De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Downloadverbod weer een stap dichterbij

    Downloadverbod weer een stap dichterbij



    Het lijkt erop dat het downloadverbod weer een stap dichterbij is. De advocaat-generaal van het Europees Hof laat weten dat het toestaan van downloaden uit illegale bron door Nederland niet te rechtvaardigen is. Het zou volgens hem zelfs in strijd zijn met de wet, en dat kan gevolgen hebben voor de Nederlandse wetgeving.

    Tot nu toe heeft altijd gegolden dat het downloaden uit illegale bron neerkomt op hetzelfde als het kopiëren van een cd of dvd. Daarom kunnen films, muziek en boeken via illegale bronnen als Usenet legaal verkregen worden. De advocaat-generaal vindt echter dat Nederland hiermee downloaden in de hand werkt.

    Om die reden zou een downloadverbod dan ook ingevoerd moeten worden. Als dat niet gebeurt, moet een adequate compensatie voor inkomstenderving van rechthebbenden ingevoerd worden. De thuiskopieheffing, die nu als compensatie dient, is dat niet voldoende volgens de advocaat-generaal.

    Volgens de Nederlandse overheid is het zo dat het verbieden van downloaden uit illegale bron negatieve gevolgen voor de privacy heeft. Downloaders kunnen dan vervolgd worden, en daar is in het verleden veel protest tegen geweest. Situaties zoals in de Verenigde Staten, waar individuele downloaders tot miljoenenboetes veroordeeld worden, moeten dan ook voorkomen worden. De advocaat-generaal vindt deze argumenten echter niet voldoende en vindt dat dit niets verandert aan het feit dat het toestaan van illegaal downloaden niet door de beugel kan.

    Of er nu dan echt een downloadverbod gaat komen, is nog even afwachten. De overheid heeft al meerdere keren geprobeerd dit in te voeren, maar door burgerprotesten is dat er nooit gekomen. Eind 2012 liet de PvdA echter weten het niet uit te willen sluiten, om vervolgens van mening te veranderen. De kans dat dit nog eens zal gebeuren is uiteraard aanwezig. Het TTIP zou daar ook aan kunnen bijdragen.

    Bron : Filmtotaal.nl

  2. #2

    Standaard

    Groot gelijk. Downloaden is in feite gewoon ordinair jatten. Ik zal niet de moraalridder uithangen, want ik heb het in het verleden ook vaak genoeg gedaan. Maar ik ben daarvan teruggekomen omdat het gewoon iets nemen is dat niet van jou is. En of dat nu letterlijk in de wet staat of niet: het blijft stelen.

    Een veelgehoord excuus is : dan moet ze het niet zo duur maken... . Nou ja, niemand verplicht je een film te kijken, dus die keus maak je zelf. Die auto bij mij in de straat is ook mooi en veel te duur voor mij, maar dan pak ik m ook niet maar zo.

    Gewoon doorvoeren die hap. Krijgt de filmindustrie ook waar men recht op heeft en dan is er ook geen excuus meer om de verkoopprijzen van films zo hoog te houden (al valt dat ook wel mee als je niet op dag 1 het nieuwste in huis hoeft te hebben).

  3. #3

    Standaard

    Ben er absoluut geen voorstander van. Regeltjes regeltjes regeltjes. Als je ziet wat origineel materiaal kost en wat onderlinge prijsverschillen bij winkels zijn, snap ik nog steeds dat mensen downloaden. Het streamen van muziek is steeds populairder aan het worden evenals het streamen van films. Dat vind ik in elk geval een goede ontwikkeling, maar die schijfjes kunnen ook veel en veel goedkoper.

  4. #4

    Standaard

    Ik ben ook weer begonnen met streamen. Het is gewoon te makkelijk. En daar ik geen echte verzamelaar meer ben vind ik het prima zo. De nieuwste films in HD kwaliteit met NL subs en lekkere audio. Nogmaals, gewoon te makkelijk.

  5. #5

    Standaard

    Dat snap ik dus niet. Te gemakkelijk en er zijn te veel regels. Je kunt er toch gewoon voor kiezen om het niet te doen? Dit is gewoon de schuld bij een ander neerleggen. Nogmaals: ik ben ook niet roomser dan de paus, maar je KUNT er gewoon voor kiezen om geen dief te zijn. Want dat ben ik gewoon als ik als ik iets pak dat niet van mij is.

    Tip: gewoon netflix delen met een paar anderen. Scheelt ook een hoop.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter Rijkers Bekijk bericht
    Dat snap ik dus niet. Te gemakkelijk en er zijn te veel regels. Je kunt er toch gewoon voor kiezen om het niet te doen? Dit is gewoon de schuld bij een ander neerleggen. Nogmaals: ik ben ook niet roomser dan de paus, maar je KUNT er gewoon voor kiezen om geen dief te zijn. Want dat ben ik gewoon als ik als ik iets pak dat niet van mij is.

    Tip: gewoon netflix delen met een paar anderen. Scheelt ook een hoop.
    Dat laatste lijkt toch ook niet helemaal eerlijk Pieter......waarom mag dat wel?

    Wat betreft de downloaddiscussie: die is toch al vele, vele, vele malen gevoerd.

    Wat voor invloed heeft de advocaat-generaal nou eigenlijk op de Nederlandse wetgeving?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Wat betreft de downloaddiscussie: die is toch al vele, vele, vele malen gevoerd.
    Dat niet alleen.............ze hebben al zo vaak geprobeert het downloaden te verbieden.............het leidt nooit tot resultaten en mensen die downloaden worden er meer en meer. Vooral in deze slechte tijden.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter Rijkers Bekijk bericht
    Dat snap ik dus niet. Te gemakkelijk en er zijn te veel regels. Je kunt er toch gewoon voor kiezen om het niet te doen? Dit is gewoon de schuld bij een ander neerleggen. Nogmaals: ik ben ook niet roomser dan de paus, maar je KUNT er gewoon voor kiezen om geen dief te zijn. Want dat ben ik gewoon als ik als ik iets pak dat niet van mij is.

    Tip: gewoon netflix delen met een paar anderen. Scheelt ook een hoop.
    Een dief? Tja, van mijn eigen portemonnee in dat geval. Ik snap heel goed dat verzamelaars voor het tastbare gaan hoor. Maar net wat ik zeg...het is te makkelijk om te kunnen weerstaan voor me. En eerlijk gezegd...het is ook een kick. Een kick die ik al jaren heb. Films thuis kijken en bezitten die weinigen hebben. Als hij eenmaal uit is dan wis ik hem weer. Dat was in de VHS tijd al zo

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Dat laatste lijkt toch ook niet helemaal eerlijk Pieter......waarom mag dat wel?
    Volgens mij verwijst Pieter naar de optie dat je voor €2,00 of €4,00 meer p/maand je Netflix account met meerdere (familie)leden kunt delen.
    "That's not the director's cut, that's called "The Asshole, Dredge Up Anything You Fucking Can, Put It Out There, and Let Some Schmuck Look at It for $13.99 Cut." -- Shane Black

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Dat laatste lijkt toch ook niet helemaal eerlijk Pieter......waarom mag dat wel?

    Wat betreft de downloaddiscussie: die is toch al vele, vele, vele malen gevoerd.

    Wat voor invloed heeft de advocaat-generaal nou eigenlijk op de Nederlandse wetgeving?
    Tsja, heb je ook eigenlijk wel gelijk in. T is maar goed dat ik geen paus ben dan.... Maar over dat Netflix: je kunt 4 profielen aanmaken dacht ik: dus je kunt ook met iemand 1 netflixaccount nemen. Maar ik geef toe, er zit ook iets in dat niet helemaal klopt. Had daar eigenlijk niet zo over nagedacht.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter Rijkers Bekijk bericht
    Gewoon doorvoeren die hap. Krijgt de filmindustrie ook waar men recht op heeft en dan is er ook geen excuus meer om de verkoopprijzen van films zo hoog te houden (al valt dat ook wel mee als je niet op dag 1 het nieuwste in huis hoeft te hebben).
    De filmindustrie zal weinig meer binnen krijgen vermoed ik. De doorsnee consument die nu download zal bij een eventueel verbod echt niet naar de winkel rennen om alsnog aan zijn behoefte te kunnen voldoen.

  12. #12

    Standaard

    Als ze hierdoor die belachelijke kopierheffingen gaan verdwijnen mogen ze van het verbod instellen, maar dat eerste zal wel niet het geval zijn mocht het tot een verbod komen.
    Bij de muziek heeft de komst van Spotify en dergelijke al wel tot forse vermindering geleid van het "illegale" downloaden en met de komst van Netflix ken ik ook al mensen die nu gewoon via Netfix serie's bekijken die ze anders hadden gedownload, ze hebben best wel wat over voor het gemak van Netflix en Spotify .
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  13. #13
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het enigste wat ik zelf altijd denk is; "Hoe kan het zijn dat men straks überhaupt nog geld investeert om iets te ontwikkelen als alles voor iedereen gratis weg te plukken is?" Maar voor mij is dat makkelijk, want ik download eigenlijk nooit! Ik ben natuurlijk ook wel blij met sommige privacy-rechten die ik heb, maar dat dit op de lange duur zo nooit goed kan blijven gaan, lijkt me een open deur intrappen. Helemaal koosjer is het natuurlijk nooit geweest en het zou me dus juist verbazen als dit zo ongestoord bleef! Echt tegenhouden wordt natuurlijk wel heel lastig, dus die kopieerheffingen zullen alleen maar toenemen, ben ik bang. Het zou de perfecte complottheorie zijn, eerst laten inburgeren en dan er over gaan heffen.


    Tja, best een onderwerp waar wij bij DVD.nl even denken van, hmm...
    Maar ja, zo lang het een beetje netjes, binnen de perken en ontopic blijft, lijk me dat geen probleem!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  14. #14

    Standaard

    Misschien moet men eens stoppen met promotiefilms op het net te gooien. Deze worden makkelijk opgepikt en vervolgens verspreid. Dat is gewoon goede kwaliteit die het interessant maken.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dan G. Bekijk bericht
    Misschien moet men eens stoppen met promotiefilms op het net te gooien. Deze worden makkelijk opgepikt en vervolgens verspreid. Dat is gewoon goede kwaliteit die het interessant maken.
    Promotiefilmpjes? Je bedoelt die screeners? Die worden absoluut niet door de filmmaatschappijen het net opgegooid; die zijn bedoeld voor bijvoorbeeld de leden van de Academy ter beoordeling voor de Oscars.
    Er zit zelfs vaak een watermerk op, maar dat helpt allemaal niet: elk jaar vinden ze toch weer de weg naar internet....

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •