De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Vraag over het aansluiten van speakers op receiver

    Hallo thuisbioscoopfanaten,
    Ik had een vraag over het aansluiten van speakers op mijn receiver(zie ook: de titel). Ik beschik over een Onkyo TX-DS595 reveiver. Bij de specs staat oa: Continious power output: 110 W at 6 ohm. Maximum Power output: 140 W at 6 ohm.
    Ik heb twee sets speakers: Warfdale valdus 100 (impendance 4-8 ohm, power handling 100 watt) als rear, en B&W Vision ds1 (impendance 8 ohm, power handling 60 W din, 100 W peak) als front
    Ik vroeg me af of ik deze speakers zonder problemen aan mijn receiver kan aansluiten. Ik las op internet op sommige plaatsen dat je speakers een hogere aantal W als peak moeten hebben dan je receiver output, en op andere plaatsen juist dat het andersom is. Dus wat is nou precies waar?

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Flessentrekker Bekijk bericht
    Hallo thuisbioscoopfanaten,
    Ik had een vraag over het aansluiten van speakers op mijn receiver(zie ook: de titel). Ik beschik over een Onkyo TX-DS595 reveiver. Bij de specs staat oa: Continious power output: 110 W at 6 ohm. Maximum Power output: 140 W at 6 ohm.
    Ik heb twee sets speakers: Warfdale valdus 100 (impendance 4-8 ohm, power handling 100 watt) als rear, en B&W Vision ds1 (impendance 8 ohm, power handling 60 W din, 100 W peak) als front
    Ik vroeg me af of ik deze speakers zonder problemen aan mijn receiver kan aansluiten. Ik las op internet op sommige plaatsen dat je speakers een hogere aantal W als peak moeten hebben dan je receiver output, en op andere plaatsen juist dat het andersom is. Dus wat is nou precies waar?

    Alvast bedankt!
    Het is een simpel en makkelijk antwoord:

    Zwaardere versterker met lichtere speakers heeft de voorkeur.

    Nu wil je natuurlijk ook weten waarom, een zwaardere versterker kan een lichtere speaker makkelijker aansturen, onder controle houden zonder zelf in de fout te gaan. Een lichte versterker met zware speakers kan in de fout gaan als hij niet voldoende vermogen kan leveren aan die zware speakers en dan gaan "clippen" wat betekent dat hij dan ipv wisselstroom gelijkstroom aan de spoelen van de speakers levert en hiermee de spoelen verbrand, dit is moeilijk te herkennen, de speaker kan ineens wel veel helderder gaan spelen maar voordat je het echt in de gaten hebt kan het leed al geschied zijn en verbranden de spoelen.

    Bij een te lichte versterker is dan de versterker de veroorzaker van het leed, wat kan er dan fout gaan bij een zware versterker en lichte speakers....... een zware versterker zal niet gaan clippen bij lichtere speakers, maar als de lummel die de volume knop bedient niet oplet, dan gaan die lichte speakers eerst vervormen....... en als de lummel dan ook nog eens dom is, ja...... dan gaat het fout, immers speakers moet je niet zo luid laten spelen dat het geluid gaat vervormen, dat is immers een teken dat zij het aangeboden signaal niet goed meer kunnen verwerken.

    Met andere woorden, er is geen veilige combinatie waarbij je maar verstandsloos wat aan kunt prutsen.

    Als de eigenaar een beetje oren en verstand heeft is dus de combinatie met een zware versterker en lichte speakers de meest begeerlijke opstelling, immers hierbij heb je zelf de meeste controle en dat heb je niet in de andere situatie waarbij de versterker de fout in kan gaan zonder dat je dat snel in de gaten zult hebben.

    Als je nooit met hoge volumes speelt en nooit tot het uiterste van je apparatuur gaat, dan zal er niet snel wat mis gaan, maar ben je iemand die wel eens de grenzen van zijn apparatuur opzoekt, doe dat dan met een zware versterker en lichtere speakers en met het verstand aan, dat werkt beter dan met een lichte versterker en zware speakers die langzaamaan aan het verbranden zijn voordat je het ook maar in de gaten hebt.
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 02-05-2014 om 11:34 Reden: woordje "niet" geplaatst
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Dankjewel, dit maakt het een stuk duidelijker
    Dus als ik het goed begrijp, kan er in mijn situatie in ieder geval geen clipping ontstaan, omdat de max power output van mijn receiver hoger is dan de max power handling van mijn speakers?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Flessentrekker Bekijk bericht
    Dankjewel, dit maakt het een stuk duidelijker
    Dus als ik het goed begrijp, kan er in mijn situatie in ieder geval geen clipping ontstaan, omdat de max power output van mijn receiver hoger is dan de max power handling van mijn speakers?

    Dat zou ik niet zo strak willen beweren, er kunnen omstandigheden optreden dat het wel kan gebeuren. Onder normale omstandigheden zit je met jouw opstelling wel goed, maar nogmaals, je dient altijd je verstand en de oortjes te gebruiken, er zijn mensen die kans zien alles te slopen

    Het verstand erbij houden is altijd gewenst, als je je eigen opstelling goed kent dan weet je wel bij welke stand van de volume knop een gemiddelde hoeveelheid van geluid geeft, soms moet je bij bepaalde schijfjes het volume wat aanpassen omdat ze wat harder of zachter zijn opgenomen en soms pas je het volume aan aan de tijd van de dag, overdag staat het bij mij ook met een iets hoger volume dan 's avonds en 's nachts. Als je moet draaien met de volumeknop tegen max aan, dan zit er iets niet goed als je normaal met standen van een kwart tot een half draait, dan moet je toch even op onderzoek uit....... wel eerst dan even een flink eind terug met de volumeknop..

    Zolang het niet vervormd en je geen kermisaspiraties hebt, zit je wel goed
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    Mooie uitgebreide reacties, dat zie ik graag
    En ik draai sowieso nooit heel hard muziek of heel hard film, dus dat gaat wel goed komen lijkt me. Ik heb uberhaupt een vrij kleine kamer, dus dan heb je ook niet zo heel veel volume nodig. Misschien dat ik de set later naar de woonkamer verplaats, maar die is ook niet zo heel groot, dus moet het daar ook prima te doen zijn. En mijn set bevat misschien niet de meest moderne en high end onderdelen, maar ik ben maar een arme student, en ben al best tevreden met wat ik nu heb

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Flessentrekker Bekijk bericht
    Mooie uitgebreide reacties, dat zie ik graag
    En ik draai sowieso nooit heel hard muziek of heel hard film, dus dat gaat wel goed komen lijkt me. Ik heb uberhaupt een vrij kleine kamer, dus dan heb je ook niet zo heel veel volume nodig. Misschien dat ik de set later naar de woonkamer verplaats, maar die is ook niet zo heel groot, dus moet het daar ook prima te doen zijn. En mijn set bevat misschien niet de meest moderne en high end onderdelen, maar ik ben maar een arme student, en ben al best tevreden met wat ik nu heb
    De meesten van ons beginnen simpel en al naar gelang je meer of minder om deze hobby geeft, geef je er ook meer aan uit, ben zelf ook simpel begonnen en pas in de loop der jaren steeds wat uitgebreider gegaan.

    Vaak kan het niet in 1x en breid je in de tijd steeds verder uit, een verstandige keus is altijd een goede set speakers die lekker bij je passen, goede speakers overleven met gemak een aantal sets en dat is heel mooi meegenomen.

    Hier kun je mijn setup zien, al zijn de plaatjes niet helemaal up to date meer:

    http://dvd.nl/forum/showthread.php?7...woord-en-beeld
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •