De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hulp gevraagd bij zoeken naar nieuwe versterker voor JBL es80 Luidsprekers

    Hallo allemaal,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker voor mijn JBL es80 luidsprekers. Mijn huidige versterker is een Harman Kardon HK970, deze heeft te weinig vermogen waardoor bij hoger volume de Tweeters gaan Clippen. Dit was tijdens de aanschaf een nood versterker.

    Nu wil ik al een aantal jaren een nieuwe versterker maar ik weet nooit welke ik moet kiezen, ook ik zit nog te twijfelen tussen een versterker en een receiver. Wat raden jullie mij aan?
    Ik heb nu op mijn versterker mijn pc, televisie, Xbox, Blu ray speler, platenspeler en radiotuner(wordt niet meer gebruikt) aangesloten. Dit is nu allemaal analoog aangesloten. Kan ik deze beter digitaal aan gaan sluiten op mijn volgende versterker/receiver? Ook zou ik graag een uitgang voor een subwoofer willen op mijn set. Ook heb ik nog een es25c te koop aangeboden gekregen. Deze wil ik indien het mogelijk is ook gaan gebruiken.

    Ik gebruik de set vooral voor film(veelal blu ray) en muziek(FLAC en Cd's.)

    Alvast bedankt!
    Paul

  2. #2

    Standaard

    Een heel belangrijk element noem je niet: wat is je budget? We kunnen versterkers van 200 euro, maar ook van 2500 euro aanbevelen.
    Het is dus handig om te weten wat voor prijs je in gedachten hebt.

    Ook zou ik graag een uitgang voor een subwoofer willen op mijn set.
    Dan kom je toch al gauw bij een receiver uit. Versterkers met 5.1 uitgangen zijn er niet zoveel.
    Lastiger wordt het waarschijnlijk om tegenwoordig nog een receiver te vinden die een phono-aansluiting heeft voor je platenspeler.
    Zou kunnen dat je daar een aparte voorversterker voor moet aanschaffen.
    Je meldt niet hoe je je Blu-ray speler hebt aangesloten, maar ik neem aan via 2.0 geluid.
    Om optimaal te kunnen genieten van (HD)geluid zou ik zeker voor digitale aansluitingen (lees: HDMI) gaan.
    Je platenspeler zal dat niet hebben, en de PC moet ook HDMI hebben wil dat digitaal lukken.
    Maar een XBox en Blu ray digitaal aansluiten maakt het een stuk beter.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  3. #3
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Na wat zoeken kwam ik erachter dat de ES25c een centerspeaker is. Dit, samen met je wens voor een subwoofer, zorgt inderdaad voor dat je een multikanaals surroundreceiver nodig zult hebben. En dan is de keus inderdaad enorm. Hoe nieuwer de receiver, des de minder kans dat er een phono-aansluiting opzit. Kijken naar een ouder model is dan niet eens gek bedacht. Hoe beter je verder aangeeft waar bij jou de prioriteiten liggen, des te makkelijker is het voor ons om je op weg te helpen.

    Wil je kwaliteit of is dat voor jou relatief?
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Een heel belangrijk element noem je niet: wat is je budget? We kunnen versterkers van 200 euro, maar ook van 2500 euro aanbevelen.
    Het is dus handig om te weten wat voor prijs je in gedachten hebt.
    Mijn budget is maximaal 1500 euro, dat is wel de bovenprijs op dit moment.
    Mijn pc heeft alle uitgangen die je kan bedenken, optisch, hdmi, digitaal en via losse stekkers. De blu ray is op dit moment aangesloten via tulp.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Wil je kwaliteit of is dat voor jou relatief?
    Ik wil inderdaad kwaliteit, maar dat is altijd relatief, wat voor mij kwaliteit is kan voor een ander natuurlijk geen kwaliteit zijn. Ik heb op dit moment geen idee welke merken goede versterkers maken, laat staan welke types goed zijn. Waar moet ik op letten?

  5. #5
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Kwaliteit is zeker relatief, maar de een maakt het totaal niet uit. Zolang er maar geluid uit komt. De ander hecht daar toch wat meer waarde aan. Dus toch wel een belangrijk gegeven. Als dat budget alleen voor je versterker geld en daar niet de subwoofer of een bd speler bijkomt, heb je zeker wat mogelijkheden. In die prijsklasse kun je voor de wat betere (nieuwe) receivers gaan zoals: NAD en Arkham enz. Echter ook Denon en Marantz maken mooie receivers zolang je niet de instapmodellen neemt. Het is dan ook gewoon een beetje kijken wat je aanspreekt. Zoals je zelf aangeeft wil je voor een 3.1-speakerconfiguratie gaan. Je zou dan ook kunnen overwegen om een paar surroundspeakers erbij te nemen om zo een volwaardig 5.1-systeem te gebruiken, daar dit bij films een flinke meerwaarde biedt.

    Koop je een nieuwe receiver dan is die meestal voorzien van de nieuwste snufjes zoals HD-audiocodecs, Audyssey XT32 en HDMI 2.0. Koop je een wat oudere model dan kan je voor meer kwaliteit gaan. De regel is namelijk dat oud zeker niet slechter is. Soms zelfs het tegendeel...

    Het is dus een beetje onduidelijk of je al een subwoofer hebt of dat deze er nog moet komen, want ook die zijn er in alle prijsklasse.

    Naast de genoemde merken - want het blijft een persoonlijke voorkeur -, kun je ook een kijken naar merken als Pioneer en Yamaha, die ook erg mooie producten maken. Kortom: er is voor dit budget enorm veel keuze...
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 24-05-2015 om 10:56
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #6

    Standaard

    Heel erg bedankt voor jullie reactie!

    Ik ben opzoek naar een versterker die zowel een goede bouwkwaliteit heeft als erg goed geluid weergeeft. Op dit moment heb ik alleen twee frontspeakers en de centerspeaker. De subwoofer staat nog op de planning voor de toekomst. Deze heb ik niet meegenomen in mijn budget. En aangezien ik op dit moment in een klein appartement woon is de ruimte voor de achter speakers nog niet aanwezig. Misschien in de toekomst als ik een groter huis ga kopen behoort dat zeker tot de opties. Maar op dit moment is er geen ruimte voor.

    Ik zit er eventueel nog wel aan te denken om speakers aan mijn plafond te monteren. Daar is wel een mogelijkheid voor maar dan zit ik met de kabels. Maar als ik weer verder ga over de versterker waar moet ik opletten, impedantie, wattage, gevoeligheid? Je hebt hierboven verschillende merken opgesomd maar ik wordt nog niet echt wijzer welke versterkers echt goed zijn. En omdat er zoveel keus is weet ik dus echt niet waar het verschil in zit.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paulor Bekijk bericht
    Heel erg bedankt voor jullie reactie!

    Ik ben opzoek naar een versterker die zowel een goede bouwkwaliteit heeft als erg goed geluid weergeeft. Op dit moment heb ik alleen twee frontspeakers en de centerspeaker. De subwoofer staat nog op de planning voor de toekomst. Deze heb ik niet meegenomen in mijn budget. En aangezien ik op dit moment in een klein appartement woon is de ruimte voor de achter speakers nog niet aanwezig. Misschien in de toekomst als ik een groter huis ga kopen behoort dat zeker tot de opties. Maar op dit moment is er geen ruimte voor.

    Ik zit er eventueel nog wel aan te denken om speakers aan mijn plafond te monteren. Daar is wel een mogelijkheid voor maar dan zit ik met de kabels. Maar als ik weer verder ga over de versterker waar moet ik opletten, impedantie, wattage, gevoeligheid? Je hebt hierboven verschillende merken opgesomd maar ik wordt nog niet echt wijzer welke versterkers echt goed zijn. En omdat er zoveel keus is weet ik dus echt niet waar het verschil in zit.
    Zelfs voor kleine appartementen kan het verstandig zijn om een subwoofer te gebruiken. De reserves van een receiver zijn kleiner dan van een versterker, waardoor een receiver meer moeite heeft om de luidsprekers onder controle te houden en zeker als deze dubbele woofers heeft. Dit kun vaak zien aan de minimale impedanties en de verschillen tussen de vermogens bij 4 en 8 Ohm. Bij een versterker zal het vermogen bij 4 Ohm bijna 2x zo hoog zijn als bij 8 Ohm terwijl het bij een receiver vaak niet meer dan 1,5x zo hoog is. Door een aktieve sub te gebruiken, kun je de eindtrappen van de receiver ontlasten door een gedeelte van de lage tonen naar de sub te sturen, zodat de receiver meer reserves heeft voor de midden en de hoge tonen. Dit is een manier om het geluid van een set met een receiver te laten klinken als een set met een versterker. Een andere manier is door een receiver te gebruiken die een hoger uitgangsvermogen en daarmee wat grotere reserves heeft.

    Luidsprekers voor surround kun je aan het plafond monteren, maar dat is vaak te hoog. Dit zal er nl. voor zorgen dat alleen de geluiden die boven het hoofd geplaatst zijn goed weergegeven zullen worden en niet die naast of achter de luisteraar geplaatst zijn. Over het algemeen kun je deze het beste plaatsen schuin achter de luisteraar(s), niet in een hoek en tussen 1 en 1,5m boven de vloer bvb. op een boekenplank boven het hoofd.

    Waar je bij een receiver op moet letten is het uitgangsvermogen. Dit wordt vaak veel hoger gespecificeerd, omdat het vaak gemeten is bij veel vervorming, 1 frekwentie en bij één kanaal belast. Dit kun je vaak zien op het typeplaatje, omdat het maximale verbruik veel lager is dan de som van alle kanalen. Een receiver die maximaal 600 Watt op kan nemen kan dus nooit continu 240 Watt per kanaal leveren. Het werkelijke continu uitgangsvermogen zal dan dus per kanaal 85 Watt of minder zijn. In sommige gevallen kun je dit verhogen door externe eind-versterking of 'bi-amping' te gebruiken, maar dit is afhankelijk van de mogelijkheden van de receiver.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 25-05-2015 om 21:11
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paulor Bekijk bericht
    Heel erg bedankt voor jullie reactie!

    Ik ben opzoek naar een versterker die zowel een goede bouwkwaliteit heeft als erg goed geluid weergeeft. Op dit moment heb ik alleen twee frontspeakers en de centerspeaker. De subwoofer staat nog op de planning voor de toekomst. Deze heb ik niet meegenomen in mijn budget. En aangezien ik op dit moment in een klein appartement woon is de ruimte voor de achter speakers nog niet aanwezig. Misschien in de toekomst als ik een groter huis ga kopen behoort dat zeker tot de opties. Maar op dit moment is er geen ruimte voor.

    Ik zit er eventueel nog wel aan te denken om speakers aan mijn plafond te monteren. Daar is wel een mogelijkheid voor maar dan zit ik met de kabels. Maar als ik weer verder ga over de versterker waar moet ik opletten, impedantie, wattage, gevoeligheid? Je hebt hierboven verschillende merken opgesomd maar ik wordt nog niet echt wijzer welke versterkers echt goed zijn. En omdat er zoveel keus is weet ik dus echt niet waar het verschil in zit.
    Kleine ruimte hoeft zeker geen probleem te zijn, dat heb ik in den lijve ondervonden bij een bezoek aan forumlid John, die in een relatief kleine ruimte meer dan 14 speakers heeft. Oké, dat is een uiterste, maar meerwaarde biedt het zeker. Zelfs bij lage volumes is surround heel prettig en effectief. Die optie zou ik sowieso meenemen in je keuze. Een subwoofer heeft natuurlijk wel meer impact, maar hetzelfde gaat hier ook wel op. Maar goed, zo lang de optie er is kun je daar later mee door.

    In die zin heb je ook het juiste uitgangspunt wat mij betreft: eerst een goede versterker. Als je bovenin je budget gaat zitten hebben de toppers (merken als Arcam, Anthem, NAD) een instapmodel, die wellicht sober en degelijk zijn, maar wel een unieke kwaliteit bieden. Merken als Marantz/Denon, Pioneer, Onkyo hebben allemaal modellen in verschillende prijsklasse die voorzien zijn van de meest recente toeters en bellen en bieden veel gebruikersgemak. Voor elke prijs een kwaliteit (alhoewel ik Onkyo niet meer echt durf aan te raden). Een keuze uit die modellen zal dus een persoonlijke zijn, want heel veel verschil is er ook weer niet.

    Ha, speakers in het plafond zijn juist de nieuwste trend in HT-land. Alleen niet zoals jij het bedoeld. Surround vergt wel enige mate van speakerlayout-configuratie. Dus of hoog aan de muur of op oorhoogte (en alles wat daar een beetje tussenzit).

    PS: zelf heb ik onlangs een Denon aangeschaft en ben daar echt enorm tevreden mee.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Even een paar voorbeeldjes van een paar willekeurig winkels, maar dan heb je wel direct een overzicht van de opties, waar je zelf nog met de prijsindicatie kan stoeien.

    http://www.hobo.nl/home-cinema/3-pro...ategorie:=2704

    https://www.hifiklubben.nl/tv-en-sur...Order=priceLow

    http://www.iear.nl/producten/Audio/A...s-Prijs:6.html
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  10. #10

    Standaard

    Zou zeer zeker de pioneers recievers bekijken hier heb je keus genoeg.
    De laatste 5 jaar zijn dit de beste recievers wie je kunt kopen.
    Alle vakbladen en recensies zetten de pioneers op nr 1.
    Kijk maar eens op what hifi enz enz.
    Succes.

  11. #11

    Standaard

    Ik ben ook zeer tevreden met mijn Pio en JBL speakers. Ik zou wel voor de LX serie gaan van Pio en als je geen Dolby Amos wilt kun je een wat ouder model nemen, dat scheelt een berg met geld, kun je misschien wel een sub voor aanschaffen
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  12. #12

    Standaard

    Dank allen, ik ben zelf ook al druk wezen rondkijken, een van mijn grootste reden om tot aanschaf van een nieuwe versterker over te gaan is dat mijn tweeters gaan clippen en midden gaat overgeven bij hoog volume. Dit heeft volgens mij te maken met het vermogen per kanaal. Hoeveel wattage moet een receiver leveren om dat tegen te gaan? Wat ik uit mijn specificaties op kan maken is dat het 8 ohms speakers zijn. Maar naar welk wattage moet ik precies kijken? En moet ik ook met de Sensitivity rekening houden? Ik denk zelf dat ik rond de 120 tot 150 watt per kanaal moet zitten, alleen vind ik weinig receivers die dit bereik hebben, klopt dit? Of zit ik fout te kijken?

    Even voor het gemak wat specificaties van mijn huidige boxen:
    JBL ES80(front speakers):
    TECHNICAL SPECIFICATIONS
    Frequency response (–3dB): 45Hz – 40kHz
    Max. recommended amplifier power*: 200W
    Power handling (continuous/peak): 100W/400W
    Sensitivity (2.83V/1m): 90dB
    Nominal impedance: 8 ohms
    Crossover frequencies: 700Hz, 3.6kHz – 24dB/octave; 12kHz – 18dB/octave
    Low-frequency transducer: Dual 170mm (6") PolyPlas™, shielded
    Midrange transducer: 100mm (4") PolyPlas, shielded
    High-frequency transducer: 19mm (3/4") titanium-laminated dome, shielded; EOS waveguide
    Ultrahigh-frequency transducer: 19mm (3/4") polyester film, ring radiator, shielded; EOS waveguide
    Dimensions with grille (H x W x D): 1084mm x 223mm x 330mm
    Weight per speaker: 21kg

    JBL ES25C(center speaker):
    Frequency response (–3dB): 80Hz – 40kHz
    Max. recommended amplifier power*: 150W
    Power handling (continuous/peak): 75W/300W
    Sensitivity (2.83V/1m): 90dB
    Nominal impedance: 8 ohms
    Crossover frequencies: 3kHz – 24dB/octave; 12kHz – 18dB/octave
    Low-frequency transducer: Dual 130mm (5") PolyPlas™, shielded
    High-frequency transducer: 19mm (3/4") titanium-laminated dome, shielded; EOS waveguide
    Ultrahigh-frequency transducer: 19mm (3/4") polyester film, ring radiator, shielded; EOS waveguide
    Dimensions with grille (H x W x D): 178mm x 476mm x 254mm
    Weight per speaker: 7.6kg

  13. #13
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Elk van de huidige versterkers zal voldoen, zeker in de aangegeven prijsklasse, maar wel apart dat clipping-verhaal. Staan ze we op de goede Ohm-stand nu? Wat is het vermogen van je huidige versterker? Zal namelijk wel vervelend zijn als het toch niet aan de versterker lag.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  14. #14

    Standaard

    Dit zijn de specificaties opgegeven uit de handleiding. 80 Watt bij 8 Ohm, ik heb nooit ergens een schakelaar kunnen vinden om tussen 4 ohm en 8 ohm te schakelen, als jullie kunnen vertellen waar deze zit kan het probleem misschien opgelost worden.
    Specifications

    Continuous Average Power Per Channel (FTC) 8 Ohms: 80 Watts@<0.09%THD20 Hz – 20 kHz, both channels driven 4 Ohms: 120 Watts@<0.3%THD

    Dynamic Power (IHF, 1 kHz Tone Burst) 8 Ohms: 115 Watts
    4 Ohms: 200 Watts
    2 Ohms: 295 Watts
    1 Ohms: 380 Watts

    High instantaneous current capability (HCC)
    ±80 Amps

    Power Bandwidth @ Half-Rated output, 8Ω
    <10 Hz - 150 kHz

    Frequency response @ 1W (+0/-3dB)
    5 Hz - 150 kHz

    Damping factor (20Hz-20k Hz)
    >125

    Signal-to-noise Ratio (Reference rated power output, A-WTD)
    Tuner/CD 95 dB
    Phono (MM): 75 dB

    Input sensitivity/Impedance
    Tuner/CD 270mV/43k Ohms
    Phono (MM): 4.0mV/47k Ohms

    Overload:
    Tuner/CD 6V
    Phono (MM): 90 mV

    Tone control range, Bass @ 50 Hz/Treble @ 10 kHz
    ±6 dB/±6 dB

    Power supply:
    AC 230V, 50 Hz

    Power consumption:
    410 W

    Dimensions (Width x Height x Depth):
    439 x 110 x 395 mm

    Weight:
    10.35 kg
    Laatst aangepast door Paulor : 27-05-2015 om 12:19

  15. #15
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Op internet vind je veel soortgelijke problemen bij versterkers met te weinig vermogen, waardoor de tweeters gaan clippen bij hoog volume. De speakers gedijen dus het best bij een 'stevige' versterker. Vandaar dat ik ook aangaf dat je beter een redelijke investering kan doen. Voordeel van bepaalde shops is dat je thuis mag uitproberen en indien je niet tevreden bent kun je nog wijzigen. Echter bij een bepaalde prijsklasse (zoals de voorbeelden) is het vermogen vaak al meer dan voldoende, dus dat zal dan geen probleem zijn.

    https://www.google.nl/search?q=speak...LAG&gws_rd=ssl
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Tags voor deze thread

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •