De resultaten 1 tot 3 van 3 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 2.0 of 5.1 soundtrack?

    Hallo ik heb een samsung bluray player die ik analoog heb aangesloten op mijn stereo. Als ik LOTR wil kijken heb ik de keuze uit een stereo (2.0) of 5.1 track. Ik heb het gluid ingesteld of 5.1 downmix. Maar wat geeft nu het betere geluid?
    En hoe zit het nu eigenlijk in erkaar? Is de 2.0 track identiek aan het geluid van de 5.1 track en downmix ik het dan gewoon door 2 kanalen waardoor ik hetzelfde geluid hoor als bij de stereo track gebruik,of is het zo dat er meer geluid word verzonden naar de 2 kanalen via de 5.1 track.
    Kan iemand mij uitleggen hoe het in elkaar zit?

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Selco Bekijk bericht
    Hallo ik heb een samsung bluray player die ik analoog heb aangesloten op mijn stereo. Als ik LOTR wil kijken heb ik de keuze uit een stereo (2.0) of 5.1 track. Ik heb het gluid ingesteld of 5.1 downmix. Maar wat geeft nu het betere geluid?
    En hoe zit het nu eigenlijk in erkaar? Is de 2.0 track identiek aan het geluid van de 5.1 track en downmix ik het dan gewoon door 2 kanalen waardoor ik hetzelfde geluid hoor als bij de stereo track gebruik,of is het zo dat er meer geluid word verzonden naar de 2 kanalen via de 5.1 track.
    Kan iemand mij uitleggen hoe het in elkaar zit?
    Welke track klinkt beter...... ja, dat is voor degenen met een 5.1 of meer setup makkelijk te bepalen door te switchen tussen de tracks en dan de track te kiezen die proefondervindelijk de voorkeur heeft/krijgt.

    Overigens zijn beide tracks niet hetzelfde, immers een klein beetje 5.1 setup kan ook een 5.1 track in 2.0 weergeven, oftewel downmixen.

    In jouw geval spreek je over de Lord of the Rings: The Return of the King film op DVD, is de enige titel met een DD 2.0 track, de andere uitgaven
    die ik zowel op DVD als op BR in zowel normale als extended editie heb, hebben geen 2.0 track meer.

    Je stelt overigens best wel een lastige vraag, want er is eigenlijk geen eensluidend antwoord op, immers het hoeft niet aan de track te liggen,
    het kan ook aan de apparatuur en de wijze van aansluiten liggen en de instellingen van diezelfde apparatuur kunnen ook nog van invloed zijn.
    Bij een stereo setup is dat dan wel weer eenvoudiger, er is gewoon minder in te stellen en af te regelen, zo heb ik mijn eigen setup zoveel
    mogelijk geoptimaliseerd voor 7.1 surround bij lage volumes, dat wil niet zeggen dat stereo slecht klinkt, integendeel, maar er is daar meer
    uit te halen, doch dat is voor mij niet van belang, kijk veel meer films dat ik luister in stereo naar muziek.

    Er zijn Dvd's met goede 2.0 tracks, en met matige 2.0tracks, soms klinkt een 2.0 track beter en soms minder, er is geen vast antwoord op.

    Je beste ervaring doe je op met eigen ervaringen, speel met downmix 5.1 de 5.1 track en de 2.0 track met je andere mogelijkheid, daar
    waar je het het fijnst vind klinken is de "beste".

    Zou overigens de boel zo instellen dat je een goed gemiddelde hebt, de meeste BR's hebben enkel een surround track, de downmix stand
    lijkt me dan ook de meest logische
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    In een speler hoef je vaak alleen aan te geven dat deze moet 'down-mixen' als de receiver/versterker aan de andere kant van een digitale verbinding geen DD- of DTS-decoders heeft. Voor de analoge stereo-uitgang doet de speler dat standaard. Het 'down-mixen' zou er wel voor kunnen zorgen dat een DPL decoder het makkelijker kan scheiden, maar dat is voor jou niet van toepassing.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •