De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard Alles over Video On Demand en Streaming

    Alles over Video On Demand en Streaming

    2014 is het jaar van streaming en Video On Demand. Het kon natuurlijk niet uitblijven dat wij van DVD.nl daar eens een omvangrijk artikel aan zouden wijden. Hierin treden wij dieper in op de details van Video On Demand en lichten wij de voornaamste aanbieders en mogelijkheden van Video On Demand apart uit.

    In het artikel stellen wij onszelf ook een aantal vragen. De mening van DVD.nl en haar crew! Maar uiteraard zijn we ook meer dan nieuwsgierig naar jullie ervaringen met Video On Demand. Kortom: vragen waar jullie vast ook een goed antwoord op weten! Dus, als aanvulling op ons artikel, vind je in het eerste bericht (van het bijbehorende topic) de vragen die je kunt kopiëren en beantwoorden in een nieuw bericht. Of klik in het artikel direct op 'reacties' onderin de menubalk.

    Lees eerst hier het artikel


    Hieronder de vragen die je kunt kopiëren en beantwoorden.


    Maak je al gebruik van streaming- en VOD-diensten?

    Antwoord:

    Ben je tevreden over het gebruik?

    Antwoord:

    Wat vind je goed en wat vind je slecht?

    Antwoord:

    Ben je van plan om het wellicht in de toekomst wel te gebruiken?

    Antwoord:

    Wordt Video On Demand straks dé manier om nog een film te kunnen kijken of blijft er volgens jou altijd wel een medium bestaan?

    Antwoord:



    PS: ondanks dat dit artikel met de grootst mogelijke zorg is samengesteld, kan het natuurlijk altijd voorkomen dat er fouten zijn ontstaan. Mocht je deze tegenkomen, laat het ons dan via de PM-functie weten. Wij kunnen zo het artikel kwalitatief, informatief en zo nauwkeurig mogelijk kunnen houden. Bij voorbaat dank!
    Laatst aangepast door Michael Hamers : 24-07-2018 om 15:31

  2. #2

    Standaard

    Laat mij na het lezen van dit prima artikel even de spits afbijten

    Maak je al gebruik van streaming- en VOD-diensten?

    In België is dit niet zo evident als in Nederland omdat de internetproviders Belgacom en Telenet quasi een duopolie hebben. De VSDN-technologie van Belgacom is niet zo snel, Telenet doet actief aan traffic shaping. Beide proberen zo op niet 100 % eerlijke manier concurrentie te fnuiken om hun eigen (veel te dure) VOD-diensten te promoten. Aangezien ik van geen van beide televisie afneem (ik heb TV-Vlaanderen) gaat dit verhaal grotendeels aan mij voorbij. Toch heb ik sinds een maand Netflix, omwille van het feit dat de maandelijkse kost, ongeveer de prijs van 1 budgettiteltje, er makkelijk af kan. Belgacom (mijn IP) staat overigens iets minder afkerig ten overstaan van Netflix: in hun toekomstige TV-consoles gaan ze er een app voor inbouwen.

    Ben je tevreden over het gebruik?

    Netflix is wel zeer gebruiksvriendelijk, ja, en niet te duur voor wat het is.

    Wat vind je goed en wat vind je slecht?

    Pluspunten:
    * Echt wel goedkoop
    * Ik gebruik het vooral om films en series te 'samplen' om me te behoeden voor miskopen. Zie het als een soort ongevallenverzekering...
    * Netflix investeert zijn winst in nieuwe producties zoals House Of Cards, en opent daarmee de deur naar een nieuw soort van filmproductie die de komende eeuw aan belang zal toenemen. De schuchtere pogingen van de concurrentie om hetzelfde te doen draaien vooralsnog op niets uit.

    Minpunten:
    * Aanbod is te klein
    * Technische kwaliteit evenaart die van dvd, maar verliest grandioos van Blu-ray.
    * Actieve technische obstructie door de internetproviders (alhoewel dat natuurlijk niet de schuld van Netflix is): vooral bij binge watching zit je zéér snel aan je maandelijks verbruiksmaximum. Het is volgens mij aan de wetgever om Belgacom en Telenet eens aan de oren te trekken en ongelimiteerd volume werkelijk ongelimiteerd te laten zijn.

    Ben je van plan om het wellicht in de toekomst wel te gebruiken?

    Ja maar het zal maar een aanvulling zijn, zeker niet mijn primaire bron van entertainment.

    Wordt Video On Demand straks dé manier om nog een film te kunnen kijken of blijft er volgens jou altijd wel een medium bestaan?

    Laten we vooral hopen van niet. Het medium dvd en Blu-ray zal wellicht meer een nicheproduct worden voor de échte liefhebber met een dure HT-configuratie, maar Jan Modaal, voor wie beeld- en geluidskwaliteit worst zullen wezen, zullen allicht hun geluk niet op kunnen.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  3. #3

    Standaard

    Maak je al gebruik van streaming- en VOD-diensten?

    Ja, sinds enkel weken maak ik gebruik van Netflix

    Ben je tevreden over het gebruik?

    Mijn primaire doel voor Netflix is TV series en de kwaliteit voldoet prima.
    Als je er doelbewust op gaat letten zie je inderdaad wel compression artifacts, maar tijdens normaal kijken stoort het zelden.
    Sterker nog, de eerste generatie DVD,s (van voor 2000) hebben wel hinderlijke artifacts, als ik een dvd opzet van voor 2000 schik ik vaak hoe slecht het er uit ziet.
    Destijds met een CRT beeldbuis viel dat niet echt op maar met de huidige grote Plasma en LED schermen vallen ze genadeloos door de mand.

    HD Netflix zet de DVD echt in de schaduw, wat dat betreft is de DVD voor mij passe.
    Blu-ray is echter een andere zaak. Blu-ray blijft echt toch wel superieur op zowel beeld als geluid.
    Ik gebruik nu netflix, maar heb nooit gebruik gemaakt van diensten van Ziggo waarbij je voor €6 een film in HD eenmalig kunt kijken.
    Dan wacht ik nog veel liever een half jaar tot een jaar zodat ik de film voor een €8 kan kopen op BD,.. betere kwaliteit en gewoon in je bezit zodat je hem kan herzien wanneer je wil.

    Wat vind je goed en wat vind je slecht?

    Pluspunten:

    gebruiksgemak, Prijs (Netflix), maar vooral de toekomstige potentie. eenvoudige (en daardoor rendabel) manier om films en series naar de consument te brengen.

    Minpunten:

    Het gevaar dat we afhankelijk worden van de lokale aanbieder, nu koop je nog met gemak een BD uit de UK of USA omdat daar een betere, langere, of uitgebreidere versie beschikbaar is.
    En de kwaliteit is nog niet van het niveau Blu-ray maar dat zal alleen maar beter worden.

    Ben je van plan om het wellicht in de toekomst wel te gebruiken?

    Zeker wel.
    De techniek achter de DVD is inmiddels toch wel achterhaald, en dan doel ik voornamelijk de gebruikte compressie, met VOD en Streaming kan men veel sneller gebruik maken van nieuwe compressiemethodes.
    Blu-ray staat voor mij nog altijd bovenaan, maar of dat over 10 jaar nog zo is is sterk de vraag.


    Wordt Video On Demand straks dé manier om nog een film te kunnen kijken of blijft er volgens jou altijd wel een medium bestaan?

    Ik verwacht dat de optische schijf voorlopig nog wel blijft bestaan. Hier in NL en België zijn we goed voorzien op het gebied van breedband internet maar er zijn genoeg gebieden in de wereld (zeker in de VS) die zo dun bevolkt zijn waar het nog slecht gesteld met breedband internet.
    Anderzijds zie ik ook nog wel een markt voor de liefhebber, zoals dat vroeger met de LaserDisc het geval was.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  4. #4

    Standaard

    Prima artikel.

    Maak je al gebruik van streaming- en VOD-diensten?

    Antwoord: Ja, met name Netflix (meest uitgebreide pakket), Youtube en WappZapp

    Ben je tevreden over het gebruik?

    Antwoord: Absoluut. Altijd bij de hand en werkt snel en gemakkelijk. Zelfs mijn kinderen kunnen zonder mij Netflix opstarten (vanaf PS3).

    Wat vind je goed en wat vind je slecht?

    Antwoord: Goed: beeldkwaliteit, eigen series zoals House of Cards en Lillyhammer. Je ziet ook eens dingen door anderen aanbevolen worden dat je niet kende en erg leuk blijkt (voor mij de film Take Shelter als voorbeeld). Daarnaast dat ze ook cabaret en documentaires aanbieden. Wat ik minder vind is dat door rechtenkwesties er onlangs enorm veel verwijderd is. Met name veel kinder content. Tevens dat de soundtracks bij films soms maar stereo zijn (Saving private ryan!!!).

    Ben je van plan om het wellicht in de toekomst wel te gebruiken?

    Antwoord: Absoluut. Het werkt prima en de content zal uiteindelijk wel uitgebreider worden.

    Wordt Video On Demand straks dé manier om nog een film te kunnen kijken of blijft er volgens jou altijd wel een medium bestaan?

    Antwoord: Voor mij wel. Wellicht voor (bijna) iedereen want bijna elk apparaat ondersteunt het door bijv apps. DVD en BD zullen langzaam wegvallen. Ik koop al jaren niets meer ivm ruimtegebrek. Ik hoop alleen wel dat ze in de toekomst ook DTS als audiotrack zullen toevoegen.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  5. #5
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Dank voor jullie antwoorden en complimenten!

    Eigenlijk kunnen we van heel veel leden van DVD.nl soortgelijke antwoorden verwachten, Wij zijn toch die 'dubbeldipping' liefhebbers met daardoor toch net nog even wat meer oog voor detail en kwaliteit. Stiekem (en dan praat ik voor mijzelf) willen wij ons daarin ook wel een beetje onderscheiden. Voor mij zijn de ontwikkelingen en frustraties van - zeg maar, geen - beeldkwaliteit door de jaren heen de oorzaak dat ik nu iets alleen in de meest pure vorm en maximale kwaliteit wil kijken, zelfs de bioscoop vereist enige concessie. Is eindelijk het moment daar dat beeldkwaliteit geen zichtbare concessies meer vergt en het veelal puur genieten is, gaan we opeens genoegen nemen met minder. Da's eigenlijk de wereld op zijn kop, het kuddegedrag van de massa waarvan ik me wil onderscheiden. Toch.., als het uitkomt, kunnen we er zeker een graantje van meepikken...

    Het begon voor mij - alweer een tijdje terug - met dure uitgaves uit het buitenland halen. Immers geen aanbod in Nederland en ik heb een sterk vermoeden dat ik uiteindelijk zal eindigen zoals het begon... Zolang er nog altijd liefhebbers rondlopen blijft er een markt, zei het een kleine ben ik bang. Echt niet morgen of overmorgen, maar over een jaar of zes, zeven.., gezien de ontwikkelingen..?
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #6

    Standaard

    Maak je al gebruik van streaming- en VOD-diensten?
    Antwoord:Soms, maar dan is het vaak om een gemist programma te kijken.

    Ben je tevreden over het gebruik?

    Antwoord: Niet echt, want het is vaak in SD en niet gebruikersvriendelijk.

    Wat vind je goed en wat vind je slecht?

    Antwoord: Ik vind het goed dat er OnDemand diensten zijn, omdat je daardoor veel keus hebt. Dat je vaak afhankelijk bent van hoe het aangeboden wordt, hoort er bij. Wat ik slecht vind is dat er daardoor te veel gebruik van gemaakt kan worden en je vaak niet weet of krijgt waarvoor je betaalt.

    Ben je van plan om het wellicht in de toekomst wel te gebruiken?

    Antwoord:Misschien, maar dat zal met name afhangen van hoe en wat aangeboden zal worden. Ik hoop dat er in de toekomst ook gebruik kan worden gemaakt van een soort interactieve recorder. Als er bvb een serie is waarvan iedere week een aflevering als een soort uitzending beschikbaar komt, dat de recorder het eerst op kan nemen en je daardoor beter gebruik kunt maken van de beschikbare bandbreedte. Nu ben je nl. afhankelijk van hoeveel streams er tegelijk gebruik worden en daardoor gaat er vaak veel van de kwaliteit verloren.

    Wordt Video On Demand straks dé manier om nog een film te kunnen kijken of blijft er volgens jou altijd wel een medium bestaan?

    Antwoord: Ik denk dat het de manier zal zijn dat de fysieke aspecten meer zullen zitten in het beheer van de collectie, maar alleen als je deze als een iso-bestand kunt kopen met de hoogst gangbare resolutie en bijbehorende geluidskwaliteit.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Ik mis de technische vergelijk. Er zit volgens mij nogal een verschil in de kwaliteit van streams. Niet alleen tussen aanbieders, maar ook in vergelijk met lineaire tv en fysieke media. Had dat graag meegewogen gezien.

    Maak je al gebruik van streaming- en VOD-diensten?
    Antwoord: Steeds vaker. Het is makkelijk, te bekijken wanneer je wil en er staan zaken tussen waar ik normaliter niet snel geld aan uit zal geven. Toch al een aantal leuke series leren kennen. O.a. Myprime, HBO on demand, VEVO, Youtube

    Ben je tevreden over het gebruik?

    Antwoord: Wisselend. Het HD aanbod is vaak toch wel beperkt en de bandbreedte is vaak karig. Zowel op het gebied van video als audio. Misschien toch t everwend met Blu Ray?

    Wat vind je goed en wat vind je slecht?

    Antwoord: Het zijn diensten in de kinderschoenen, die de markt drastisch veranderen. Waar je vroeger moest opnemen of thuis moest blijven om iets te kijken, kun je nu een ongelimiteerde bron aan audio en audio/visuele content beluisteren en bekijken. Dat is mooi. Het nadeel vind ik toch wel de kwaliteit in terme van bandbreedte. Hierin vind ik de beperkingen toch wel jammer. Zeker voor de pay per view diensten. Voor die prijs verwacht ik toch wel meer (unompressed audio en hogere bandbreedte).

    Ben je van plan om het wellicht in de toekomst wel te gebruiken?

    Antwoord: Ik gebruik het al wel. Als de kwaliteit toeneemt ben ik eerder bereid om ook de nieuwere films te bekijken.

    Wordt Video On Demand straks dé manier om nog een film te kunnen kijken of blijft er volgens jou altijd wel een medium bestaan?
    Ik verwacht dat het wel de toekomst is, maar op korte termijn zal er ook ruimte blijven voor fysieke mediums. In die zin heeft het debacle rond de FRS eea wel versneld.
    Laatst aangepast door *TIMMIE* : 10-12-2014 om 09:22
    "I don't have a gambling problem. I have a financial problem." - Dan Mahowny (Philip Seymour Hoffman)

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door *TIMMIE* Bekijk bericht
    Ik mis de technische vergelijk. Er zit volgens mij nogal een verschil in de kwaliteit van streams. Niet alleen tussen aanbieders, maar ook in vergelijk met lineaire tv en fysieke media. Had dat graag meegewogen gezien.
    We willen dit nog een keer in een apart artikel gaan doen. Dit is puur een overzicht van de aanbieders.
    Anders zou het te lang worden.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  9. #9
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Daarnaast is het ook heel lastig om elke kwaliteit nuance toe te lichten. Want werkelijke elke stream - bij zelfs dezelfde aanbieder - is anders. De ene film bij Netflix is de andere niet. Een serie terug kijken bij KIJK is soms belachelijk slecht tot redelijk adequaat en alles wat daar tussen zit. Zoals het artikel al stelt is dit ook een heikel punt bij VOD-diensten. Geen garantie voor beeldkwaliteit. Het kijken op een smartphone of tablet geeft een hele andere ervaring dan een film op TV of via een spelconsole en ook weer anders op de PC. Zelfs dezelfde film recenseren bij dezelfde dienst door diversen recensenten zal al geen unaniem antwoord geven. Het is bijna dus onbegonnen werk.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •