De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.

Discussie: Subwoofer instellen

  1. #1

    Standaard Subwoofer instellen

    Dag allemaal!

    Het is alweer even geleden dat ik hier was, en ik heb wat hulkp nodig bij het inregelen van mijn set. Deze bestaat uit:
    Denon AVR-2313 receiver
    Klipsch RF-62 fronts
    Klipsch RC-62 center
    Klipsch KSW-10 Subwoofer

    Nu kan ik in de setup van de versterker allerlei settings aanpassen m.b.t. de laagweergave. Ook achter op de sub zitten een aantal regelaars en ik ben het spoor bijster...
    Het komt namelijk regelmatig voor dat de subwoofer pas later tijdens het kijken van een film aanplopt of gewoon helemaal niet.

    In de receiver setup kan ik o.a. het volgende aanpassen:
    Subwoofer mode: LFE+main of LFE (staat nu op beiden)
    LPF for LFE: 80Hz - 250Hz (staat op 150Hz)
    Crossover: 80Hz - 250Hz individueel of samen (geldt voor de fronts?) staat op 150Hz

    Achter op de sub:
    Phase: 0 of 180 (staat op 180)
    Lowpass: 70, 100 of 120Hz (staat op 120)
    Level (volume neem ik aan): 1-11 (staat op 7)

    Kan iemand mij vertellen hoe ik e.e.a. in moet stellen voor optimaal geluid?
    Mijn thuisbios: LG OLED65C7V tv, LG UP970 4K blu-ray player, Denon AVR-2313 receiver, Klipsch RF-62 (fronts), Klipsch RC-62 (center), Klipsch RB-51 (rears), Klipsch Ksw-10 (sub)

  2. #2

    Standaard

    Wanneer de sub niet of te laat inschakelt, komt dit meestal door een te zwak signaal. Je kunt dit oplossen door het niveau voor de sub in de receiver wat hoger en op de sub zelf ('level') wat lager te zetten.

    De LPF van de LFE kun je het beste op de hoogste stand zetten. In een LFE-kanaal zit vaak een ruis die er voor kan zorgen dat een subwoofer ingeschakeld wordt en blijft wanneer er op bepaalde momenten geen LFE's zijn. Als je (bij gebruik van meer-kanaals bronnen) een beetje ruis uit de subwoofer hoort komen is dat dus geen defekt.

    De 'crossover' in de receiver kun je instellen zodat de frekwentie voor alle kanalen -m.u.v. LFE- hetzelfde zijn of per kanaal door deze in te stellen als 'individueel'. Bij 'individueel' kun je die van de 'fronts' bvb op 60Hz zetten en van de 'surrounds' op bvb 80Hz.

    De 'Subwoofer mode' hoe je in principe niet als 'main+LFE' in te stellen, omdat de lage tonen van de RF62 krachtig genoeg zijn voor een vol geluid. Deze is handig als je boekenplank-formaat luidsprekers 'fronts' gebruikt en deze als 'groot' ingesteld hebt zodat ze het hele bereik krijgen. Als de lage tonen van de RF62 niet krachtig genoeg zijn, kun je deze beter instellen als 'klein' zodat de lage tonen van de sub en van de 'fronts' elkaar niet kunnen versterken bij hogere geluidssterktes.

    Bij de sub kun je de 'Phase' het beste op '0' zetten zodat de woofers allemaal tegelijk in dezefde richting bewegen en 'Lowpass' op 120 omdat deze door de receiver geregeld wordt. Het kan zijn dat je daarna in de receiver de afstand voor de sub anders in moet stellen. Dit kun je (net als het niveau van de sub) het beste op het gehoor doen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nyarlathotep Bekijk bericht
    Dag allemaal!

    Het is alweer even geleden dat ik hier was, en ik heb wat hulkp nodig bij het inregelen van mijn set. Deze bestaat uit:
    Denon AVR-2313 receiver
    Klipsch RF-62 fronts
    Klipsch RC-62 center
    Klipsch KSW-10 Subwoofer

    Nu kan ik in de setup van de versterker allerlei settings aanpassen m.b.t. de laagweergave. Ook achter op de sub zitten een aantal regelaars en ik ben het spoor bijster...
    Het komt namelijk regelmatig voor dat de subwoofer pas later tijdens het kijken van een film aanplopt of gewoon helemaal niet.

    In de receiver setup kan ik o.a. het volgende aanpassen:
    Subwoofer mode: LFE+main of LFE (staat nu op beiden)
    Zou ik ook doen, een goede sub is altijd een welkome aanvulling, ook al komen je fronts behoorlijk laag, een goede sub kan dieper.
    LPF for LFE: 80Hz - 250Hz (staat op 150Hz)
    Kijk wat je zwakste speaker is(degene die het minst laag kan gaan) stel dat dat 100Hz zou zijn, ga daar dan 10 a 20Hz boven zitten.
    Crossover: 80Hz - 250Hz individueel of samen (geldt voor de fronts?) staat op 150Hz
    Heb je gebruiksaanwijzing niet gelezen, maar als je receiver wat ruimere instellingsmogelijkheden heeft, dan kun
    je dat per setje(fronts-center-rear-backrears) apart instellen, kijk naar de waarde die de fabrikant heeft stel omtrend
    die waarde in. Heeft hij geen Full range instelling?


    Achter op de sub:
    Phase: 0 of 180 (staat op 180)
    In de praktijk uittesten, heb er zelf nooit een verschil tussen kunnen vinden, er is geen goede of verkeerde stand,
    de stand die het beste bevalt is de goede.

    Lowpass: 70, 100 of 120Hz (staat op 120)
    Als je de receiver goed hebt ingesteld kan hij op de hoogste stand blijven.
    Level (volume neem ik aan): 1-11 (staat op 7)
    Level instelling van de sub is de moeilijkste instelling, wil je de sub krachtig laten meespelen en dat hij zo optimaal
    mogelijk reageert op een signaal, dan geef je hem zoveel volume met deze knop, dat hij net niet over zijn nek gaat
    bij een krachtig signaaltje, en dat is meestal in de praktijk op 2/3 a 3/4 van de volumeregelaar, 7 lijkt op afstand
    goed, maar je zou eventueel ook 8 kunnen proberen, zolang hij maar niet vervormt. Het uiteindelijke volume die
    het best aanvult met de rest van de set stel je in op de receiver met een paar dB erbij of eraf, het kan wel een
    tijdje duren eer je de fijnste stand gevonden hebt, een soort gemiddelde van het materiaal dat er wordt aangeboden,
    films als Transformers hebben heel veel laag, en wat oudere TV series bijna niets.


    Kan iemand mij vertellen hoe ik e.e.a. in moet stellen voor optimaal geluid?
    Een optimale instelling is persoonlijk, het geluid laten weergeven zoals het bedoeld en natuurlijk klinkt is volgens
    de puristen de juiste instelling, maar als je alle aangeboden films met elkaar vergelijkt dan blijkt dat in
    de praktijk niet mogelijk..... dus gewoon lekker instellen zoals je dat zelf het fijnst vind klinken.
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Een optimale instelling is persoonlijk, het geluid laten weergeven zoals het bedoeld en natuurlijk klinkt is volgens
    de puristen de juiste instelling, maar als je alle aangeboden films met elkaar vergelijkt dan blijkt dat in
    de praktijk niet mogelijk
    ..... dus gewoon lekker instellen zoals je dat zelf het fijnst vind klinken.
    Bijna alle soundtracks zijn zo gemaakt dat het geluidsbeeld past bij wat je ziet. Dit komt door het toepassen van normen en richtlijnen -zoals die van de ISO/IEC- die er voor moeten zorgen dat het geluid van de bron thuis dezelfde eigenschappen heeft als in een opname-studio. Wanneer het geluid van de ene film anders is dan de andere, dan is dat zo bedoeld.

    Om het geluid thuis optimaal weer te kunnen geven, zal de set zo ingesteld moeten worden dat de eigenschappen van de weergave zo veel mogelijk overeen komen met die van een opname-studio. Die instellingen zijn afhankelijk van de samenstelling van de set en hoe deze in ruimte gebruikt wordt. Hoe ver je daar in wilt gaan is afhankelijk van de situatie en wat je zelf wilt en dat maakt het persoonlijk.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 25-05-2015 om 22:17
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Bijna alle soundtracks zijn zo gemaakt dat het geluidsbeeld past bij wat je ziet. Dit komt door het toepassen van de richtlijnen van de ISF die ook voor calibraties gebruikt worden. Als het geluid bij de ene film anders klinkt dan bij de andere, dan komt het dus door de film. Wanneer je die (basis) richtlijnen toepast, zal het wel mogelijk zijn om films en muziek te beleven zoals dat bedoeld is.
    Wil je mij AUB SVP niet proberen wat te leren of te vertellen, dat heb ik niet nodig, ondertussen houd ik wel een beetje in de gaten
    wat je hier en daar neer kalkt en als het al te erg wordt dan krijg je een draai om je oren!

    Ook hierboven staat weer bla bla, heb alleen weinig zin om elke keer op alle onzin in te gaan...... dat zou dagwerk worden en
    aangezien het niet betaald wordt en ik mijn tijd wel beter kan gebruiken kom je nog met een hoop weg, al krullen af en toe mijn
    tenen bij het lezen van sommige van je berichten.

    Je bent een beste vent, blijf een beetje weg van de duim
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Vorige bericht is aangepast.

    Zo beter?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •