De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Upscale DVD beter dan BD met slechte video-kwaliteit?

    Wat is jullie mening over upscaling? Ik heb een enorme collectie, gestart in 1998, dus het grootste gedeelte is DVD. Nieuwe films koop ik op BD en mijn favoriete oudere films vervang ik ook door BD. Maar sommige films heb ik ook om de collectie compleet te maken en bekijk ik misschien maar een 2-tal keer. Dus alles vervangen zie ik niet echt zitten. Sommige BD's zijn ook niet van de beste kwaliteit en dan vraag je je soms wel eens af of een vervanging nodig is.

    Denken jullie dat een upscale DVD in sommige gevallen zelfs beter kan zijn dan een BD met slechte video-kwaliteit?

  2. #2

    Standaard

    Ik heb eens een artikel gelezen van een soort "testaankoop" en deze constateerden dat in sommige gevallen de dvd dus echt beter was.
    Om een blue-ray serieus te verbeteren moeten ze ook serieus wat geld insteken om die helemaal op te poetsen zoals bijvoorbeeld Casablanca.
    Veel maatschappijen vinden dat soms het geld niet waard omdat er ook niet zo heel veel Bd"s verkocht worden.
    Met als resultaat dat een BD word uitgebracht zonder deze echt te gaan verbeteren.
    Werkt voor sommigen beetje als placebo,als je denkt dat het beter is is het ook beter....
    Ik heb nog heel veel plezier met dvds en zegt me totaal niks om te gaan verbeteren,dvd is voor mij gewooon goed medium waar ik nog jaren plezier aan ga beleven.

  3. #3

    Standaard

    Er zijn idd voorbeelden (The Cell schiet me zo binnen) waarvan de uitgebrachte BD zo erbarmelijk slecht is dat je beter de dvd kan houden... Maar gelukkig zijn die in de minderheid. Ik heb mn dvd collectie grotendeels net voor de introductie van BD verkocht dus ik vind het niet zo erg. Ik koop nu alleen wel geselecteerde dvd's weer aan maar dat is meestal puur voor de extra's (en soms omdat de dvd een verlengde/DC/Unrated versie van de film bevat).

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door funkadelic groovestar Bekijk bericht
    Werkt voor sommigen beetje als placebo,als je denkt dat het beter is is het ook beter....
    Beetje nutteloos argument want dat geld, zoals altijd, ook de andere kant op.
    Iemand die er van overtuigt is dat DVD even goed is als de BD zal ook het verschil niet (willen) zien.

    Er zullen echt wel BD's zijn die niet beter presteren dan de DVD uitgave maar die zijn echt een zeldzaamheid,... net als dat er destijds DVD's waren die niet beter presteerde dan VHS uitgaves, zoals de eerste uitgave van Spetters op DVD.
    Of je daadwerkelijk veel verschil ziet heeft ook te maken met het formaat en kwaliteit scherm.
    Met een groot scherm zul je veel meer de tekortkoming zien van DVD zoals compressieartifacten die, vooral de eerste generatie, DVD's parten speelt.

    Al met al zijn DVD's goed te doen en voor de meeste zeker niet waard om hun betaande collectie te vervangen door BD's, maar voor de prijs van een hedendaagse BD speler en het verschil van prijs tussen DVD en BD zie ik niet in waarom men voor nieuwe films toch nog voor de DVD gaat.

    Sterker nog, ik vind DVD's qua prijs/kwaliteit verhouding belachelijk duur,... voor een paar Euro meer haal je met een BD beduidend betere kwaliteit in huis.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door funkadelic groovestar Bekijk bericht
    Ik heb eens een artikel gelezen van een soort "testaankoop" en deze constateerden dat in sommige gevallen de dvd dus echt beter was.
    Om een blue-ray serieus te verbeteren moeten ze ook serieus wat geld insteken om die helemaal op te poetsen zoals bijvoorbeeld Casablanca.
    Veel maatschappijen vinden dat soms het geld niet waard omdat er ook niet zo heel veel Bd"s verkocht worden.
    Met als resultaat dat een BD word uitgebracht zonder deze echt te gaan verbeteren.
    Werkt voor sommigen beetje als placebo,als je denkt dat het beter is is het ook beter....
    Ik heb nog heel veel plezier met dvds en zegt me totaal niks om te gaan verbeteren,dvd is voor mij gewooon goed medium waar ik nog jaren plezier aan ga beleven.
    Ik koop ook nog steeds dvd's. Oké, de kwaliteit van blu-rays mag dan wel iets beter zijn maar 't is nou niet zo dat alle dvd's er totaal niet uitzien. In tegendeel zelfs. En wat dan nog dat de kwaliteit iets beter is? Het gaat bovendien om de films zelf, niet om de kwaliteit! Ik ben nog zeer tevreden over de dvd's. Al zijn d'r natuurlijk altijd uitzonderingen. Ik koop alleen blu-rays als ze d'r liggen voor een zacht prijsje.

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Een BD die even goed als een DVD is, is gewoon een foutje. Hoe goed een DVD ook is, de beperkingen zijn behoorlijk. Grotere compressie in beeld en geluid. Minder groot kleur bereik. enz enz. Kanttekening is natuurlijk dat een Blu-ray niet meer dan een medium is en geen garantie tot kwaliteit. IN principe kan je VHS kwaliteit op een BD zetten. Alleen in de praktijk komt het amper nog voor.., uitzonderingen daar gelaten.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7

    Standaard

    Deze discussie doet mij een beetje denken aan toen dvd.nl met de dvd- en blu-rayrecensie van Skyfall kwam (zie hier ) en ik een soortgelijk vraag stelde.
    En daar was uiteindelijk de conclusie dat blu-ray altijd beter is dan dvd. En als dat niet zo is dan zou dvd.nl dat kenbaar maken in haar recensies...

  8. #8
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Vraag me af, funkadelic groovestar en j0enne hoeveel blu-rays hebben jullie eigenlijk in bezit ?

    Waarom die vraag, wel lees van jullie toch wat veronderstellingen, vandaar dus.
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j0enne Bekijk bericht
    Het gaat bovendien om de films zelf, niet om de kwaliteit!
    Dit is slechts een voorbeeld maar het is soms werkelijk stuitend wat mensen allemaal uitkramen. Natuurlijk gaat het ook om kwaliteit! Anders neem je je hobby toch niet serieus? Waarom kopen mensen dure whisky terwijl je ook een flessie van 15 euro kunt kopen....?

    Die opmerking van funkadelic groovestar over Placebo.....wat een flauwekul!!

    Blu-Ray is beter dan dvd. Punt. Dat sommige dat niet zien, geen probleem....maar roep niet dat het verschil er niet is. Er zijn gewoon veel mensen die er geen oog voor hebben en helemaal tevreden zijn met dvd. En ja, sommige Blu-Rays scoren niet zo goed....maar dat is met elk product zo. Om dan het hele medium af te schieten.

    Mn oma was ook dik tevreden met vhs en zag geen verschil met dvd. Dat is natuurlijk niet zo maar mn oma was nog steeds tevreden met vhs. Prima toch? Iets niet kunnen zien is wat anders dan dat er geen kwaliteitsverschil is.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door StefaanD Bekijk bericht
    Vraag me af, funkadelic groovestar en j0enne hoeveel blu-rays hebben jullie eigenlijk in bezit ?

    Waarom die vraag, wel lees van jullie toch wat veronderstellingen, vandaar dus.
    1170 dvd's, 130 blu-rays.
    Maar ik zeg toch ook gewoon dat de kwaliteit wat beter is van de dvd.
    Maar 't is nou niet zo dat dvd's er niet meer uitzien en dat je persé de blu-ray wilt kopen.
    Daarom ben ik nog steeds tevreden met de dvd.
    Laatst aangepast door j0enne : 03-05-2013 om 14:04

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door StefaanD Bekijk bericht
    Vraag me af, funkadelic groovestar en j0enne hoeveel blu-rays hebben jullie eigenlijk in bezit ?

    Waarom die vraag, wel lees van jullie toch wat veronderstellingen, vandaar dus.
    Denk wel mening te kunnen vormen met volgende aantallen:1500 dvds en 25 BD.
    Zeg ook niet dat er GEEN verschil is maar zeker niet zo een groot verschil als sommigen ervan maken.
    Ben ervan overtuigd dat er misschien veel meer verschil kan zijn maar dat de producent zich niet altijd die moeite doet.

  12. #12

    Standaard

    Ik heb een paar Ultimate Edition dvd's (SOTL, Terminator) en die zijn erg goed qua beeld en geluid.
    Ben er zeker van, dat men qua beeld op dvd, bijna hetzlefde zou kunnen bereiken dan op BR, maar dan met minder kwaliteit audio spoor. Zeker voldoende voor schermen tot 42 inch.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  13. #13

    Standaard

    Na dit topic te zijn gestart en daarna de reacties te hebben gelezen, denk ik er het volgende over:

    Of je een DVD door een BD wil vervangen is telkens opnieuw een persoonlijke keuze per film. Als je de film maar hebt om de collectie compleet te maken en eigenlijk niet steeds opnieuw en opnieuw wilt gaan bekijken, dan kan je bij de DVD blijven. Tenzij je de BD voor een prijsje kan vinden. Heb je de film nog niet, ga dan voor BD. Eigenlijk zou iedereen zijn nieuwe films op BD moeten kopen, zelfs indien je versterker en televisie nog geen HD zijn, want op een dag ga je toch overschakelen. Mjne eerste DVD's heb ik vroeger reeds gekocht toen ik nog geen DVD-speler had, gewoon om geen geld aan VHS te verspillen. Mijn BD speler had ik enkele maanden voordat ik een HD televisie kocht. Zou tevens een sterk signaal zijn naar de maatschappijen dat er nog een belangrijke groep consumenten bestaat die kwaliteit wil op een schijfje! Denk dat ik nu intussen wel off-topic bezig ben ...

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •