De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.

Discussie: Vraagje over hertz

  1. #1

    Standaard Vraagje over hertz

    Hoi,

    Ik had even een vraagje over de hertz (refresh rate) van televisies van tegenwoordig.
    Kennissenvan mij hebben een nieuwe grote Samsung 4K tv gekocht, en het viel mij op hoe soepel het beeld loopt.

    Maar nu komt het, als je iets kijkt waarbij de beweging erg snel is (vecht scene bijvoorbeeld), lijkt het net of de TV dit niet aan kan. Dit stoort mij persoonlijk nogal, dus ik vroeg me af waardoor dit komt en of er ook Tv's zijn die dit niet hebben...

  2. #2

    Standaard

    Het aantal Hertz van een TV zegt vaak niet hoe vloeiend het beeld weergegeven kan worden, maar wel hoe goed en snel het opgebouwd kan worden. Bij een TV met 1200Hz zou dit dus 0,8 mS en bij een TV met 100Hz 10 mS.

    Wanneer de bron snelle bewegingen en een lage 'refresh-rate' heeft zal het beeld daardoor nog steeds minder vloeiend zijn als bij langzame bewegingen en een hoge 'refresh-rate'. Het enige wat je kunt doen om het goed weer te laten geven is er voor zorgen dat een TV weinig hoeft te "knutselen" aan het beeld. Dit kun je doen door de kunstmatige beeldverbeteraars zo veel mogelijk uit te schakelen, want deze zorgen voor andere problemen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vampire75 Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik had even een vraagje over de hertz (refresh rate) van televisies van tegenwoordig.
    Kennissenvan mij hebben een nieuwe grote Samsung 4K tv gekocht, en het viel mij op hoe soepel het beeld loopt.

    Maar nu komt het, als je iets kijkt waarbij de beweging erg snel is (vecht scene bijvoorbeeld), lijkt het net of de TV dit niet aan kan. Dit stoort mij persoonlijk nogal, dus ik vroeg me af waardoor dit komt en of er ook Tv's zijn die dit niet hebben...
    Laat ik mijn uitleg eens van een andere kant beginnen, de slow motion.

    Slow motion wordt wel gebruikt om snelle bewegingen voor het menselijke oog beter zichtbaar te maken, bijvoorbeeld bij de vleugelbewegingen van een insect of van een vogeltje zoals de colibri, maar ook bijvoorbeeld in de industrie om fouten op te sporen in een productie proces bij snel draaiende productielijnen met gecompliceerde snelle bewegingen. Om zo'n snel proces wel goed te kunnen volgen dient het langzaam afgespeeld te kunnen worden nadat het is opgenomen, de beelden dienen dan ook nog eens van goede kwaliteit te zijn om er wat aan te kunnen zien, iets dat we bij dvd en blu ray wel kunnen vergeten, kijk maar eens beeldje voor beeldje naar een scene met snelle actie..... compleet onscherp en onherkenbare beelden zie je dan.

    Om snelle beelden in slowmotion wel goed te kunnen zien wordt er gebruik gemaakt van highspeed camera's, deze kunnen snelle bewegingen wel goed opnemen, hier een Wiki waar je kunt lezen wat ik bedoel:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidscamera

    Als je dat begrijpt dan zal je al snel de andere problemen inzien die we met de huidige TV technieken en vooral de opslagcapaciteit hebben, we zijn heus wel in staat om heel snelle beelden goed weer te kunnen geven, dat hebben we al bewezen met de highspeed camera's en opslagtechnieken.

    Wat is dan het probleem..... niet het aantal Herz waar ze ons mee doodgooien, maar denk dan aan FPS, in dit geval staat dat voor frames per second, in het Nederlands ook wel beeldjes per seconde. Hoe hoger het aantal beeldjes per seconde, hoe beter een snelle beweging vastgelegd kan worden en hoe beter hij nadien weer afgespeeld kan worden.

    Je voelt het al aankomen, ik wil scherpe snelle bewegingen, dus een hoop beeldjes per seconde. We leven in het digitale en een hoop beeldjes betekenen dan ook een hoop data, die data dient opgeslagen te worden(kost ruimte, veel ruimte) en die data dient verwerkt te worden(kost rekenkracht).
    Technisch kan het allemaal wel, maar we hebben nog niet helemaal de techniek om een hele speelfilm op deze manier op te nemen op een voor de doorsnee consument betaalbaar systeem. Ze zijn nu wel van Full HD naar UHD gegaan, maar hebben voor velen het probleem van de snelle bewegingen niet opgelost, sterker nog..... eigenlijk alleen maar lastiger gemaakt, immers er is nog geen systeem waar men 4K films op vast kan leggen voor de consument dat betaalbaar en handelbaar is en dan ook nog eens heel veel beelden per seconde kan opslaan.

    Hoop dat ik het een beetje begripvol heb kunnen uitleggen zonder al teveel in Hz en FPS te zijn beland, kort en simpel gezegd is de huidige rekenkracht en opslagcapaciteit een probleem, daarnaast spelen er nog veel meer problemen mee die meer gerelateerd aan het filmen van de beelden zijn, het is dus niet simpel en ik denk dan ook dat we als iets meer ontwikkelde apen niet echt mogen klagen hoever we tot op heden al geslaagd zijn om een film te maken die ook in de huiskamer best wel goed is om aan te zien als we niet al te kritisch zijn.
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vampire75 Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik had even een vraagje over de hertz (refresh rate) van televisies van tegenwoordig.
    Kennissenvan mij hebben een nieuwe grote Samsung 4K tv gekocht, en het viel mij op hoe soepel het beeld loopt.

    Maar nu komt het, als je iets kijkt waarbij de beweging erg snel is (vecht scene bijvoorbeeld), lijkt het net of de TV dit niet aan kan. Dit stoort mij persoonlijk nogal, dus ik vroeg me af waardoor dit komt en of er ook Tv's zijn die dit niet hebben...
    De tv kan het ook niet aan. Elke tv heeft wel last met snelle pans. De lijnen op een voetbalveld zijn vaak een doorn in het ogen als de bal van links naar rechts wordt geschoten. Vooral onze Pal-frequentie (50Hrz) is een bottleneck voor veel tv's. Elk merk heeft een scala aan foefjes om dit tot een minimum te beperken, maar altijd ten koste van iets. Zeker als de beelden snel gaan gaat de tv letterlijk over zijn nek. Bij die hogere refresch rates helemaal, want dan is hij constant het beeld aan bewerken of zelf beelden aan het toevoegen. Toch de kans is groot dat als alle opties en verbeteraars uit worden gezet je het beste resultaat krijgt en soms is dat al niet perfect. Maar het kan ook gewoon in de bron zitten, de gebruikte compressie, de pulldown-conversie, enz..
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor de info

    Het is me nu in elk geval wel een stuk duidelijker waar dit door komt.
    Dit verklaard dan bijvoorbeeld ook dat de high frame rate versie van The Hobbit dit probleem niet had met snel bewegende beelden.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    De tv kan het ook niet aan. Elke tv heeft wel last met snelle pans. De lijnen op een voetbalveld zijn vaak een doorn in het ogen als de bal van links naar rechts wordt geschoten. Vooral onze Pal-frequentie (50Hrz) is een bottleneck voor veel tv's. Elk merk heeft een scala aan foefjes om dit tot een minimum te beperken, maar altijd ten koste van iets. Zeker als de beelden snel gaan gaat de tv letterlijk over zijn nek. Bij die hogere refresch rates helemaal, want dan is hij constant het beeld aan bewerken of zelf beelden aan het toevoegen. Toch de kans is groot dat als alle opties en verbeteraars uit worden gezet je het beste resultaat krijgt en soms is dat al niet perfect. Maar het kan ook gewoon in de bron zitten, de gebruikte compressie, de pulldown-conversie, enz..
    Ik heb op mijn Samsung Motion Plus op Smooth staan. Dit zorgt voor vlekkeloze, schokvrije pans en ook tijdens bewegend beeld blijft alles voortdurend scherp. Een genot om naar te kijken. Nadeel van deze instelling is echter dat slow motion-beelden er nu juist schokkerig uit zien, maar gelukkig zie ik die maar zelden. Verder zie je bij zeer snelle bewegingen af en toe dubbelbeelden, dan kan zelfs de processor in mijn Samsung het niet bijbenen. Zet ik Motion Plus helemaal uit, dan zijn pans erg schokkerig en beweging in het beeld zorgt voortdurend voor onscherpte. Sommigen vinden dat echter natuurlijker. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vrijwel uitsluitend Blu-rays bekijk. Die tonen het beeld bijna altijd in 24fps. Ik geloof dat tegenwoordig haast geen enkele TV in staat is om bewegingen altijd vloeiend en scherp weer te geven. Hoe groter het beeld en hoe dichterbij je zit, des te eerder valt dit op. Je zult dus voor jezelf moeten bepalen of je de beeldverbeteraars wilt gebruiken of niet. Ik doe het voor de bewegingsweergave dus wel (voor andere zaken niet), en ben daar bij de Samsung zeer te spreken over. Maar ik weet dus niet hoe voetbalwedstrijden eruit zien. Gelukkig kun je op de Samsung voor iedere aansluiting apart je beeldvoorkeuren instellen.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  7. #7

    Standaard

    24p is per definitie schokkerig vooral met snelle pans
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •