk, dan moeten ze dat ook gaan aanpassen. Zij hebben Regio A/1
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  10. #85

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    En de regiocodering natuurlijk, dan moeten ze dat ook gaan aanpassen. Zij hebben Regio A/1
    Arrow niet.

  11. #86

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roger B. Bekijk bericht
    Arrow niet.
    Nou ja, niet helemaal waar. Arrow heeft zijn uitgaves nu verdeeld in regio A en B.
    Maar dan nog: hoeveel zouden ze hier kunnen afzetten als er Nederlandse subs bij zitten?

  12. #87

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Nou ja, niet helemaal waar. Arrow heeft zijn uitgaves nu verdeeld in regio A en B.
    Maar dan nog: hoeveel zouden ze hier kunnen afzetten als er Nederlandse subs bij zitten?
    Niet veel, dus het zal waarschijnlijk nooit gebeuren.

  13. #88

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Nou ja, niet helemaal waar. Arrow heeft zijn uitgaves nu verdeeld in regio A en B.
    Maar dan nog: hoeveel zouden ze hier kunnen afzetten als er Nederlandse subs bij zitten?
    Dat wist ik niet.
    Ik denk ook niet dat ze hier veel zouden verkopen.

  14. #89

    Standaard

    Wat gebeurt er nu met de resterende seizoenen van Mad Men? Hopelijk krijgen we die ooit met NL subtitles?

  15. #90

    Exclamation

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank Bekijk bericht
    Niet veel, dus het zal waarschijnlijk nooit gebeuren.
    Helemaal mee eens.

    Ik snap dat mensen hum hobby's romantiseren, maar de films die bij Criterion worden uitgebracht zullen in Nederland nooit voor een groot publiek interessant zijn. Dan gaat het om titels waar wellicht in een paar jaar tijd enige tientallen blurays met NL subs van verkocht zouden worden. Dat is echt niet interessant vanuit commercieel oogpunt, zeker als je bedenkt dat je met minder investering een veel groter publiek kunt bereiken via Netflix of andere VOD-diensten.

    Blurayboxen zijn gewoon te duur om te maken, te verzenden en te bewaren voor bedrijven, met een risico dat ze niet verkocht worden. Waarom zou je het dan doen?

    Criterion maakt mooie uitgaves, dat is zeker waar, maar ik vermoed dat de enige reden voor hun bestaansrecht is dat de US markt homogeen is (je hebt geen ondertitels noidig) en groot. Ik heb ook geen idee of Criterion financieel goed draait, weet iemand dat?

    In Europa is het ingewikkeld met allerlei talen, juridische verschillen tussen landen en andere rechtenkwesties. En Nederland is gewoon veel te klein, van het handjevol filmliefhebbers dat hier komt kan geen enkele maatschappij leven.
    Laatst aangepast door Oakey : 19-09-2015 om 18:00

  16. #91

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Criterion maakt mooie uitgaves, dat is zeker waar, maar ik vermoed dat de enige reden voor hun bestaansrecht is dat de US markt homogeen is (je hebt geen ondertitels noidig) en groot. Ik heb ook geen idee of Criterion financieel goed draait, weet iemand dat?
    Jaaromzet in 2007: US$6.1 million. Volgens meest recente cijfers gedaald naar $3.4 million.

  17. #92

    Standaard

    A-Film consultant Erik Engelen over de structurele problemen in de Nederlandse filmindustrie:

    “Piraterij is een groot probleem: niemand in de sector kan exact zeggen hoeveel geld ons dat kost, maar dat zijn enorme bedragen. Het zou echter flauw zijn alle problemen alleen maar aan piraterij te wijten. De evolutie van de dvd-markt is een ander groot probleem, en daar kan ik wel cijfers over noemen. We haalden vroeger 15 miljoen bruto omzet uit de dvd-markt; dat is in vijf jaar tijd teruggevallen naar 4 miljoen. Dat is dus een omzetverlies van 11 miljoen per jaar. Dat zijn flink wat boterhammen.”

    Pak je dat niet terug met nieuwe inkomstenbronnen als VOD en Netflix?

    “Nee, echt niet. Er is gewoon een substantiële poot in het financieringsmodel van films weggevallen. A-Film was lange tijd marktleider, onze ‘quality film collection’ op dvd was een enorm succes. Maar opeens is de hele drang van consumenten om fysieke dragers in huis te hebben er niet meer. Niemand had voorspeld dat dat zo snel zou gaan. Hier konden we niet op anticiperen.”

    Geldt dat ook voor andere filmbedrijven dan?


    “Andere bedrijven hebben er ook last van. Mensen denken altijd dat films in de bioscoop uit de kosten komen, maar dat is maar zeer zelden het geval. Als distributeur haal je doorgaans je winst uit de andere kanalen, zoals dvd, VOD of tv. Als een van die drie vrijwel wegvalt, dan valt dat niet 1-2-3 te compenseren. We gaan weer terug naar het jarenzeventigmodel, toen ‘home entertainment’ nog niet bestond.”

    (...)


    Denkt u dat er meer Nederlandse distributeurs gaan omvallen?


    “Er wordt al jaren gespeculeerd dat dit zou gebeuren. Alleen verwacht niemand ooit de eerste te zijn. Ik vrees dat als de markt doorevolueert zoals nu het geval is, dat er inderdaad meer onafhankelijke distributeurs gaan omvallen. Nieuwe partijen als Netflix worden oppermachtig en tv-zenders worden steeds selectiever met het aankopen van projecten. De markt is simpelweg te klein voor zoveel spelers en dus is de omzet die je kan genereren niet genoeg. Er moet een nieuw, kleine businessmodel worden gevonden, willen de onafhankelijke distributeurs in Nederland kunnen overleven.”
    Bron: http://media.tpo.nl/kort-nieuws/2015...-in-nederland/

  18. #93

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Qzyn Bekijk bericht
    Jaaromzet in 2007: US$6.1 million. Volgens meest recente cijfers gedaald naar $3.4 million.
    Hm, had gedacht dat dat een veel groter bedrijf was! Een omzet van $3,4 miljoen is niet veel als je bedenkt dat daar alle (productie)kosten en salarissen nog vanaf moeten. Volgens deze info hebben ze 40 man in dienst, dat is een behoorlijke kostenpost. En een kantoor aan Park Avenue in NYC is ook niet goedkoop. Ze hebben nu wel een deal met streamingdienst Hulu gesloten lees ik.

  19. #94

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Hm, had gedacht dat dat een veel groter bedrijf was! Een omzet van $3,4 miljoen is niet veel als je bedenkt dat daar alle (productie)kosten en salarissen nog vanaf moeten. Volgens deze info hebben ze 40 man in dienst, dat is een behoorlijke kostenpost. En een kantoor aan Park Avenue in NYC is ook niet goedkoop. Ze hebben nu wel een deal met streamingdienst Hulu gesloten lees ik.
    Dan mag je idd hopen dat iedereen parttime in dienst is... Ik dacht dat ze met Janus Fiilms misschien nog wat meer verdienden, maar dat is ook maar 79000 dollar volgens die site.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  20. #95

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Hm, had gedacht dat dat een veel groter bedrijf was! Een omzet van $3,4 miljoen is niet veel als je bedenkt dat daar alle (productie)kosten en salarissen nog vanaf moeten. Volgens deze info hebben ze 40 man in dienst, dat is een behoorlijke kostenpost. En een kantoor aan Park Avenue in NYC is ook niet goedkoop. Ze hebben nu wel een deal met streamingdienst Hulu gesloten lees ik.
    Als ik sommige sites moet geloven hebben ze dan nog 10x zoveel mensen in dienst dan Eureka Entertainment Ltd (het bedrijf achter Masters of cinema). Zie o.a. http://www.192.com/atoz/financial/business/03493464/ en https://www.freecompanyaccounts.co.u...nts/2014-03-31 .

    Het zijn toch wel hele kwetsbare bedrijfjes. Noch Criterion noch Eureka maken winst trouwens. Dat kan een belastingtechnisch verhaal zijn, maar ik vermoed zomaar van niet.

  21. #96

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Dan mag je idd hopen dat iedereen parttime in dienst is... Ik dacht dat ze met Janus Fiilms misschien nog wat meer verdienden, maar dat is ook maar 79000 dollar volgens die site.
    Parttime banen zijn zeer ongebruikelijk in de VS dus denk het niet. Wat in Nederland een fulltime baan is (36 of 38u) wordt in de VS al als parttime gezien.
    Laatst aangepast door Oakey : 23-09-2015 om 07:08

  22. #97

    Standaard

    Freelance dan....???
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  23. #98

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Freelance dan....???
    Het lijkt me voor dat soort bedrijven wel waarschijnlijk dat ze veel met inhuur op projectbasis of opdrachtbasis werken. Da's volgens mij sowieso meer gebruikelijk in de filmbranch. Artwork en tekstueel werk kan prima op opdrachtbasis worden weggezet.

  24. #99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Het lijkt me voor dat soort bedrijven wel waarschijnlijk dat ze veel met inhuur op projectbasis of opdrachtbasis werken. Da's volgens mij sowieso meer gebruikelijk in de filmbranch. Artwork en tekstueel werk kan prima op opdrachtbasis worden weggezet.
    Maar volgens die bussiness info hebben ze 40 employees, dat zijn dus geen freelancers. In de vs zit daar ook weer geen groot verschil tussen, want je hebt sowieso geen ontslagbescherming of recht op doorbetaalde vrije dagen als werknemer, er is geen of een heel laag minimumloon en pensioenopbouw moet je ook zelf regelen. Maar goed, dat maakt zo'n bedrijf wel flexibeler dan in Nederland. Hier zou een bedrijf als Criterion niet lang bestaan vanwege de hoge loonkosten.

  25. #100

    Standaard

    Personeel A-Film staat op straat

    Het personeel van distributeur A-Film staat definitief op straat. De BV A-Film Personeel is deze week failliet verklaard.

    Het treft volgens directeur Sim van Veen achttien medewerkers, liet hij vrijdag weten. A-Film vroeg onlangs uitstel van betaling aan wegens financiële problemen. Wat er met de distributie- en rechtenvennootschappen gaat gebeuren, is nog niet duidelijk. Volgens Van Veen wordt de komende weken nog gesproken over een doorstart. A-Film is een van de grotere onafhankelijke filmdistributeurs van de Benelux. Het bedrijf bracht in het verleden onder meer de succesvolle filmtrilogie Lord of the Rings en Nederlandse kaskrakers als Zwartboek en Phileine zegt sorry naar de bioscoop. Een miljoenenschuld, enkele flops en minder inkomsten uit het op dvd uitbrengen van films leidden er onder meer toe dat A-Film niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen.

    Bron: telegraaf.nl

Pagina 4 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •