De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Jongeren gezocht om mening te geven over filmhuizen

    Hallo allemaal,

    Voor mijn eindscriptie onderzoek ik hoe Nederlandse filmhuizen filmeducatie inzetten om jongeren te bereiken. Voor mijn onderzoek ben ik ook benieuwd naar de mening van de doelgroep zelf. Daarom heb ik een enquête opgesteld. Voor het invullen van deze enquête ben ik op zoek naar jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar.

    Het is een korte enquête die niet langer dan 5 minuten in beslag neemt om in te vullen. De enquête is te vinden op de website: http://filmopinie.nl/lime/index.php/722973/lang-nl

    Als je de enquête invult maak je tevens kans op een Nationale Bioscoopbon!

    De resultaten van deze enquête worden anoniem gepubliceerd in het onderzoek 'Het (film)publiek van de toekomst' voor de opleiding Kunsteducatie aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg.

    Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Alvast bedankt voor het invullen!

    Gr. Mariska

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Hoi,

    Je doelgroep legt hier wel een flinke beperking op. Ze zijn hier wel, maar in mindere mate.
    Succes.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Oeps, een onderzoek hoe Nederlandse Filmhuizen filmeducatie inzetten om jongeren te bereiken?

    Als 'ouwe jongere' (een term van vroeger, sorry) bezocht ik vroeger wel filmhuizen om goede films te zien op armzalige stoeltjes, bij gebrek aan alternatieven. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de 'populariteit' van filmhuizen is toegenomen, daar jongeren heel anders multimediaal kijken.
    De vraag lijkt me net zo zinvol als na te gaan of kranten ingezet kunnen worden om jongeren iets te wijzer te maken(welke jongeren lezen er nog (behalve Metro misschien) kranten?). Of de vraag of het Achtuur-Journaal niet te moeilijk of te makkelijk is voor jongeren? Of de vraag of jongeren nog net zo vaak met de Wii dansen, zingen en racen als toen ze op de basisschool zaten?

    Maar misschien word ik te oud voor deze materie...

  4. #4

    Standaard

    Bedankt Elke respons helpt voor mijn onderzoek dus elke jongere telt

    Ik vind de filmhuiservaring juist een verrijking. Maar de relevantie van mijn onderzoeksvraag die behandel ik uitvoerig in mijn onderzoek

  5. #5

    Standaard

    Je kan zo'n vraag beter stellen via Facebook, filmdistributie bedrijven of een Pathe Succes.

    Hope is lost. Faith is broken. A fire will rise..


  6. #6

    Standaard

    Als Belg vraag ik me oprecht af wat ik moet verstaan onder 'filmhuizen', een term die ik vaak zie terugkeren maar bij ons helemaal niet in de omloop is. Betreft dit een bioscoop waar énkel en alleen kleinere, alternatieve films draaien dan?

  7. #7

    Standaard

    Betekenis van "Filmhuis" volgens wikipedia:
    Arthouse is een term die wordt gebruikt om de bioscopen aan te duiden die kleinere artistieke films draaien. Deze films worden ook wel aangeduid als arthouse-films. Vaak zijn ze met minder geld gemaakt en trekken doorgaans een minder groot publiek dan mainstream films. De bioscopen die zich op dit segment richten worden ook wel filmhuis genoemd. Arthouse komt van het Engelse art house.

    Naar mijn ervaring draaien ze er vaak films waarvan de titel lang en onuitspreekbaar is en het een prestatie is als je het eerste half uur wakker blijft

  8. #8
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Esteban, er zijn wel degelijk filmhuizen in België al zijn die eerder dun bezaaid. Wel in Antwerpen, Brussel en ook eentje in Mechelen bijvoorbeeld. Geen idee of er bijvoorbeeld in West-Vlaanderen of Gent zijn, dat is meer in mijn buurt. Misschien wel net over de grens in Frankrijk ook, wie weet, maar heb er zelf nog niet echt actief naar gezocht.
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Esteban Bekijk bericht
    Als Belg vraag ik me oprecht af wat ik moet verstaan onder 'filmhuizen', een term die ik vaak zie terugkeren maar bij ons helemaal niet in de omloop is. Betreft dit een bioscoop waar énkel en alleen kleinere, alternatieve films draaien dan?
    Ja klopt en meestal ontvangen ze ook nog wat subsidie van de gemeente.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen D Bekijk bericht
    Naar mijn ervaring draaien ze er vaak films waarvan de titel lang en onuitspreekbaar is en het een prestatie is als je het eerste half uur wakker blijft
    Filmhuis in Maastricht:
    http://www.lumiere.nl/programma/actuele-films-a-z/

    Filmhuis in Schagen
    http://filmtheaterdeluxe.wordpress.com/

  11. #11

    Standaard

    De titels vallen inderdaad mee....................

    Ik heb zelfs 2 films gezien van deze lijsten ; The Imposter en Kapringen. Allebei goede films.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door StefaanD Bekijk bericht
    Esteban, er zijn wel degelijk filmhuizen in België al zijn die eerder dun bezaaid. Wel in Antwerpen, Brussel en ook eentje in Mechelen bijvoorbeeld. Geen idee of er bijvoorbeeld in West-Vlaanderen of Gent zijn, dat is meer in mijn buurt. Misschien wel net over de grens in Frankrijk ook, wie weet, maar heb er zelf nog niet echt actief naar gezocht.
    Dus een filmhuis is niet meer of minder dan hetgeen ik dacht, een bioscoop waar ze 'de andere film' zeker niet schuwen of er zelfs hun uitgangsbord van maken. Goed, zo zijn er inderdaad wel behoorlijk wat. Maar de term 'filmhuis' is hier toch niet echt gangbaar, vandaar de vraag. De Sphinx in Gent zou bijvoorbeeld onder die noemer kunnen vallen, alsook de Studio Skoop. Alleen noemt iedereen dat naar mijn weten het hier gewoon 'bioscoop', zonder daar enig onderscheid in te maken. Naar mijn ervaring draaien er sowieso aardig wat kleinere titels in zowat alle bioscoop-ketens, zelfs de grootste. Het gevoel dat deze titels hier (België) eigenlijk best wel een trouw en stevig publiek hebben onder alle generaties (zij het niet altijd evenwaardig verdeeld), lijkt me niet verkeerd.

    Bedankt aan allen voor de gegeven uitleg trouwens.

  13. #13

    Standaard

    Een klein beetje uitleg waarom in Nederland de term filmhuis bestaat naast de term bioscoop:

    In de loop van de vorige eeuw was in Nederland een kartel ontstaan in het bioscoopwezen, waarbij eigenlijk alle bestaande bioscopen en distributeurs lid waren van de Bioscoopbond en overeengekomen waren dat er alleen onderling zaken gedaan zouden worden. Wilde je een bioscoop oprichten, dan moest je lid zijn van de Bioscoopbond, anders had je geen films om te draaien, wilde je films uit gaan brengen, dan moest je ook lid zijn, anders waren er geen zalen om je films in te vertonen. Echter, de leden van de bioscoopbond zorgden ervoor dat het praktisch onmogelijk was om nog lid te worden.

    In de jaren '70 werd er een tweede circuit van bioscopen en distributeurs opgericht, Het Vrije Circuit genoemd. De theaters in dit circuit werden filmhuizen genoemd en vertoonden minder commerciële films - dit was ook het enige wat ze konden vertonen, de grote films werden opgekocht door de distributeurs die lid waren van de bioscoopbond. Er bestonden ook arthouses, dit waren bioscopen (lid van de bioscoopbond) die voornamelijk minder commerciële films vertoonden.

    Na verloop van tijd kon er wel over en weer gehandeld worden en inmiddels is de Bioscoopbond opgegaan in de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie, waar de 'voormalige' filmhuizen ook lid van zijn. De term filmhuis is echter blijven hangen en wordt in het algemeen gebruikt voor theaters waarin minder commerciële films worden vertoond. Ook bijvoorbeeld The Movies in Amsterdam, inmiddels meer dan honderd jaar oud, dus gewoon lid geweest van de Bioscoopbond, en ontvangt geen subsidie, wordt in het algemeen een filmhuis genoemd.

  14. #14

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •